Gå til innhold

Her er alle garantert barnehageplass

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, det er gjerne lettere å få plass når barna er større.

Slik har det i hvertfall tradisjonelt vært, men nå satser i hvert fall Oslo Kommune hardt på å få utbygget plasser til de under tre år, om bildet forskyver seg etter dette gjenstår å se.

En av grunnene til at det er lettere å få plass til større barn, er at de er mindre ressurskrevende. Man kan si det går to fire-femåringer på en ettåring.

Hehe, nei jeg bor i Hamburg. Og Tyskland er egentlig IKKE et barnevennlig land.

Det er ikke samme regler og ordninger i alle andre "Bundesländer" i Tyskland.

Selv om alle er garantert barnehageplass, kostet det vist det hvite ut av øynene i følge en venninne som har flyttet til Norge fra Hamburg. Hun var positiv overrasket over hvor billlig det var for en barnehageplass her.

Annonse

Det varierer vedlig fra kommune til kommune. I Kristiansand er det vedlig mange barnehageplasser, og 1. august tror jeg det var 120 ledige plasser!

Vi har tre barn, og har ikke hatt problemer med å få plass til dem. Det begynner faktisk å bli litt kamp om barna, og barnehagene tilbyr ulike ting for å få fylt plassene, f.eks. mye friluftliv, ballett, svømming, ektra lang åpningstid mm.

Jeg har ei venninne som bor i Tyskland. Hun er tysk og har nå fødselspermisjon. Hun skal ha det i 2 år.

Ellers har hun også fortalt meg at Tyskland ikke er et særlig barnevennlig land.

Det er forresten et mye hardere arbeidsmarked der enn i Norge også, har jeg inntrykk av.

Er det fremdeles vanlig å lukke barnehagene for middagspause mellom kl. 12 og kl. 14? Slik var det i Baden-W. da vi bodde der. Helt håpløst..for andre enn deltidsMØDRE (for annet var uhørt fikk jeg høre..) Vi flyttet til Norge, og den tyske slekta frika ut da dattera vår begynte i barnehage som ettåaring. Det var jo rene øst-tyskland tilstander i Norge fikk vi høre :-D

Småbarnsfamilier hvor begge foreldre ønsker å jobbe har det bra på utvalgte steder i Norge, men det kan jo bli mye bedre

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...