fruen fra havet Skrevet 30. august 2005 Skrevet 30. august 2005 Har hatt barna i heldagsskole i flere år nå og synes det er kjempeflott. Ingen lekser - alt er gjort når de kommer hjem kl 1545. (Dette er montessori skole). God tid, ikke oppstykking i altfor korte arbeidsøkter, lang spisepause og en hel time til frilek midt på dagen. Supert! 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 30. august 2005 Skrevet 30. august 2005 Jeg liker det heller ikke, jeg synes mye av friheten og valgfriheten vår allerede er ganske så regulert og institusjonalisert. PUH! Tunga rett i munnen for å skrive det ordet der. Dersom man bare har en forelder - kan du forklare meg hvordan denne har valgfrihet slik det er organisert i dag? Hvordan få til å få endene til å møtes økonomisk, tidsmessig, pedagogisk, emosjonelt, fysisk, fysiologisk, etc? De alle fleste vil vel påstå at vi må komprimisse litt - og da må jeg få si at dette faktisk er blant de beste alternativene. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 30. august 2005 Skrevet 30. august 2005 Har hatt barna i heldagsskole i flere år nå og synes det er kjempeflott. Ingen lekser - alt er gjort når de kommer hjem kl 1545. (Dette er montessori skole). God tid, ikke oppstykking i altfor korte arbeidsøkter, lang spisepause og en hel time til frilek midt på dagen. Supert! Hørtes bra ut 0 Siter
Lisabeth Skrevet 30. august 2005 Skrevet 30. august 2005 Det kommer veldig mye an på hvilke ressurser man vil sette inn i skolen. Obligatorisk SFO dersom løsningen er å mose 50 barn inn i ett rom til fri lek, det kan jeg styre meg veldig for. Har man penger til å sørge for gode arealer+ tilstrekkelig med voksne til å gi et vettugt tilbud, så kanskje. 6 timer er mer enn lang nok dag, synes jeg. Det blir feil å sammenlikne med at unger er bhg eller SFO 8-10 timer daglig. Da har man tross alt et valg, man kan ta fri eller flekse ettersom det passer familien. Skal det være obligatorisk skoledag fra 8-16 må man i utgangspunktet være der 8 timer, 5 dager i uka. Fra man er 5-6 år til man er 65. Uff :-( 0 Siter
Gjest prust Skrevet 30. august 2005 Skrevet 30. august 2005 Jeg er i mot heldagsskolen. Jeg synes vi som foreldre skal kunne velge at barna skal kunne komme hjem tidlig og ikke være store deler av dagen på skolen. Livet blir altfor styrt hvis barna helt fra de er seks år skal være utenfor hjemmet fra 8-16 eller lenger fem dager i uka, uten mulighet for avbrekk eller fri! De fleste barn er jo vant til barnehage, men da kan en velge å ta dem ut av og til, og korte inn dagene ved å levere seint eller hente tidlig. Det er noe annet med skolen. Min førsteklassing, som er vant med lange dager (9-16) fra barnehagen, har vært vedig sliten etter skoledagene (830-1230/1330). Det er tydelig at det er mange flere inntrykk på skolen og mange flere personer å forholde seg til, samt krav til konsentrasjon på en annen måte enn tidligere. Nei, jeg synes vi skal ha en skole som har fokus på både kunnskap og sosial kompetanse, men der foreldrene har mulighet for å bestemme over skoledagens lengde. I tillegg synes jeg det er mitt ansvar som foreldre å hjelpe barna med lekser. jeg ønsker å følge med på hva de gjør og hva de lærer og hvordan mitt barn henger med i læringen. 0 Siter
Mandolaika Skrevet 30. august 2005 Skrevet 30. august 2005 Jeg er i mot heldagsskolen. Jeg synes vi som foreldre skal kunne velge at barna skal kunne komme hjem tidlig og ikke være store deler av dagen på skolen. Livet blir altfor styrt hvis barna helt fra de er seks år skal være utenfor hjemmet fra 8-16 eller lenger fem dager i uka, uten mulighet for avbrekk eller fri! De fleste barn er jo vant til barnehage, men da kan en velge å ta dem ut av og til, og korte inn dagene ved å levere seint eller hente tidlig. Det er noe annet med skolen. Min førsteklassing, som er vant med lange dager (9-16) fra barnehagen, har vært vedig sliten etter skoledagene (830-1230/1330). Det er tydelig at det er mange flere inntrykk på skolen og mange flere personer å forholde seg til, samt krav til konsentrasjon på en annen måte enn tidligere. Nei, jeg synes vi skal ha en skole som har fokus på både kunnskap og sosial kompetanse, men der foreldrene har mulighet for å bestemme over skoledagens lengde. I tillegg synes jeg det er mitt ansvar som foreldre å hjelpe barna med lekser. jeg ønsker å følge med på hva de gjør og hva de lærer og hvordan mitt barn henger med i læringen. Veldig enig med deg her. 0 Siter
Mandolaika Skrevet 30. august 2005 Skrevet 30. august 2005 Dersom man bare har en forelder - kan du forklare meg hvordan denne har valgfrihet slik det er organisert i dag? Hvordan få til å få endene til å møtes økonomisk, tidsmessig, pedagogisk, emosjonelt, fysisk, fysiologisk, etc? De alle fleste vil vel påstå at vi må komprimisse litt - og da må jeg få si at dette faktisk er blant de beste alternativene. Hvor vil du foreslå at man tar pengene fra, til heldagsskole? Er det riktig at alle skal være med på obligatorisk heldagsskole fordi noen grupper i samfunnet ikke greier det ellers? Er det å inngå kompromiss? 0 Siter
Gjest 8uh Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Hvorfor valgte du anonymt nick her? Jeg er selv mor og forstår tankegangen din og har tenkt det samme selv, men det er jo ikke lov å si slike ting høyt må vite Aldri i verden om jeg forventer at skolen og lærerne skal lære barna mine folkeskikk og oppdragelse, sørge for å få i dem frokost og sunn mat med frukt og grønt osv. Dette er mitt ansvar! Endel foreldre er så slappe og lite oppegående at de ikke greier å returnere skjemaer tilbake til læreren i tide, følge opp barna sine selv, sende med dem sunn og riktig niste osv. Skulle fillerista dem. Snart skal vel skolen lage middag til barna også, fordi foreldrene har annet å gjøre, pusse tennene deres og ungene sove på skolen Jeg mener at har man valgt å få barn, så får foreldrene omstille seg så de tar hensyn til barna, ikke omvendt. Jeg har selv skiftet jobb og gått ned i stillingsprosent for at barna mine skal få muligheten til en rolig start på dagen med frokost hjemme før de går til skole og barnehage. Jeg vet at ikke alle har mulighet til dette og jeg dømmer ingen som ikke får dette til, selv om jeg mener at mange må ta tilbake kontrollen over eget liv. *får nok masse kjeft for dette innlegget* Enig med det du skriver. For meg virker det som voksne har glemt hvordan det er å være barn. Foreldrene sine behov kommer tydligvis foran friheten til barna. Vi snakker om kortere arbeidsdager for voskne, samtidig som vi snakker om å ha barna på "arbeid" lenger....Merkelig! 0 Siter
Gjest 48hjg Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Dersom man bare har en forelder - kan du forklare meg hvordan denne har valgfrihet slik det er organisert i dag? Hvordan få til å få endene til å møtes økonomisk, tidsmessig, pedagogisk, emosjonelt, fysisk, fysiologisk, etc? De alle fleste vil vel påstå at vi må komprimisse litt - og da må jeg få si at dette faktisk er blant de beste alternativene. Skal alle barna bli institusjonalisert fordi enkelte foreldre har behov for barnepass? Hva med gratis SFO for de som VELGER det? Heller enn å tvinge alle inn i et fast mønster. 0 Siter
Mandolaika Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Enig med det du skriver. For meg virker det som voksne har glemt hvordan det er å være barn. Foreldrene sine behov kommer tydligvis foran friheten til barna. Vi snakker om kortere arbeidsdager for voskne, samtidig som vi snakker om å ha barna på "arbeid" lenger....Merkelig! Helt enig, men hvorfor dette snåle nicket? 0 Siter
Gjest katten kathinka Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Etter å ha lest enkelte svar her blir jeg skremt. Skal foreldrene virkelig ha så liten innflytelse på barna sine? Skal ikke gi de frokost, ikke sende med matpakke, ikke hjelpe til med lekser. Kanskje de kunne overnattet også? En blir jo ikke kjent med barna engang, får ingen føling med hva barnet kan med lesing, regning og annet. Mulig jeg er over gjennomsnittet opptatt av barna og skolen, men jeg synes det er kos å følge med og event. hjelpe til med leksene. Synes også det ligger mye omtanke i en god matpakke. 0 Siter
fyrlykt Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Det er jeg for. Da har barna også fri om ettermiddagene og vi som familie kan gjøre noe positivt sammen i stedet for å mase med lekser. Da slipper jeg også å bekymre meg for om huset fortsatt står når jeg kommer hjem fra jobb eller om noen har glemt en kokeplate på og gått ut for å leke. Jeg tror ikke det vil ta den såkalte valgfriheten fra folk flest. Det er stadig flere skoler som har fleksible løsninger. 0 Siter
Velouria Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Hvorfor valgte du anonymt nick her? Jeg er selv mor og forstår tankegangen din og har tenkt det samme selv, men det er jo ikke lov å si slike ting høyt må vite Aldri i verden om jeg forventer at skolen og lærerne skal lære barna mine folkeskikk og oppdragelse, sørge for å få i dem frokost og sunn mat med frukt og grønt osv. Dette er mitt ansvar! Endel foreldre er så slappe og lite oppegående at de ikke greier å returnere skjemaer tilbake til læreren i tide, følge opp barna sine selv, sende med dem sunn og riktig niste osv. Skulle fillerista dem. Snart skal vel skolen lage middag til barna også, fordi foreldrene har annet å gjøre, pusse tennene deres og ungene sove på skolen Jeg mener at har man valgt å få barn, så får foreldrene omstille seg så de tar hensyn til barna, ikke omvendt. Jeg har selv skiftet jobb og gått ned i stillingsprosent for at barna mine skal få muligheten til en rolig start på dagen med frokost hjemme før de går til skole og barnehage. Jeg vet at ikke alle har mulighet til dette og jeg dømmer ingen som ikke får dette til, selv om jeg mener at mange må ta tilbake kontrollen over eget liv. *får nok masse kjeft for dette innlegget* Selvsagt er det foreldrenes ansvar å gi barna en god oppvekst, mat, frukt og alt det der, jeg driver ikke med noe ansvarsfraskrivelse her. Jeg vil bare at _alle_ barn skal ha like muligheter og det har de ikke med det opplegget som er i dag. 0 Siter
Lisabeth Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Selvsagt er det foreldrenes ansvar å gi barna en god oppvekst, mat, frukt og alt det der, jeg driver ikke med noe ansvarsfraskrivelse her. Jeg vil bare at _alle_ barn skal ha like muligheter og det har de ikke med det opplegget som er i dag. Jeg tror ikke det blir likt for alle uansett. Tenker du på matservering, leksehjelp eller fritidsaktiviter i så måte ? Med økt andel privatskoler og et skolevesen som skal ta over en større del av barnas hverdag, ser jeg nesten for meg at forskjellene kan bli større. 0 Siter
Velouria Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Jeg tror ikke det blir likt for alle uansett. Tenker du på matservering, leksehjelp eller fritidsaktiviter i så måte ? Med økt andel privatskoler og et skolevesen som skal ta over en større del av barnas hverdag, ser jeg nesten for meg at forskjellene kan bli større. "Jeg tror ikke det blir likt for alle uansett. Tenker du på matservering, leksehjelp eller fritidsaktiviter i så måte ? Med økt andel privatskoler og et skolevesen som skal ta over en større del av barnas hverdag, ser jeg nesten for meg at forskjellene kan bli større." Jeg tenker på alle de tingene du snakker om, og jeg er ikke for flere privatskoler. Jeg syns vi skal beholde de gode privatskolene vi har, som Steinerskolen, Montesorri og et par andre, men jeg syns ikke vi skal ha så mange flere. Jeg tror at det blir lettere for barna å få litt likere utgangspunkt, jeg mener ikke at vi skal fjerne det det ulike ved barna, men at vi skal hjelpe de ressurssvake. Og selvsagt putte mye mer penger inn i skolen så alle får utviklet og sin induvidialitet og å gi næring til det de er gode til. 0 Siter
Velouria Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Ja, og hvilket ansvar sitter du som forelder igjen med da? Trenger ikke gjøre noenting snart du da. Bare føde ungen. Det må jo være mer enn nok. Om du ikke klarer å diskutere på et mer saklig nivå en dette bør du heller holde kjeft. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Har hatt barna i heldagsskole i flere år nå og synes det er kjempeflott. Ingen lekser - alt er gjort når de kommer hjem kl 1545. (Dette er montessori skole). God tid, ikke oppstykking i altfor korte arbeidsøkter, lang spisepause og en hel time til frilek midt på dagen. Supert! Det hørtes virkelig flott ut 0 Siter
waxo Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Jeg er imot. Jeg er ikke intressert i å gi avkall på all den tiden med ungene. 0 Siter
Lisabeth Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 "Jeg tror ikke det blir likt for alle uansett. Tenker du på matservering, leksehjelp eller fritidsaktiviter i så måte ? Med økt andel privatskoler og et skolevesen som skal ta over en større del av barnas hverdag, ser jeg nesten for meg at forskjellene kan bli større." Jeg tenker på alle de tingene du snakker om, og jeg er ikke for flere privatskoler. Jeg syns vi skal beholde de gode privatskolene vi har, som Steinerskolen, Montesorri og et par andre, men jeg syns ikke vi skal ha så mange flere. Jeg tror at det blir lettere for barna å få litt likere utgangspunkt, jeg mener ikke at vi skal fjerne det det ulike ved barna, men at vi skal hjelpe de ressurssvake. Og selvsagt putte mye mer penger inn i skolen så alle får utviklet og sin induvidialitet og å gi næring til det de er gode til. Ønske om kvalitetsheving i skolen, der er jeg enig med deg. Hvor veie skal gå for å komme dit, kan vi godt være uenige om. Diskusjonen er ihvertfall interessant, synes 0 Siter
Velouria Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Ønske om kvalitetsheving i skolen, der er jeg enig med deg. Hvor veie skal gå for å komme dit, kan vi godt være uenige om. Diskusjonen er ihvertfall interessant, synes Ja, det er en meget spennende diskusjon, og særlig når man har skolebarn selv, da blir man liksom litt mer bevisst. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.