Gjest Flua Skrevet 18. februar 2001 Del Skrevet 18. februar 2001 Hei! Har ikke problemer med forstoppelse her hjemme, men hver gang jeg drar på ferie stopper det opp, allerede fra første dag. Trenger ikke engang dra til utlandet, så jeg har begynt å lure på om det er psykisk?? Til vanlig går jeg "ordentlig" på do hver dag. Og når jeg kommer hjem igjen er det akkurat som det løsner, og jeg kan gå 3-4-5 ganger om dagen de første dagene... Hva med avføringsmidler, er det uheldig å ta dette når man har vært forstoppet noen dager? Altså, vil det da løse seg i øverste del av tarmen samtidig som det er en "propp" av forstoppelse lenger nede? Det må vel i så fall bli smertefullt..? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19681-psykisk-%C3%A5rsak-til-forstoppelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niels Erik Landmark, Lege Skrevet 25. februar 2001 Del Skrevet 25. februar 2001 Dette er ikke så uvanlig som man skulle tro.Under min studietid jobbet jeg som reiseleder i Europa.Dette var bussturer som startet i Oslo.Vi hentet gjestene ved Oslo S og fraaktet de bort til Hjortneskaia.På den korte strekningen var det mange av gjestene som allerede begynte å klage over treg mave.maven er et av kroppens største hormonelle organ selv om man ikke vet alt ennå.Det er mao ikke så dum tese du kommer med.Psykiske ting virker klart inn.Et annet aspekt er man ofte ikke er flink nok til å ivareta væskebalansen dvs man kommer på underskudd med treg mave som følge.Maten er og anderledes,noe som og vil virke inn.Mao drikk mye.Dette kan du se selv ved sjekke farge og lukt.Lys klar urin uten spesiell lukt indikerer god væskebalanse.Spis mye frukt og grønnsaker men vær litt varsom med hva avhenig av hvor i verden du er. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19681-psykisk-%C3%A5rsak-til-forstoppelse/#findComment-88772 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.