puttelull Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Min eldste begynte på skolen i høst. Det er 6 gutter klassa, derav 1 som ikke har gått sammen med de andre på barnehagen. Denne gutten har 1 eldre søster, og 2 yngre søsken. Han deltok sammen med de andre på fadderordninga i vår, og vår sønn pratet ofte om denne gutten: både positive og negative ting. På lik linje med hans omtale av de andre guttene/jentene. Denne ene gutten har store allergi og astmaplager, noe foreldrene har orientert oss andre medforeldre om. Det synes jeg her fint, for da vet vi hva vi kan servere på f.eks. bursdager osv. Men- denne gutten fungerer ikke sosialt! Han skjønner ikke dette med samhandling! F.eks. når han sitter på en vippe sammn med en annen, så går han bare av vippa mens den andre er i lufta. Helt plutselig. Det fører jo til at den andre faller og slår seg. Slike ting er det mengder av eksempler på, etter bare 3 uker på skolen! Han har måttet sitte inne i friminutter, iflg. vår sønn, som ikke har noe godt å si om denne gutten lenger. Vår sønn skal feire bursdagen sin, og alle guttene er invitert. Vår sønn mener denne ene gutten bare vil komme for å være slem... I går var det nok en episode mellom vår sønn og denne gutten, og jeg følte jeg måtte ta kontakt med guttens foreldre. Min sønn var ikke uskyldig i denne episoden, og jeg ville ta en prat med foreldrene. Men det gikk ikke an å "nå inn til dem"! De bortforklarte ALT med at sønnen deres var så allergisk og astmatisk! Det var nesten så de sa at grunnen til at han slo sønnen vår i hodet med en stein, var at han var allergisk mot nøttesporer! Hvordan skal dette ende!? Jeg er ikke villig til å la min sønn gå igjennom et helvete med fysisk bank hver dag, uten å ta affære/prate med foreldrene, men de hører jo ikke! Det er kun allergien/astmaen som bekymrer dem! Jeg kan skjønne det, det står om liv og død om han får i seg noe han ikke tler, men likevel! De kan ikke være blinde på hans fysiske oppførsel, for det! Jeg føler meg litt "opprådd" nå, trenger hjelp til å komme videre. Jeg synes også synd på gutten, for han har allerede fått tildelt en rolle i klassa som han ikke klarer å bli kvitt om ikke foreldrene tar en liten tørn og forklarer ham litt om folkeskikk! Det har tross alt ikke gått mer enn 3 uker siden skolestart! Jeg vil ikke sitte å se på at denne gutten blir et mobbeoffer, heller! JEg vil heller være til hjelp og prøve å støtte dem. Men det er neimen ikke enkelt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196712-s%C3%A5-har-det-skjedd-igjen-laaaangt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
skorpionfisken Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Synd at du ikke når inn til dem. Har du snakket med skolen om det? Kanskje de kan nå inn og koble inn PPT? Min venninne har et hyperallergisk barn. Barnet går på sterke medisiner på grunn av dette, og en kombinasjon av kløe på grunn av allergien, og bivirkninger av medisinene gjør at barnet er veldig urolig og ukonsentrert. Barnet blir også oppfattet som bråkete og vanskelig i klassen. De har jevn kontakt med PPT, og har ekstra ressurser i klassen. Det var en del styr for å få til alt dette. Men bedre det enn at barnet endte opp som taper i andre enden av skoleløpet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196712-s%C3%A5-har-det-skjedd-igjen-laaaangt/#findComment-1379529 Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelull Skrevet 2. september 2005 Forfatter Del Skrevet 2. september 2005 Synd at du ikke når inn til dem. Har du snakket med skolen om det? Kanskje de kan nå inn og koble inn PPT? Min venninne har et hyperallergisk barn. Barnet går på sterke medisiner på grunn av dette, og en kombinasjon av kløe på grunn av allergien, og bivirkninger av medisinene gjør at barnet er veldig urolig og ukonsentrert. Barnet blir også oppfattet som bråkete og vanskelig i klassen. De har jevn kontakt med PPT, og har ekstra ressurser i klassen. Det var en del styr for å få til alt dette. Men bedre det enn at barnet endte opp som taper i andre enden av skoleløpet. Ja, jeg vil ihvertfall ikke sitte og se på at ungen blir mobbeoffer! Det med medisineringen er jo absolutt en ting å ta i betraktning! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196712-s%C3%A5-har-det-skjedd-igjen-laaaangt/#findComment-1379552 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Veldig synd for den asmatiske og allergiske gutten dette her. Foreldrene hjelper ham jo ikke slik de reagerer nå, de lager derimot bare mer problemer for ham, selv om det ikke er det de mener å gjøre. Prøv igjen å nå inn til foreldrene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196712-s%C3%A5-har-det-skjedd-igjen-laaaangt/#findComment-1379708 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Er det noe jeg er redd mine barn ikke skal lære, er det sosiale ferdigheter. På den ene siden kan man rive seg i håret over foreldre som ser seg blinde på barnets diagnose. På den andre siden har jeg erfart så mye sykdom at jeg forstår godt hvordan slikt skjer. Denne saken har diverse parter. Gutten som gjør seg upoppulær. De andre i klassen som hans adferd iblant går ut over. Læreren som skal slite med dette. Alle foreldrene. Du nådde tydelig vis ikke inn hos foreldrene. Hva med å ta det opp med læreren. Si noe om at du ønsker å lære gutten din å innkludere alle, være tålerang, tålmodig, forståelsesfull og imøtekommende. Men at det er en grense for hva du kan forvente at han aksepterer. Si at du er bekymret for det totale klassemiljøet om det utvikler seg en mer eller mindre berettiget fiendtilig holdning mot én elev. Si at du også er bekymret for denne gutten om han gjør seg så upoppulær. Tror kanskje læreren kan komme lengre enn det du som "medforelder" kan. Om foreldrene ikke godtar PPT, kan ikke skolen gjøre så mye. Men jeg _tror_ læreren på generelt grunnlag kan be om assistanse på det totale klassemiljøet. Men du var kanskje ikke ute etter råd. Bare å blåse ut? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196712-s%C3%A5-har-det-skjedd-igjen-laaaangt/#findComment-1380172 Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelull Skrevet 2. september 2005 Forfatter Del Skrevet 2. september 2005 Er det noe jeg er redd mine barn ikke skal lære, er det sosiale ferdigheter. På den ene siden kan man rive seg i håret over foreldre som ser seg blinde på barnets diagnose. På den andre siden har jeg erfart så mye sykdom at jeg forstår godt hvordan slikt skjer. Denne saken har diverse parter. Gutten som gjør seg upoppulær. De andre i klassen som hans adferd iblant går ut over. Læreren som skal slite med dette. Alle foreldrene. Du nådde tydelig vis ikke inn hos foreldrene. Hva med å ta det opp med læreren. Si noe om at du ønsker å lære gutten din å innkludere alle, være tålerang, tålmodig, forståelsesfull og imøtekommende. Men at det er en grense for hva du kan forvente at han aksepterer. Si at du er bekymret for det totale klassemiljøet om det utvikler seg en mer eller mindre berettiget fiendtilig holdning mot én elev. Si at du også er bekymret for denne gutten om han gjør seg så upoppulær. Tror kanskje læreren kan komme lengre enn det du som "medforelder" kan. Om foreldrene ikke godtar PPT, kan ikke skolen gjøre så mye. Men jeg _tror_ læreren på generelt grunnlag kan be om assistanse på det totale klassemiljøet. Men du var kanskje ikke ute etter råd. Bare å blåse ut? Kontaktlæreren vet hva som skjer, og er veldig observant og fin. I klasserommet ser det ut til å gå noenlunde bra nå. Men det som skjer på fritiden, har jo ikke læreren "noe med"! Hun kan ikke gripe inn i det som skjer på bursdager o.l. Men, jo da, jeg vet at skolen er obs her! (Jeg jobber på skolen, og vet hva som skjer, men er dessverre sjukmeldt akkurat nå!) Problemet mitt er vel egntlig at jeg har to hatter: 1) lærer 2) forelder. I denne saken tror jeg at foreldrene kun ser på meg som en lærer, altså et "problem". Noen foreldre er dessverre slik at de kke tåler lærere i det hele tatt! :-( 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196712-s%C3%A5-har-det-skjedd-igjen-laaaangt/#findComment-1380291 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Kontaktlæreren vet hva som skjer, og er veldig observant og fin. I klasserommet ser det ut til å gå noenlunde bra nå. Men det som skjer på fritiden, har jo ikke læreren "noe med"! Hun kan ikke gripe inn i det som skjer på bursdager o.l. Men, jo da, jeg vet at skolen er obs her! (Jeg jobber på skolen, og vet hva som skjer, men er dessverre sjukmeldt akkurat nå!) Problemet mitt er vel egntlig at jeg har to hatter: 1) lærer 2) forelder. I denne saken tror jeg at foreldrene kun ser på meg som en lærer, altså et "problem". Noen foreldre er dessverre slik at de kke tåler lærere i det hele tatt! :-( Beklager, fikk ikke helt med meg at de hadde en del kontakt på fritiden også. Om foreldrene ikke vil høre på deg er vel det løpet kjørt for ditt vedkommende. Det eneste du da kan gjøre er å oppfordre din sønn til å unngå denne gutten med mindre det er voksne i nærheten som kan ordne opp. Er du i nærheten må det jo være lov å sette grenser. Det må være flere meninger om lærere enn om fotballspillere, kongelige og politikere til sammen. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196712-s%C3%A5-har-det-skjedd-igjen-laaaangt/#findComment-1380311 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.