Gjest psykojenta Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Bare å melde ham! Selv har jeg akkurat gått til det skritt å tørre og søke rehabiliteringspenger, etter å ha vært psykisk syk siden tidlig tenårene. Men det er mange som utnytter systemene i landet her. Det er en del småbarnsfamilier som sier de er flyttet fra hverandre og mottar overgangsstønader,ekstra barnetrygd osv. Jeg kjenner flere. Naboen din er nok ikke den eneste som jobber svart heller. Vet om flere av det slaget også. Når det er sagt synes jeg det i noen tilfeller er greit at noen jobber svart. Kjenner en som jobbet i vanlig jobb fra 07-17,spiste mat,og jobbet svart på kveldene. Dette var en dårlig betalt jobb,så svartarbeidet trengtes for å få hjulene til å gå rundt for familien. Og en siste ting; de fleste av dere sier at det er deres skatt som brukes til trygdene. Ja,det kan hende at noe av deres skattepenger blir brukt til dette, men de fleste som er trygdet har da virkelig betalt skatt de også. Samboeren min betaler 1/4 av attføringa i skatt. Han hadde bedre utbetaling når han bare satt hjemme enn han har nå når han er på arbeid hver dag...litt av en stimulering for å få folk tilbake i arbeidslivet må jeg si! Det var godt å få det ut! Men ta og meld fra om naboen din-jeg håper du også får tak i et eller annet bevis for at han innrømmer det også. Det hjelper veldig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196423-uf%C3%B8retrygded-nabo-blir-gal/page/3/#findComment-1376448 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Det er bare å anmelde dem. Og det skal du overhode ikke ha noen dårlig samvittighet for. Det er alle vi andre som betaler skatt han snylter på, og det finnes ikke EN god grunn til at slike skal få holde på uten at de som blir gjort oppmerksomme på det reagerer med anmeldelse. Du kan også enkelt gjøre det anonymt hvis du ønsker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196423-uf%C3%B8retrygded-nabo-blir-gal/page/3/#findComment-1376456 Del på andre sider Flere delingsvalg…
serendipity Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Bare å anmelde han. Sånt er utrolig irriterende... Hadde han jobbet 100% og betalt vanlig skatt av pengene han tjente så skulle jeg ikke brydd meg om svart arbeid i tillegg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196423-uf%C3%B8retrygded-nabo-blir-gal/page/3/#findComment-1376493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest amparro Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 da må du reserverer nicket ditt, ellers skjer det igjen. Sikkert noen som er ute etter å erte deg (?) har du reservert nicket ditt nå da? det kommer til å gå sport i å poste med ditt nick nå vettu! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196423-uf%C3%B8retrygded-nabo-blir-gal/page/3/#findComment-1376675 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Det skader selvfølgelig ikke å tipse om det. Folk bør ikke heve uføretrygd dersom de kan jobbe svart. Og dersom det ikke stemmer at han gjør noe galt så skjer det jo ingenting verre enn at trygdekontoret får litt mer å gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196423-uf%C3%B8retrygded-nabo-blir-gal/page/3/#findComment-1377027 Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Da har jeg ett spørsmål til deg :-) Dere sjekker vel kontobeholdningen? Hva når folk mottar arbeidsledighetstrygd, kontrolleres det da? Tenker så klart m.h.t. svart arbeid. Vi sjekker egentlig ganske mye. Det er nok litt avhengig av saksmengde og praksis på de ulike kontorene hvor mye som blir sjekket. Og litt avhengig av saksbehandler og eventuelt hvor god oppfølging klienten har fra sosialkontoret. Vi ber om kontoutskrifter, men det er ikke alltid det blir gjort. Dessuten kan klienten ha mange kontoer uten at vi vet det. Vi kan få opplysninger fra ligningskontoret om hvilke kontoer klienten har. Hva personen har av gjeld og formue går jo også fram på ligningen som vi ber om hvert år. Ellers har mange sosialkontor tilgang til folkeregisteret og arbeidstagerregisteret og min erfaring er at Trygdekontor og Aetat lett gir opplysninger over telefon når jeg ringer. Så ja, det er en del kontroll. Og når noen blir ferska med å gi feil opplysninger for å lure til seg penger så kan bidrag bli gjort om til lån og forholdet kan anmeldes. På det søknadsskjemaet som sosialkontoret vårt benytter så står det på søknaden at ved underskrift så gir klienten sin fullmakt til at vi kan innhente opplysninger fra bank, offentlige kontorer osv. Derfor kan vi også ringe banken og be de om å sende kontoutskrift om vi tror det er noe som ikke stemmer. Det skjer noen ganger, men utgangspunktet er at klienten har plikt til å gi opplysningene og rett dokumentasjon og at opplysninger skal innhentes i samråd med klienten. Jeg er litt opptatt av at "mine" klienter ikke skal få slippe unna med å svindle, men må innrømme at jeg har hatt saker der det er avslørt at klienten jobber svart og vedkommende er på en trygdeytelse, men jeg har verken varslet ligningskontor eller trygdekontor. Tror ikke jeg har plikt til å melde fra om det, men det må jeg nesten sjekke opp. Er litt usikker på hvordan det er med taushetsplikt kontra opplysningsplikt der..Hmm.. Jeg tenker som så at hvis jeg kan få folk over på rett ytelse eller i arbeid så sparer sosialkontoret mange penger på det og de penga kan en bruke på en fornuftig måte ovenfor de som faller utenom og må gå på sosialhjelp. Å leve på sosialhjelpsnorm er ikke akkurat luksus. Noen ganger er det litt ok å kunne gi hjelp til en ny vaskemaskin istedenfor en brukt en når folk har mange barn, og en ser at de står på for å klare seg. Det er også viktig å sørge for at folk har råd til å ta den behandlinga de trenger for at de skal bli arbeidsføre igjen så hvis det som skal til er at vi dekker egenandeler fram til frikortsgrensa på 1585 kr er det som skal til så syns jeg det er en bra investering. Men det er jo forskjellig hvordan saksbehandlere og ulike sosialkontor praktiserer det, noen er opptatt av at alle utgifter skal dekkes gjennom det folk har til livsopphold. Det skal imidlertid alltid være en individuell og konkret vurdering, sakene skal ikke kun vurderes ut fra sosialtjenestens normer. (Som er alt for lave.) Dessuten burde trygdeytelsene vært såpass at folk slapp å søke sosialhjelp fordi de var syke! På en måte kan jeg skjønne at folk jobber litt svart istedenfor å søke sosialhjelp. Men hvis de jobber mye svart, er rimelig arbeidsføre og kanskje til og med søker sosialhjelp så blir det helt feil. En må huske på at trygdede kan jobbe litt, tror det er 1 G. Tror jeg sporet veldig av, men... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196423-uf%C3%B8retrygded-nabo-blir-gal/page/3/#findComment-1377138 Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Bare å melde ham! Selv har jeg akkurat gått til det skritt å tørre og søke rehabiliteringspenger, etter å ha vært psykisk syk siden tidlig tenårene. Men det er mange som utnytter systemene i landet her. Det er en del småbarnsfamilier som sier de er flyttet fra hverandre og mottar overgangsstønader,ekstra barnetrygd osv. Jeg kjenner flere. Naboen din er nok ikke den eneste som jobber svart heller. Vet om flere av det slaget også. Når det er sagt synes jeg det i noen tilfeller er greit at noen jobber svart. Kjenner en som jobbet i vanlig jobb fra 07-17,spiste mat,og jobbet svart på kveldene. Dette var en dårlig betalt jobb,så svartarbeidet trengtes for å få hjulene til å gå rundt for familien. Og en siste ting; de fleste av dere sier at det er deres skatt som brukes til trygdene. Ja,det kan hende at noe av deres skattepenger blir brukt til dette, men de fleste som er trygdet har da virkelig betalt skatt de også. Samboeren min betaler 1/4 av attføringa i skatt. Han hadde bedre utbetaling når han bare satt hjemme enn han har nå når han er på arbeid hver dag...litt av en stimulering for å få folk tilbake i arbeidslivet må jeg si! Det var godt å få det ut! Men ta og meld fra om naboen din-jeg håper du også får tak i et eller annet bevis for at han innrømmer det også. Det hjelper veldig! Enig i at det er helt tullete at folk skal få mindre betalt når de er på attføring enn når de får dagpenger. Men hvis han hadde hatt rett på dagpenger i den perioden han begynte på attføring burde han fått dagpenger isteden. Har man rett på to ytelser så skal man nemlig ha den høyeste. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196423-uf%C3%B8retrygded-nabo-blir-gal/page/3/#findComment-1377149 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sussilei Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Det kan jo hende at mannen ikke vil fortelle dere årsaken til at han er uføretrygdet. Hvis han har en psykisk lidelse, er det kanskje letter for ham å skylde på en dårlig rygg. Jeg synes at folk ikke skal legge seg bort i hvorfor folk er uføre - det er sikkert vondt og vanskelig for mange. At fyren jobber svart, kan du jo melde hvis du vil. Men jeg hadde ikke gjort det. Orker ikke å være hele verdens samvittighet og vaktbikkje. Blir du strengt tatt noe lykkeligere av at han evt. blir "tatt" ? Og hva om han får vite at han er meldt av deg? Er du klar til å ta slike eventuelle konsekvenser? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196423-uf%C3%B8retrygded-nabo-blir-gal/page/3/#findComment-1377299 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest humperdink Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 jeg synest det er stygt gjort ja,... hva om mannen er tynget i gjeld? Jeg synest ikke det er rett å snyte på staten sånn, men det får andre ta seg av å oppdage.Nemlig de som er satt til den oppgaven. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196423-uf%C3%B8retrygded-nabo-blir-gal/page/3/#findComment-1377343 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sandex Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Synes mange burde følge ditt eksempel om å tipse myndighetene - ellers blir det jo ikke noe bedre! - så go, go, go!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196423-uf%C3%B8retrygded-nabo-blir-gal/page/3/#findComment-1377650 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cec5 Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Det kan jo hende at mannen ikke vil fortelle dere årsaken til at han er uføretrygdet. Hvis han har en psykisk lidelse, er det kanskje letter for ham å skylde på en dårlig rygg. Jeg synes at folk ikke skal legge seg bort i hvorfor folk er uføre - det er sikkert vondt og vanskelig for mange. At fyren jobber svart, kan du jo melde hvis du vil. Men jeg hadde ikke gjort det. Orker ikke å være hele verdens samvittighet og vaktbikkje. Blir du strengt tatt noe lykkeligere av at han evt. blir "tatt" ? Og hva om han får vite at han er meldt av deg? Er du klar til å ta slike eventuelle konsekvenser? Ja, det høres jo unektelig vondt og vanskelig ut for denne karen, hahaha. Til "sint nabo": skjønner deg godt. Jeg hadde nok også tipset om svindleriet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196423-uf%C3%B8retrygded-nabo-blir-gal/page/3/#findComment-1377674 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kizmiaz Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Har du bestemt deg for om du vil tipse, eller ? Jeg er skeptisk til "angiveri", men etter å ha lest innleggene nedover her så synes også jeg det er riktigst å si ifra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196423-uf%C3%B8retrygded-nabo-blir-gal/page/3/#findComment-1377815 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sussilei Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Ja, det høres jo unektelig vondt og vanskelig ut for denne karen, hahaha. Til "sint nabo": skjønner deg godt. Jeg hadde nok også tipset om svindleriet. Psykiske lidelser synes ikke utenpå. Enig i at alt tilsier at fyren er en svindler, men uføretrygden hans kan være berettiget likevel. Egentlig litt morsomt at så mange her på forumet hisser seg opp. Det er nok en hel del av brukernde her som har svarte dagmammaer og vaskehjelper uten at det plager dem nevneverdig.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196423-uf%C3%B8retrygded-nabo-blir-gal/page/3/#findComment-1377829 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mil1365380270 Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Vi sjekker egentlig ganske mye. Det er nok litt avhengig av saksmengde og praksis på de ulike kontorene hvor mye som blir sjekket. Og litt avhengig av saksbehandler og eventuelt hvor god oppfølging klienten har fra sosialkontoret. Vi ber om kontoutskrifter, men det er ikke alltid det blir gjort. Dessuten kan klienten ha mange kontoer uten at vi vet det. Vi kan få opplysninger fra ligningskontoret om hvilke kontoer klienten har. Hva personen har av gjeld og formue går jo også fram på ligningen som vi ber om hvert år. Ellers har mange sosialkontor tilgang til folkeregisteret og arbeidstagerregisteret og min erfaring er at Trygdekontor og Aetat lett gir opplysninger over telefon når jeg ringer. Så ja, det er en del kontroll. Og når noen blir ferska med å gi feil opplysninger for å lure til seg penger så kan bidrag bli gjort om til lån og forholdet kan anmeldes. På det søknadsskjemaet som sosialkontoret vårt benytter så står det på søknaden at ved underskrift så gir klienten sin fullmakt til at vi kan innhente opplysninger fra bank, offentlige kontorer osv. Derfor kan vi også ringe banken og be de om å sende kontoutskrift om vi tror det er noe som ikke stemmer. Det skjer noen ganger, men utgangspunktet er at klienten har plikt til å gi opplysningene og rett dokumentasjon og at opplysninger skal innhentes i samråd med klienten. Jeg er litt opptatt av at "mine" klienter ikke skal få slippe unna med å svindle, men må innrømme at jeg har hatt saker der det er avslørt at klienten jobber svart og vedkommende er på en trygdeytelse, men jeg har verken varslet ligningskontor eller trygdekontor. Tror ikke jeg har plikt til å melde fra om det, men det må jeg nesten sjekke opp. Er litt usikker på hvordan det er med taushetsplikt kontra opplysningsplikt der..Hmm.. Jeg tenker som så at hvis jeg kan få folk over på rett ytelse eller i arbeid så sparer sosialkontoret mange penger på det og de penga kan en bruke på en fornuftig måte ovenfor de som faller utenom og må gå på sosialhjelp. Å leve på sosialhjelpsnorm er ikke akkurat luksus. Noen ganger er det litt ok å kunne gi hjelp til en ny vaskemaskin istedenfor en brukt en når folk har mange barn, og en ser at de står på for å klare seg. Det er også viktig å sørge for at folk har råd til å ta den behandlinga de trenger for at de skal bli arbeidsføre igjen så hvis det som skal til er at vi dekker egenandeler fram til frikortsgrensa på 1585 kr er det som skal til så syns jeg det er en bra investering. Men det er jo forskjellig hvordan saksbehandlere og ulike sosialkontor praktiserer det, noen er opptatt av at alle utgifter skal dekkes gjennom det folk har til livsopphold. Det skal imidlertid alltid være en individuell og konkret vurdering, sakene skal ikke kun vurderes ut fra sosialtjenestens normer. (Som er alt for lave.) Dessuten burde trygdeytelsene vært såpass at folk slapp å søke sosialhjelp fordi de var syke! På en måte kan jeg skjønne at folk jobber litt svart istedenfor å søke sosialhjelp. Men hvis de jobber mye svart, er rimelig arbeidsføre og kanskje til og med søker sosialhjelp så blir det helt feil. En må huske på at trygdede kan jobbe litt, tror det er 1 G. Tror jeg sporet veldig av, men... Synes det er rart at det er så forskjellig behandling på kontorene. Varierer sikkert mye fra saksbehandler til saksbehandler også. Er det reglene for rutiner som er for lite detaljerte, eller hva? Må jo være litt fristrerende å forholde seg til for dere også? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196423-uf%C3%B8retrygded-nabo-blir-gal/page/3/#findComment-1377897 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonia Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Vi sjekker egentlig ganske mye. Det er nok litt avhengig av saksmengde og praksis på de ulike kontorene hvor mye som blir sjekket. Og litt avhengig av saksbehandler og eventuelt hvor god oppfølging klienten har fra sosialkontoret. Vi ber om kontoutskrifter, men det er ikke alltid det blir gjort. Dessuten kan klienten ha mange kontoer uten at vi vet det. Vi kan få opplysninger fra ligningskontoret om hvilke kontoer klienten har. Hva personen har av gjeld og formue går jo også fram på ligningen som vi ber om hvert år. Ellers har mange sosialkontor tilgang til folkeregisteret og arbeidstagerregisteret og min erfaring er at Trygdekontor og Aetat lett gir opplysninger over telefon når jeg ringer. Så ja, det er en del kontroll. Og når noen blir ferska med å gi feil opplysninger for å lure til seg penger så kan bidrag bli gjort om til lån og forholdet kan anmeldes. På det søknadsskjemaet som sosialkontoret vårt benytter så står det på søknaden at ved underskrift så gir klienten sin fullmakt til at vi kan innhente opplysninger fra bank, offentlige kontorer osv. Derfor kan vi også ringe banken og be de om å sende kontoutskrift om vi tror det er noe som ikke stemmer. Det skjer noen ganger, men utgangspunktet er at klienten har plikt til å gi opplysningene og rett dokumentasjon og at opplysninger skal innhentes i samråd med klienten. Jeg er litt opptatt av at "mine" klienter ikke skal få slippe unna med å svindle, men må innrømme at jeg har hatt saker der det er avslørt at klienten jobber svart og vedkommende er på en trygdeytelse, men jeg har verken varslet ligningskontor eller trygdekontor. Tror ikke jeg har plikt til å melde fra om det, men det må jeg nesten sjekke opp. Er litt usikker på hvordan det er med taushetsplikt kontra opplysningsplikt der..Hmm.. Jeg tenker som så at hvis jeg kan få folk over på rett ytelse eller i arbeid så sparer sosialkontoret mange penger på det og de penga kan en bruke på en fornuftig måte ovenfor de som faller utenom og må gå på sosialhjelp. Å leve på sosialhjelpsnorm er ikke akkurat luksus. Noen ganger er det litt ok å kunne gi hjelp til en ny vaskemaskin istedenfor en brukt en når folk har mange barn, og en ser at de står på for å klare seg. Det er også viktig å sørge for at folk har råd til å ta den behandlinga de trenger for at de skal bli arbeidsføre igjen så hvis det som skal til er at vi dekker egenandeler fram til frikortsgrensa på 1585 kr er det som skal til så syns jeg det er en bra investering. Men det er jo forskjellig hvordan saksbehandlere og ulike sosialkontor praktiserer det, noen er opptatt av at alle utgifter skal dekkes gjennom det folk har til livsopphold. Det skal imidlertid alltid være en individuell og konkret vurdering, sakene skal ikke kun vurderes ut fra sosialtjenestens normer. (Som er alt for lave.) Dessuten burde trygdeytelsene vært såpass at folk slapp å søke sosialhjelp fordi de var syke! På en måte kan jeg skjønne at folk jobber litt svart istedenfor å søke sosialhjelp. Men hvis de jobber mye svart, er rimelig arbeidsføre og kanskje til og med søker sosialhjelp så blir det helt feil. En må huske på at trygdede kan jobbe litt, tror det er 1 G. Tror jeg sporet veldig av, men... Jeg jobber også på sosialkontor. Jeg har lyst å si noe om satsene for sosialhjelp. Ja, i noen kommuner er nok satsene lave, mens det i andre kommuner kan være et problem at satsene er så høye at det er svært vanskelig å motivere for å arbeide. F eks en familie på to voksne og to barn: Husleie kr 8000 pr mnd. Strøm 1000,- pr mnd. Livsopphold voksne 7000,- pr mnd Livsopphold barn 3000,- pr mnd. Barnehage 5500,- pr mnd. Da er vi oppe i kr 24 500,- pr mnd. Man må jo opp i en månedlig bruttoolønn på ca 35 000,- for å ha dette beløpet utbetalt. Disse satsene ligger under de livsoppholdssatsene vi hadde i en kommune jeg jobbet i for noen år siden. Dette er netto penger, man betaler jo ikke skatt av dette beløpet. Barnetrygden på kr 1940 holdes utenfor. Jeg kjøper ikke påstanden om at ALLE på sosialhjelp lever er miserabelt liv som fattige. Jeg tror at mange nyutdannede med høye studielån og lavt betalte jobber kan ligge minst like dårlig an økonomisk. Særlig i områder der leieprisene er høye. Når det gjelder det med å sjekke kontotutskrifter, mener jeg å ha lest en klagesak fra Fylkesmannen, der det ble konkludert med at man måtte begrunne spesielt dersom man skulle ha kontoutskrifter. Da mener jeg utskrifter fra siste 3 mnd og ikke bare en minibankutskrift der det står at kontoen er tom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196423-uf%C3%B8retrygded-nabo-blir-gal/page/3/#findComment-1377937 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sosialsatser Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Jeg jobber også på sosialkontor. Jeg har lyst å si noe om satsene for sosialhjelp. Ja, i noen kommuner er nok satsene lave, mens det i andre kommuner kan være et problem at satsene er så høye at det er svært vanskelig å motivere for å arbeide. F eks en familie på to voksne og to barn: Husleie kr 8000 pr mnd. Strøm 1000,- pr mnd. Livsopphold voksne 7000,- pr mnd Livsopphold barn 3000,- pr mnd. Barnehage 5500,- pr mnd. Da er vi oppe i kr 24 500,- pr mnd. Man må jo opp i en månedlig bruttoolønn på ca 35 000,- for å ha dette beløpet utbetalt. Disse satsene ligger under de livsoppholdssatsene vi hadde i en kommune jeg jobbet i for noen år siden. Dette er netto penger, man betaler jo ikke skatt av dette beløpet. Barnetrygden på kr 1940 holdes utenfor. Jeg kjøper ikke påstanden om at ALLE på sosialhjelp lever er miserabelt liv som fattige. Jeg tror at mange nyutdannede med høye studielån og lavt betalte jobber kan ligge minst like dårlig an økonomisk. Særlig i områder der leieprisene er høye. Når det gjelder det med å sjekke kontotutskrifter, mener jeg å ha lest en klagesak fra Fylkesmannen, der det ble konkludert med at man måtte begrunne spesielt dersom man skulle ha kontoutskrifter. Da mener jeg utskrifter fra siste 3 mnd og ikke bare en minibankutskrift der det står at kontoen er tom. Jeg kan også si noe om sosialsatsene. Der vi bodde før var det ikke mulig å få hjelp til barnehage før ETTER at barnet var fylt 3år. Husleie var maks.4500kr/mnd Strøm ble kanskje dekt.maks 2000kr.pr.3.mnd Livsopphold for 2 voksne og et barn var på 4160kr/mnd.Barnetrygd inkludert. Der vi bor nå(i en by): Husleie maks 5000kr/mnd Strøm blir kanskje dekt, men får vi innvilga,blir regninga betalt uansett sum. Barnehage blir dekt, men "er ikke en pliktmessig ytelse etter lov om sosiale tjenester" Utgifter til frukt/kosekasse(som står på alle regninger fra bhg. enten du vil eller ikke, blir ikke dekt.(Barnehage ble innvilga av diverse grunner.) Livsoppholdssatsene her lever vi fetere av. 2voksne og 1barn er 8000kr/mnd. Siden satsene er så høye er det grunnen til at vi skal betale strømmen selv. Det er de gangene vi har mindre utbetalt som strøm blir dekt. Og når det gjelder kontoutskrifter, kom det en lov/forskrift som sa det at personvernet skulle bevares. Vil jeg dra på kondomeriet å kjøpe en dildo til dama,så har i grunnen ikke sosialen noe med det.(Jo,hvis den koster en tusenlapp og jeg blakker oss lenge før månedskiftet-som dermed fører til at jeg må søke nødhjelp for at vi skal klare oss til neste måned) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196423-uf%C3%B8retrygded-nabo-blir-gal/page/3/#findComment-1378104 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Det kan jo hende at mannen ikke vil fortelle dere årsaken til at han er uføretrygdet. Hvis han har en psykisk lidelse, er det kanskje letter for ham å skylde på en dårlig rygg. Jeg synes at folk ikke skal legge seg bort i hvorfor folk er uføre - det er sikkert vondt og vanskelig for mange. At fyren jobber svart, kan du jo melde hvis du vil. Men jeg hadde ikke gjort det. Orker ikke å være hele verdens samvittighet og vaktbikkje. Blir du strengt tatt noe lykkeligere av at han evt. blir "tatt" ? Og hva om han får vite at han er meldt av deg? Er du klar til å ta slike eventuelle konsekvenser? Du har et par gode poeng her. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196423-uf%C3%B8retrygded-nabo-blir-gal/page/3/#findComment-1378503 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 jeg synest det er stygt gjort ja,... hva om mannen er tynget i gjeld? Jeg synest ikke det er rett å snyte på staten sånn, men det får andre ta seg av å oppdage.Nemlig de som er satt til den oppgaven. Men hvordan skal myndighetene få vite om slikt hvis ingen melder i fra? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196423-uf%C3%B8retrygded-nabo-blir-gal/page/3/#findComment-1379285 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigertrollet Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 hva feiler deg ??? om ikke du kan jobbe på den gamle jobben, hva md å forsøke noe annet ???? eller er du fullstendig sengeliggende ? Åpne øya og se nye muligheter da vel, eller går ikke dette? bare lurer altså..... Vær forsiktig når du slenger ut kommentarer. Det er ikke alltid så enkelt og åpenbart som du kanskje tror. Livet er ikke svart/hvitt. Hva som feiler meg har nok ikke du noe med, men jeg kan dessverre ikke arbeide nå i det hele tatt nei. Og nei, det går ikke på viljen eller ønsket om å arbeide. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196423-uf%C3%B8retrygded-nabo-blir-gal/page/3/#findComment-1379695 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigertrollet Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Det var et vanvittig voksent innlegg! takk for støtten. Jeg slutter ikke å bli lei meg når folk bevisst slenger ut tankeløse og fordømsfulle innlegg. Skulle tro man blir hardhudet av å være her inne, men kanskje det ikke er så lett hvis temaet er sårt:-( 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196423-uf%C3%B8retrygded-nabo-blir-gal/page/3/#findComment-1379702 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.