Gå til innhold

Sjølbestemt abort?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

7

• camulen

5

• Goldy79

3

• Glimtipper

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Helsepersonell

Jeg er absolutt for selvbestemt abort inntil 12. svangerskapsuke.

Kvinner har til alle tider blitt uønsket gravide. Nå har vi heldigvis en lov som garanterer kvinnene en medisinsk forsvarlig måte å avbryte svangerskapet på. I gamle dager ble dette ordnet av "kloke koner", men det var også et stort antall nyfødte som ble båret ut i skogen.

Trist? Ja, en abort er trist, mest for kvinnen som skal ta det vanskelige valget. Men hva om vi ikke hadde denne muligheten? DET ville vært - ikke bare trist - men grufullt!!

Kan du tenke deg at du selv ble gravid (og JA, prevensjon kan svikte, eller du kan bli voldtatt) og absolutt ikke hadde mulighet til å bære frem barnet?

Ordet "trist" er ikke dekkende for den situasjonen du DA hadde stått oppi....

Jeg er, somd e fleste nok har fått med seg, for selvbestemt abort.

I mitt tillfelle ville det å båret fram barnet, betydd 1 liv til og et liv fra:Jeg ville etter alle soletegn blitt psykisk syk, og helt sikkert sittet i rullestol. For meg ville ikke det vært noe liv, og det ville vært grufullt for mannen min, og ikke minst de 3 ungene vi har fra før. Bortsett fra at det da hadde vært 4 småtroll. Forholdet vårt ville fått det sparket mot stupet som vi til nå har unngått, og vi ville blitt aleneforeldre til 4 barn. Dette er ikke krisemaksimering, men knallharde fakta.

Jeg er derimot ikke for at abort skal brukes som prevensjon! Jeg synes det bør være medisinske grunner for at abort gjøres, både morens og barnets. Dersom det ikke er resultat av voldtekt/incest, da. Ikke forfengelighets relaterte grunner.

Annonse

Kvinner har til alle tider blitt uønsket gravide. Nå har vi heldigvis en lov som garanterer kvinnene en medisinsk forsvarlig måte å avbryte svangerskapet på. I gamle dager ble dette ordnet av "kloke koner", men det var også et stort antall nyfødte som ble båret ut i skogen.

Trist? Ja, en abort er trist, mest for kvinnen som skal ta det vanskelige valget. Men hva om vi ikke hadde denne muligheten? DET ville vært - ikke bare trist - men grufullt!!

Kan du tenke deg at du selv ble gravid (og JA, prevensjon kan svikte, eller du kan bli voldtatt) og absolutt ikke hadde mulighet til å bære frem barnet?

Det er litt søkt å ta med voldtekt i eksemplet. Det fleste aksepterer abort i slike tilfeller, dessuten er ikke det motsatte av selvbestemt abort "ingen aborter". Folk ble innvilget aborter før loven kom, også.

Spørsmålet er jo hvorfor det er så veldig greit at det ufødte liv er uten rettsvern?!

Det er litt søkt å ta med voldtekt i eksemplet. Det fleste aksepterer abort i slike tilfeller, dessuten er ikke det motsatte av selvbestemt abort "ingen aborter". Folk ble innvilget aborter før loven kom, også.

Spørsmålet er jo hvorfor det er så veldig greit at det ufødte liv er uten rettsvern?!

Det er vel ikke så "veldig greit", som du formulerer det. Men et valg mellom flere onder.

Gjest trist det

Jeg er, somd e fleste nok har fått med seg, for selvbestemt abort.

I mitt tillfelle ville det å båret fram barnet, betydd 1 liv til og et liv fra:Jeg ville etter alle soletegn blitt psykisk syk, og helt sikkert sittet i rullestol. For meg ville ikke det vært noe liv, og det ville vært grufullt for mannen min, og ikke minst de 3 ungene vi har fra før. Bortsett fra at det da hadde vært 4 småtroll. Forholdet vårt ville fått det sparket mot stupet som vi til nå har unngått, og vi ville blitt aleneforeldre til 4 barn. Dette er ikke krisemaksimering, men knallharde fakta.

Jeg er derimot ikke for at abort skal brukes som prevensjon! Jeg synes det bør være medisinske grunner for at abort gjøres, både morens og barnets. Dersom det ikke er resultat av voldtekt/incest, da. Ikke forfengelighets relaterte grunner.

Ja, jeg er enig med deg. Det finnes medisinske grunner, og hvis du har hatt en slik medisinsk grunn så klandrer jeg deg slett ikke! Men jeg synes det er trist å høre om alle de som mener at det er kvinnen alene som skal avgjøre om barnet skal få leve. For det er det det er snakk om: om et barn skal få leve eller ikke!!...

Jeg er for selvbestemt abort. Jeg tror ikke jeg ville ha valgt dette selv, men nå har jeg ikke blitt gravid i en livssituasjon som gjør et barn utrolig vanskelig eller umulig.

At en nemd skal sitte og bestemme om en kvinne får ta abort er helt uaktuelt. Hvorfor kan noen andre bedømme dette bedre enn kvinnen selv?

Annonse

Gjest papirtiger

Du mener altså at vi skal ha kommiteer som bestemmer hvem som får abort og ikke?

I Czechoslovakia var det slik før. Uønskete barn ble født med for lav fødselsvekt og fikk en drøss med andre problemer etter fødselen... Som om det ikke er mange nok som faller utenfor samfunnet, om vi ikke skal få barn som ikke var ønsket..

Gjest ikke nick i dag

Jeg er for selvbestemt abort inntil uke 12, ja.

Tror neppe jeg hadde klart å ta abort selv, men jeg mener uansett at det er kvinnens eget valg.

hei jeg er veldig uenig med deg om selvbestemt abort alle som vurderer dette burde gå inn på www.abort.no og se en film.grusomt drap selv i 12uke. har selv gjort det en gang og angrer ille

Det er vel ikke så "veldig greit", som du formulerer det. Men et valg mellom flere onder.

Ja, det er jeg helt enig i.

Og jeg er også for abortloven som den er i dag. Men jeg mener at vi bør være klar over hva vi gjør og at det faktisk er liv det dreier seg om. Det er litt for mange som tar litt for lett på akkurat det, selv om det for de aller fleste er en dypt alvorlig sak.

Gjest trist det

Jeg snakker ikke om de gangene det er "absolutt umulig å bære fram barnet", jeg snakker om at det ufødte barnet ikke har noe rettsvern. At et foster faktisk er et barn. Vet dere at barnet føler intens stor smerte når det drepes? At det har nerver på samme måten som et vanlig menneske, og dermed føler smerte?

Jeg snakker IKKE om de absolutte valgene, der det står mellom liv til mor og barn f.eks. Da må man ta en etisk beslutning, der det vil være like galt å ofre livet til mor. For ikke å snakke om at allerede fødte barn kan bli morløse pga.av noe sånt. Jeg snakker om å avbryte et svangerskap fordi det ikke "passer"... I mine øyne er dette et barn like fullt, men det er visst et uønsket barn (horribelt å kalle et barn for uønsket, men det er vel realiteten for enkelte...)

Med hvilken rett kan man si at det er kvinnen som bærer barnet i seg som har all rett til å ta beslutninger på barnets vegne, når det gjelder liv eller død? Hadde banrnet allerede vært født, og en mor hadde sagt hun ikke lenger ville ha det, så ville omgivelser og instanser grepet inn for å sørge for at barnet fikk det bra. Hva er egentlig forskjellen?...

Du mener altså at vi skal ha kommiteer som bestemmer hvem som får abort og ikke?

I Czechoslovakia var det slik før. Uønskete barn ble født med for lav fødselsvekt og fikk en drøss med andre problemer etter fødselen... Som om det ikke er mange nok som faller utenfor samfunnet, om vi ikke skal få barn som ikke var ønsket..

Nei, jeg mener ikke det. Jeg er for loven som den er i dag.

Men jeg synes "helsepersonell" er særdeles lite reflektert i det hun sier, og bruker eksempler som uansett er lite relevante. Som feks at man ville måtte bære frem barn etter voldtekt dersom vi ikke hadde hatt dagens lovgivning.

Jeg er imidlertid veldig i mot utvidelse av grensen for selvbestemt abort til 16 eller 18 uke. Jeg tror rett og slett ikke det er sunt at kvinner alene må ta disse beslutningene, tatt i betraktning måten slike aborter utføres på, og hvilken enorm belastning det medfører for dem som må gjennom det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...