fei1365380229 Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Dattera vår har klaget mye over vondt i magen når hun har spist, men jeg har ikke klart å relatere det til melk. Hun har også veldig tørr hud (atopisk eksem), men noen ganger innimellom så har hun fått utslett som ser ut som og som klør som vannkopper. Hun har ikke unormal avføring. Vi fikk etter mye om og men tatt blodprøver av henne (hun hadde for små blodårer), men de viser at hun ikke er allergisk mot noenting. Når jeg spurte om laktoseprøven så sa legen at dette var noe de ikke tok på så små barn, vet ikke helt hva de måtte gjøre for å finne ut av det. Noen som vet hvordan man tar denne prøven? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196461-laktoseintoleranse-igjen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelig kinamor Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Hei, legen din sier at de ikke tar dette på "så små barn" - nå kommer jo det an på hvor gammelt barnet ditt er. vi tok laktoseintoleransetest av datteren vår når hun var 2,5 år i forbindelse med en total utredning - hun hadde mye problemer med magen og dårlig tilvekst, dessuten mye eksem. I ettertid synes jeg legen skulle ha sagt at dette var for tidlig. Vi fikk nokså uklare resultater men legen sa jo at dette kunne meget gjerne endre seg i løpet av kort tid. Som det er nevnt i denne spalten mange ganger tidligere vil mange utvikle intoleranse fra 2-7-årsalderen. Hvis jeg hadde tenkt meg litt mer om ville jeg nok ha ventet. Testen tar veldig lang tid og det er skrekkelig å ha et sultent barn som gråter og ikke forstår hvorfor mammaen ikke gir henne mat... Sannsynligheten for at asiatiske barn utvikler laktosetoleranse er jo rimelig høy og det er forholdsvis enkelt å holde seg til (hverfall 95 %) laktosefri kost så det er kanskje ikke nødvendig å la barnet gjennomgå denne undersøkelsen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196461-laktoseintoleranse-igjen/#findComment-1376510 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 31. august 2005 Forfatter Del Skrevet 31. august 2005 Snakket akkurat med legen på sykehuset det var visst to måter å gjøre det på: 1) Blodprøve - tilføre laktose - og så blodprøve igjen. Denne gjør de helst ikke på så små barn. 2) Pusteprøve inn i et rør. Denne kan bare si noe om hun reagerer eller ikke, men ikke hvor alvorlig. Er det noen som har tatt noen av disse prøvene, eller har dere bare latt vær med å gi laktose og sett at det har bedret seg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196461-laktoseintoleranse-igjen/#findComment-1376515 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 31. august 2005 Forfatter Del Skrevet 31. august 2005 Hei, legen din sier at de ikke tar dette på "så små barn" - nå kommer jo det an på hvor gammelt barnet ditt er. vi tok laktoseintoleransetest av datteren vår når hun var 2,5 år i forbindelse med en total utredning - hun hadde mye problemer med magen og dårlig tilvekst, dessuten mye eksem. I ettertid synes jeg legen skulle ha sagt at dette var for tidlig. Vi fikk nokså uklare resultater men legen sa jo at dette kunne meget gjerne endre seg i løpet av kort tid. Som det er nevnt i denne spalten mange ganger tidligere vil mange utvikle intoleranse fra 2-7-årsalderen. Hvis jeg hadde tenkt meg litt mer om ville jeg nok ha ventet. Testen tar veldig lang tid og det er skrekkelig å ha et sultent barn som gråter og ikke forstår hvorfor mammaen ikke gir henne mat... Sannsynligheten for at asiatiske barn utvikler laktosetoleranse er jo rimelig høy og det er forholdsvis enkelt å holde seg til (hverfall 95 %) laktosefri kost så det er kanskje ikke nødvendig å la barnet gjennomgå denne undersøkelsen. Barnet er 4 år nå. Det er helt uaktuellt å ta den blodprøve testen på henne ja. Det er ikke så lett å holde seg unna laktosefri kost syns jeg da. Har sagt i barnehagen at hun ikke skal ha melk, men at hun kan spise ting hvor det er melk oppi. Tror du ikke de hadde gitt henne brunost her om dagen da ) Det er jo det verste. Ellers så lagde vi fiskeboller med laktoseredusert lettmelk i går og det smakte helt flott, i dag er det pannekaker med det samme. Når vi nå har utelukket allergier så skal vi gjøre en stor innsats for å se om ting forbedrer seg uten laktose. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196461-laktoseintoleranse-igjen/#findComment-1376527 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ban Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Barnet er 4 år nå. Det er helt uaktuellt å ta den blodprøve testen på henne ja. Det er ikke så lett å holde seg unna laktosefri kost syns jeg da. Har sagt i barnehagen at hun ikke skal ha melk, men at hun kan spise ting hvor det er melk oppi. Tror du ikke de hadde gitt henne brunost her om dagen da ) Det er jo det verste. Ellers så lagde vi fiskeboller med laktoseredusert lettmelk i går og det smakte helt flott, i dag er det pannekaker med det samme. Når vi nå har utelukket allergier så skal vi gjøre en stor innsats for å se om ting forbedrer seg uten laktose. Vår fireåring er på streng diett nå. Vi har ikke tatt belastningstesten, men det er ikke tvil om at hun har laktoseintoleranse. Hun fikk veldig mageknip, men også diare. Hun har også svak atopisk eksem. Vi bruker prosobee soyamelk fra apoteket. Vi får den på blå resept. Vi bruker ikke laktoseredusert melk til henne. Vi bruker kun pålegg uten melk, margarin uten melk. (Hvit og blå pakke) Pølser uten melk. Det eneste hun får med melk i er litt lagret gulost og det går fint. Jeg ville prøvd det. Det finnes til og med kakemix og bollemix uten melk. Det går an å kjøpe soyamelk eller rismelk i butikkene også. Det går også bra å bruke i mat. Hun spiser soyayoughurt også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196461-laktoseintoleranse-igjen/#findComment-1376544 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 31. august 2005 Forfatter Del Skrevet 31. august 2005 Vår fireåring er på streng diett nå. Vi har ikke tatt belastningstesten, men det er ikke tvil om at hun har laktoseintoleranse. Hun fikk veldig mageknip, men også diare. Hun har også svak atopisk eksem. Vi bruker prosobee soyamelk fra apoteket. Vi får den på blå resept. Vi bruker ikke laktoseredusert melk til henne. Vi bruker kun pålegg uten melk, margarin uten melk. (Hvit og blå pakke) Pølser uten melk. Det eneste hun får med melk i er litt lagret gulost og det går fint. Jeg ville prøvd det. Det finnes til og med kakemix og bollemix uten melk. Det går an å kjøpe soyamelk eller rismelk i butikkene også. Det går også bra å bruke i mat. Hun spiser soyayoughurt også. Vi skal til legen i neste uke og da skal jeg høre om hun anbefaler eller ikke å få tatt en test. Hvis hun anbefaler en test så er det vel kanskje viktig at vi ikke har helt laktosefritt kosthold? Hvis vi ikke skal ta noen test så skal jeg jammen spørre om soyamelk på blå resept. Er litt usikker om vi da må sette hele familien på laktosefri middag eller om vi må lage to middager. Er disse laktosefri alternativene mye dyrere? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196461-laktoseintoleranse-igjen/#findComment-1376581 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Vi skal til legen i neste uke og da skal jeg høre om hun anbefaler eller ikke å få tatt en test. Hvis hun anbefaler en test så er det vel kanskje viktig at vi ikke har helt laktosefritt kosthold? Hvis vi ikke skal ta noen test så skal jeg jammen spørre om soyamelk på blå resept. Er litt usikker om vi da må sette hele familien på laktosefri middag eller om vi må lage to middager. Er disse laktosefri alternativene mye dyrere? Hei, legen vår fant ikke noe tegn på laktoseintoleranse hos Bella, men det ble bare tatt vanlige blodprøver, ikke noen utvidet test. Han mente at det ikke var vits, hvis hun reagerte på melk, så kunne vi bare kutte ut melken. Vi har kuttet ut melk og begynt med soyamelk. Dvs, vi har nå kuttet ut den også, og begynt med rismelk. Hun klaget nemlig over vondt i magen også etter at vi begynte med soyamelk, men var helt god da vi var i syden i sommer - uten melk i det hele tatt. Bare så du vet at noen kan reagere på soyamelk også. Ang. å lage mat med soyamelk, så er min erfaring at den er for søt til å bruke i matlaging. Bella blir ikke så dårlig at vi har kuttet ut melkeprodukter 100%, men vi lager mindre mat med melk i. Har også god erfaring med kokosmelk som erstatning :-) Men hvis noen har tips til kokebok med laktosefrie oppskrifter, så tar jeg gjerne i mot det!! Beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196461-laktoseintoleranse-igjen/#findComment-1376599 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 31. august 2005 Forfatter Del Skrevet 31. august 2005 Hei, legen vår fant ikke noe tegn på laktoseintoleranse hos Bella, men det ble bare tatt vanlige blodprøver, ikke noen utvidet test. Han mente at det ikke var vits, hvis hun reagerte på melk, så kunne vi bare kutte ut melken. Vi har kuttet ut melk og begynt med soyamelk. Dvs, vi har nå kuttet ut den også, og begynt med rismelk. Hun klaget nemlig over vondt i magen også etter at vi begynte med soyamelk, men var helt god da vi var i syden i sommer - uten melk i det hele tatt. Bare så du vet at noen kan reagere på soyamelk også. Ang. å lage mat med soyamelk, så er min erfaring at den er for søt til å bruke i matlaging. Bella blir ikke så dårlig at vi har kuttet ut melkeprodukter 100%, men vi lager mindre mat med melk i. Har også god erfaring med kokosmelk som erstatning :-) Men hvis noen har tips til kokebok med laktosefrie oppskrifter, så tar jeg gjerne i mot det!! Beste hilsen fra Det er liksom det som er litt problemet her, jeg klarer ikke helt å se sammenhengen melk-vondt i magen, det er mer mat-vondt i magen, men som sagt sjelden diaré. Det største problemet er egentlig kløen og utslettene og disse_må_vi få bukt med for hun klør så hun for store arr. Vi smører, smører og smører. Det er klart at hvis vi helt hadde sett sammenhengen melk-vondt i magen/kløe så hadde vi kuttet med engang, men jeg syns det er mye jobb og så elsker hun brunost, fiskeboller i hvit saus, kakao, pannekaker, vaniljesaus, IS osv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196461-laktoseintoleranse-igjen/#findComment-1376618 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ban Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Vi skal til legen i neste uke og da skal jeg høre om hun anbefaler eller ikke å få tatt en test. Hvis hun anbefaler en test så er det vel kanskje viktig at vi ikke har helt laktosefritt kosthold? Hvis vi ikke skal ta noen test så skal jeg jammen spørre om soyamelk på blå resept. Er litt usikker om vi da må sette hele familien på laktosefri middag eller om vi må lage to middager. Er disse laktosefri alternativene mye dyrere? Ikke mye dyrere, kanskje noen kroner? Det er enkelt å lage mat til alle uten for mye melk, eller du lager en saus som de som tåler melk kan ha på. Kokosmelk til asiatisk mat - mmmmm kjempegodt. Fiskeboller i hvit saus - jeg bruker "blå margarin", "fiskekraften og litt rismelk f.eks. kjempegodt. For å få soyamelk på blå resept må du til en barnelege som søker trygdekontoret om ett vedtak slik at du kan få melk på blå resept. puh... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196461-laktoseintoleranse-igjen/#findComment-1376730 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tessa Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Det er liksom det som er litt problemet her, jeg klarer ikke helt å se sammenhengen melk-vondt i magen, det er mer mat-vondt i magen, men som sagt sjelden diaré. Det største problemet er egentlig kløen og utslettene og disse_må_vi få bukt med for hun klør så hun for store arr. Vi smører, smører og smører. Det er klart at hvis vi helt hadde sett sammenhengen melk-vondt i magen/kløe så hadde vi kuttet med engang, men jeg syns det er mye jobb og så elsker hun brunost, fiskeboller i hvit saus, kakao, pannekaker, vaniljesaus, IS osv. Det er ikke enkelt dette med laktoseintoleranse. Jeg gikk med mageproblemer i bortimot 10 år før legen fant ut av at jeg hadde laktoseintoleranse. Var på flere undersøkelser og de påstod at jeg tålte laktose hvilket jeg selv ikke trodde. Fikk jeg for mye melkeprodukter fikk jeg store magesmerter og akutt diare. Kunne sitte på do i 30 mnd med magesmerter. Jeg anbefaler dere å kutte helt ut vanlig melk i 3-4 uker. Kutt da også ut det som det kan være melk i. Bruk heller laktoseredusert melk i matlagingen.Det pleier de å ha i barnehagen også. Jeg vet at det er litt tungvindt, men det er bare for 3-4 uker. Hvis det da ikke er noen bedring så er det rart hvis det er laktoseintoleranse. Da går det heller an å kutte ut andre ting. Har du byttet vaskepulver f.eks.? Håper dere finner ut av dette og lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196461-laktoseintoleranse-igjen/#findComment-1376841 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 31. august 2005 Forfatter Del Skrevet 31. august 2005 Det er ikke enkelt dette med laktoseintoleranse. Jeg gikk med mageproblemer i bortimot 10 år før legen fant ut av at jeg hadde laktoseintoleranse. Var på flere undersøkelser og de påstod at jeg tålte laktose hvilket jeg selv ikke trodde. Fikk jeg for mye melkeprodukter fikk jeg store magesmerter og akutt diare. Kunne sitte på do i 30 mnd med magesmerter. Jeg anbefaler dere å kutte helt ut vanlig melk i 3-4 uker. Kutt da også ut det som det kan være melk i. Bruk heller laktoseredusert melk i matlagingen.Det pleier de å ha i barnehagen også. Jeg vet at det er litt tungvindt, men det er bare for 3-4 uker. Hvis det da ikke er noen bedring så er det rart hvis det er laktoseintoleranse. Da går det heller an å kutte ut andre ting. Har du byttet vaskepulver f.eks.? Håper dere finner ut av dette og lykke til! Skal prøve å kutte alt en periode for å se om det bedrer seg ja. Ser jo at det finnes is uten laktose til og med. Vi bruker kun vaskemiddel uten parfyme og vi har også begynt å bruke shampo og såpe uten parfyme nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196461-laktoseintoleranse-igjen/#findComment-1376959 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rusketuska Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Det er liksom det som er litt problemet her, jeg klarer ikke helt å se sammenhengen melk-vondt i magen, det er mer mat-vondt i magen, men som sagt sjelden diaré. Det største problemet er egentlig kløen og utslettene og disse_må_vi få bukt med for hun klør så hun for store arr. Vi smører, smører og smører. Det er klart at hvis vi helt hadde sett sammenhengen melk-vondt i magen/kløe så hadde vi kuttet med engang, men jeg syns det er mye jobb og så elsker hun brunost, fiskeboller i hvit saus, kakao, pannekaker, vaniljesaus, IS osv. Hei Jeg har selv laktoseintoleranse (mild form). Fikk diagnosen for et par år siden, i en alder av 33 år. Det har vært vanskelig å legge om kosten, men det går. Jeg bruker nå (nesten) bare laktoseredusert melk i maten jeg lage. På Tines internettsider finnes det en side med oversikt over hvor mye laktose det i deres produkter, kanskje verdt å ta en titt. Når det gjelder vaniljesaus, anbefaler jeg at man kjøper Freias koke-vaniljesaus. Den er fri for melk. Kok den med lakt.red. melk. Det finnes jo også is uten melk - bl.a. Diplom-is sine saftiser og sorbeter. Og når det gjelder smør, så anbefaler jeg dere å kjøpe "Natura" (eller noe sånt) på helsekostbutikk. Det er saltet, og gir en bedre smak i maten en Melange uten melk og salt. Er bedre i konsistensen også, om det er smeltet smør som trengs. Oppskrifter finnes på http://www.matoppskrift.no. Her er det bare å søke på oppskrifter uten melk. På Toros sider kan det også søker på hvilke produkter de har uten melk. Anbefaler bl.a. Lasagnen "Napoli" :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196461-laktoseintoleranse-igjen/#findComment-1376988 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 31. august 2005 Forfatter Del Skrevet 31. august 2005 Hei Jeg har selv laktoseintoleranse (mild form). Fikk diagnosen for et par år siden, i en alder av 33 år. Det har vært vanskelig å legge om kosten, men det går. Jeg bruker nå (nesten) bare laktoseredusert melk i maten jeg lage. På Tines internettsider finnes det en side med oversikt over hvor mye laktose det i deres produkter, kanskje verdt å ta en titt. Når det gjelder vaniljesaus, anbefaler jeg at man kjøper Freias koke-vaniljesaus. Den er fri for melk. Kok den med lakt.red. melk. Det finnes jo også is uten melk - bl.a. Diplom-is sine saftiser og sorbeter. Og når det gjelder smør, så anbefaler jeg dere å kjøpe "Natura" (eller noe sånt) på helsekostbutikk. Det er saltet, og gir en bedre smak i maten en Melange uten melk og salt. Er bedre i konsistensen også, om det er smeltet smør som trengs. Oppskrifter finnes på http://www.matoppskrift.no. Her er det bare å søke på oppskrifter uten melk. På Toros sider kan det også søker på hvilke produkter de har uten melk. Anbefaler bl.a. Lasagnen "Napoli" :-) Takk for fine linker og råd :-) Jeg har en oversikt som jeg fikk på skolen når jeg hadde spesialkost også som går i trapper på hvor mye laktose det er i de forskjellige matvarene. Skal begynne på den nederste trappen og se om ting bedrer seg og så kan jeg trappe opp melken etterhvert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196461-laktoseintoleranse-igjen/#findComment-1376996 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest chinamom Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Skal prøve å kutte alt en periode for å se om det bedrer seg ja. Ser jo at det finnes is uten laktose til og med. Vi bruker kun vaskemiddel uten parfyme og vi har også begynt å bruke shampo og såpe uten parfyme nå. Her kommer et litt langt svar. 1) Ikke alle laktoseintolerante tåler laktoseredusert melk. Minstemann her får "grønn diare" av den minste anntydning til laktose. 2) Dersom du bor i nærheten av Sverige kan du få tak i melk, joghurt og fløte helt uten laktose (Valio). 3) Utslett pleier ofte å være intoleranse (hvis ikke allergi) mot selve melkeproteinet. Da må man kutte all melk. 4) Dersom dere kutter melken og ser bedring i utslettet - bør dere vurdere å ta en test som sjekker disposisjon for sojaallergi. Det ble gjort for minsten her før han fikk prosobee. 5) Vår datter har også fått hudreaksjoner av mat - hun er passert 5 og dette kom plutselig. Elveblest og kløende "vannkopplignende" prikker. Ser ut til å være melk og soja. Vi har og kuttet alt av parfyme i vaskemidler til tøy/kropp. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196461-laktoseintoleranse-igjen/#findComment-1377194 Del på andre sider Flere delingsvalg…
piura Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Snakket akkurat med legen på sykehuset det var visst to måter å gjøre det på: 1) Blodprøve - tilføre laktose - og så blodprøve igjen. Denne gjør de helst ikke på så små barn. 2) Pusteprøve inn i et rør. Denne kan bare si noe om hun reagerer eller ikke, men ikke hvor alvorlig. Er det noen som har tatt noen av disse prøvene, eller har dere bare latt vær med å gi laktose og sett at det har bedret seg? Hei Vi tok en laktosebelastning (som det egentlig heter) da sønnen vår var 1 år. Det er IKKE noe stort stress for hverken deg eller barnet - synes jeg da..... Mye bedre enn å gå med vondt i magen hver dag ihvertfall.... Det foregår sånn at de møter fastende. Det tas en blodprøve (stikk i fingeren) før de drikker flytende laktose. Så tas det samme type blodprøve hvert kvarter - i 1,5 timer - om jeg husker rett. Ofte så er stikkene "opne" lengre, slik at de slipper å stikke hver gang også.Det er en enkel test synes jeg. Og gutten min skrek ikke de to siste gangene en gang. Vi har tatt den en gang til senere (fordi vi har en lege som ikke har skjønt at dette er medfødt - og tror at han kan vokse det av seg). Det var faktisk verre da han ble større, for da gruet han seg så fælt mellom stikkene.... Jeg er veldig glad for at jeg stod på for å få tatt denne testen. Det viste seg at han hadde brukt opp jernlagrene sine fullstendig, og at kalsiumnivået var veldig lavt. Dette fordi maten gikk rett gjennom (og fordi han ikke kan ta opp kalken da...) Måtte gå på heftig jern- og kalktilkudd i et halvt år.- for å få det på rett kjøl igjen. Nå bruker han kalktilskudd og vanlig vitamintilskudd med jern. Det er enkelt å leve på kaltosefri kost nå synes jeg. Alle disse lettproduktene er jo stort sett melkefrie.... Slik var det ikke for 4 år iden. Da måtte vi til byen for å kjøpe pølser, youghurt etc.... Nå finnes det jo nesten overalt. Om du vil ha tips, så kan du si ifra... Gutten vår er nå snart 6 år! Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196461-laktoseintoleranse-igjen/#findComment-1377723 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ahg Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Det er liksom det som er litt problemet her, jeg klarer ikke helt å se sammenhengen melk-vondt i magen, det er mer mat-vondt i magen, men som sagt sjelden diaré. Det største problemet er egentlig kløen og utslettene og disse_må_vi få bukt med for hun klør så hun for store arr. Vi smører, smører og smører. Det er klart at hvis vi helt hadde sett sammenhengen melk-vondt i magen/kløe så hadde vi kuttet med engang, men jeg syns det er mye jobb og så elsker hun brunost, fiskeboller i hvit saus, kakao, pannekaker, vaniljesaus, IS osv. Yngstejenta vår reagerer på melk, så vi må være forsiktig med melkeprodukter. Men vi har oppdaget at hun reagerer vel så mye på vaniljesukker, som det finnes i litt av hvert, feks i kaker, iskrem og Kornmo-kjeks (som hun elsker). Vaniljesaus kan vi bare glemme. Hun får diaré, stakkars. Kanskje jenta deres også reagerer på flere ting, og at det gjør det vanskeligere å finne ut av hva det er? Lykke til med å finne en god løsning! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196461-laktoseintoleranse-igjen/#findComment-1377819 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tilla Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Takk for fine linker og råd :-) Jeg har en oversikt som jeg fikk på skolen når jeg hadde spesialkost også som går i trapper på hvor mye laktose det er i de forskjellige matvarene. Skal begynne på den nederste trappen og se om ting bedrer seg og så kan jeg trappe opp melken etterhvert. Hei fei. Hadde det vært mulig å få den oversikten av deg med laktosetrappene? mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196461-laktoseintoleranse-igjen/#findComment-1379082 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 2. september 2005 Forfatter Del Skrevet 2. september 2005 Hei fei. Hadde det vært mulig å få den oversikten av deg med laktosetrappene? mvh Det skal du få ) Blir et veldig langt innlegg. Matvarer etter laktoseinnhold pr. 100 g: Uten laktose (0g): Brie, Camembert, Cheddar, Hvit geitost, Jarlsberg ost, Normanna ost, Norvegia, Smelteoster, Soyaprodukter Rent kjøtt, Ren fisk, Egg, Poteter, Grønnsaker, Mel og gryn, Sukker, Noen margariner, Oljer Lite Laktose (0.1-1 g): Laktosered. lettmelk Pultost, Mozarella, Smør, Margarin Brød og bakverk bakt med melk * *Avhenger av oppskrift En del laktose (1 - 3 g): Yoghurt, Kremfløte, Cottage cheese, Creme Fraiche, Gourmetoster, Seterrømme, Fiskeprodukter * Kjøttfarseprodukter * Pølser * Leverpostei * * Varierer med oppskrift Mye laktose (over 3 g): Søt melk, Sur melk, Fløte 20%, Lettrømme, Brun ost, Prim, Is, Tørrmelk, Melkesjokolade Hvor mye laktose som tåles er individuelt og man må prøve seg fram ved f.eks en trinnvis reduksjon. Merker man ikke bedring på trinn 1 innen èn uke, må man gå til trinn 2 osv. Trinn 1. Ca. 10 g laktose pr.dag: Utelat melk som drikke, også surmelk, yoghurt og is Trinn 2. Ca 2 g laktose pr. dag: Utelat også melk i matlaging, f.eks. hvit saus, grøt, pudding, pannekaker, brune oster, prim, ferske hvite oster og melkesjokolade. Trinn 3. Under 0.5 g laktose pr. dag: Unngå alle kilder (les varedeklarasjon nøye). Man kan også velge å starte på trinn 3 og øke laktoseinntaket gradvis til symptomene starter. De fleste tåler ca. 10 gr. pr. dag, dvs. 2-3 gr pr måltid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196461-laktoseintoleranse-igjen/#findComment-1379589 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tilla Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Det skal du få ) Blir et veldig langt innlegg. Matvarer etter laktoseinnhold pr. 100 g: Uten laktose (0g): Brie, Camembert, Cheddar, Hvit geitost, Jarlsberg ost, Normanna ost, Norvegia, Smelteoster, Soyaprodukter Rent kjøtt, Ren fisk, Egg, Poteter, Grønnsaker, Mel og gryn, Sukker, Noen margariner, Oljer Lite Laktose (0.1-1 g): Laktosered. lettmelk Pultost, Mozarella, Smør, Margarin Brød og bakverk bakt med melk * *Avhenger av oppskrift En del laktose (1 - 3 g): Yoghurt, Kremfløte, Cottage cheese, Creme Fraiche, Gourmetoster, Seterrømme, Fiskeprodukter * Kjøttfarseprodukter * Pølser * Leverpostei * * Varierer med oppskrift Mye laktose (over 3 g): Søt melk, Sur melk, Fløte 20%, Lettrømme, Brun ost, Prim, Is, Tørrmelk, Melkesjokolade Hvor mye laktose som tåles er individuelt og man må prøve seg fram ved f.eks en trinnvis reduksjon. Merker man ikke bedring på trinn 1 innen èn uke, må man gå til trinn 2 osv. Trinn 1. Ca. 10 g laktose pr.dag: Utelat melk som drikke, også surmelk, yoghurt og is Trinn 2. Ca 2 g laktose pr. dag: Utelat også melk i matlaging, f.eks. hvit saus, grøt, pudding, pannekaker, brune oster, prim, ferske hvite oster og melkesjokolade. Trinn 3. Under 0.5 g laktose pr. dag: Unngå alle kilder (les varedeklarasjon nøye). Man kan også velge å starte på trinn 3 og øke laktoseinntaket gradvis til symptomene starter. De fleste tåler ca. 10 gr. pr. dag, dvs. 2-3 gr pr måltid. Tusen takk fei, nå lærte jeg mye nytt:o) Lillesøster hos oss er nå 14. mnd. Vi var på sykehuset med henne i feb/ mars. Hun ble testet negativt på allergi, det ble da antatt at hun har laktoseintolerans siden hun reagerer på vanlig morsmelkerstatning. Vi bruker nå prosobe og fikk beskjed om å holde henne på helt melkefri diett til vi skal på kontroll igjen utpå høsten. Etter det er planen at vi skal begynne å prøve med litt melkeprodukter. Men oversikten din viser jo at det er melkeprodukter som er uten laktose, f.eks Norvegia. Vet du om jeg da kan bruke disse matvarene? Med smelteost mener du da f.eks baconost/ skinkeost på tube? Det går veldig greit med melkefrie middagsretter, men det hadde vært så greit å få en avveksling fra leverpostei på brødmaten hennes. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196461-laktoseintoleranse-igjen/#findComment-1379861 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 2. september 2005 Forfatter Del Skrevet 2. september 2005 Tusen takk fei, nå lærte jeg mye nytt:o) Lillesøster hos oss er nå 14. mnd. Vi var på sykehuset med henne i feb/ mars. Hun ble testet negativt på allergi, det ble da antatt at hun har laktoseintolerans siden hun reagerer på vanlig morsmelkerstatning. Vi bruker nå prosobe og fikk beskjed om å holde henne på helt melkefri diett til vi skal på kontroll igjen utpå høsten. Etter det er planen at vi skal begynne å prøve med litt melkeprodukter. Men oversikten din viser jo at det er melkeprodukter som er uten laktose, f.eks Norvegia. Vet du om jeg da kan bruke disse matvarene? Med smelteost mener du da f.eks baconost/ skinkeost på tube? Det går veldig greit med melkefrie middagsretter, men det hadde vært så greit å få en avveksling fra leverpostei på brødmaten hennes. mvh Hei igjen Det skal være helt greit å bruke norvegia både på brødskive og i matlaging. Baconost/skinkeost er smeltet norvegia og skal derfor heller ikke inneholde laktose, så det kan du helt sikkert bruke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196461-laktoseintoleranse-igjen/#findComment-1379994 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.