Gå til innhold

15 mnd. og går ikke

Anbefalte innlegg

Gjest når går de?

Poden er nå 15 mnd. og går ikke enda.Storebror gikk når han var 12 mnd.

Han greier å stå litt på bena men går ikke. Det virker som han forstår mye men jeg er litt bekymret for at han enda ikke går. Han krabber fort da.

Burde han ikke gått nå? Er det grunn for bekymring?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/196632-15-mnd-og-g%C3%A5r-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

kakki1365380609

Snittet på når unger lærer å gå ligger visst på bortmot 18 mnd så ta det helt med ro. :o)

Selv var jeg 18 mnd før jeg gikk og Lille Frø var 16 1/2 mnd. Men friske og raske er vi begge to!

Er virkelig snittet på 18 mnd? Trodde at det var slik at dersom de ikke gikk innen de var 18 mnd så ble man sjekket.

Snittet på når unger lærer å gå ligger visst på bortmot 18 mnd så ta det helt med ro. :o)

Selv var jeg 18 mnd før jeg gikk og Lille Frø var 16 1/2 mnd. Men friske og raske er vi begge to!

Jeg er temmelig sikker på at man sier at alt mellom 9 og 18 måneder er normalt, og at det derfor er da barnet blir utredet. Snittet er nok mer rundt 13-14 måneder...

Annonse

Min er nå 19 mnd. Han har akkurat begynne å gå. Han gikk i sta over halve stuegulvet!! Hurra!! Men var til doktor og spesialist i går. De sa han virket litt svak i beina, men ellers såg alt bra ut.. Men han måtte på sjukehuset til fleire testa og røntgen. De sa oxo at unger som ikke hadde begynnt å gå før de ble 16 mnd, burda blitt tatt til lege. Det trenger ikke være noe gale, men bare for å vere på den sikre siden.

Min unge var akkurat som din. Han røyste seg opp selv rett før sommerferien uten støtte, og der har det stått stille heilt til no. Det er bare noen unger som er slik .......... Gamleonkelen hans var oxo 19 mnd før han begynnte å gå. Broren var 14 mnd.

Jeg mener å ha lest at 15 mnd. er gjennomsnittet når det gjelder å gå. Dvs. noen tidligere og noen senere. Tror ikke det er noen grunn til begymring dersom alt annet virker normalt.

Det hjelper alltid å ringe helsestasjon så får du også litt profesjonell hjelp.

Snittet er nok et sted mellom 12 og 15 mnd tipper jeg. Det stemmer at hvis barnet ikke går når det er 18 mnd, skal det som regel utredes.

Min tre har begynt å gå i alderen 14-16 mnd.

Min gikk ikke heller før hun var 15 mnd. Ikke krabbet hun heller, bare skjøv seg frem og tilbake på armene. Ganske håpløst når jeg hadde dagbarn som kunne gå, og hun ble alltid stående igjen og blåholde seg i vogna og hyle når den andre løp av sted etter en ball :o)

Det er mange raske krabbere som ikke går så tidlig. De kommer seg jo fint fram allikevel.

Så lenge du ser at utviklingen fortsetter, dvs. at han reiser seg, snart forsøker å slippe og holde balansen, senere går langs møblene osv., er det ingen grunn til bekymring.

Datteren min gikk forøvrig en uke før hun ble 16 mnd.

Ørkenvandreren

Nei, jeg synes ikke det er det. 15 mnd, og enda større, er ingen uvanlig alder å lære seg å gå. Det er ikke slik at alle lærer det når de er 12-13 mnd.

Jeg startet å gå sent, fordi jeg hadde en svært effektiv krabbe-/aketeknikk. Men se på meg nå; 40 år - og går som bare det! :-)

Tror ikke det er unormalt å ta sine første skritt når man er 18 måneder, men at det er snittet tviler jeg sterkt på.

Eldstegutten min gikk når han ar 14 måneder, da trodde jeg det var sent, men har i etterkant skjønt at det er helt gjennomsnittlig (eksakt hvor snittet ligger vet jeg ikke).

Yngstemann tok livet mer med ro, og var vel ca. 16-17 måneder.

Annonse

Nei, jeg synes ikke det er det. 15 mnd, og enda større, er ingen uvanlig alder å lære seg å gå. Det er ikke slik at alle lærer det når de er 12-13 mnd.

Jeg startet å gå sent, fordi jeg hadde en svært effektiv krabbe-/aketeknikk. Men se på meg nå; 40 år - og går som bare det! :-)

Flink du :o)

Datteren min gikk ikke før hun var 18 mnd, men da gikk det unna på en gang. Helsesøster sa at det ikke var noe problem - hun følte sikkert ikke behov for å gå ettersom hun kom seg fort frem allikevel.

Ta det opp med helsestasjon hvis du er urolig, men jeg fikk høre at det ikke als var unormalt. Datteren min sto og holdt seg, så jeg såg jo at det ikke var problem med bena hennes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...