Gå til innhold

Psykisk årsak til forstoppelse?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har ikke problemer med forstoppelse her hjemme, men hver gang jeg drar på ferie stopper det opp, allerede fra første dag. Trenger ikke engang dra til utlandet, så jeg har begynt å lure på om det er psykisk??

Til vanlig går jeg "ordentlig" på do hver dag. Og når jeg kommer hjem igjen er det akkurat som det løsner, og jeg kan gå 3-4-5 ganger om dagen de første dagene...

Hva med avføringsmidler, er det uheldig å ta dette når man har vært forstoppet noen dager? Altså, vil det da løse seg i øverste del av tarmen samtidig som det er en "propp" av forstoppelse lenger nede? Det må vel i så fall bli smertefullt..?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19681-psykisk-%C3%A5rsak-til-forstoppelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Niels Erik Landmark, Lege

Dette er ikke så uvanlig som man skulle tro.Under min studietid jobbet jeg som reiseleder i Europa.Dette var bussturer som startet i Oslo.Vi hentet gjestene ved Oslo S og fraaktet de bort til Hjortneskaia.På den korte strekningen var det mange av gjestene som allerede begynte å klage over treg mave.maven er et av kroppens største hormonelle organ selv om man ikke vet alt ennå.Det er mao ikke så dum tese du kommer med.Psykiske ting virker klart inn.Et annet aspekt er man ofte ikke er flink nok til å ivareta væskebalansen dvs man kommer på underskudd med treg mave som følge.Maten er og anderledes,noe som og vil virke inn.Mao drikk mye.Dette kan du se selv ved sjekke farge og lukt.Lys klar urin uten spesiell lukt indikerer god væskebalanse.Spis mye frukt og grønnsaker men vær litt varsom med hva avhenig av hvor i verden du er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...