Gå til innhold

rettigheter for barn av enslige adoptanter. Prinsippsak i Danmark

Anbefalte innlegg

Hei!

Interessant sak som nå går i Danmark! Se link.

Barn av enslige forsørgere får i Danmark et ekstra månedlig tilskudd. Men det får ikke barn av enslige adoptanter! De prøver nå å få skaffet nok midler til at saken kan gjennomføres i Høyesterett.

Jeg håper virkelig at de vinner saken i Høyesterett! Prinsippet er viktig- at våre barn er fullt ut likestilte med bio-barn.

Hva med norske forhold: har vi likestilling her nå ?

-Arveloven: ja

-permisjoner og kontantstøtte: Ja, her er vi vel i mål nå?

- ordninger for enslige forsørgere: er det noe lignede opplegg i Norge,og der enslige sine adoptivbarn behandles likt med biobarn? Kanskje noen kan henvise til evt relevant praksis/lovfortolkning i Norge? og på den måten hjelpe til?

Noen kommentarer?

http://www.adoption.dk/aogs_politik/050615_Artikel.pdf

Fortsetter under...

Gjest enslig adoptivmamma

Hei! Som enslig (adoptiv-) mor får jeg fra Trygdekontoret et mistebidrag på rundt 900 kroner istedenfor barnebidrag for far.

I tillegg får jeg jo dobbelt barnetrygd, samt 65 % av barnehageutgifter dekket (sistnevnte avhenger av inntekt). Så jeg er igrunnen godt fornøyd, jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...