Gå til innhold

Råd for småspiste barn?

Anbefalte innlegg

Gjest Litt bekymret tante

Min niese på fire år har vel i grunnen alltid vært et småspist barn, og foreldrene bekymrer seg mye over dette. Hun er skeptisk til å prøve nye matvarer, og ofte er måltidene en kamp som ender med at hun blir lovet is eller godteri dersom hun spiser ihvertfall litt. Hun går og smådrikker juice hele dagen, jeg vil tro at dette demper apetitten, men foreldrene vil at hun ihvertfall skal få i seg noe. Det som er pussig er at da hun overnatter hos oss spiser hun alltid godt, hun spiser alt mulig, og det er aldri krangel ved matbordet. Jenta har normal høyde og vekt, og er veldig aktiv, men har veldig lite og tørt hår, kan det skyldes ensidig kosthold?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/196380-r%C3%A5d-for-sm%C3%A5spiste-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest spiser når de er sultne

Det høres ut som om du skriver om niesen min for flere år siden.

Foreldrene dro til lege og helsesøster med henne, svaret de fikk var at hun spiser når hun er sulten. Ikke mas om maten.

Hun spiste også godt når hun var andre steder. Og du, det gjør jeg også :o), så det tror jeg er veldig vanlig blandt oss alle.

Neida, det er sikkert ikke noe galt med maten foreldrene hennes lager for henne.

Det viktigste er at hun drikker, så det gjør de rett i.

Vi kan leve lenge uten mat, men ikke uten drikke.

Dersom foreldrene kjemper i henne mat eller premierer henne med is ol. for å spise, så er det vel ikke hentet ut av dagens pedagogiske teorier, akkurat. Da trenger hun jo ikke å spise, for hun får den energien hun trenger via juice m.m Det er lurt å kutte ut de fleste mellommåltider og sørge for rikelig drikke (mye vann). De spiser normalt det de trenger, har jeg skjønt. Jeg tror det er minst like viktig at måltid assosieres med noe postivt og at hun får rytmer/gode vaner.

Det høres ut som om du skriver om niesen min for flere år siden.

Foreldrene dro til lege og helsesøster med henne, svaret de fikk var at hun spiser når hun er sulten. Ikke mas om maten.

Hun spiste også godt når hun var andre steder. Og du, det gjør jeg også :o), så det tror jeg er veldig vanlig blandt oss alle.

Neida, det er sikkert ikke noe galt med maten foreldrene hennes lager for henne.

Det viktigste er at hun drikker, så det gjør de rett i.

Vi kan leve lenge uten mat, men ikke uten drikke.

For de av oss som har hatt barn med matproblemer, så er det faktisk ikke slik at "de spiser når de er sultne".

Blir skikkelig irritert over den frasen der faktisk.

For de av oss som har hatt barn med matproblemer, så er det faktisk ikke slik at "de spiser når de er sultne".

Jeg tror vel snarere at unger garantert får i seg nok væske, sånn i gjennomsnitt, enn nok mat. Kroppen er jo så til de grader konstruert for å unngå dehydrering. (Nå mener jeg selvsagt friske barn.)

I mitt barndomshjem var det noen som spiste litt for mye og noen som spiste alt, alt, for lite. Det har gjort meg nesten tom for teorier. Mas virket stort sett bare mot sin hensikt på begge ytterligheter.

Men hva mine foreldre skulle gjort for å unngå at småspiser'n ble underernært og samtidig bevare freden ved bordet har jeg aldri greid å pønske ut.

mvh

Annonse

Jeg tror vel snarere at unger garantert får i seg nok væske, sånn i gjennomsnitt, enn nok mat. Kroppen er jo så til de grader konstruert for å unngå dehydrering. (Nå mener jeg selvsagt friske barn.)

I mitt barndomshjem var det noen som spiste litt for mye og noen som spiste alt, alt, for lite. Det har gjort meg nesten tom for teorier. Mas virket stort sett bare mot sin hensikt på begge ytterligheter.

Men hva mine foreldre skulle gjort for å unngå at småspiser'n ble underernært og samtidig bevare freden ved bordet har jeg aldri greid å pønske ut.

mvh

Nei, det er barnas største maktmiddel det der med maten.

ringerikskringla

har ei på snart 6 år og hun er småspist.de sier hun spiser godt i barnehagen og hun er veldig glad i frukt.juice og saft liker hun ikke så det blir hun ikke mett av.

men jeg trøster meg med att hun spiser når hun er sulten.

hun har en fin vekt og da er det jo greit

Gjest provosert

Når jeg leser innlegget ditt så leser jeg noe mellom linjene også. Du mener at foreldrene "diller" for mye, og at DET er årsaken til det de kaller spiseproblemer. For når hun er hos DEG, så spiser hun jo. Med det prøver du å bevise at foreldrene gjør feil, og at ungen spiser bare hun får sjansen.

Som mor til TO småspiste barn blir jeg provosert. Som Mandolaika er inne på lengre ned så er det utrolig irriterende med den frasen "Barn spiser når de blir sultne". Og det er minst like irriterende med alle som mener at bare DE hadde fått bestemme, så hadde alt ordnet seg.

Det er ikke alltid foreldrenes skyld at barna ikke spiser. Det er heller ikke alle barn som spiser når de er sultne.

Det er selvsagt vanskelig for meg å uttale meg om din niese, ut fra det du skriver så har du jo lagt opp til at foreldrene gjør feil, og at jenta bør ha et 4 ukers opphold hos deg for å få alt på rett kurs igjen.

De beste rådene for småspiste barn er at man ikke gjør noe stort nummer ut av det. Verken rose eller kritisere, uansett om barnet spiser mye eller lite. Ikke lokke med is eller premier. La barnet bestemme mengden selv. Noen barn er småspiste, og det er i grunnen ikke noe å lage noe drama utav så lenge barnet er normalt i vekt og høyde.

I det du skriver så har jenta normalt vekt og høyde, så da syns jeg i grunnen at DU i allefall skal slutte å bekymre deg. Foreldrene kan evt ta kontakt med barnelege eller fastlege eller helsestasjon, og få noen beroligende råd på veien.

Har du tenkt på hvordan du skal avvæpne dem? ;-)

Hjemme hos oss er det ikke noe maktmiddel. Men så har vi ikke småspiste barn heller.

mvh

Jeg mente at dette med å ville spise/ikke ville spise er et av få områder hvor barn faktisk kan bestemme og ta kontrollen selv, nettopp fordi vi ikke kan tvinge i dem mat.

Jeg har ingen god løsning selv, hos oss gikk det seg heldigvis til av seg selv.

Men det er ikke alltid så enkelt som at "de spiser nok når de blir sultne".

Jeg mente at dette med å ville spise/ikke ville spise er et av få områder hvor barn faktisk kan bestemme og ta kontrollen selv, nettopp fordi vi ikke kan tvinge i dem mat.

Jeg har ingen god løsning selv, hos oss gikk det seg heldigvis til av seg selv.

Men det er ikke alltid så enkelt som at "de spiser nok når de blir sultne".

Beklager, da missforsto jeg. Og du har absolutt et poeng.

I min barndom var tvang et virkelmiddel. Tvangsforing sånn ca.

Tror også du har rett i at ikke alle barn automatisk får i seg nok. Det finnes bedre og dårligere måter å håndtere det på. Men sim-sala-bim er det så absolutt ikke.

mvh

Beklager, da missforsto jeg. Og du har absolutt et poeng.

I min barndom var tvang et virkelmiddel. Tvangsforing sånn ca.

Tror også du har rett i at ikke alle barn automatisk får i seg nok. Det finnes bedre og dårligere måter å håndtere det på. Men sim-sala-bim er det så absolutt ikke.

mvh

Huff ja, tvangsfôring må være helt forferdelig, uansett hvor desperat man kan bli som forelder når barnet ikke vil spise.

Annonse

Gjest Litt bekymret tante

Når jeg leser innlegget ditt så leser jeg noe mellom linjene også. Du mener at foreldrene "diller" for mye, og at DET er årsaken til det de kaller spiseproblemer. For når hun er hos DEG, så spiser hun jo. Med det prøver du å bevise at foreldrene gjør feil, og at ungen spiser bare hun får sjansen.

Som mor til TO småspiste barn blir jeg provosert. Som Mandolaika er inne på lengre ned så er det utrolig irriterende med den frasen "Barn spiser når de blir sultne". Og det er minst like irriterende med alle som mener at bare DE hadde fått bestemme, så hadde alt ordnet seg.

Det er ikke alltid foreldrenes skyld at barna ikke spiser. Det er heller ikke alle barn som spiser når de er sultne.

Det er selvsagt vanskelig for meg å uttale meg om din niese, ut fra det du skriver så har du jo lagt opp til at foreldrene gjør feil, og at jenta bør ha et 4 ukers opphold hos deg for å få alt på rett kurs igjen.

De beste rådene for småspiste barn er at man ikke gjør noe stort nummer ut av det. Verken rose eller kritisere, uansett om barnet spiser mye eller lite. Ikke lokke med is eller premier. La barnet bestemme mengden selv. Noen barn er småspiste, og det er i grunnen ikke noe å lage noe drama utav så lenge barnet er normalt i vekt og høyde.

I det du skriver så har jenta normalt vekt og høyde, så da syns jeg i grunnen at DU i allefall skal slutte å bekymre deg. Foreldrene kan evt ta kontakt med barnelege eller fastlege eller helsestasjon, og få noen beroligende råd på veien.

Jeg mener slettes ikke at jeg burde ta over oppdragelsen av jenta. Men jeg vet jo at noen barn er småspiste uansett, broren min har alltid spist lite og gjør det fortsatt som voksen. Enkelte trenger sikkert mindre mat enn gjennomsnittet. Men det som er rart er at hun faktisk er sulten da de er her, jeg ser jo at andre småspiste barn som kommer på besøk spiser like lite her som ellers. Det er derfor jeg lurer på om det er andre årsaker til at hun spiser lite hjemme. Jeg sier selvfølgelig ikke dette til foreldrene, men de har selv kommentert at hun alltid spiser bra her. Hun kan pirke i middagen i ukesvis hjemme, for så å spise to fulle porsjoner her. Foreldrene vil ha råd, de vet ikke hva de skal gjøre, og helsestasjonen avfeier dem med at "hun spiser da hun er sulten". ¨Det er faktisk mulig å være bekymret for nieser uten at man har intensjoner om å blande seg. Men det er jo naturlig å fortelle litt om spisevaner osv da man ønsker råd.

Huff ja, tvangsfôring må være helt forferdelig, uansett hvor desperat man kan bli som forelder når barnet ikke vil spise.

Med akkurat det barnet er jeg faktisk usikker på hvordan det hadde gått uten harde virkemiddel.

Men for et styr.

Vedkommende har blitt den av oss søsken med det sunneste og mest regelmessige kostholdet.

mvh

Med akkurat det barnet er jeg faktisk usikker på hvordan det hadde gått uten harde virkemiddel.

Men for et styr.

Vedkommende har blitt den av oss søsken med det sunneste og mest regelmessige kostholdet.

mvh

Så bra, man vet jo aldri hvordan sånt vil "slå ut".

Enig i at den setningen der er provoserende - det er så lett så. Bare sult dem ut, så spiser de til slutt, liksom..

Noen barn føler seg ikke sultne. Noen barn mister sultfølelsen jo mindre de spiser.

Enig med deg. Det er provoserende med folk som uttaler seg lettbent om småspiste barn.

Mine tynne småbarn spiste minimalt og nesten bare under tvang. De fikk (og får) et bredt tilbud på kostholdsfronten, bla med forbud mot småspising mellom måltidene da de var små. Spesielt det ene barnet var bortimot uinteressert i mat.

I dag har de tilegnet seg fornuft, samt atskillig mer interesse og ikke minst glede over mat. Men fortsatt er det slik at de blir snodig raskt mette noen ganger, men er i stand til å dytte nedpå anseelige mengder andre ganger :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...