Gå til innhold

Lovendring i AML gir rett til 2 ukers permisjon ved hentereise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver å skriver på en permsøknad vedr hentetur, og ble da klar over en lovendring fra 1.1.06:

"AML:

§ 12-3. Omsorgspermisjon

(2) Adoptivforeldre og fosterforeldre har rett til to ukers permisjon i forbindelse med at omsorgen for barnet overtas. Dette gjelder ikke ved stebarnsadopsjon eller hvis barnet er over 15 år.

I kraft 1 jan 2006"

Hovedtariffavtalen for staten sier :

"§ 22 Velferdspermisjoner

Når viktige velferdsgrunner foreligger, kan en arbeidstaker

tilstås velferdspermisjon med lønn i inntil 10 (12) arbeidsdager

eller inntil 20 (24) arbeidsdager med halv lønn innen

kalenderåret."

I mitt hode betyr det at man fra 1.1 har krav på 2 uker med full lønn, og kan søke om utterligere 12 dager med lønn da dette vel er "viktige velferdsgrunner"

tenkte det var interessant for flere

Skrevet

Hei!

Etter som jeg har forstått dreier dette seg om en tilsvarende rett som fedre som blir far til biologiske barn har. Altså 2 uker fri ifm fødsel, eller i vårt tilfelle overtagelse. Det har nok ikke noe med lønn å gjøre, om permisjonen er lønnet er ikke regulert av loven, men av tariffavtale som måtte gjelde på den aktuelle arbeidsplass. Min mann fikk permisjon med lønn, men det er dessverre ikke alle arbeidsplasser som gir lønn for disse ukene.

MVH

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...