Gå til innhold

Bakekakaosjokoladekake, hjelp!

Anbefalte innlegg

Sønnen min skal feire 6-årsdagen sin i morgen, og blant de inviterte (guttene i klassa hans) er en gutt som er _veldig_ allergisk. Har snakka medmoren, og hun sa at sjokoladekake bakt med bakekakao gikk fint.

Men jeg har ikke oppskrift på bakakakaosjokoladekake (både bunn og glasur), derfor spør jeg: Kan noen hjelpe meg med en oppskrift!?`

Tenkte ellers å servere banankake med melisglasur, pølser og brød/lomper, og evt. muffins. Itillegg til sjokoladekaka, hvis jeg får oppskrift!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/196686-bakekakaosjokoladekake-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

kakki1365380609

Barnas Beste Sjokoladekake

250 gr smør

8 dl sukker

8 dl hvetemel

4 ts natron

8 ts kakao

1 l kefirmelk

smør smeltes - det meste av melken helles opp i - en halv kopp brukes til å røre natronen ut i. Bland alt det tørre og hell resten oppi.

190 gr i ca 40 min, nederste rille. Skal være litt fuktig inni.

Denne lager jeg til hver bursdag. Ganske grei også for de fleste som ikke tåler melk, da kefir i kake ofte går greit.

Glasuroppskrift står på kakaopakken :o)

Har muffinsoppskrift også, men den er uten egg og kan bli litt mer klissete enn vanlige. Vet ikke om det er interessant?

250 gr smør

8 dl sukker

8 dl hvetemel

4 ts natron

8 ts kakao

1 l kefirmelk

smør smeltes - det meste av melken helles opp i - en halv kopp brukes til å røre natronen ut i. Bland alt det tørre og hell resten oppi.

Denne lager jeg til hver bursdag. Ganske grei også for de fleste som ikke tåler melk, da kefir i kake ofte går greit.

Har muffinsoppskrift også, men den er uten egg og kan bli litt mer klissete enn vanlige. Vet ikke om det er interessant?

Kaken er sikkert god, men jeg ville ikke laget den til noen som er allergisk mot melk. Er man, som gutten min, allergisk mot selve melkeproteinet, spiller det ingen rolle hva slags melk som brukes - han tåler ingen melk. Om det "bare" er snakk om laktoseintoleranse kan vel noen melketyper være bedre enne andre. Jeg ville også brukt melkefri margarin fremfor smør.

kakki1365380609

Kaken er sikkert god, men jeg ville ikke laget den til noen som er allergisk mot melk. Er man, som gutten min, allergisk mot selve melkeproteinet, spiller det ingen rolle hva slags melk som brukes - han tåler ingen melk. Om det "bare" er snakk om laktoseintoleranse kan vel noen melketyper være bedre enne andre. Jeg ville også brukt melkefri margarin fremfor smør.

Jeg kaller soft flora for smør jeg da.

Jeg har flere melkeintolerante/allergikere i kretsen min som fint tåler denne kaken siden melken blir behandlet. Derfor skrev jeg de fleste, må selvfølgelig spørre før man serverer kaken.

Tusen takk for oppskrifta, kakki!

Gutten som er allergisk i denne klassa er allergisk mot nøttesporer, og de finnes visstnok ikke i bakekakao!

Men du har sikkert rett med hensyn til melkeintoleranse, Elextra!

Jeg prøver kaken i kveld!

250 gr smør

8 dl sukker

8 dl hvetemel

4 ts natron

8 ts kakao

1 l kefirmelk

Jotakk!! Har kjente som ikke tåler egg, så jeg tar gjerne imot muffinsoppskriften din!

:-)

Annonse

kakki1365380609

Jotakk!! Har kjente som ikke tåler egg, så jeg tar gjerne imot muffinsoppskriften din!

:-)

Muffins

4 1/2 dl hvetemel

3 dl sukker

3 ts bakepulver

2 ts vaniljesukker

50 gr smør/margarin

2 3/4 dl melk

evt 1-2 ss appelsinsaft

Smelt smøret (margarinen) - ha opp i melken, bland alt det tørre og hell oppi.

Steketid: ca 15 min , midt i ovnen, 175-200 gr

Kan også brukes som formkake/kakebunn :ca 45 min nederst på 200 gr.

Muffins

4 1/2 dl hvetemel

3 dl sukker

3 ts bakepulver

2 ts vaniljesukker

50 gr smør/margarin

2 3/4 dl melk

evt 1-2 ss appelsinsaft

Smelt smøret (margarinen) - ha opp i melken, bland alt det tørre og hell oppi.

Steketid: ca 15 min , midt i ovnen, 175-200 gr

Kan også brukes som formkake/kakebunn :ca 45 min nederst på 200 gr.

Takk for begge oppskriftene! Nå kan jeg være forberedt på både det ene og det andre besøket!;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...