Gå til innhold

Barnepark på kjøpesenter som barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utrolig ja!

Hadde aldri kommet på å gjøre noe sånt, syns det er misbruk av tjenesten og dårlig overfor barna!

*rister på hodet*

Skrevet

Eller slik jeg ser det:

Dette innlegget er et varsko for politikerne våre. Full barnehagedekning og brukertilpasset barnehager (som har vært regjeringen(es) mål siden 2000.

Faktisk ikke er innfridd, og at det fortsatt finnes et skrikende behov for et tilbud som er tilpasset barn og foreldre, og ikke de ansatte.

Gjest helt utrolig hva folk får seg til
Skrevet

Eller slik jeg ser det:

Dette innlegget er et varsko for politikerne våre. Full barnehagedekning og brukertilpasset barnehager (som har vært regjeringen(es) mål siden 2000.

Faktisk ikke er innfridd, og at det fortsatt finnes et skrikende behov for et tilbud som er tilpasset barn og foreldre, og ikke de ansatte.

Noen barn ble levert til kjøpesenteret når de var syke og ikke skulle i barnehagen....

Skrevet

I vår butikk har vi tv som barna kan se på når foreldrene handler hos oss. Det skjer imidlertid ofte at foreldrene ikke lenger er i butikken selv om barna ser tv. De går og handler i resten av senteret eller går på kafé. Vi bruker ofte tid på å lete etter foreldre når barna blir redde og lei seg, men foreldrene skjønner ikke hva som er gale med å la barna sitte der og se tv.

Skrevet

Noen barn ble levert til kjøpesenteret når de var syke og ikke skulle i barnehagen....

Det sto vel noe om andre grunner til at foreldre lot barna være der også. Bla. at pågangen er stor i feriene, da som kjent en rekke barnehager er stengt.

Og hvorfor er disse stengt, når det fortsatt finnes foreldre som behøver tilbud til barna sine?

Skrevet

Det sto vel noe om andre grunner til at foreldre lot barna være der også. Bla. at pågangen er stor i feriene, da som kjent en rekke barnehager er stengt.

Og hvorfor er disse stengt, når det fortsatt finnes foreldre som behøver tilbud til barna sine?

Barn har faktisk også rett på ferie fra barnehage og skole. I tillegg er maksimal oppholdstid er satt til 10 timer pr dag.

Dersom barnehagen skulle tilby plass og pass til alle behov alle foreldre måte ha, ville det nok bli noen barn som så veldig lite til foreldrene sine. Dessverre.

Skrevet

Barn har faktisk også rett på ferie fra barnehage og skole. I tillegg er maksimal oppholdstid er satt til 10 timer pr dag.

Dersom barnehagen skulle tilby plass og pass til alle behov alle foreldre måte ha, ville det nok bli noen barn som så veldig lite til foreldrene sine. Dessverre.

Alle barn skal ha minst 3 ukers sammenhengende ferie fra bhg, men det er en del foreldre som får problemer med å ta ut ferie i akkurat de ukene bhg holder stengt.

Gjest Persille
Skrevet

Fordi barnehageansatte også har krav på ferie...

Og at det i barnehageloven står at alle barn har krav på fire ukers ferie, og at det er barnehagens ansvar å påse at de får det...

Fordi det ikke er lov å ta betalt for mer enn 11 mndr fra foreldrene...

Mange gode grunner :)

Skrevet

Hvorfor gjør ikke flere barnehager som vår - barna må ha fire uker ferie i løpet av sommeren, tre av dem skal være sammenhengende, men vi kan bestemme når vi vil ha den, og gi beskjed innen mai, så tar de ansatte ferie etter hvor mange barn som er i barnehagen når, men er åpen hele sommeren gjennom. I "fellesferien" samler de barna til en fellesavdeling vanligvis, for da er det få barn tilstede. Fungerer veldig bra, og er helt ypperlig, for da kan man ha ferie når det passer, og ikke når barnehagen sier at man må. På jobben min kan jeg ikke bestemme selv når jeg vil ha ferie, i hvertfall ikke uten videre, og i hvertfall kan jeg ikke ta fire uker i juli, så da hadde vi hatt problemer med barnepass hvis ikk ebarnehagen hadde hold åpent ja!

Det er privat barnehage, men andre burde jo også kunne gjøre dette?? Kanskje noe å ta opp med barnehagen?

Skrevet

Hvorfor gjør ikke flere barnehager som vår - barna må ha fire uker ferie i løpet av sommeren, tre av dem skal være sammenhengende, men vi kan bestemme når vi vil ha den, og gi beskjed innen mai, så tar de ansatte ferie etter hvor mange barn som er i barnehagen når, men er åpen hele sommeren gjennom. I "fellesferien" samler de barna til en fellesavdeling vanligvis, for da er det få barn tilstede. Fungerer veldig bra, og er helt ypperlig, for da kan man ha ferie når det passer, og ikke når barnehagen sier at man må. På jobben min kan jeg ikke bestemme selv når jeg vil ha ferie, i hvertfall ikke uten videre, og i hvertfall kan jeg ikke ta fire uker i juli, så da hadde vi hatt problemer med barnepass hvis ikk ebarnehagen hadde hold åpent ja!

Det er privat barnehage, men andre burde jo også kunne gjøre dette?? Kanskje noe å ta opp med barnehagen?

Barnehagen her er også åpen hele sommeren. Den er også privat, men barna er pålagt bare 3 uker sammenhengende sommerferie.

Helt ypperlig synes

Skrevet

Barn har lovfestet rett på tre eller fire uker ferie, men det er ingenting sagt at den skal legges til sommeren.

Foreldrene skal selv kunne bestemme når ferien skal taes ut, slik at de er tilpasset deres arbeidstider.

Da barnehagen kom tidlig på 70 tallet, var det nettopp med siktemål å avhjelpe foreldre som måtte ut i jobb. Hhv. kvinnene.

Skrevet

Fordi barnehageansatte også har krav på ferie...

Og at det i barnehageloven står at alle barn har krav på fire ukers ferie, og at det er barnehagens ansvar å påse at de får det...

Fordi det ikke er lov å ta betalt for mer enn 11 mndr fra foreldrene...

Mange gode grunner :)

Loven sier at barn skal ha ferie, helt riktig.

Men, hvor står det da at ferien skal legges til sommeren?

Barnehageansatte har også hørt om fleksibilitet, men har litt vanskelig for å ta det innover seg.

Med vaktordninger og samarbeid avdelinger imellom (om det er en stor barnehage) er dette ikke noe problem, såfremt personalet vil!

Skrevet

Veldig bra, og jeg er så enig med deg.

Slik kan det også gjøres!

;-)

Gjest Persille
Skrevet

Loven sier at barn skal ha ferie, helt riktig.

Men, hvor står det da at ferien skal legges til sommeren?

Barnehageansatte har også hørt om fleksibilitet, men har litt vanskelig for å ta det innover seg.

Med vaktordninger og samarbeid avdelinger imellom (om det er en stor barnehage) er dette ikke noe problem, såfremt personalet vil!

OM det er en stor barnehage er stikkordene her :)

Veldig mange barnehager er jo små - min feks, og vi har ikke muligheten til noe sånt.

Skrevet

Barn har lovfestet rett på tre eller fire uker ferie, men det er ingenting sagt at den skal legges til sommeren.

Foreldrene skal selv kunne bestemme når ferien skal taes ut, slik at de er tilpasset deres arbeidstider.

Da barnehagen kom tidlig på 70 tallet, var det nettopp med siktemål å avhjelpe foreldre som måtte ut i jobb. Hhv. kvinnene.

Barnehageloven sier ikke noe om når ferien skal tas ut, så vidt jeg husker. Men vedtektene i barnehagen din kan ha regler som styrer dette.

Grunnen til at hovedferien normalt skal taes ut om sommeren, er vel ikke akkurat vrange barnehageansatte. De ansatte må ha en mulighet til å avvikle sin ferie innenfor de bestemmelsene arbeidsmiljøloven gir. Det er de færreste bhg som har økonomi til å sette inn ferievikarer for at bhg skal tilby full fleksibilitet hele året. Noen bhg finner kompromissløsninger med redusert bemanning, samarbeid med andre bhg eller liknende. Dersom du ønsker å endre på forholdene i din bhg, er det lurt å melde seg til å sitte i ulike verv, som SU eller styre. Da kan du jobbe for dine hjertesaker.

Skrevet

OM det er en stor barnehage er stikkordene her :)

Veldig mange barnehager er jo små - min feks, og vi har ikke muligheten til noe sånt.

Joda, hvis dere samarbeider med andre barnehager så. Ingenting er umulig. Det er viljen det står på......

Skrevet

Barnehageloven sier ikke noe om når ferien skal tas ut, så vidt jeg husker. Men vedtektene i barnehagen din kan ha regler som styrer dette.

Grunnen til at hovedferien normalt skal taes ut om sommeren, er vel ikke akkurat vrange barnehageansatte. De ansatte må ha en mulighet til å avvikle sin ferie innenfor de bestemmelsene arbeidsmiljøloven gir. Det er de færreste bhg som har økonomi til å sette inn ferievikarer for at bhg skal tilby full fleksibilitet hele året. Noen bhg finner kompromissløsninger med redusert bemanning, samarbeid med andre bhg eller liknende. Dersom du ønsker å endre på forholdene i din bhg, er det lurt å melde seg til å sitte i ulike verv, som SU eller styre. Da kan du jobbe for dine hjertesaker.

Det er også et paradoks at vedtektene og årsplanen ofte er ferdiglaget før barnehageåret er igang.

Full barnehagedekning, brukertilpasset barnehage, kvalitetsvurdering er moteord som kom inn i barnehagevirksomhetene på slutten av 90 tallet. (Ref -97)

I realiteten benyttes ordene, men handlingen gjenstår. Konflikten ligger dessverre mellom personalets behov og foreldre og barns behov.

Ideelt sett burde barnehagen og skolekontoret spørre brukerne hva de legger i begreper som "brukertilpasset barnehage".

Det som oftest dessverre er praksis, er at personalet får uttale seg først, og svarene de gir, legges til grunn. Så kommer foreldre og barn i andre rekke.

Dessverre. Sier ikke at det er slik overalt, men svært mange steder praktiseres dette.

Skrevet

Her har den kommunale barnehagen oppe hele sommeren. De slår i sammen de to barnehagene i den sørlige delen av kommunen i enkelte uker i juli og så har de personale fra begge barnehagene til stede.

Vi må ta 3 uker sammenhengende ferie i løpet av skolens sommerferie.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...