Gå til innhold

Hva gjør jeg nå ????( langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei !!

Er ikke så ofte jeg skriver her lenger, men er likevel innom å leser alle gladmeldingene og " bekymringene".

Nå trenger jeg noen gode råd fre dere.

Har to nydelige jenter fra Kina, 2,5 år og 5 år. Den eldste har mildest talt hatt noen nedturer når det gjelder barnehage.

Første barnehagen måtte vi ta henne ut av på grunn av svært negative opplevelser ( mobbing) der hverken personalet eller overordnede tok affere,..i stedet bagatelliserte de det.

Hun led virkelig, og har slitt senere med disse opplevelsene, der hun trekker seg tilbake hvis hun merker at hun ikke er helt "velkommen"

.

Hun er ei veldig følsom jente, beskjeden og forsiktig.

I den nye barnehagen fant hun gode venner,..men..nå i høst måtte denne barnehagen flytte og slås sammen med en annen , der det var mange nye fjes å forholde seg til.

Vennene fra "gamlebhg. har begynt på skolen, så hun ble ganske alene.

Har forberedt og motivert i hele sommer på de endringene som skulle komme,..og hun gledet seg til å starte på nytt.

Men..så i dag skjedde det noe , som får mitt mammahjerte til å gråte !!!!

En av assistentene møtte meg da jeg kom for å hente, og fortalte at noe trist hadde skjedd.

Alle de store hadde sittet sammen under måltidet ( sammen med assistenten) da et av barna sa til min jente at hun syntes hun var stygg !!! Hun hadde stygge øyne og stygt hår,..og de andre hadde hevet seg på dette, og alle hadde noe stygt å si om utseendet hennes ( hun er ei nydelig jente ).

Da assistenten grep inn var min "skatt" begynt å gråte sårt.

Hvordan kunne hun la dette utvikle seg til en ren mobbesit... Og hvordan skal jeg forholde meg til dette. Jeg har vondt langt inni hjerteroten. Det blir vel en laaaang runde til med bekreftelser på hvor flott jente hun er,...for det er hun virkelig. Hva gjør jeg nå , for dette SKAL ALDRI skje igjen !!!

Skrevet

Dette var leit å høre, og jeg forstår godt at hjertet ditt gråter. Barn kan være unådige,men det var jo helt utrolig at dette fikk gå så langt før noen grep inn. På skolen til jentene mine er det nulltoleranse for mobbing, det må det også være i barnehagen. Barna må jo bli konfrontert med det som hendte. Jeg er mamma til tre jenter, hvor den yngste er fra Kina, og ønsker alt godt for veslejenta di.

Skrevet

Så leit å lese at datteren din har opplevd dette. Jeg hadde umiddelbart bedt om et møte med pedagogisk leder. Mobbing skal jo uansett ikke tåles - selv om barna er små og kanskje ikke helt forstår konsekvenser.

Min yngste datter på 2 år (adoptert fra Kina) går i samme barnehage som storebroren. Det har hendt at han kommer hjem og forteller at lillesøster har stygt hår og svarte, rare øyne for det har andre sagt. En jente stoppet meg i barnehagen og spurte meg om jeg var mammaen til hun med de rare øynene...Jeg var kjapt ute med å si at - ja er de ikke fine - sånne skrå og fine øyne skulle jeg gjerne hatt. Da syns plutselig hun også at øynene til minstejenta var fine.....

Uansett er det viktig å ta opp i barnehagen. Det finnes så mange strategier for å motvirke at slik negativ adferd skal slå rot.

Lykke til!!!

Hilsen fra meg

Skrevet

Kjære deg.

Føler inderlig med deg og vet ( dessverre) noe om hvordan det føles... Enig med deg, dette skal, så sant det er ansvarlige voksne rundt barnet ditt, aldri tillates igjen! Jeg reagerer sterkt på at assistenten har latt situasjonen utvikle seg så langt før hun grep inn. Enhver voksen med fornuften intakt skulle grepet inn med èn gang og avverget flere slike utsagn. Assistentens håndtering av situasjonen er under enhver kritikk, mener jeg.

I deres situasjon ville jeg gått til styrer og bedt om et møte med personalet på avdelingen der denne situasjonen og mobbing generelt var tema, all den tid episoden var såpass alvorlig. Dessuten ville jeg _forlangt_ at det ble satt i verk tiltak umiddelbart både overfor personalet på denne avdelingen og de andre avd. - type voksenopplæring i skikk og bruk, samt toleranse og antirasisme/ antimobbestrategier - og overfor barna - med henblikk på toleranse og antirasistiske holdninger.

For to år siden opplevde sønnen vår mobbing på den nye skolen. Det gikk heldigvis over etter kort tid, takket være at både vi og skolen tok tak i det med det samme. Du kan jo lese i tråden her, fikk mange gode råd:

http://www.doktoronline.no/section/nosection?action=gotomsg&left=%2Fforum%2F23%2F186.ipg%3Fview%3Dthread%26thread%3D1822157&right=%2Fforum%2Fbin%2Fshow.wa%3Fmsgid%3D1822157

Med håp om at dette må få en god løsning umiddelbart! Varme hilsener fra

Skrevet

Hei Jie,

hjertet mitt blør for jenta di!! Jeg har selv ei lita jente som opplevde at en hun så veldig opp til i barnehagen (en litt eldre gutt) snakket stygt om brune barn. Han snakket ikke om _henne_ (han var i grunnen veldig begeistra for henne), men om noen gutter med foreldre fra Somalia. Men Bella tok det selvfølgelig til seg - hun vet jo godt at hun er brun!

Dette har sittet i _lenge_ hos Bella. Vi har hatt uendelig samtaler om det å være brun vs det å være hvit, at brune mennesker er like vakre som hvite mennesker osv, osv. Og gang på gang har hun hevdet at det _ikke_ er fint å være brunt. Og at hun er glad for at hun i alle fall ikke har krusehår. Å høre en hun likte så godt snakke stygt om brune mennesker gjorde dypt og varig inntrykk på henne :-(

Først nå i sommer - nesten 2 år etterpå, har jeg hørt henne si positive ting om brune mennesker. Så det kan virke som om det omsider slipper taket.

Det har ikke vært et _stort_ problem i hverdagen vår, men det har dukket opp i noen sammenhenger, blant annet når vi har lest i bøker, og hun peker på bilder og sier at "hun er finere enn hun" - og da er det alltid de lyse som er fine.... Og noen ganger har hun sagt at hun ikke ønsker å være brun, men hvit. Og så ler hun litt av meg, som soler meg for å bli brun som henne :-)

Jeg synes virkelig at barnehagen bør ta tak i det og gjøre et poeng ut av at man _ikke_ sier sånn! Da vår episode hendte, så valgte vi å ikke gjøre en større sak ut av det. Det var bare denne gutten som hadde sagt negative ting, og det ble tatt hånd om. De andre ungene var ikke fokusert på hudfarge og annerledeshet, og vi var enige med barnehagen at vi heller ikke trengte å minne dem på det.

Men det blir litt annerledes i deres barnehage, hvor flere unger har deltatt.

Huff, hjertet mitt blør for den lille jenta di, stakkars :-(((

Du må fortelle om dere finner en god løsning på hvordan dere skal ordne opp mht barnehagen. Lykke til!

Beste hilsen fra

Skrevet

Hei igjen !!

Skal snakke med både styrer og ped.leder i morgen.

Vet at styrer har jobbet med å få jenta mi trygg leeenge,..og så skjer dette. Hun var borte i dag,...men er tilbake i morgen.

Skal gi tilbakemelding om hvordan det går.

Klem

Skrevet

Hei !

Synes det er trist å høre det du skriver. Får så vondt av barnet ditt.

Jeg jobber selv i barnehage og må si at det virker veldig spesielt at ingen grep inn i det som skjedde.

Når en sitter samlet i en gruppe rundt bordet har den voksne god kontroll, og kan styre samtalen inn på noe annet med en gang.. Hun kunne stoppet mobbingen raskt. Barna bør få beskjed om at det ikke er greit å snakke sånn om andre.

Har selv hatt mange samlinger i barnehagen hvor vi snakker om at vi har forskjellig hudfarge og utseende. Tenk om alle hadde vært helt like. Det hadde vært kjedelig det! Og

det er barna helt enig i...

Synes disse samtalene med barna fungerer godt, og vi har ikke problemer med plaging.

Som voksen kan du være med å oppmuntre, og være positiv med det enkelte barn i barnehagen. Gi barna oppmerksomhet for hvor fine øyne de har eller den fine hudfargen osv.og gjerne når de andre barna hører det.Samme gjelder de andre barna uansett etnisk bakrunn.

Snakk med de ped.leder i barnehagen. De ansatte i barnehagen må ta tak i problemene.

Tips om samlinger med tema om at vi er forskjellige har vært veldig positivt hos oss :)

Lykke til videre.

Håper det går bedre fremover.

Hilsen

Skrevet

Å kjære vene! Så vondt jeg får av datteren din!

Du har fått så mange gode svar fra de andre, og jeg har ingenting å tilføye.

Ønsker dere all mulig lykke til! Fortell oss gjerne hvordan det går, da.

carla1365380461
Skrevet

Hei!

Så trist å lese. Her har ikke de voksne i barnehagen gjort jobben sin! Jeg håper du får snakket med dem straks, og at de griper fatt i dette.

Sundra nevnte nulltoleranse-programmet (mobbing), så jeg legger ut linken. Det er (foreløpig) grunnskolen det dreier seg om, men det kan jo ikke skade å lese/informere om, og dessuten så fins det jo mange med skolebarn her inne. En har veldig gode erfaringer i de skolene som er med i Zero.

Lykke, lykke til med vesla - håper vi får høre hvordan det går!

Klem

Carla

http://www.uis.no/COMMON/WEBCENTER/webcenter.nsf/Dok/CA11432FF55AFA73C1256CBE0049AAE2?OpenDocument&Connect=4&Lang=Norsk

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...