puttelull Skrevet 3. september 2005 Skrevet 3. september 2005 Åh! NÅ er jeg sint, lei meg og _inderlig_ lei av den drittkjerringa i nabohuset her på garden, altså! Altså: Poden fylte 6 år på onsdag, men pga. at jeg var på sykehuset den dagen, skal feiringen være i dag. Svigermor sa at ho skulle bake kake, men jeg sa klart og bestemt, men ikke uforskammet neitakk til det. Det er en gutt som er _meget_ allergisk, og jeg har fått den informasjonen jeg trenger fra moren om hva han tåler og ikke, og gadd ikke begynne å instruere svigermor om det. Vel, svigermorderen ble som vanlig snurt. Det dreit jeg i! I går kveld bakte jeg sjokoladekake med de ingrediensene gutten tåler (div. smør og kakaopulver osv., og banankake. Det er 6 unger tilsammen, og etter å ha spist pølser og brød, tenker jeg dette er nok. Det er ihvertfall det til vanlig. Kremkake er det ingen av dem som liker, og dessuten måtte den blitt bakt med "apotekvarer", ser ingen grunn til å invistere såpass når ingen spiser det. I dag, nå for 5 minutter siden, tropper svigermor opp med "verdens beste" med nøtter/mandler (kan ikke serveres pga.allergi. Han kan ikke engang være i samme rom som mandler, ikke sant! OG den største kremkaka du noensinne kan forestille deg! Den kan heller ikke serveres, pga. marsipanlokk. Hadde det vært en vanlig bursdag, uten noe "krimskrams" kunne den jo bare stått og blitt sur, men siden ungen antagelig får allergisk reaksjon når han kommer inn døra her, er ikke dette gøy. Jeg sa ifra på forhånd, da ho tilbød seg å bake, at det var pga. allergi at jeg ville ha kontroll på det hele. Kakene er i hus, i kjøleskapet, og mine kaker er det ikke plass til der nå. Sjokokaka må stå på benken, ferdigpyntet, for kremkaka måtte jo i kjøleskapet. "Verdens beste" sendte jeg med henne hjem, med beskjed om at "tanken var god, men jeg har sagt at du ikke skulle bake, og det mente jeg faktisk!" Jeg ville sende med kremkaka og, men det nektet hun. Det skal ikke komme på bygda at det ikke serveres kremkake her på garden! Av en eller annen avsindig grunn er begrepet "kremkake" av STOR betydning. Uten det, ingen ordentlig bursdag. Men jeg ble så forbanna at jeg kastet hele sulamitten i søpla og sendte gubben ut i containeren med den. Den allergiske gutten tåler det jo ikke! Han _er_ så allergisk, sa moren, at om han oppholder seg i et rom med snev av nøttesporer i lufta, får han både kraftig allergi og astma. Jeg tok det i betraktning når jeg bakte kakene mine, da skal ikke den gamle røya få ødelegge det, altså! Dessuten sitter jeg med følelsen av at hun ikke synes jeg er noen baker, at det er kakene hennes som redder alt! Åh! Har lyst til å gå inn til henne og banke henne HARDT i hodet med kjevlet mitt! Samtidi skal jeg gå rundt i stua hennes og snu alle hekladukene hennes, slik at de ligger med retta ut! De ligger med vranga ut, nå altså! Men det nekter hun for. Jeg har tross alt faglærerutdanning i forming, så jeg _vet_ at de ligger feil, men jeg retter jo ikke på det uten at hun ser det! Det er hennes hus, der får hun regjere. Men definitivt ikke i mitt! Ojojoj!! Dette ble langt og survete det! Men åh! Så godt å få det ut!!!! Takk for oppmerksomheten! ;-) 0 Siter
Mandolaika Skrevet 3. september 2005 Skrevet 3. september 2005 *lol* det med hekladukene altså. Skjønner at du er irritert, men det må da være utrolig slitsomt dette her. Hva sier mannen din da? Er det noe håp om å få forandra på kjærringa? Kan dere flytte lenger unna? Men du, hun bakte jo ikke de kakene for å være jævlig mot deg, da. Lykke til på bursdagen iallefall! 0 Siter
puttelull Skrevet 3. september 2005 Forfatter Skrevet 3. september 2005 *lol* det med hekladukene altså. Skjønner at du er irritert, men det må da være utrolig slitsomt dette her. Hva sier mannen din da? Er det noe håp om å få forandra på kjærringa? Kan dere flytte lenger unna? Men du, hun bakte jo ikke de kakene for å være jævlig mot deg, da. Lykke til på bursdagen iallefall! *lol* Neida, jeg _vet_ at tanken er god, men på bakgrunn av informasjonen hun fikk da hun spurte om hun skulle bake, burde hun rett og slett ikke gjort det! Flytte lenger unna!? Neppe. Bor som sagt på gården til mannen min, flytta inn for 1,5 år siden. Forandre kjerringa!? Neppe. Ho legger seg alltid borti alt. Mannen min er nesten enda mer irritert på henne enn meg, og han sier sin hjertens mening til henne. Men det nytter ikke! Innser vel at jeg tilslutt må anskaffe meg vakthund, hørselvern og telefonsvarer for å unngå henne!;-) Neida. Nå er jeg stygg, for hun er til stor hjelp og nytte, også! Vi har det egentlig veldig trivelig ilag, men noen ganger topper det seg, liksom! *hmrer litt av meg selv, om enn motvillig...* 0 Siter
Lora Skrevet 3. september 2005 Skrevet 3. september 2005 Synes det må være trist å være farmor og ikke få lov til å bake kake til barnebarnet sitt. Gidder du ikke fortelle henne hva barnet ikke kan spise og som absolutt IKKE kan være i kaken?! Det er forresten et lite smart trekk å ha svigers i nabohuset. 0 Siter
Mandolaika Skrevet 3. september 2005 Skrevet 3. september 2005 Synes det må være trist å være farmor og ikke få lov til å bake kake til barnebarnet sitt. Gidder du ikke fortelle henne hva barnet ikke kan spise og som absolutt IKKE kan være i kaken?! Det er forresten et lite smart trekk å ha svigers i nabohuset. Jeg synes også hun kanskje kunne ha fortalt svigermora hva som ikke skulle være i kaka, det kan da ikke være så utrolig mye pes å fortelle det. Så kunne hun fått den gleden å bake den jævla kremkaka, hvis det betydde så mye for henne. 0 Siter
puttelull Skrevet 3. september 2005 Forfatter Skrevet 3. september 2005 Synes det må være trist å være farmor og ikke få lov til å bake kake til barnebarnet sitt. Gidder du ikke fortelle henne hva barnet ikke kan spise og som absolutt IKKE kan være i kaken?! Det er forresten et lite smart trekk å ha svigers i nabohuset. Vær så snill; LES innholdet i hovedinnlegget mitt 3 ganger til!!! Der står det nemlig _hvorfor_ hun ikke denne gangen skulle lage kaker!!! "Lite smart trekk" å bo på samme gård, ja!? Joda, enig i det, hvis man bare kunne velge! Når det står to hus på gården vi driver, hvorfor skal vi da bo et annet sted!? Svigerforeldrene mine er knapt 50 år, så vi kan da ikke jage dem?! Men som sagt: Les innlegget et par-tre ganger til, så skjønner du hvorfor dette er er så spesielt denne gangen! 0 Siter
puttelull Skrevet 3. september 2005 Forfatter Skrevet 3. september 2005 Jeg synes også hun kanskje kunne ha fortalt svigermora hva som ikke skulle være i kaka, det kan da ikke være så utrolig mye pes å fortelle det. Så kunne hun fått den gleden å bake den jævla kremkaka, hvis det betydde så mye for henne. Du, les innlegget en gang til du, og! Der står det svart på hvitt, det dere etterlyser! 0 Siter
Gjest skrævadottir Skrevet 3. september 2005 Skrevet 3. september 2005 Jo vær så god. Fins det kvinner som har et normalt vennlig forhold både til sin mor og svigermor? Kinesera har et tegn for "kvinne", tegnet for krangel er to kvinnetegn ved siden av hverandre, så de vet det visst godt. Kvinner tåler ikke kritikk, men det hjelper ikke å gå i vedskjulet og gråte. Hiv skrømtet på hue og ræva ut hvis hun ikke har vett på å oppføre seg ordentlig. 0 Siter
Gjest skrævadottir Skrevet 3. september 2005 Skrevet 3. september 2005 Synes det må være trist å være farmor og ikke få lov til å bake kake til barnebarnet sitt. Gidder du ikke fortelle henne hva barnet ikke kan spise og som absolutt IKKE kan være i kaken?! Det er forresten et lite smart trekk å ha svigers i nabohuset. En internasjonal enhet er en svigemorsavstand, det er ca 150 km. Bekvemmeligheten stiger etter det ganske progressivt. 0 Siter
Mandolaika Skrevet 3. september 2005 Skrevet 3. september 2005 Du, les innlegget en gang til du, og! Der står det svart på hvitt, det dere etterlyser! "Svigermor sa at ho skulle bake kake, men jeg sa klart og bestemt, men ikke uforskammet neitakk til det. Det er en gutt som er _meget_ allergisk, og jeg har fått den informasjonen jeg trenger fra moren om hva han tåler og ikke, og gadd ikke begynne å instruere svigermor om det. Vel, svigermorderen ble som vanlig snurt. Det dreit jeg i!" Der står det ja, at du ikke gidder å fortelle henne hva som ikke skal være i kaka. Men du er altfor hissig nå til at jeg gidder å svare deg noe mer, ro deg ned! Det er fare for at det ikke blir noen hyggelig bursdag ut av dette her. 0 Siter
puttelull Skrevet 3. september 2005 Forfatter Skrevet 3. september 2005 Jeg ser at det er flere som ikke kan forstå hvorfor svigerMOR ikke "kunne få bake kake!" til bursdagbarnet. Trodde det stod klart og tydelig i innlegget, men tydeligvis ikke: Altså: 1-en av gjestene- gutt- er hyperallergisk mot diverse matvarer. Disse matvarene (alt med nøttersporer, c-vitaminer, melkeprodukter m.m) ville jeg unngå i dag. For at den allergiske gjesten skulle kunne være i huset sammen med de andre gjestene. Svigermor spurte om hun skulle bake kake, men jeg svarte at siden denne gjesten er så allergisk mot ymse varer, skal du slippe å bake denne gangen. Du kan få bake til de to andre sine bursdager. Jeg forklarte i korte trekk hvilke matvarer han ikke tålte, og sa at vi klarer oss med banankake og sjokoladekake (med bakekakao, for det tåler han). Og det er nok kaker for 6 unger, etter pølser og brød/lomper. (spesielle pølser og brød, selvfølgelig). Likevel tropper hun altså opp med marsipankremkake (gjesten tåler ikke hverken kremen/fløten eller mandlene) og "verdens beste" (både krem/fløte og mandler) er han hyperallergisk imot). Det er DA jeg bir irritert, for gutten tåler ovehodet ikke nøttesporer i lufta (mandlene, og det var hun informert om)!!! Poenget er altså at hun var informert om alt gjesten vår ikke tålte, og at han er _meget_ allergisk, og kan gå i koma. På tross av denne informasjonen tropper hun opp med det han tåler minst!!! 0 Siter
puttelull Skrevet 3. september 2005 Forfatter Skrevet 3. september 2005 "Svigermor sa at ho skulle bake kake, men jeg sa klart og bestemt, men ikke uforskammet neitakk til det. Det er en gutt som er _meget_ allergisk, og jeg har fått den informasjonen jeg trenger fra moren om hva han tåler og ikke, og gadd ikke begynne å instruere svigermor om det. Vel, svigermorderen ble som vanlig snurt. Det dreit jeg i!" Der står det ja, at du ikke gidder å fortelle henne hva som ikke skal være i kaka. Men du er altfor hissig nå til at jeg gidder å svare deg noe mer, ro deg ned! Det er fare for at det ikke blir noen hyggelig bursdag ut av dette her. Bursdagen blir veldig hyggelig! Og jeg er ikke hissig! Men les nå "klargjøringen" min, der står det ihvertfall meget tydelig hva som har skjedd! *smiler og ler sammen med mine trivelige gjester!* 0 Siter
Mandolaika Skrevet 3. september 2005 Skrevet 3. september 2005 Jeg ser at det er flere som ikke kan forstå hvorfor svigerMOR ikke "kunne få bake kake!" til bursdagbarnet. Trodde det stod klart og tydelig i innlegget, men tydeligvis ikke: Altså: 1-en av gjestene- gutt- er hyperallergisk mot diverse matvarer. Disse matvarene (alt med nøttersporer, c-vitaminer, melkeprodukter m.m) ville jeg unngå i dag. For at den allergiske gjesten skulle kunne være i huset sammen med de andre gjestene. Svigermor spurte om hun skulle bake kake, men jeg svarte at siden denne gjesten er så allergisk mot ymse varer, skal du slippe å bake denne gangen. Du kan få bake til de to andre sine bursdager. Jeg forklarte i korte trekk hvilke matvarer han ikke tålte, og sa at vi klarer oss med banankake og sjokoladekake (med bakekakao, for det tåler han). Og det er nok kaker for 6 unger, etter pølser og brød/lomper. (spesielle pølser og brød, selvfølgelig). Likevel tropper hun altså opp med marsipankremkake (gjesten tåler ikke hverken kremen/fløten eller mandlene) og "verdens beste" (både krem/fløte og mandler) er han hyperallergisk imot). Det er DA jeg bir irritert, for gutten tåler ovehodet ikke nøttesporer i lufta (mandlene, og det var hun informert om)!!! Poenget er altså at hun var informert om alt gjesten vår ikke tålte, og at han er _meget_ allergisk, og kan gå i koma. På tross av denne informasjonen tropper hun opp med det han tåler minst!!! Du skrev jo i hovedinnlegget at du ikke gadd å informere henne om alt gutten ikke tålte! 0 Siter
Gjest Hildegard B. Skrevet 3. september 2005 Skrevet 3. september 2005 Du aner bare ikke hvor godt det er å konstatere at jeg ikke er aleine i verden, om å ha en *krmt* anstrengt forhold til svigerene... TAKK! :0) 0 Siter
Mandolaika Skrevet 3. september 2005 Skrevet 3. september 2005 Bursdagen blir veldig hyggelig! Og jeg er ikke hissig! Men les nå "klargjøringen" min, der står det ihvertfall meget tydelig hva som har skjedd! *smiler og ler sammen med mine trivelige gjester!* Det lønner seg sjelden å skrive innlegg når man er "helt oppe i taket" av sinne, for man har da lett for å glemme å f.eks. ta med detaljer eller annen informasjon av betydning for leserne. Dette fører igjen til at man kanskje ikke får så mye sympati som man ønsker seg. Og man blir enda sintere. Det er i det hele tatt ikke så lett å få sympati på sånne innlegg hvor man er illsint eller dritirritert. 0 Siter
Gjest Hildegard B. Skrevet 3. september 2005 Skrevet 3. september 2005 En internasjonal enhet er en svigemorsavstand, det er ca 150 km. Bekvemmeligheten stiger etter det ganske progressivt. *klemmer på deg* ;0P 0 Siter
puttelull Skrevet 3. september 2005 Forfatter Skrevet 3. september 2005 Du aner bare ikke hvor godt det er å konstatere at jeg ikke er aleine i verden, om å ha en *krmt* anstrengt forhold til svigerene... TAKK! :0) Takk det samme! Takk for at du ikke er et "troll" som bare er ute etter å provosere og kverulere og ikke VIL forstå! *Noen er ute etter meg... Buhuuu!* 0 Siter
Gjest Er'e mulig!? Skrevet 3. september 2005 Skrevet 3. september 2005 Det lønner seg sjelden å skrive innlegg når man er "helt oppe i taket" av sinne, for man har da lett for å glemme å f.eks. ta med detaljer eller annen informasjon av betydning for leserne. Dette fører igjen til at man kanskje ikke får så mye sympati som man ønsker seg. Og man blir enda sintere. Det er i det hele tatt ikke så lett å få sympati på sånne innlegg hvor man er illsint eller dritirritert. Ja, du kan få sagt det! Hvorfor skriver _du_, da!? 0 Siter
jonia Skrevet 3. september 2005 Skrevet 3. september 2005 Skjønner at du blir litt oppgitt, ja. Når det er sagt, så gjør hun vel dette i beste mening. (I hennes hode, iallfall). Jeg synes du løste det greit: Kaste hele kaken. Dere kunne jo ikke bruke den, det ville være uforsvarlig i det hele tatt å ha den i hus. Noen får bare noe for seg, og skjønner ikke at andre ikke har de samme ideene. Slik er det nok med henne og kremkake til fødselsdag. Jeg skjønner godt at det kan føles som et overtramp når dama stiller på døra med to kaker når du har sagt at du ordner det sjøl. Du får vel bare øve deg på å kaste kremkaker hver fødselsdag framover. Er det ingen dyr på gården som kan spise kaken. Det er da bedre enn å kaste det i søpla, men kanskje vanskelig å gjøre uten at hun merker det. Det er forresten den mest allergiske ungen jeg har hørt om. Jeg påstår ikke at det er helt reelt, altså. Hilsen en som heller ikke liker kremkaker. 0 Siter
Gjest Hildegard B. Skrevet 3. september 2005 Skrevet 3. september 2005 Takk det samme! Takk for at du ikke er et "troll" som bare er ute etter å provosere og kverulere og ikke VIL forstå! *Noen er ute etter meg... Buhuuu!* Det aller aller verste, med sånne som skal fortelle deg om "stakkars" farmor (for det er bestandig SYND i faenskapet) Det er at de overhodet ikke kan INNSE at noen ganger GJØR faen meg kvinnfolket sånt med VILJE!!! For å nettopp sette deg i et sånt lys, der alle synes synd i "stakkars farmor", for svigerdattera er sånn eller sånn... Ikke sant?? AHHHRGGHHH... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.