oktober-75 Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Hei!! Skrev et innlegg om minien (20 mndr.) som skulle inn å testes for gluten/laktose. Var inne på sykehuset igår, først tok vi prikktesten, der var det ingenting som slo ut, snakket lenge med legen som undersøkte han, han mente (heldigvis) at gutten er for frisk og aktiv til at det kan være cøliaki. Tok masse blodprøver som vi skulle få svar på om et par dager. Skal inn igjen med han i oktober på kontroll,hvis det var noe på blodprøvene skulle vi komme før. Er ihvertfall godt å bli fulgt opp siden han er så pass liten av vekst å har astma (ikke særlig plaget utenom ved forkjølelse). Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196561-resultat-glutenlaktose-testing/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Fint å høre at dere blir fulgt opp, men jeg blir fryktelig irritert når jeg hører sånne dusteuttalelser som den du fikk fra legen om at barnet er for sunt og friskt og aktivt til at det kan være cøliaki. Jeg har selv to cøliakibarn, og vi ble like overrasket hver gang da vi fikk diagnosen. Mer (hyper)aktive barn som er høyt og lavt og som knapt kan sitte rolig skal du lete lenge etter. (gjelder både før og etter at diett er inført). Ingen diaré, ikke vekttap, ingen ting. Rent tilfeldig at det ble oppdaget. Cøliaki har allverdens symptomer - eller ingen, men dessverre er det fryktelig mange dårlig informerte leger ute og går. Sannsynligvis har ikke barnet ditt dette, de fleste har det jo tross alt ikke, men det var en fryktelig forhastet slutning å trekke synes jeg... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196561-resultat-glutenlaktose-testing/#findComment-1377808 Del på andre sider Flere delingsvalg…
oktober-75 Skrevet 1. september 2005 Forfatter Del Skrevet 1. september 2005 Fint å høre at dere blir fulgt opp, men jeg blir fryktelig irritert når jeg hører sånne dusteuttalelser som den du fikk fra legen om at barnet er for sunt og friskt og aktivt til at det kan være cøliaki. Jeg har selv to cøliakibarn, og vi ble like overrasket hver gang da vi fikk diagnosen. Mer (hyper)aktive barn som er høyt og lavt og som knapt kan sitte rolig skal du lete lenge etter. (gjelder både før og etter at diett er inført). Ingen diaré, ikke vekttap, ingen ting. Rent tilfeldig at det ble oppdaget. Cøliaki har allverdens symptomer - eller ingen, men dessverre er det fryktelig mange dårlig informerte leger ute og går. Sannsynligvis har ikke barnet ditt dette, de fleste har det jo tross alt ikke, men det var en fryktelig forhastet slutning å trekke synes jeg... Det var "spennende" å høre, at de faktisk ikke trenger å ha disse typiske symptomene, for jeg føler på en måte at det er noe han ikke tåler. Er som sagt liten av vekst,liten vekt økning, spiser ganske bra, men har 4-5 stinkende bæsje bleier til dagen, og veldig ofte kommer disse etter mat. Hvordan oppdaget dere det med dine barn?? Håper selvfølgelig at det ikke er noe, men hvis det er noe, så er det veldig greit å få vite det. Viser dette på blodprøvene da?? Går å venter i spenning på telefon fra sykehuset. Hadde på en måte slått meg til ro med at alt var bra, at han rett å slett bare skulle være så liten å lett. Alltid greit å høre fra folk med erfaring. Klem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196561-resultat-glutenlaktose-testing/#findComment-1377827 Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Det var "spennende" å høre, at de faktisk ikke trenger å ha disse typiske symptomene, for jeg føler på en måte at det er noe han ikke tåler. Er som sagt liten av vekst,liten vekt økning, spiser ganske bra, men har 4-5 stinkende bæsje bleier til dagen, og veldig ofte kommer disse etter mat. Hvordan oppdaget dere det med dine barn?? Håper selvfølgelig at det ikke er noe, men hvis det er noe, så er det veldig greit å få vite det. Viser dette på blodprøvene da?? Går å venter i spenning på telefon fra sykehuset. Hadde på en måte slått meg til ro med at alt var bra, at han rett å slett bare skulle være så liten å lett. Alltid greit å høre fra folk med erfaring. Klem fra Begge barna mine er små. De var faktisk store ved fødsel begge to, men med en mor som ikke rager 160 over bakken en gang er vi vel ikke så overrasket over det. Verken jeg eller min mann har cøliaki (vi har testet oss). Begge barna er normale hva vekt angår, og det har de alltid vært. Vi testet storesøster fordi hun til tider klaget over litt magevondt. Det var tydeligvis ikke veldig plagsomt, og det kunne gå uker i mellom, men det vedvarte. Tok henne med til fastlegen for å teste for de vanligste matallergiene. Tenkte ikke en gang cøliaki, men det gjorde tydeligvis legen... Blodprøven er vissnok 98% sikker eller noe sånt, og slår den ut blir man automatisk henvist til tarmbiopsi for å stadfeste 100%. Vi testet lillesøster kun fordi det slo ut på storesøster. Hun hadde ingen symptomer i det hele tatt, og var blid som dagen var lang. Må si vi var minst like overrasket da dette svaret kom! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196561-resultat-glutenlaktose-testing/#findComment-1377896 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Begge barna mine er små. De var faktisk store ved fødsel begge to, men med en mor som ikke rager 160 over bakken en gang er vi vel ikke så overrasket over det. Verken jeg eller min mann har cøliaki (vi har testet oss). Begge barna er normale hva vekt angår, og det har de alltid vært. Vi testet storesøster fordi hun til tider klaget over litt magevondt. Det var tydeligvis ikke veldig plagsomt, og det kunne gå uker i mellom, men det vedvarte. Tok henne med til fastlegen for å teste for de vanligste matallergiene. Tenkte ikke en gang cøliaki, men det gjorde tydeligvis legen... Blodprøven er vissnok 98% sikker eller noe sånt, og slår den ut blir man automatisk henvist til tarmbiopsi for å stadfeste 100%. Vi testet lillesøster kun fordi det slo ut på storesøster. Hun hadde ingen symptomer i det hele tatt, og var blid som dagen var lang. Må si vi var minst like overrasket da dette svaret kom! Hvorfor må de følge et glutenfritt kosthold hvis de ikke har noen symptomer/plager av cøliakien? Hadde de for lavt jernopptak eller andre mangeltilstander? Nysgjerrig på dette, for jeg har også blitt fortalt at sønnen min ikke kan ha cøliaki fordi han er normalvektig og vokser normalt i lengden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196561-resultat-glutenlaktose-testing/#findComment-1377913 Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Hvorfor må de følge et glutenfritt kosthold hvis de ikke har noen symptomer/plager av cøliakien? Hadde de for lavt jernopptak eller andre mangeltilstander? Nysgjerrig på dette, for jeg har også blitt fortalt at sønnen min ikke kan ha cøliaki fordi han er normalvektig og vokser normalt i lengden. Hvis du spiser gluten når du har cøliaki, betyr det at tarmene er konstant irritert. Glutenet gjør at tarmtottene i tarmene blir ødelagt/utslettet og dermed får man dårligere opptak av næringsstoffer. Ubehandlet cøliaki kan derfor gi mangelsykdommer, benskjørhet og en viss økt fare for tarmkreft. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196561-resultat-glutenlaktose-testing/#findComment-1377993 Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Hvorfor må de følge et glutenfritt kosthold hvis de ikke har noen symptomer/plager av cøliakien? Hadde de for lavt jernopptak eller andre mangeltilstander? Nysgjerrig på dette, for jeg har også blitt fortalt at sønnen min ikke kan ha cøliaki fordi han er normalvektig og vokser normalt i lengden. Mine barn hadde ingen mangeltilstander. Synes AV har svart veldig greit på dette. Det er, som jeg har skrevet lengre opp, veldig mange leger med lite kunnskap om sykdommen, og det at barna har normal høyde og vekt er ingen garanti for at man ikke har cøliaki. Når nye undersøkelser fra Finland viser at 1 av 100 (blodgivere) har cøliaki så begynner det å bli en utbredt sykdom. Nesten rart at kunnskapene er så dårlige da... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196561-resultat-glutenlaktose-testing/#findComment-1378196 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.