Gå til innhold

abort - sjokkert

Anbefalte innlegg

Gjest Helsepersonell
Skrevet

Det er bare tull, det du skriver der. Jeg har dessverre vært gjennom to ufrivillige missed abortions - den ene i 11 og den andre i 14 uke. På innvendig UL kunne de ikke se sikkert hvor store/gamle fostrene var, spesielt ikke den gangen jeg var kommet kortest.

Aborten i 14. uke, skjedde som en fødsel, og vi fikk se fosteret. Det var en bitteliten baby.

Jeg tviler ikke på at det kan ha blitt gjort feil i andre tilfeller, heller - og at Pimpis historie er riktig. Selv om det høres veldig dramatisk ut.

Det er greit å være for selvbestemt abort. Det er jeg også - inntil 12. svangerskapsuke. Men ikke kom til meg og argumenter med at kvinner må ha denne rettigheten fordi de skal bestemme over egen kropp. Når man tar abort, tar man faktisk liv, og man bestemmer over mer enn sin egen kropp. Og abort har ingenting med kvinnesak å gjøre.

Det må kunne gå an å innse det, selv om man er for abortloven.

For det første: Jeg refererte til Pimpi som "tok abort uten bedøvelse" som hun sier. Utfra hennes beskrivelse må dette være medisinsk abort - og dette utføres aldri etter 9. svangerskapsuke! Ultralydundersøkelse sørger for at alderen på fosteret blir korrekt!

Spontanaborter som de du har opplevd blir en helt annen sak! Da er det kroppen selv som støter ut fosteret og har ingenting å gjøre med provosert abort.

Jeg vil bare gjenta at det er KUN kvinnen selv som kan bestemme om abort er det riktige, verken du, jeg, Ludvig Nessa eller noen andre har mulighet til å sette oss inn i andre menneskers situasjon. Det valget kvinnen gjør må og SKAL være hennes valg - og såfremt det er hennes eget (les; ikke barnefar eller andre som "overtaler"/presser) valg er dette også riktig på det gitte tidspunkt!

Landet vårt er fullt av barn som ikke får den kjærlighet og omsorg de trenger. Abortmotstanderne burde konsentrere seg om å skaffe disse barna et optimalt liv. Det må legges tilrette for at enslige forsørgere kan ta vare på barna på forsvarlig måte (tenker da spesielt på alle de barn av eneforsørgere som lever under fattigdomsgrensa).

Men uansett hvor godt tilrettelagt det praktiske blir vil det alltid finnes kvinner som blir uønsket gravide!

Og vi vil vel ikke tilbake til den tiden hvor kloke koner ordnet saken, eller at man la de nyfødte ut i skogen??

• Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tiliti

2

• puttelull

2

• Sofies mamma

2

• mil1365380270

2

Gjest vil ikke si hvem jeg er akkurat nå
Skrevet

For det første: Jeg refererte til Pimpi som "tok abort uten bedøvelse" som hun sier. Utfra hennes beskrivelse må dette være medisinsk abort - og dette utføres aldri etter 9. svangerskapsuke! Ultralydundersøkelse sørger for at alderen på fosteret blir korrekt!

Spontanaborter som de du har opplevd blir en helt annen sak! Da er det kroppen selv som støter ut fosteret og har ingenting å gjøre med provosert abort.

Jeg vil bare gjenta at det er KUN kvinnen selv som kan bestemme om abort er det riktige, verken du, jeg, Ludvig Nessa eller noen andre har mulighet til å sette oss inn i andre menneskers situasjon. Det valget kvinnen gjør må og SKAL være hennes valg - og såfremt det er hennes eget (les; ikke barnefar eller andre som "overtaler"/presser) valg er dette også riktig på det gitte tidspunkt!

Landet vårt er fullt av barn som ikke får den kjærlighet og omsorg de trenger. Abortmotstanderne burde konsentrere seg om å skaffe disse barna et optimalt liv. Det må legges tilrette for at enslige forsørgere kan ta vare på barna på forsvarlig måte (tenker da spesielt på alle de barn av eneforsørgere som lever under fattigdomsgrensa).

Men uansett hvor godt tilrettelagt det praktiske blir vil det alltid finnes kvinner som blir uønsket gravide!

Og vi vil vel ikke tilbake til den tiden hvor kloke koner ordnet saken, eller at man la de nyfødte ut i skogen??

Pimpi sier hun ikke ville bruke bedøvelse.

Ved missed abortions så støter ikke kroppen ut fosteret. Det dør, men blir i kroppen inntil de fjernes, enten ved en utskrapning (før 12. uke) eller ved "fødsel".

Poenget mitt, var at ved begge mine aborter, ble det tatt innvendig UL for å sjekke alderen på fosterene. Og de klarte ikke å angi alderen nøyaktig - det var spesielt vanskelig ved den tidligste aborten. Derfor ser jeg ikke bort i fra at det kan ha blitt gjort feil andre ganger, som feks i Pimpis tilfelle.

Jeg er som sagt for selvbestemt abort inntil 12. svangerskapsuke, jeg. Men ikke kall det noe annet eller begrunn det med noe annet enn det som er rett. Abort er å ta liv, og abort handler ikke bare om kvinnens kropp.

Jeg er motstander av selvbestemt abort etter 12. uke. Hovedsakelig fordi jeg vet hva det er å måtte gjennomgå en slik "fødsel" det da er snakk om, og at det må være enda verre dersom man først har tatt piller for å drepe fosteret. Det kan bli en så enorm belastning for kvinnen, at hun ikke bør ta beslutningen helt alene, synes jeg.

Skrevet

Jeg har lest tråden og føler det er på sin plass med noen korrigeringer, for her var det jaggu mye skremselspropaganda!!

For det første: Selvbestemt abort inntil 12. svangerskapsuke er for oss som kjenner til noe kvinnehistorie et gode. Kvinner har i alle tider blitt uønsket gravide, og hvor mye man enn vil moralisere så må og skal det være kvinnens valg om hun vil bære frem barnet! KUN kvinnen har svaret på om akkurat hun er i stand til å bære frem og ta seg av et barn!!

Når det gjelder det praktiske rundt en abort så kan man velge mellom kirurgisk abort inntil 12. svangerskapsuke, som de fleste vet. Dette er en dagkirurgisk inngrep med narkose.

Det andre alternativet er medisinsk abort som utføres inntil 9. graviditetsuke. (Jeg vil presisere at fosteret da er max 7 uker, og altså et par cm langt og ligner en bønne). Det foregår ved at det først utføres en ultralydundersøkelse på gynekologisk poliklinikk for å sikre at graviditeten ikke er kommet for langt. Kvinnen får så 2 tabletter som tar livet av embryoet. Etter 2 dager møter kvinnen igjen på poliklinikken, får 1 stikkpille som får livmoren til å trekke seg sammen. I løpet av et par - tre timer vil så utdrivelsen av graviditetsproduktene starte. Dette oppleves av de fleste som en sterk menstruasjon, med opptil sterke menstruasjonssmerter. Man får imidlertid med seg smertestillende midler hjem fra poliklinikken (f.eks Paralgin Major stikkpille som virker godt for de fleste).

Det første døgnet blør det ganske rikelig og det kan også komme "klumper" og slimhinner. At noen påstår at de ser et "lite barn" i doskåla stiller jeg meg MEGET tvilende til.

Etter det første døgnet avtar som regel den verste blødningen.

Å fortelle grusomme historier om fæle aborter/fødsler er ikke så uvanlig i kvinnemiljøer. Jo verre jo bedre, ikke sant??

Å sørge etter en abort er vanlig og naturlig. Det er f.eks de samme hormonene det dreier seg om som etter en fødsel (barseltårer).

Det som sjokkerer MEG er at vi jenter rakker ned på andre kvinner som velger abort. Jeg tror fullt og fast på at det er de aller færreste som bruker abort som prevensjonsmiddel! Å bestemme seg for å ta en abort er for de fleste en tung avgjørelse, uansett om man vet med seg selv at det er det eneste rette!

Applaus!

Gjest Smilekopp
Skrevet

Jeg har lest tråden og føler det er på sin plass med noen korrigeringer, for her var det jaggu mye skremselspropaganda!!

For det første: Selvbestemt abort inntil 12. svangerskapsuke er for oss som kjenner til noe kvinnehistorie et gode. Kvinner har i alle tider blitt uønsket gravide, og hvor mye man enn vil moralisere så må og skal det være kvinnens valg om hun vil bære frem barnet! KUN kvinnen har svaret på om akkurat hun er i stand til å bære frem og ta seg av et barn!!

Når det gjelder det praktiske rundt en abort så kan man velge mellom kirurgisk abort inntil 12. svangerskapsuke, som de fleste vet. Dette er en dagkirurgisk inngrep med narkose.

Det andre alternativet er medisinsk abort som utføres inntil 9. graviditetsuke. (Jeg vil presisere at fosteret da er max 7 uker, og altså et par cm langt og ligner en bønne). Det foregår ved at det først utføres en ultralydundersøkelse på gynekologisk poliklinikk for å sikre at graviditeten ikke er kommet for langt. Kvinnen får så 2 tabletter som tar livet av embryoet. Etter 2 dager møter kvinnen igjen på poliklinikken, får 1 stikkpille som får livmoren til å trekke seg sammen. I løpet av et par - tre timer vil så utdrivelsen av graviditetsproduktene starte. Dette oppleves av de fleste som en sterk menstruasjon, med opptil sterke menstruasjonssmerter. Man får imidlertid med seg smertestillende midler hjem fra poliklinikken (f.eks Paralgin Major stikkpille som virker godt for de fleste).

Det første døgnet blør det ganske rikelig og det kan også komme "klumper" og slimhinner. At noen påstår at de ser et "lite barn" i doskåla stiller jeg meg MEGET tvilende til.

Etter det første døgnet avtar som regel den verste blødningen.

Å fortelle grusomme historier om fæle aborter/fødsler er ikke så uvanlig i kvinnemiljøer. Jo verre jo bedre, ikke sant??

Å sørge etter en abort er vanlig og naturlig. Det er f.eks de samme hormonene det dreier seg om som etter en fødsel (barseltårer).

Det som sjokkerer MEG er at vi jenter rakker ned på andre kvinner som velger abort. Jeg tror fullt og fast på at det er de aller færreste som bruker abort som prevensjonsmiddel! Å bestemme seg for å ta en abort er for de fleste en tung avgjørelse, uansett om man vet med seg selv at det er det eneste rette!

Håper ikke det er meg du sikter til?!

Jeg er ikke her for å drive skremselspropaganda. Jeg forteller kun det jeg selv ble fortalt. Og det sjokkerte meg at det var slik det foregikk. Det må da være lov å diskutere sånt uten at du skal bli beskyldt for å drive propaganda?

Jeg skrev og at jeg er for fri abort.

Gjest Smilekopp
Skrevet

Har du kansje tenkt tanken at jeg er en av de ille berørte? og at jeg av samme grunn ikke ønsker stå frem med nick?

Så du blir kvalm ja....

Vær så snill, tenk før du snakker(skriver)!

Jeg synes forøvrig det er en sjokkerende tone her inne på småbarnsforum. Noen av de koselige mammaene til de koselige små er kjempekoselige her ser jeg. Er det hormonene tro ;-)

du så godt hva som stod i overskriften. Hvorfor gikk du da inn på innlegget?

Gjest Smilekopp
Skrevet

Fosteret er jo allerede dødt, pillene man får to dager før forårsaker morkakeløsning såvidt jeg har skjønt.

likevel hadde jeg ikke klart å skylle det ned i do. Da hadde det vært bedre om helsepersonellet tok seg av det, uten at jeg visste hva de gjorde med det.

Gjest Helsepersonell
Skrevet

Håper ikke det er meg du sikter til?!

Jeg er ikke her for å drive skremselspropaganda. Jeg forteller kun det jeg selv ble fortalt. Og det sjokkerte meg at det var slik det foregikk. Det må da være lov å diskutere sånt uten at du skal bli beskyldt for å drive propaganda?

Jeg skrev og at jeg er for fri abort.

Jeg syns det var på plass med et motinnlegg til alle disse grusomme innleggene i denne tråden!

Det er vel ofte slik at når kvinner forteller om fødsler, aborter o.l. så har det lett for å utarte til direkte skrekkscenarioer.

For kvinner som har tatt abort, eller vurderer dette, vil slike innlegg være unødvendig hard lesning.

Dessuten var det i noen innlegg åpenbare feilopplysninger som jeg syns var nødvendig å korrigere.

En kvinne som har tatt, eller vurderer å ta abort, trenger ikke innlegg av typen "du må være klar over at du tar liv" etc da dette da vitterlig er noe alle vet. Å påpeke det på denne måten er unødvendig onskapsfullt!

Som ellers i livet er det en kunst å sortere det man hører, og kanskje også trekke fra litt før man svelger hele historien!

Gjest Smilekopp
Skrevet

Jeg syns det var på plass med et motinnlegg til alle disse grusomme innleggene i denne tråden!

Det er vel ofte slik at når kvinner forteller om fødsler, aborter o.l. så har det lett for å utarte til direkte skrekkscenarioer.

For kvinner som har tatt abort, eller vurderer dette, vil slike innlegg være unødvendig hard lesning.

Dessuten var det i noen innlegg åpenbare feilopplysninger som jeg syns var nødvendig å korrigere.

En kvinne som har tatt, eller vurderer å ta abort, trenger ikke innlegg av typen "du må være klar over at du tar liv" etc da dette da vitterlig er noe alle vet. Å påpeke det på denne måten er unødvendig onskapsfullt!

Som ellers i livet er det en kunst å sortere det man hører, og kanskje også trekke fra litt før man svelger hele historien!

dette innlegget var heller ikke ment som for-/imot abort debatt. Så jeg er enig med at folk kan tie stille om det.

Jeg må legge til at det var en grunn til at jeg valgte ordet "sjokkert" og ikke bare "abort" i overskriften. Da kunne de som var i en sårbar abortsituasjon la være å gå inn på dette innlegget

Gjest Smilekopp
Skrevet

Jeg kan legge til at poenget med dette innlegget er at det må finnes en annen måte enn å gå på do og presse det ut. Min menig er at en kunne "presset" det ut i et bekken eller noe, og så kunne helsepersonellet tatt seg av det. Den som aborterer slipper da den belastningen.

Gjest Fhv. kvalm
Skrevet

du så godt hva som stod i overskriften. Hvorfor gikk du da inn på innlegget?

Småbarnforums største kranglefant gir seg aldri :(

Om du tenker litt,så skjønner du at en overskrift kan bety så mangt ja, men det kan også være noe seriøst og informativt.

Det kunne foreksempel bare inneholde en tekst om at du var sjokkert over en politikers innstilling til selvbestemt abort.

Jeg kan ikke hoppe over alle overskrifter som inneholder abort(og sjokkert) fordi jeg risikerer at det er negativt innhold, men jeg kan si meningen min om innlegget etterpå.

Forstår du mere nå?

Gjest papirtiger
Skrevet

Dette stemmer ikke! Ved medisinsk abort utføres først en ultralydundersøkelse for å forsikre om at fosteret ikke er eldre enn 9 svangerskapsuker (altså 7 uker gammelt foster da svangerskap regnes + 2 uker - fra siste menstruasjon). HVIS man er kommet lenger enn dette utføres ALLTID kirurgisk abort.

Embryoet er ved medisinsk abort kun et par cm stort, og man vil ikke kunne se det på denne måte som her blir beskrevet. Dette må derfor være et innlegg skrevet bare for å provosere.

Enig. 10 cm stort foster?? Come on

Synd at folk regelrett lyver for å fremme anti-abort-saken.

Du som skriver med nicket pimpi burde skamme deg. Og les en fysikkbok, så ser du hvor lite embryer er.

Gjest Helsepersonell
Skrevet

Jeg kan legge til at poenget med dette innlegget er at det må finnes en annen måte enn å gå på do og presse det ut. Min menig er at en kunne "presset" det ut i et bekken eller noe, og så kunne helsepersonellet tatt seg av det. Den som aborterer slipper da den belastningen.

Ved medisinsk abort skjer utdrivningen av svangerskapsproduktene over tid (gjerne 1 - 2 døgn), det kan sammenliknes med en kraftig menstruasjonsblødning. Det vil være umulig for helsepersonell - eller noen andre - å "samle opp" dette. For de fleste vil det kun være snakk om blod og slimhinnerester som naturlig vil komme når man er på toalettet.

Skrevet

Det er ikke sånn det foregår. Det kommer blod og klumper med blod, og det er ikke gjort i et "plopp". Og er det noe som plopper, så er det blodklumper, for embryoet veier bare 1 gram.

Gjest Smilekopp
Skrevet

Småbarnforums største kranglefant gir seg aldri :(

Om du tenker litt,så skjønner du at en overskrift kan bety så mangt ja, men det kan også være noe seriøst og informativt.

Det kunne foreksempel bare inneholde en tekst om at du var sjokkert over en politikers innstilling til selvbestemt abort.

Jeg kan ikke hoppe over alle overskrifter som inneholder abort(og sjokkert) fordi jeg risikerer at det er negativt innhold, men jeg kan si meningen min om innlegget etterpå.

Forstår du mere nå?

største kranglefant? Jeg har aldri kranglet her før. Dette gidder jeg ikke å diskutere mer, hvis vi skal begynne med slike kommentarer.

Jeg skrev innlegget fordi jeg var sjokkert over framgangsmåten. Trodde aldri i verden det var slik at en skylte det ned i do på sykehuset. Hvis det var forbudt å skrive, så får jeg bare beklage.

Gjest Fhv. kvalm
Skrevet

største kranglefant? Jeg har aldri kranglet her før. Dette gidder jeg ikke å diskutere mer, hvis vi skal begynne med slike kommentarer.

Jeg skrev innlegget fordi jeg var sjokkert over framgangsmåten. Trodde aldri i verden det var slik at en skylte det ned i do på sykehuset. Hvis det var forbudt å skrive, så får jeg bare beklage.

Si meg, bor du her? ;-)

Men hærregud dette blir for teit! jeg melder meg herved ut av denne tråden så vi blir ferdig med det! :)

Gjest Smilekopp
Skrevet

Si meg, bor du her? ;-)

Men hærregud dette blir for teit! jeg melder meg herved ut av denne tråden så vi blir ferdig med det! :)

Om jeg bor her? Hva mener du?

Gjest Om du bor på dol!
Skrevet

Om jeg bor her? Hva mener du?

(inn med tesje)

Gjest Smilekopp
Skrevet

(inn med tesje)

ja, skjønte jo det, men hvorfor spør du om det? Det er jo mange her som er her ofte. Sikkert deg selv og i om med at du ikke tør å svare med eget nick

Gjest vil ikke si hvem jeg er akkurat nå
Skrevet

Enig. 10 cm stort foster?? Come on

Synd at folk regelrett lyver for å fremme anti-abort-saken.

Du som skriver med nicket pimpi burde skamme deg. Og les en fysikkbok, så ser du hvor lite embryer er.

Foster i 14 uke er ca 10 cm, kanskje litt mindre.

Vet det av egen, veldig trist erfaring, dessverre.

Gjest Helsepersonell
Skrevet

Foster i 14 uke er ca 10 cm, kanskje litt mindre.

Vet det av egen, veldig trist erfaring, dessverre.

Foster i svangerskapsuke 14 (altså 12 fosteruker) er opptil 9 cm. Men da vil en provosert abort bli utført kirurgisk under narkose (dette er jo også over grensen for selvbestemt abort)

Et foster i 14. svangerskapsuke vil veldig enkelt kunne ses ved hjelp av ultralyd slik at det ikke er mulig å tro at dette fosteret er så lite som svangerskapsuke 9 - og dermed inn under grensen for medisinsk abort.

Jeg tviler derfor veldig sterkt på at en lege har "blingset" såpass mye på alderen til fosteret og satt igang medisink abort.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...