asterix Skrevet 1. september 2005 Skrevet 1. september 2005 Siden jeg kjenner mange islendinge vet jeg at det er store forskjeller på historien til 6 års undervisning i Norge og Island. Den gangen mannen din begynte på skolen var det ikke plikt, men tilbud. Sannsynligvis også bare i de aller største byene. Barnehagene hadde aldri tilbud til 6åringer. Derfor var alle 6-åringer på skolen da det ble gjort obligatorisk i ca. 1990. Vet godt at det ikke var plikt, men i praksis begynte alle 6-åringene på skolen _lenge_ før det ble plikt. Og de begynte da også læringen allerede fra 6-årsklassen. 0 Siter
Gjest jordrotta Skrevet 1. september 2005 Skrevet 1. september 2005 Jeg vil tilbake til det gamle systemet!! Har ingen her inne blitt skoleleie i tenårene! 9-årig tvungen skole var mega mye synes jeg på den alderen. Det er mye bedre å utvide videregående skoler med et år for da studerer man noe som man brenner for og liker. Er sikker på at mine unger vil komme til å spy av det siste året på ungdomskolen når dem kommer dit. Dessverre! 0 Siter
Lisabeth Skrevet 1. september 2005 Skrevet 1. september 2005 Å snu tilbake ville være helt umulig. De fleste finner seg godt til rette på skolen om det begynner når de er 5 eller når de er 7. Men det er ett moment i skolen som slår spesielt uheldig ut for de minste, synes jeg. Det er voksentettheten. I bhg er det krav til maks 6 barn pr voksen. I skolen er det vel knapt noen krav i det hele tatt ? I de mer ekstreme tilfellene har man 1 voksen på 29 barn. Jeg har ikke noen god magefølelse når en gruppe på 25 5-6 åringen skal på tur sammen med 1 voksen. Jeg synes ikke det er OK at 50 5-6-åringer skal oppholde seg i ett klasserom sammen med to voksne. Jeg skjønner ikke hvordan de klarer å få til et læringsmiljø som fungerer. Dersom man hadde penger til å følge opp reformene som blir satt i gang, så hadde det vært en annen sak. Jeg er veldig dkeptisk til heldagsskolen dersom en lærer både skal sørge for læring, mat oppdragelse, stell og omsorg til en stor barnegruppe. Jo yngre barna er, jo mer betenkt blir jeg. 0 Siter
Gjest Lavransdatter Skrevet 1. september 2005 Skrevet 1. september 2005 Vet godt at det ikke var plikt, men i praksis begynte alle 6-åringene på skolen _lenge_ før det ble plikt. Og de begynte da også læringen allerede fra 6-årsklassen. "alle" 6-åringer er ikke riktig. Det var bare i de store byene, og det er Reykjavik. Jeg har venner fra små steder som blir provosert av å høre at de som bor i Reykjavik er "alle" islendinge. Jeg lurer på om jeg har lest en eller annen gang at du har mange barn. Det er kanskje noe han har tatt med seg fra Island;) De jeg kjenner har mange søsken alle sammen. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 2. september 2005 Skrevet 2. september 2005 Egentlig gjør jeg det. HAr inntrykk av at den fremskynnede skolestarten var mer for å frigjøre barnehageplasser enn noe annet. Men, jeg ser også at barna er veldig innstilte på å begynne på skolen det året de fyller 6 nå. Og for majoriteten går det også veldig bra. (Særlig nå som de har sluttet å leke barnehage på skolene.) Men kunne jeg velge, ville jeg definitivt valgt at barna begynte på skolen det året de fylte 7 år. Da er de så mye mer modne enn det dagens skolestartere er. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.