Nathalie Skrevet 30. august 2005 Skrevet 30. august 2005 Hva synes du om heldagsskoleprinsippet? Utvidet skoledag med obligatorisk SFO? Virker som om alle partiene er for dette nå. Jeg liker det ikke, tar friheten og valgfriheten helt vekk, og med på å instistusjonalisere (laaangt ord) barndommen. Jeg er for gratis SFO, og mener ikke at foreldre som har barna på SFO hele åpningstiden er dårlige foreldre....bare så det er sagt. 0 Siter
Mandolaika Skrevet 30. august 2005 Skrevet 30. august 2005 Jeg liker det heller ikke, jeg synes mye av friheten og valgfriheten vår allerede er ganske så regulert og institusjonalisert. PUH! Tunga rett i munnen for å skrive det ordet der. 0 Siter
amber sun Skrevet 30. august 2005 Skrevet 30. august 2005 Jeg er veldig for heldagsskolen. Håper det blir innført snart. Det er jaggu meg på tide. 0 Siter
Mandolaika Skrevet 30. august 2005 Skrevet 30. august 2005 Jeg er veldig for heldagsskolen. Håper det blir innført snart. Det er jaggu meg på tide. Hvorfor det? 0 Siter
amber sun Skrevet 30. august 2005 Skrevet 30. august 2005 Hvorfor det? Jeg syns skoledagen her i Norge generelt har vært kort, nå har det heldigvis blitt noe flere timer. Dessuten trenger barn å være sammen med andre i gruppe, sosialisering i et positivt miljø (forutsatt at skole og sfo blir drevet på en bra måte selvfølgelig). Norge ligger ikke akkurat på topp når det gjelder kunnskapsnivå blant elever, og jeg er for å gjøre noe med dette. Tror barn har godt av å være i et godt og stimulerende miljø flere timer om dagen enn bare noen få skoletimer. Det er fortsatt masse igjen av dagen om det blir lengre skoledag, så det blir likevel rikelig med tid til å gjøre hyggelige ting sammen hjemme. 0 Siter
PieLill Skrevet 30. august 2005 Skrevet 30. august 2005 Jeg kunne tenkt meg til en _lengre_ skoledag om det betød minimum en time fysisk aktivitet per dag og et ellers forsterket undervisningsopplegg. De første årene synes jeg det er helt nødvendig å følge opp leksearbeid selv. For det første for å bli kjent med barnet på dette området. Vite hva som fungerer og ikke. Umulig å følge med på hvordan ting går om jeg ikke er til stedet under leksene. Visse ting er også foreldrene de beste til å hjelpe barna med fordi de kjenner ungene sine best. For det andre krever leksene ofte kontinuerlig en-til-en oppfølging. Det kan ikke skole/SFO gi. Blir dagen for lang på skolen, vil leksene bli et ork. Når man kommer opp i høyere klasser, kunne jeg tenke meg en lengre dag og ingen lekser, gjerne gradvis overgang. Jo, eldre barna blir, jo flere foreldre får problemer med å hjelpe dem med leksene. Dessuten tror jeg at mange vil jobbe bedre om de er på skolen og ikke har noe valg, enn om de kommer hjem og kan utsette... ;-) Jeg hadde gjerne sett at ridning, fotballtrening, svømmekurs, pianotimer, eller hva det måtte være ble lagt til SFO-tid. Fire kvelder står høyt i kurs hos meg. Så jeg kunne altså tenkt meg til en lengre skoledag, billigere SFO, og på høyere trinn lang nok dag til at man var ferdig med skolearbeid når man kom hjem. Men heldagsskole med obligatorisk oppbevaring av ungene, uten at man kan si at barna tilføres noe som hjemmet ikke like godt kan gjøre synes jeg er tull. Der må foreldrene kunne velge. mvh 0 Siter
PieLill Skrevet 30. august 2005 Skrevet 30. august 2005 Jeg syns skoledagen her i Norge generelt har vært kort, nå har det heldigvis blitt noe flere timer. Dessuten trenger barn å være sammen med andre i gruppe, sosialisering i et positivt miljø (forutsatt at skole og sfo blir drevet på en bra måte selvfølgelig). Norge ligger ikke akkurat på topp når det gjelder kunnskapsnivå blant elever, og jeg er for å gjøre noe med dette. Tror barn har godt av å være i et godt og stimulerende miljø flere timer om dagen enn bare noen få skoletimer. Det er fortsatt masse igjen av dagen om det blir lengre skoledag, så det blir likevel rikelig med tid til å gjøre hyggelige ting sammen hjemme. Har du noen tanker om hva _lengre_ skoledag er, kontra heldagsskole. En heldagsskole ser jeg for meg som noe som er fra 800-1600. Det synes jeg kan bli vel lenge. mvh 0 Siter
Velouria Skrevet 30. august 2005 Skrevet 30. august 2005 Jeg er helt enig i det Amber skriver. I tillegg vil jeg ha varm lunsj og jeg vil også gjerne ha frokst. Det er mange barn som ikke spiser frokost hjemme av ulike årsaker, så jeg syns det hadde vært genialt om de første 15-30 min ble brukt til mat. Det er jo en kjennsgjerning at man lærer bedre på en full enn en tom mage. 0 Siter
amber sun Skrevet 30. august 2005 Skrevet 30. august 2005 Har du noen tanker om hva _lengre_ skoledag er, kontra heldagsskole. En heldagsskole ser jeg for meg som noe som er fra 800-1600. Det synes jeg kan bli vel lenge. mvh En dag fra 8-16 er jo en vanlig barnehagedag, eller sfo/skoledag for ganske så mange allerede, da. Ellers syns jeg at det bør være mulighet for å gjøre lekser på skolen istedenfor å nødvendigvis gjøre dette hjemme. Jeg har ikke så stor sans for arbeid med hjem, lekser altså, og ville syns det var bedre om dette kunne gjøres innbakt i en lengre skoledag. Når det gjelder det med lengre skoledag kontra heldagsskole, så tenker jeg lengre skoledag som mellom ca 6 timer for barneskolen (innkludert leksearbeid) som lengre skoledag. Heldagsskolen tenker jeg som både skoletimer og sfo, bare at det er obligatorisk. Og at de samarbeider og gjerne legger inn teater, dans, ballspill eller andre aktiviteter som barna kan være med på. Istedenfor å ta dette på kveldstid. 0 Siter
amber sun Skrevet 30. august 2005 Skrevet 30. august 2005 Jeg er helt enig i det Amber skriver. I tillegg vil jeg ha varm lunsj og jeg vil også gjerne ha frokst. Det er mange barn som ikke spiser frokost hjemme av ulike årsaker, så jeg syns det hadde vært genialt om de første 15-30 min ble brukt til mat. Det er jo en kjennsgjerning at man lærer bedre på en full enn en tom mage. Helt enig i det du skriver om frokost og varm lunsj, Velouria! Det hadde vært supert. 0 Siter
Sofies mamma Skrevet 30. august 2005 Skrevet 30. august 2005 Jeg er for en heldagsskole fra 0830-15 + 1-1,5 time i begge ender for de som har behov for det. Servering av frokost + lunsj i skolen/SFO. Og dette burde vært gratis. 0 Siter
Gjest jarrra Skrevet 30. august 2005 Skrevet 30. august 2005 Jeg er helt enig i det Amber skriver. I tillegg vil jeg ha varm lunsj og jeg vil også gjerne ha frokst. Det er mange barn som ikke spiser frokost hjemme av ulike årsaker, så jeg syns det hadde vært genialt om de første 15-30 min ble brukt til mat. Det er jo en kjennsgjerning at man lærer bedre på en full enn en tom mage. Og hva skal foreldrene stå for? Barna skal både oppdras, undervises og mates av skolen?! Unnskyld at jeg spør, men hvorfor får man barn når man er villig til å gi avkall på så mye i oppveksten deres? Ubegripelig. 0 Siter
Velouria Skrevet 30. august 2005 Skrevet 30. august 2005 Og hva skal foreldrene stå for? Barna skal både oppdras, undervises og mates av skolen?! Unnskyld at jeg spør, men hvorfor får man barn når man er villig til å gi avkall på så mye i oppveksten deres? Ubegripelig. Det er dine ord, ikke mine. Jeg vil at alle barn skal ha like muligheter, uansett om de kommer fra en familie med penger eller ikke, uansett om de er fargede eller hvite, osv. Det er noen av grunnene til at jeg vil ha både heldagsskole og mat i skolen. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 30. august 2005 Skrevet 30. august 2005 En dag fra 8-16 er jo en vanlig barnehagedag, eller sfo/skoledag for ganske så mange allerede, da. Ellers syns jeg at det bør være mulighet for å gjøre lekser på skolen istedenfor å nødvendigvis gjøre dette hjemme. Jeg har ikke så stor sans for arbeid med hjem, lekser altså, og ville syns det var bedre om dette kunne gjøres innbakt i en lengre skoledag. Når det gjelder det med lengre skoledag kontra heldagsskole, så tenker jeg lengre skoledag som mellom ca 6 timer for barneskolen (innkludert leksearbeid) som lengre skoledag. Heldagsskolen tenker jeg som både skoletimer og sfo, bare at det er obligatorisk. Og at de samarbeider og gjerne legger inn teater, dans, ballspill eller andre aktiviteter som barna kan være med på. Istedenfor å ta dette på kveldstid. Heia heia!! 0 Siter
Mandolaika Skrevet 30. august 2005 Skrevet 30. august 2005 Og hva skal foreldrene stå for? Barna skal både oppdras, undervises og mates av skolen?! Unnskyld at jeg spør, men hvorfor får man barn når man er villig til å gi avkall på så mye i oppveksten deres? Ubegripelig. Hvorfor valgte du anonymt nick her? Jeg er selv mor og forstår tankegangen din og har tenkt det samme selv, men det er jo ikke lov å si slike ting høyt må vite Aldri i verden om jeg forventer at skolen og lærerne skal lære barna mine folkeskikk og oppdragelse, sørge for å få i dem frokost og sunn mat med frukt og grønt osv. Dette er mitt ansvar! Endel foreldre er så slappe og lite oppegående at de ikke greier å returnere skjemaer tilbake til læreren i tide, følge opp barna sine selv, sende med dem sunn og riktig niste osv. Skulle fillerista dem. Snart skal vel skolen lage middag til barna også, fordi foreldrene har annet å gjøre, pusse tennene deres og ungene sove på skolen Jeg mener at har man valgt å få barn, så får foreldrene omstille seg så de tar hensyn til barna, ikke omvendt. Jeg har selv skiftet jobb og gått ned i stillingsprosent for at barna mine skal få muligheten til en rolig start på dagen med frokost hjemme før de går til skole og barnehage. Jeg vet at ikke alle har mulighet til dette og jeg dømmer ingen som ikke får dette til, selv om jeg mener at mange må ta tilbake kontrollen over eget liv. *får nok masse kjeft for dette innlegget* 0 Siter
Mandolaika Skrevet 30. august 2005 Skrevet 30. august 2005 En dag fra 8-16 er jo en vanlig barnehagedag, eller sfo/skoledag for ganske så mange allerede, da. Ellers syns jeg at det bør være mulighet for å gjøre lekser på skolen istedenfor å nødvendigvis gjøre dette hjemme. Jeg har ikke så stor sans for arbeid med hjem, lekser altså, og ville syns det var bedre om dette kunne gjøres innbakt i en lengre skoledag. Når det gjelder det med lengre skoledag kontra heldagsskole, så tenker jeg lengre skoledag som mellom ca 6 timer for barneskolen (innkludert leksearbeid) som lengre skoledag. Heldagsskolen tenker jeg som både skoletimer og sfo, bare at det er obligatorisk. Og at de samarbeider og gjerne legger inn teater, dans, ballspill eller andre aktiviteter som barna kan være med på. Istedenfor å ta dette på kveldstid. Ja, og hvilket ansvar sitter du som forelder igjen med da? Trenger ikke gjøre noenting snart du da. Bare føde ungen. Det må jo være mer enn nok. 0 Siter
amber sun Skrevet 30. august 2005 Skrevet 30. august 2005 Ja, og hvilket ansvar sitter du som forelder igjen med da? Trenger ikke gjøre noenting snart du da. Bare føde ungen. Det må jo være mer enn nok. Herregud for et tåpelig svar. *rister på hodet* 0 Siter
amber sun Skrevet 30. august 2005 Skrevet 30. august 2005 Det er dine ord, ikke mine. Jeg vil at alle barn skal ha like muligheter, uansett om de kommer fra en familie med penger eller ikke, uansett om de er fargede eller hvite, osv. Det er noen av grunnene til at jeg vil ha både heldagsskole og mat i skolen. Enig med deg, Velouria. Bra svar. 0 Siter
Mandolaika Skrevet 30. august 2005 Skrevet 30. august 2005 Herregud for et tåpelig svar. *rister på hodet* Selvfølgelig synes du det når du ikke er enig 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.