Gå til innhold

hva en 2 åring kan

Anbefalte innlegg

ringerikskringla
Skrevet

har ei lita tulle som blir 2 år om en mnd.

jeg pleier og ta henne på fanget hvor jeg teller til tre og lar henne falle ned mot gulvet.hun hyler av latter.

men nå har hun jammen begynt og telle med meg.jeg begynner med 1 og hun sier 2 og 3,jeg sier 4 og hun sier 5,6,7,og 8...

er hun tidlig ute eller lærer de så fort når jeg driver litt med dette..

Gjest trrrrrrrrrraaaalllaaaallaa
Skrevet

min kunne telle til 10 da han var passert 2. Nå er han 2 1/2 og kan telle til 20

Skrevet

nå er jeg redd du får en storm av "åneidajegharflinkerebarnenndeg"-tråder! Min 2-åring teller liksom han også (lært av storesøster), men jeg tror ikke han skjønner konseptet.... Han teller forresten stort sett "1,2,3,5,6 og 10"!

Bare pøs på med telling hvis hun syns det er morsomt. Jeg synes hun er flink jeg!

Gjest en, to, tje
Skrevet

:o)

Dette er helt vanlig, tar vi ting opp igjen å opp igjen så kommer det, jo tidligere du starter jo tidligere tar de etter. Ord, sanger, bokstaver, tall og alt, så stå på du ;o).

Skrevet

Sikkert heilt vanleg.

Dei lærer fort så lenge dei får rett påfyll til rett tid. Eg trur at dei fleste ungar som vert sett på rett måte kan bli små "geni" på sine områder. Nokon er interessert i tal, andre i sandslott eller hopping.

Snuppa lærte seg bokstavane på den alderen utan at ho er spesielt glup... Ho var berre interessert i akkurat det då. Snuppen er 1,8 år og aller mest interessert i ulike fuglar og lydane dei lagar (på plystre og snattre-stadiet...).

Det er godt dei er ulike.

Gjest Elextra
Skrevet

At han sier 1, 2, 3 osv. har jo ingenting med å kunne telle å gjøre, de lærer tallene utenat som en regle. De har nok ikke særlig mengdebegrep ennå.

Min gutt på to er også flink til å repetere det jeg sier, og kan også en del regler og sanger utenat (har av en eller annen grunn laagt sin elsk på "Nei nei gutt, dette må bli slutt" :)).

Han snakker langt mer enn storebroren gjorde på samme alder, og sier etterhvert ganske lange setninger. Tror han kan de lengre setninger som "regler", og at han ikke kan alle ordene enkeltvis (kan altså ennå ikke sette sammen lengre setninger selv).

Skrevet

Datteren min kunne telle til 7 da hun var rundt 2 år. Men bare i en fei som i en regle.Ikke som mengde.

Nå er hun 2,5 år og teller til 14. Nå teller hun ting, mennesker, bøker o.l. riktig.

Hun synes det er veldig gøy. Hodler på med det helt uoppfordret.

Aner ikke hva som er vanlig.

ringerikskringla
Skrevet

min kunne telle til 10 da han var passert 2. Nå er han 2 1/2 og kan telle til 20

det er vel slik att alle mødre blir såååå stolt av sine små når de begynner og si ting..

Gjest trrrrrrrrrrraaaaaaaalllaaaallaa
Skrevet

det er vel slik att alle mødre blir såååå stolt av sine små når de begynner og si ting..

ja, det er det. Men de i barnehagen kom og var helt imponert over at han kunne telle til 10 så tidlig.

Så vi har noen vidunderbarn du og jeg:)

Skrevet

Storesøster hadde vært opptatt av farger ganske lenge allerede og begynte å lære bokstavene rundt to-årsdagen sin (fikk en ABC i fødselsdagsgave). Tall og mengde fikk hun interesse for først i fireårsalderen.

Lillesøster har vært veldig interessert i tall og mengder fra litt før to års alder, men begynner først nå (3 år og 2 mnd) å vise interesse for bokstaver.

Alle barn er forskjellige og har forskjellige interesseområder. Så lenge det er gøy er det lov.

Skrevet

Min smarte lille gutt på 2 år og 3 måneder teller lett til 14. Det er nok store individuele forskjeller her ja,. Begge mine gutter har vært tidlig ute og telt og regnet lette oppgaver. mens jenta vår ikke var så tidlig ute.

Skrevet

De lærer kjempefort når man gjentar noe ofte nok.

Vi pleide å telle trappetrinn, og mine kunne uten problemer ramse opp tallene til 14 da de var 2 år - fordi det er 14 trinn i trappa vår.

Det gikk så ikke lang tid før de faktisk kunne telle, siden de da kunne ordene og visste at et tall kom etter et annet når vi flyttet på oss.

På samme måte har mine tidlig lært fargene, fordi jeg stadig sa fargen på ting vi så. "Ser du det grønne bladet der?". "Se den røde ballen!" osv.

Småbarn har en utrolig kapasitet for læring om man gjør det på barnets premisser og leker det inn.

Og selvsagt er barnet ditt flink!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...