Gjest barseltreff 2005 Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 hei. har akkurat vært på første barseltreff med 5 damer og unger. Men makan.......Det jabbes og skravles om alt og ingenting. 3 av damene var av den finere sorten (trodde de selv iallefall) mens vi andre kanskje litt med vanlige i form av at vi ikke bruker 1000 vis av kroner på klær hver måned osv. tror de fjonge damene synes en av de trauste var vel traust enda hun var kjempekoselig for hun fikk gjennomgå etter at hun var gått. bla bla bla, hun var så stille, og virket så mye eldre enn hun var osv bla bla bla. hva så??? vi kom jo knapt nok til ordet..... Ble egentlig litt sliten av åg være på det treffet og følte ikke at kjemien var på topp. har mange venner og kjente i området der vi bor så jeg føler ikke behov for en slik gruppe men føler at jeg er sær om jeg ikke blir med... hva gjør dere? Vi skulle visst hatreff 1 gang i uka fremover, er ikke det litt mye ? Jeg har 2 andre barn i tillegg og litt annet å gjøre men ..... Hva gkør dere, er dere med i barselgrupper ? hvordan fungerer det og hvor ofte har dere treff ? 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Det fine med barseltreff er jo at det er helt frivillig. At alle slags jenter er med i treffene er jo ganske naturlig, ettersom det gjerne er helsestasjonen som setter sammen gruppene. Og det at man er forskjellige er jo positivt, etter min mening. Jeg hadde stor glede av barselgruppen med mitt første barn. Ikke fordi jeg ikke hadde andre venner, men fordi disse hadde barn på nøyaktig samme alder, tid til å treffes på formiddagen og der og da en genuin interesse for å snakke om alle tenkelige og utenkelige detaljer om de små. Vi møttes annenhver uke, det syntes jeg var passe. 0 Siter
Gjest noen ganger Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Jeg var med på noen få treff da storesøster var baby. Vi som hadde barn under ett år møttes en gang i måneden (det holdt). Vi hadde treffene på rundgang hjemme hos hverandre, gruppen økte etterhvert, så det blei dårlig med plasser, ikke alle som kunne ha så mange hjem på en gang. Treffet bestod naturlig nok av prat om pupp, bæsj, mat, krabbing, gulping osv osv ). De barna som ikke sov lå på gulvet å stirra, etterhvert som de ble større så lekte de med hverandre o.l. Jeg følte ikke at jeg "fikk noe" av disse treffene, etterhvert passet det så dårlig med dagsrytmen vår, så jeg kuttet det ut. Med lillesøster engasjerte jeg meg ikke i noen gruppe, vi var tre venninner som fikk omtrent likt, så vi var mye sammen på trilleturer o.l., klarte oss fint med det ). 0 Siter
Jentene2 Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Vi var også en gjeng veldig forskjellige mødre, men gikk egentlig veldig godt sammen. Noen møttes også mer privat. De "faste" barseltreffene våre hadde vi hver 14. dag på tur hjemme hos hvernadre, med enkel lunsj. Men det skal jo være noe du ser frem til - skal jo ikke gå derifra og sitte igjen med en negativ følelse. Prøv en gang til og er det fortsatt likedant er det jo bare å kutte. Eller hvorfor ikke snakke litt mer med de du fikk bedre kontakt med og foreslå tur med bare de :-) 0 Siter
Sofies mamma Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Var der to ganger og det var ikke spsielt hyggelig. Hun jeg var på nett med flyttet, så da meldte jeg meg ut. De to som var igjen var bestevenniner, så de holder sikkert sammen enda. Har aldri savnet det heller da jeg har familie og venner med barn på samme alder uansett. 0 Siter
Gjest Dolly25 Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Ja,det gjør jeg med eldstemann på 5år..Vi har holdt sammen siden vi fødte og treffes enda..Vi er 6-7 stykker og vi bytter på å være hos hverandre.Det er 1 gang pr.mnd.og her blir det en enkel liten servering.Koselig! 0 Siter
Gjest efoll Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Var med i barselgruppe med min første, det var etter helsestasjonens initiativ. Jeg syntes det var koselig, jeg hadde behov for å diskutere babysaker, som andre enn nybakte mammaer blir rimelig lei av. Vi treftes i begynnelsen en gang hver uke, etterhvert fant vi ut at det holdt med annenhver uke. Når barna ble større fikk de lekekamerater, og vi holdt kontakten til barna var litt over 4 år. Da flyttet vi til ulike kanter, og behovet var heller ikke så stort lenger. Med andremann hadde jeg ikke behov for noe barselgruppe, og ikke tid/overskud heller, for da hadde jeg en toåring hjemme, og desuten eksisterte den forrige barselgruppa enda. Det er flott med slike grupper hvis kjemien stemmer, men gjør det ikke det er det like greit å la være. Ikke føl noe press, det er bare å si ifra at du ikke vil være med likevel. Men det er kanskje greit å si det med det samme? 0 Siter
Gjest prust Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Da jeg fikk førstemann, kjente jeg ikke så mange i området her, og barnselgruppa fungerte bra. Vi møttes vel omtrent en gang i måneden. Da jeg fikk andremann, var jeg med på to møter. De møtene dro så fryktelig ut i tid, og det var bare skravling. Jeg hadde nok venninner fra før, og ordket ikke involvere meg i denne gruppa. Da jeg fikk tredjemann sa jeg i fra at jeg ikke ville være med noen gruppe. Og det var helt greit :-) 0 Siter
Gjest Alirke Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Jeg går i barselgruppe med begge mine. Synes det har vært viktig med hensyn til skole og oppvekst. Nå er ungene blitt 8 og 10 år. mammane treffes fortsatt men det er ikke så ofte ungene er med. De ser hverandre eller på skole og fritidsaktiviteter. 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Med den eldste deltok jeg/vi i barselgruppe som helsestasjonen satte sammen. Vi var 5 mødre/barn. Jeg fikk valget hos helsesøster ved første besøk om jeg ville gå i gruppe eller ha kontroller alene, med helt klar "anbefaling" om å velge gruppe. Husker ikke hvor ofte det var, ca. 1 gang i måneden til å begynne med, kanskje? Helsesøster foreslo at vi kunne møtes utenfor helsestasjonen også, men takk og lov at det ikke ble noe av... Jenta mi var en særdeles makelig anlagt baby, og hun var veldig mye senere enn alle de andre. Hun lå på ryggen mens de andre snudde seg begge veier, hun lå på gulvet mens de andre krabbet/reiste seg osv. Det var ikke gøy å oppleve, nei, mye medlidende blikk og dårlige forsøk fra helsesøster "alle barn er forskjellige" og slikt. Og etterpå dro alle fram puppen, mens jeg etter hvert måtte fram med flaska, som det var et svare strev med å få varmet. Med den yngste fikk jeg samme valg: Gruppe eller alene. Valgte selvfølgelig alenekontroller, selv om det ikke var særlig populært. Vi i gruppa var i veldig forskjellige aldre (mødrene, altså), og fra totalt forskjellige miljøer. Hadde ingenting å snakke med dem om, følte jeg, samtidig som jeg hadde masse venninner på feltet som var hjemme med små barn. Barselgruppe ble helt feil for meg, klamt og påtatt. Hører om mange som er storfornøyd med barselgruppa si, og som fortsetter med treffene i årevis. Så det er tydelig at noen treffer godt. 0 Siter
kizmiaz Skrevet 1. september 2005 Skrevet 1. september 2005 Gikk i barselgruppe med nr. 1 og nr. 2, begge gruppene kjempefine, men har mistet kontakten med de fra førstefødtes gruppe nå. (4 år siden). De fra nr. 2 møtes fortsatt jevnlig og mye (2-åringer), kjempemoro, og kjemien stemmer veldig bra. Gidder ikke barselgruppe med nr 3, har det for travelt. Vi møtes hjemme hos hverandre med masse barn, de fleste har mer enn ett barn nå, og vi har fått flere/venter nye babyer alle sammen. Vi spiser mat og skravler og er blitt som venninner, egentlig. Vi skravler om alt mulig, og det morsomme er at vi er ganske ulike personer med ulik bakgrunn og livserfaringer. Var heldige, kjemien stemte mellom oss som er igjen, det forsvant et par-tre ut fra gruppa hvor kjemien nok ikke var så god oss i mellom, uten at man kan sette fingeren på hvorfor. 0 Siter
kizmiaz Skrevet 1. september 2005 Skrevet 1. september 2005 Gikk i barselgruppe med nr. 1 og nr. 2, begge gruppene kjempefine, men har mistet kontakten med de fra førstefødtes gruppe nå. (4 år siden). De fra nr. 2 møtes fortsatt jevnlig og mye (2-åringer), kjempemoro, og kjemien stemmer veldig bra. Gidder ikke barselgruppe med nr 3, har det for travelt. Vi møtes hjemme hos hverandre med masse barn, de fleste har mer enn ett barn nå, og vi har fått flere/venter nye babyer alle sammen. Vi spiser mat og skravler og er blitt som venninner, egentlig. Vi skravler om alt mulig, og det morsomme er at vi er ganske ulike personer med ulik bakgrunn og livserfaringer. Var heldige, kjemien stemte mellom oss som er igjen, det forsvant et par-tre ut fra gruppa hvor kjemien nok ikke var så god oss i mellom, uten at man kan sette fingeren på hvorfor. Glemte å si at vi treftes hver 14 dag ca. På rundgang hjemme. Matservering, brødlunsj, varm suppe, pølser, pastaretter, salat...kake, boller, vafler:-) Treftes også på kafe noen ganger, men det er mer stress synes alle. 0 Siter
Gjest blomsterløk Skrevet 1. september 2005 Skrevet 1. september 2005 Jeg går i barselgruppe med minstemann. Han nærmer seg 4 år. I permisjonstiden møttes vi en gang i uka på dagtid. Når førstemann startet i jobb gikk vi over til å møtes en gang i måneden på ettermiddagen. Noen ganger med barn og noen ganger uten. Noen ganger går vi ut og spiser en god middag. Det går i omgang hjem til oss. Vi har stor utbytte av disse dagene. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 2. september 2005 Skrevet 2. september 2005 Jeg var med på barselsgrupper både med store- og lillesøster. Vi treftes først hver 14. dag, og så 1 gang i mnd. Det var akkurat passe ofte. Vi slapp heldigvis sånne som du beskriver. Vi var selvsagt forskjellige, men trivdes sammen og respekterte hverandre. Ikke alle fortsatte, og det er helt greit. Jeg kan godt forstå at du ikke har lyst til å fortsette i en gruppe der noen dominerer og så snakker nedsettende om andre. Jeg synes også det var utrolig ofte å treffes hver uke. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.