Gå til innhold

Første leselekse.

Anbefalte innlegg

I går kom min førsteklassing hjem og var kjempestolt. Hun hadde fått leselekse!

Hun fortalte at assistenten hadde komme til henne og spurt om det var sant at hun kunne å lese. "Ja", svarte min prinsesse. "Da må jeg få høre det", svarer assistenten. Så henter hun en lesebok. Og min skjønne leser for henne. Og i lekse fikk hun å lese side 3 4 ganger.

Vel hjemme gjør hun dette, for så å lese videre til side 13 - for dette var morsomt!!!

Jeg takket i kontaktboken for at de gir utfordringer også til de som kan noe. Det var bare storesøster som hadde fått leselekse i hennes klasse, også var det en gutt i den andre 1.klassen som hadde fått også.

Hipp hurra for at de faktisk skal lære noe på skolen, og ikke bare leke!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/196695-f%C3%B8rste-leselekse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjempefint!

Men pass på så datteren din ikke tror hun er et "vidunderbarn" fordi hun har lært noe tidligere enn de andre. Jeg kunne også lese da jeg begynte på skolen, og jeg tror jeg må ha antatt at jeg generelt var flinkere og smartere enn de andre, og derfor ikke behøvde streve noe. Hvilket jeg fikk lide for da jeg etterhvert kom i ungdomsskolen og aldri hadde strevd noen ting, og knapt gjort en lekse :/.

Om lærerne er flinke til å gi barna individuelle utfordringer, i stedet for å strebe etter at barna etterhvert skal bli nøayktig like flinke, behøver kanskje ikke dette skje(?).

Kjempefint!

Men pass på så datteren din ikke tror hun er et "vidunderbarn" fordi hun har lært noe tidligere enn de andre. Jeg kunne også lese da jeg begynte på skolen, og jeg tror jeg må ha antatt at jeg generelt var flinkere og smartere enn de andre, og derfor ikke behøvde streve noe. Hvilket jeg fikk lide for da jeg etterhvert kom i ungdomsskolen og aldri hadde strevd noen ting, og knapt gjort en lekse :/.

Om lærerne er flinke til å gi barna individuelle utfordringer, i stedet for å strebe etter at barna etterhvert skal bli nøayktig like flinke, behøver kanskje ikke dette skje(?).

Så sant, så sant!

Også flinke barn trenger å lære gode arbeidsvaner.

En dag kommer motbakken, og den kan bli ekstra vanskelig for den som alltid har surfet gjennom skolen.

Kjempefint!

"Om lærerne er flinke til å gi barna individuelle utfordringer, i stedet for å strebe etter at barna etterhvert skal bli nøayktig like flinke, behøver kanskje ikke dette skje(?)."

Tror du er inne på kjernen,der: Individuelle utfordringer.

Min eldste opplevde 1.klasse som lite utfordrende og syntes det etterhvert ble kjedelig. Læreren hadde som mål at alle skulle lære alfabetet (store bokstavene). Dette kunne han fra 4-års alder og begynte å lese litt etter at han begynte på skolen. Han er ikke på noen måte et vidunderbarn". I stedet for å få utfordringer tilpasset hans nivå, fikk han tilleggsoppgaver. Han syntes dette var blodig urettferdig, for han oppfattet dette som "straff". Slik var det bare i 1.klasse.

Nå går han i 4.klasse og det er fortsatt ingen individuell tilpasning etter det vi kjenner til.

Motivasjonen for skolearbeid dabber ytterligere av, leksearbeid er et ork-for det er kjedelig (og ikke utfordrende).

Mor og far kjenner også seg selv igjen fra våre egne skoledager. Blir egentlig litt frustrert...

Alle barn har da godt av "å strekke" seg etter noe, uavhengig av hvilket nivå de er på.

Hva gjør man???

Annonse

Kjempefint!

Jeg tror ikke det er noe fare for at hun tror det. Jeg tror egentlig hun tror at alle kan å lese når de begynner på skolen.

Jeg kunne selv lese før jeg begynte på skolen, og min lærerinne var også flink til å gi meg utfordringer slik at jeg skulle slippe å kjede meg. Og jeg slapp da også det å tro at jeg var noe geni. (Fant jo fort ut det i matte-timene...)

Jeg tror ikke det er noe fare for at hun tror det. Jeg tror egentlig hun tror at alle kan å lese når de begynner på skolen.

Jeg kunne selv lese før jeg begynte på skolen, og min lærerinne var også flink til å gi meg utfordringer slik at jeg skulle slippe å kjede meg. Og jeg slapp da også det å tro at jeg var noe geni. (Fant jo fort ut det i matte-timene...)

Jeg hadde en eldre søster som tidlig lærte meg den elementære matematikken - så jeg trodde jeg hadde uvanlige evner der også :o) (hvilket jeg i de høyere trinn fant ut at jeg langt fra hadde).

Jeg hadde en eldre søster som tidlig lærte meg den elementære matematikken - så jeg trodde jeg hadde uvanlige evner der også :o) (hvilket jeg i de høyere trinn fant ut at jeg langt fra hadde).

He, he - skjønner det var et hardt slag, ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...