Gå til innhold

Trygdespørsmål og soveproblem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to ting jeg trenger råd angående, så jeg tar det like godt i samme innlegg.

1. Jeg hadde ikke opparbeidet rett til permisjonspenger da jeg fikk sønnen min for fire uker siden, så vi mottok engangsstønad. Nå vil vi gjerne benytte oss av muligheten for at far kan være hjemme i 34 uker med grunnlag i sin lønn, mens jeg jobber. Men gjelder denne retten om jeg må søke jobb og ikke går tilbake til en jobb jeg hadde fra før jeg fødte? Det er ikke spesifisert i trygdereglene.

2. Soveproblemet: Vår fire uker gamle baby har snudd døgnet fullstendig til et natt/dag mønster. Han våkner kun en (noen få ganger to) gang om natten for mat. Flott, skulle man tro. Men han har også bestemt seg for at å sove på dagen, det skal han ikke! I dag våknet han i åtte-tiden og sovnet etter mye styr klokka to. Da sov han to timer. Og siden det har han vært våken og nekter å sove. Det er tydlig at han er trøtt, men det virker faktisk som han kjemper mot søvnen. Dette fører selvfølgelig til at han blir overtrøtt og veldig sliten. Han skriker en del, men det går greit å få han til å stoppe. Det er det å få han til å sovne som er vanskelig. Blir han døsig, virker det som om han "sperrer" opp øynene for å våkne igjen. Er ikke dette merkelig?

Han er ganske oppvakt for alderen og følger med på det meste som skjer. Det gjør det så mye vanskeligere å roe han ned.

Vi har prøvd å trille tur, men selv i vogna holder han seg våken. Han bruker smokk og denne roer han ned, men det er sjelden den får han til å sovne. Ligger han på fanget til en av oss så er han rolig, men sovner ikke. Bærer vi han på armen og "vugger" han stirrer han bare fasinert rundt seg.

Hjelp!

Skrevet

Angående trygda sier den:

"Faren har rett til fødselspenger (802) bare dersom moren etter fødselen

a) går ut i arbeid,

B) tar offentlig godkjent utdanning på heltid,

c) tar offentlig godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som i sum gir heltid,

d) på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet,

e) er innlagt i helseinstitusjon og ikke kan ta seg av barnet."

Ved nærmere spesifisering på ditt problem har man dette:

"Arbeidsløshet

Arbeidsløshet likestilles ikke med å gjenoppta arbeidet. Dersom moren, etter at hun faktisk har vært i arbeid en periode, blir arbeidsledig likestilles dette med å være i arbeid.

Det gjelder altså ulike regler for mottak av dagpenger før og etter fødsel. Når det gjelder opptjening, er dagpenger under arbeidsløshet nevnt særskilt som likestilt med yrkesaktivitet, jf. § 14-4 fjerde ledd, mens dagpenger ikke er likestilt med yrkesaktivitet når det gjelder gjenopptak av arbeid."

Kilder:

http://rundskriv.trygdeetaten.no/rtv/lpext.dll/Infobase8/l19970228-19/l19970228-19~bv/l19970228-19~k14?f=templates&fn=document-frame.htm&2.0#L19970228-19~%A714-4

http://rundskriv.trygdeetaten.no/rtv/lpext.dll/Infobase7/r14/r14-01/r14-d01/r14-p14-09?fn=document-frame.htm&f=templates

Skrevet

Angående trygda sier den:

"Faren har rett til fødselspenger (802) bare dersom moren etter fødselen

a) går ut i arbeid,

B) tar offentlig godkjent utdanning på heltid,

c) tar offentlig godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som i sum gir heltid,

d) på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet,

e) er innlagt i helseinstitusjon og ikke kan ta seg av barnet."

Ved nærmere spesifisering på ditt problem har man dette:

"Arbeidsløshet

Arbeidsløshet likestilles ikke med å gjenoppta arbeidet. Dersom moren, etter at hun faktisk har vært i arbeid en periode, blir arbeidsledig likestilles dette med å være i arbeid.

Det gjelder altså ulike regler for mottak av dagpenger før og etter fødsel. Når det gjelder opptjening, er dagpenger under arbeidsløshet nevnt særskilt som likestilt med yrkesaktivitet, jf. § 14-4 fjerde ledd, mens dagpenger ikke er likestilt med yrkesaktivitet når det gjelder gjenopptak av arbeid."

Kilder:

http://rundskriv.trygdeetaten.no/rtv/lpext.dll/Infobase8/l19970228-19/l19970228-19~bv/l19970228-19~k14?f=templates&fn=document-frame.htm&2.0#L19970228-19~%A714-4

http://rundskriv.trygdeetaten.no/rtv/lpext.dll/Infobase7/r14/r14-01/r14-d01/r14-p14-09?fn=document-frame.htm&f=templates

Jeg mottar ikke dagpenger, det er ikke problemet. Men jeg ønsker å søke jobber og at når jeg da får meg jobb, så kan samboeren min gå ut i permisjon. Er dette lov?

Skrevet

Jeg mottar ikke dagpenger, det er ikke problemet. Men jeg ønsker å søke jobber og at når jeg da får meg jobb, så kan samboeren min gå ut i permisjon. Er dette lov?

Samboeren din kan gå ut i permisjon den dagen du begynner i jobben din ja.

Skrevet

... selv om den er helt ny.

Poenget er at det skal foreligge et reelt omsorgsbehov.

Skrevet

Han kan muligens gå ut i permisjon, men siden dere har mottatt engangsstønad, vil han ikke få utbetalt "fødselspenger". Det er enten eller.

Skrevet

Han kan muligens gå ut i permisjon, men siden dere har mottatt engangsstønad, vil han ikke få utbetalt "fødselspenger". Det er enten eller.

Fra Trygdeetaten sine sider: "Mor får engangstønad selv om far benytter sin rett til fødsels- eller adopsjonspenger." Er dette feil, da...?

Skrevet

Det er faktisk ikke enten eller.

Skrevet

Fra Trygdeetaten sine sider: "Mor får engangstønad selv om far benytter sin rett til fødsels- eller adopsjonspenger." Er dette feil, da...?

Sorry - my bad :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...