Gå til innhold

Hva synes du om heldagsskolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hva skal foreldrene stå for? Barna skal både oppdras, undervises og mates av skolen?!

Unnskyld at jeg spør, men hvorfor får man barn når man er villig til å gi avkall på så mye i oppveksten deres?

Ubegripelig.

Poenget er jo at vi allerede gir slipp på mye av dette. De aller fleste må jobbe 100%, det vil si at mange barn er overlatt til seg selv i to-tre timer hver eneste ettermiddag. Med heldagsskole vet vi i det minste hvor barna er, og vi vet at når vi kommer hjem har vi en ettermiddag uten leksemas.

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mandolaika

18

• amber sun

7

• Velouria

6

• fyrlykt

5

Skrevet

Ja, og hvilket ansvar sitter du som forelder igjen med da? Trenger ikke gjøre noenting snart du da. Bare føde ungen. Det må jo være mer enn nok.

Skjønner ikke alt det preiket ditt om ansvar. Hvem har ansvar for barna når foreldrene er på jobb? Er det bedre med barn som er overlatt til seg selv etter skoletid synes du?

Skrevet

Om du ikke klarer å diskutere på et mer saklig nivå en dette bør du heller holde kjeft.

Det er stor fare for at jeg synes du er akkurat like usaklig selv.

Skrevet

Skjønner ikke alt det preiket ditt om ansvar. Hvem har ansvar for barna når foreldrene er på jobb? Er det bedre med barn som er overlatt til seg selv etter skoletid synes du?

"Skjønner ikke alt det preiket ditt om ansvar. Hvem har ansvar for barna når foreldrene er på jobb? Er det bedre med barn som er overlatt til seg selv etter skoletid synes du?"

Skjønner ikke hvor du vil. Selvfølgelig er det ikke bedre med barn som er overlatt til seg selv, har ikke sagt det. Det betyr ikke at man skal være nødt til å overlate ansvaret for matpakker, lekselesing og fritidsaktiviteter til en heldagsskole.

Skrevet

Selvsagt er det foreldrenes ansvar å gi barna en god oppvekst, mat, frukt og alt det der, jeg driver ikke med noe ansvarsfraskrivelse her. Jeg vil bare at _alle_ barn skal ha like muligheter og det har de ikke med det opplegget som er i dag.

...Så for at alle barn skal få like muligheter som du sier, så er du villig til å gi en heldagsskole ansvaret for frokost/lunsj, lekselesing og fritidsaktiviteter for barnet ditt og alle andre barn?

Skrevet

"Skjønner ikke alt det preiket ditt om ansvar. Hvem har ansvar for barna når foreldrene er på jobb? Er det bedre med barn som er overlatt til seg selv etter skoletid synes du?"

Skjønner ikke hvor du vil. Selvfølgelig er det ikke bedre med barn som er overlatt til seg selv, har ikke sagt det. Det betyr ikke at man skal være nødt til å overlate ansvaret for matpakker, lekselesing og fritidsaktiviteter til en heldagsskole.

Hvor skal barna være fra skoleslutt og fram til mor og far er ferdig på arbeid mener du da? Mange barn er overlatt til seg selv etter skoletid.

Skrevet

Hvor skal barna være fra skoleslutt og fram til mor og far er ferdig på arbeid mener du da? Mange barn er overlatt til seg selv etter skoletid.

Valgfri SFO vel. Eller så får foreldrene gjøre visse grep i hverdagen som gjør dem i stand til å ta seg av barna sine, som de har satt til verden, selv. Ta tilbake kontrollen over eget liv!

Det er litt for lettvint å sette barn til verden for så å si at "nei, jeg skal jobbe, jeg, så dere får gjøre lekser/passe/mate/aktivisere barna mine.

Ja, jeg har barn selv, to stykker.

Skrevet

Valgfri SFO vel. Eller så får foreldrene gjøre visse grep i hverdagen som gjør dem i stand til å ta seg av barna sine, som de har satt til verden, selv. Ta tilbake kontrollen over eget liv!

Det er litt for lettvint å sette barn til verden for så å si at "nei, jeg skal jobbe, jeg, så dere får gjøre lekser/passe/mate/aktivisere barna mine.

De fleste må jo jobbe da. Halvparten av alle barn vokser kun opp med en foreldre i dette landet og de har ingen til å forsørge seg.

Skrevet

Utrolig for en tankegang du har. Selv om du kanskje har en mann som forsørger deg så betyr ikke det at alle kvinner blir forsørget av en mann. Noen må også tjene til livets opphold selv. Med din tankegang bør vi ikke føde barn, vi vet aldri hva morgendagen vil bringe. Og skulle det tragiske skje at man blir alene så skal vi i tillegg sutte på tommelen eller leve på sosialen for å ta oss av barna våre?

Skrevet

Utrolig for en tankegang du har. Selv om du kanskje har en mann som forsørger deg så betyr ikke det at alle kvinner blir forsørget av en mann. Noen må også tjene til livets opphold selv. Med din tankegang bør vi ikke føde barn, vi vet aldri hva morgendagen vil bringe. Og skulle det tragiske skje at man blir alene så skal vi i tillegg sutte på tommelen eller leve på sosialen for å ta oss av barna våre?

Jeg synes din tankegang er minst like utrolig. Ja, jeg er klar over at man ikke alltid er 2, men det trenger ikke å bety at alle skal på heldagsskole. Vi kan vel fortsatt ha en valgfrihet?

Skrevet

De fleste må jo jobbe da. Halvparten av alle barn vokser kun opp med en foreldre i dette landet og de har ingen til å forsørge seg.

Ja, jeg ser det poenget, men løsningen trenger ikke å bety heldagsskole for _alle_. Hva med valgfrihet?

Skrevet

Jeg skjønner ingenting. Selv om man selvfølgelig må jobbe, så trenger man ikke ha heldagsskole. Dvs. at selv om man må jobbe, enslig eller ikke, så kan man fortsatt mate ungen sin/følge opp lekser/ha fritidsaktiviteter.

Er klar over at noe av dette blir vanskeligere for aleneforeldre, men fra det å til å si at _alle_ skal ha heldagsskole?! Nei takk, det passer faktisk ikke for meg.

Skrevet

Ja, jeg ser det poenget, men løsningen trenger ikke å bety heldagsskole for _alle_. Hva med valgfrihet?

Antagelig svarer jeg slik fordi jeg er så innmari irritert på Bondevik som snakker om familiepolitikk og da mener han mor, far og barn. Han glemmer fullstendig de familiene som består av barn og en foreldre.

Økonomiske løft for småbarnsfamilier snakker han om og isteden ødelegger han hele bidragsordningen slik at de fleste enslige har fått enda dårligere råd.

Skrevet

Jeg er for heldagsskole. Barna mine har lange dager uansett før vi kommer hjem fra jobb. Fint om tiden utnyttes til bl.a lekselesing.

Skrevet

Antagelig svarer jeg slik fordi jeg er så innmari irritert på Bondevik som snakker om familiepolitikk og da mener han mor, far og barn. Han glemmer fullstendig de familiene som består av barn og en foreldre.

Økonomiske løft for småbarnsfamilier snakker han om og isteden ødelegger han hele bidragsordningen slik at de fleste enslige har fått enda dårligere råd.

Men jeg er faktisk også irritert på Bondevik :)

Skrevet

Men jeg er faktisk også irritert på Bondevik :)

Jeg håper det er riktig mange som er irritert på han slik at de ikke stemmer så vi får han i regjering :o)

Skrevet

Jeg håper det er riktig mange som er irritert på han slik at de ikke stemmer så vi får han i regjering :o)

Jeg har aldri stemt på ham eller hans parti og kommer nok heller aldri til å gjøre det.

Gjest lærerABC
Skrevet

Jeg er imot. Barndommen er allerede alt for insitusjonalisert. Leste at noen barnehager skulle tilby vask av klær og laging av mat. Sett sammen med heldagsskolen synes jeg samfunnet er i skikkelig trist utvikling. Foreldre er så utrolig viktige. Jeg synes samfunnsutviklingen undergraven den vanvittig viktige jobben foreldre har.

Skoledagen er lang nok for elevene!!! Og dere vil vel ikke bruke lærerressurser på fler måltider og tilsyn? Det er måte på hvor mye læring disse små skal presse inn på en dag, og leksehjelp har jeg en meget bestemt mening om; det er foreldrenes jobb. Hvordan skal de ellers få oversikt over hvordan det virkelig ligger an? Er konferansene to ganger i året nok? Det kaller jeg ansvarsfraskrivelse!!!

De elevene som får god lekseoppfølging hjemmefra har oftest mer å rutte med enn de som ikke får støtte. Hjemme er det en-til-en situasjon, i en lekselesingssituasjon må elevene, akkurat som i timene, være mange om beinet På vår skole er det langt fra Clemets mål om 12-15 i hver klasse. I andreklasse har vi 29 elever på en voksen. Tre har store adferdsvansker. Resultatet sier seg kanskje selv??? Det er vanskelig å strekke til!

Ellers finnes mine argumenter for lekser å lese her: http://www.ed.gov/parents/academic/involve/homework/part.html

La barna beholde barndommen og leken! (Nye læreplanene har kuttet leken helt)

Hjertesukk fra barnekjær

Skrevet

Jeg er imot. Barndommen er allerede alt for insitusjonalisert. Leste at noen barnehager skulle tilby vask av klær og laging av mat. Sett sammen med heldagsskolen synes jeg samfunnet er i skikkelig trist utvikling. Foreldre er så utrolig viktige. Jeg synes samfunnsutviklingen undergraven den vanvittig viktige jobben foreldre har.

Skoledagen er lang nok for elevene!!! Og dere vil vel ikke bruke lærerressurser på fler måltider og tilsyn? Det er måte på hvor mye læring disse små skal presse inn på en dag, og leksehjelp har jeg en meget bestemt mening om; det er foreldrenes jobb. Hvordan skal de ellers få oversikt over hvordan det virkelig ligger an? Er konferansene to ganger i året nok? Det kaller jeg ansvarsfraskrivelse!!!

De elevene som får god lekseoppfølging hjemmefra har oftest mer å rutte med enn de som ikke får støtte. Hjemme er det en-til-en situasjon, i en lekselesingssituasjon må elevene, akkurat som i timene, være mange om beinet På vår skole er det langt fra Clemets mål om 12-15 i hver klasse. I andreklasse har vi 29 elever på en voksen. Tre har store adferdsvansker. Resultatet sier seg kanskje selv??? Det er vanskelig å strekke til!

Ellers finnes mine argumenter for lekser å lese her: http://www.ed.gov/parents/academic/involve/homework/part.html

Hjertesukk fra barnekjær

Trippel applaus til deg fra meg :)

Skrevet

Hjertesukk fra barnekjær

Kvadruppel applaus fra meg!!!

Skrev noe av det samme lenger nede her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...