Gjest gyldne tider Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Er det noen her som ønsker seg tilbake til gamle dager da barna begynte på skolen først når de var 7 år? 0 Siter
Lillemus Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Poden som fyllte 6 en mnd etter skolestart i fjor hadde godt av å få noe mer enn det barnehagen kunne tilby å bryne seg på i alle fall. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Gutten min har vært veldig innstilt på å begynne på skolen i år. Jeg tror skolstarten blir naturlig hvis menneskene rundt barnet snakker positivt om skolen og får barnet til å glede seg. Jeg synes seks år er en fin alder for barna med skolestart. 0 Siter
Gjest gyldne tider Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Gutten min har vært veldig innstilt på å begynne på skolen i år. Jeg tror skolstarten blir naturlig hvis menneskene rundt barnet snakker positivt om skolen og får barnet til å glede seg. Jeg synes seks år er en fin alder for barna med skolestart. Det var jo så mye bråk og spetakkel da det ble skolestart for 6-åringer. Jeg ser likhetstrekk med diskusjonen om heldagsskolen. Tre-fire år etter at heldagsskolen er innført er det nok ingen som kan tenke seg noe annet. :-)) 0 Siter
Gjest prust Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Det var jo så mye bråk og spetakkel da det ble skolestart for 6-åringer. Jeg ser likhetstrekk med diskusjonen om heldagsskolen. Tre-fire år etter at heldagsskolen er innført er det nok ingen som kan tenke seg noe annet. :-)) Du kan nok har rett i det. Likevel vil jeg kjempe mot heldagsskolen, fordi jeg ønsker en viss valgfrihet for barna mine når de er såpass små. Vi har valgt å ha dem 50-60% i barnehage, og ønsker da følgelig ikke heldagsskole for dem når de blir seks år. I dag kom seksåringen hjem 1245 i strålende humør. Han og en i klassen ville ha piknik, og de fikk med seg yoghurt, eple og vann og var ute en time. Koselig :-) 0 Siter
asterix Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Jeg har alltid vært positiv til skolestart for 6-åringer. Island f.eks har hatt skolestart ved 6 år _lenge_ Mannen min som nå er blitt 41 begynte f.eks der på skolen da han var 6. Jeg vil bare at det blir skikkelig læring allerede i første klasse og ikke en flytende overgang fra hjem/barnehage som kun forvirrer ungene som har gledet seg til å begynne å _lære_. For vår eldste som begynte som 6-åring det første året det var obligatorisk var første klasse bortkastet læringsmessig siden "alle" da omtrent hadde angst for at de "stakkars" barna skulle bli nødt til å lære noe i 6-årsklassen.Ser ut til at dette er i ferd med å bedre seg nå heldigvis. 0 Siter
Speak Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Har ei som akkurat har begynt på skolen nå. Ho er i hvertfall kjempeklar for det, og var veldig lei barnehagen. Så jeg vil ikke tilbake!!! 0 Siter
Speak Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Jeg har alltid vært positiv til skolestart for 6-åringer. Island f.eks har hatt skolestart ved 6 år _lenge_ Mannen min som nå er blitt 41 begynte f.eks der på skolen da han var 6. Jeg vil bare at det blir skikkelig læring allerede i første klasse og ikke en flytende overgang fra hjem/barnehage som kun forvirrer ungene som har gledet seg til å begynne å _lære_. For vår eldste som begynte som 6-åring det første året det var obligatorisk var første klasse bortkastet læringsmessig siden "alle" da omtrent hadde angst for at de "stakkars" barna skulle bli nødt til å lære noe i 6-årsklassen.Ser ut til at dette er i ferd med å bedre seg nå heldigvis. Vesla mi har fått ei lesebok som helt klart har til hensikt å lære barna å skrive og lese. Alt bygger på bokstaver og litt tall. Men så står det at boka er beregnet på 2. klasse så jeg har jo stusset litt.... Men vesla er fornøyd, og det er det viktigste for meg. Har en stesønn i niende. Ser at 1. klasse har forandret seg mye siden den gang. Han var føste kull som startet som 6-åring. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Jeg er 26 og begynte på skole da jeg var 6 - som et forsøk på dagens seksårsreform. Jeg er suprfornøyd - og kunne ikke tenkt meg en annen løsning Bortsett fra da jeg var 17 og russ... Men jeg har "bare" ni år på skole da, ikke ti som de har i dag. Fulgte vanlig skole ett år tidligere enn de andre... 0 Siter
Velouria Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Ikke for min 6 åring iallefall, selvom hun hadde det supert i barnehagen. Hun har det fint på skolen, men syns de skulle lært litt mer 0 Siter
Gjest gjg8 Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Det var jo så mye bråk og spetakkel da det ble skolestart for 6-åringer. Jeg ser likhetstrekk med diskusjonen om heldagsskolen. Tre-fire år etter at heldagsskolen er innført er det nok ingen som kan tenke seg noe annet. :-)) Huff nei....Heller redusert sfo betaling og beholde valgfriheten! 0 Siter
kaffepiken Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Nei, jeg ønsker meg ikke tilbake til gamle dager. 0 Siter
nordaførr Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Vet ikke helt, gutten min har bare vært der ei uke. Det værste syns jeg at det er lite informasjon vi får, aner ikke når tid treffetidsounktene for kontaktlærer er, og hvordan vi kan treffe henne. Kom til skoleslutt en dag for å få snakke litt med læreren hvordan det går med gutten vår, men hun hadde det travelt med andre ting. Sukk, savner litt den tette oppfølginga med barnehagen ja... Føler at jeg har mistet all kontroll. Eller som en kollega av meg sa, "jeg mistet all kontroll med hvordan det gikk med barnet ved skolestart, men når jeg ble innkalt til ekstraordinært foreldremøte så skjønte jeg at det ikke gikk så bra...." Læring har de ikke startet med enda. 0 Siter
Nussi Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Syntes i utgangspunktet at 6 - åringer var i det yngste laget for å starte opp, men nå har jeg selv en sønn som begynte i 1. kl. og jeg ser hvor godt han trives. Nå er nå mye av dagen også basert på lek&moro. 0 Siter
Gjest Lavransdatter Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Jeg har alltid vært positiv til skolestart for 6-åringer. Island f.eks har hatt skolestart ved 6 år _lenge_ Mannen min som nå er blitt 41 begynte f.eks der på skolen da han var 6. Jeg vil bare at det blir skikkelig læring allerede i første klasse og ikke en flytende overgang fra hjem/barnehage som kun forvirrer ungene som har gledet seg til å begynne å _lære_. For vår eldste som begynte som 6-åring det første året det var obligatorisk var første klasse bortkastet læringsmessig siden "alle" da omtrent hadde angst for at de "stakkars" barna skulle bli nødt til å lære noe i 6-årsklassen.Ser ut til at dette er i ferd med å bedre seg nå heldigvis. Siden jeg kjenner mange islendinge vet jeg at det er store forskjeller på historien til 6 års undervisning i Norge og Island. Den gangen mannen din begynte på skolen var det ikke plikt, men tilbud. Sannsynligvis også bare i de aller største byene. Barnehagene hadde aldri tilbud til 6åringer. Derfor var alle 6-åringer på skolen da det ble gjort obligatorisk i ca. 1990. 0 Siter
Gjest sandex Skrevet 1. september 2005 Skrevet 1. september 2005 Å jaaaa! min stakkar er jo ikke fylt 6 ennå en gang.. Hadde jeg bare vært så "lur" å få barn i januar/februar, så hadde det vært bedre! 0 Siter
Rhea Silvia Skrevet 1. september 2005 Skrevet 1. september 2005 Nei, egentlig ikke, selv om jeg ser amnge abrn som hadde hatt godt av et år til før alvoret startet... Den eldste var bare 5,1/2 da hun startet, men hun var skolemoden siden hun var fire. Årets førsteklassing har ventet utålmodig siste halvåret og trives utrolig bra. Hadde de bare fått mer lekser.... sier han. 0 Siter
Gjest perona Skrevet 1. september 2005 Skrevet 1. september 2005 Nei min skolestarter er helt klar. Nå er hun riktig nok 6 1/2. Dessuten virker de veldig flink og tar hensyn til 6 åringenes på skolen. Da er det verre med SFO........... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.