Gå til innhold

Skolemat gratis på skolen - noen som har innført det?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest mushimulle

Jeg synes i grunnen at folk flest tenker snevert i forhold til gratis skolemat.

Forskere har funnet ut at urolige barn blir roligere på skolen når de får et måltid sunn mat midt på dagen.

At urolige barn blir roligere vil også hjelpe DITT rolige barn som dermed får et bedre læringsmiljø.

At urolige barn blir roligere vil gjøre at barnet får flere positive enn negative tilbakemeldinger, det vil igjen føre til større tro på seg selv og sine evner, og minske faren for rusmisbruk og kriminalitet.

At urolige barn blir roligere vil føre til færre konflikter barna imellom, mindre mobbing, mer opplagte lærere osv.

På lang sikt vil dette tiltaket virke veldig positivt.

Det er selvsagt ikke bare de urolige barna som har nytte og glede av et sunt skolemåltid, alle barn trenger sunn mat.

Med skolemåltid vil det ikke lenger hete at de ikke har penger til innkjøp av matvarer når barna skal lære å lage mat, barna vil få anledning til å lage mat hver eneste dag ved å integrere skolemåltidene i undervisningen.

http://www.dr-overbye.no/ledere.asp?ID=45

Dette var bare en liten brøkdel av gode argumenter for gratis skolemat.

Til slutt - jeg tror ikke antallet sykehjemsplasser eller hjemmehjelper avhenger av om barna har gratis skolemat eller ikke. I bunn og grunn er alle velferdsgoder et spørsmål om politisk vilje mer enn økonomi.

det er greit, men jeg syns det lukter sosialisme, at staten overtar hele ansvaret og ansetter stadig fler til å forvalte oss.

slike ideer har ikke ført til noe godt i andre land, og vil ikke føre til noe godt her. vi må ta ansvar for oss sjøl og få frihet under ansvar. mennesker utvikler seg best på egenhånd når de gjør det meste selv.

snart vil vi kreve å bare slippe unga ut om morran og slippe dem inn om kvelden. eller vi sender dem på internat drevet av staten, som i gamle østblokkland hvor det nå bor fullstendig tiltaksløse, apatiske mennesker i millioner. de er vant til å bli styrt og forvaltet, til og med fortalt hva de skal mene og tenke. når staten bryter sammen, dør de.

Her får barna ikke skolemat.

I utgangspunktet er jeg FOR gratisk skolemat. Ikke fordi jeg ikke vil/kan/har råd til å lage matpakke til barnet mitt, men fodri jeg ser at hun spiser bedre av mat som er fersk og nylaget. Barn som spiser matpakke på matpakke i årevis, kan risikere å bli veldig lei av matpakkemat (husker jeg ble det selv, i hvert fall), og til slutt ikke spise maten opp, kjøpe usunn mat i butikken etc.

Men hvordan skolematen evnt skulle være er av betydning, hvor sunn, valgmuligheter etc. Barna får jo mat i barnehagen, så det burde være mulig å få til også på skolen.

Mat er jo viktig når det gjelder læringsevne, konsentrasjon, trøtthet og uro, så det burde være flott om det ble satset på dette i den norske skolen.

Men kanskje det hadde vært en start å begynne med gratisk frukt og grønt?

Og hvorfor i all verden kan ikke barna få et kjøleskap å legge maten sin i? Varm, svett mat er ikke godt! Det burde være det minste vi kunne forlange, synes....

I utgangspunktet er jeg FOR gratisk skolemat. Ikke fordi jeg ikke vil/kan/har råd til å lage matpakke til barnet mitt, men fodri jeg ser at hun spiser bedre av mat som er fersk og nylaget. Barn som spiser matpakke på matpakke i årevis, kan risikere å bli veldig lei av matpakkemat (husker jeg ble det selv, i hvert fall), og til slutt ikke spise maten opp, kjøpe usunn mat i butikken etc.

Men hvordan skolematen evnt skulle være er av betydning, hvor sunn, valgmuligheter etc. Barna får jo mat i barnehagen, så det burde være mulig å få til også på skolen.

Mat er jo viktig når det gjelder læringsevne, konsentrasjon, trøtthet og uro, så det burde være flott om det ble satset på dette i den norske skolen.

Og hvorfor i all verden kan ikke barna få et kjøleskap å legge maten sin i? Varm, svett mat er ikke godt! Det burde være det minste vi kunne forlange, synes....

Kjøleskap til skolematen er jo ikke noe vanskelig å få til. Ta kontakt med FAU, for eksempel.

Hm, gratis skolemat er ikke gratis. Gratis frukt er heller ikke gratis. Jeg tror det egentlig vil bli ganske dyrt, jeg.

Vi betaler nok for det på en eller annen måte. Ikke så rent lite heller vil jeg tippe.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...