Gå til innhold

Down syndrom og abort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er ikke en diskusjon om menneskeverd, moral osv osv. Jeg lurer på et par fakta.

For en uke eller noe sånt side så jeg en sak om at færre aborterer fostre med down syndrom. Og i den forbindelse lurer jeg på:

Hvem får vite at de er gravid med et down syndrom-barn?

Er det de som tar fostervannspørve eller alle andre og?

På ordinær UL?

• Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofies mamma

16

• Mandolaika

8

• PieLill

6

• Lillemus

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

På ordinær ul er det vel for sent? Det er rundt 12 uker at man kan se en kul i nakken på fostre med ulike kromosomavvik, det er vel derfor en del spesialister innen fostermedisin vil ha en obligatorisk ul også i uke 12.

Skrevet

På ordinær ul er det vel for sent? Det er rundt 12 uker at man kan se en kul i nakken på fostre med ulike kromosomavvik, det er vel derfor en del spesialister innen fostermedisin vil ha en obligatorisk ul også i uke 12.

Var det jeg trodde og. De kan vel se det på nakkefolden i uke 12-13. Men er det så mange som har UL da?

Fikk inntrykk i den artikkelen jeg leste at det var så mange av de som har barn med down syndrom som visste at de fikk det. At de hadde hatt valget om abort.

Gjest Hildegard B.
Skrevet

Alle gravide over 38 år får tilbud om fostervannsprøve for å avdekke blandt annet Downs.

I den senere tid tror jeg (uten at jeg vet sikkert) at prøven er enklere og innebærer mindre risiko for abort, slik at flere velger å teste.

Det er også lettere å se det svært tidlig på ultralyd, fordi de nye ultralydapparatene er så bra. Og fordi man vet om enkelte fysiske trekk som skiller seg ut fra "normale" foster.

Alderen på førstegangsfødende stiger stadig. Dermed også muligheten for Downs, og tilbudet om testing.

Flere er klar over mulighetene for fosterdiagnostikk. Man kan få sjekket enda nærmere for eksempel i Danmark.

I alle fall noen av grunnene til at flere foster med Downs oppdages og aborteres.

Gjest marthe02
Skrevet

Alle gravide over 38 år får tilbud om fostervannsprøve for å avdekke blandt annet Downs.

I den senere tid tror jeg (uten at jeg vet sikkert) at prøven er enklere og innebærer mindre risiko for abort, slik at flere velger å teste.

Det er også lettere å se det svært tidlig på ultralyd, fordi de nye ultralydapparatene er så bra. Og fordi man vet om enkelte fysiske trekk som skiller seg ut fra "normale" foster.

Alderen på førstegangsfødende stiger stadig. Dermed også muligheten for Downs, og tilbudet om testing.

Flere er klar over mulighetene for fosterdiagnostikk. Man kan få sjekket enda nærmere for eksempel i Danmark.

I alle fall noen av grunnene til at flere foster med Downs oppdages og aborteres.

Er det bare downs de kan se om barnet har ved fostervannsprøve?

Gjest Hildegard B.
Skrevet

Er det bare downs de kan se om barnet har ved fostervannsprøve?

Nei, flere ting, avhengig av hva de ser etter.

Gjest marthe02
Skrevet

Nei, flere ting, avhengig av hva de ser etter.

okay.. Bestyr det at de kan se feil i komosonene?

Skrevet

Oppklarende. Det vil si at de gravide uten ekstra oppfølging ikke oppdager hvis de har Down syndrom-foster? Det er det stort sett de med tidlig UL eller over 38 år som gjør? Interessant, synes jeg.

Gjest Hildegard B.
Skrevet

Oppklarende. Det vil si at de gravide uten ekstra oppfølging ikke oppdager hvis de har Down syndrom-foster? Det er det stort sett de med tidlig UL eller over 38 år som gjør? Interessant, synes jeg.

Ja det stemmer nok. Det er ingen grunn til å sjekke ekstra, dersom man ikke er i en risikogruppe. Man vet at mors alder gir høyere risiko, dermed gir man tilbud om sjekk.

Skrevet

Hvis man får vite det på ordinær UL i uke 18, har jeg hørt at man får innvilget sen-abort, (men er ikke helt sikker på dette.)

En jordmor på UL fortalte at de egentlig ikke sjekker for Downs på ordinær UL, fordi tegnene er såvidt uspesifikke at de mangler klare rutiner for dette. Dog kan en erfaren jordmor/lege likevel tolke noen funn, bl.a. en hudfold i nakken og manglende neseben.En "alt OK"-diagnose etter UL i uke 18 er mao. ingen garanti for at barnet likevel ikke har Downs.

Skrevet

Hvis man får vite det på ordinær UL i uke 18, har jeg hørt at man får innvilget sen-abort, (men er ikke helt sikker på dette.)

En jordmor på UL fortalte at de egentlig ikke sjekker for Downs på ordinær UL, fordi tegnene er såvidt uspesifikke at de mangler klare rutiner for dette. Dog kan en erfaren jordmor/lege likevel tolke noen funn, bl.a. en hudfold i nakken og manglende neseben.En "alt OK"-diagnose etter UL i uke 18 er mao. ingen garanti for at barnet likevel ikke har Downs.

Var noe av det jeg mente. Så da er det jo stort sett de som undersøkes ekstra som får vite det.

Gjest marthe02
Skrevet

Ja det stemmer nok. Det er ingen grunn til å sjekke ekstra, dersom man ikke er i en risikogruppe. Man vet at mors alder gir høyere risiko, dermed gir man tilbud om sjekk.

men jeg har ingen barn enda.. men jeg har ei søster med en ukjent hjeneskade. jeg får nok sikkert fostervannsprøve. da sjekker de det vel?

Gjest Hildegard B.
Skrevet

okay.. Bestyr det at de kan se feil i komosonene?

Ja det stemmer. Nøyaktig hva/hvordan de undersøker, og hvordan de ser feil vet jeg ikke.

Men info om dette ligger garantert på nett hvis man leter litt.

Skrevet

Vet du hvorfor mors alder har noe å si? Jeg ser ikke helt logikken.

Jobber med noen med down syndrom nå og synes det er et spennende område.

Gjest Hildegard B.
Skrevet

Vet du hvorfor mors alder har noe å si? Jeg ser ikke helt logikken.

Jobber med noen med down syndrom nå og synes det er et spennende område.

Det er forsket i om fars alder og har noe å si. Men her tror jeg svarene ikke var så entydige.

Om mors alder, noe med at eggene er "gamle". Jeg har ikke noe detaljert oversikt på det altså. Men et søk på Google vil gi deg en milliard sider å bla i altså... ;0)

Skrevet

Det er forsket i om fars alder og har noe å si. Men her tror jeg svarene ikke var så entydige.

Om mors alder, noe med at eggene er "gamle". Jeg har ikke noe detaljert oversikt på det altså. Men et søk på Google vil gi deg en milliard sider å bla i altså... ;0)

Takk : )

Gjest Hildegard B.
Skrevet

men jeg har ingen barn enda.. men jeg har ei søster med en ukjent hjeneskade. jeg får nok sikkert fostervannsprøve. da sjekker de det vel?

Ja dersom du er i en risikogruppe for arvelige feil, så vil du mest sansynlig få en test. Men jeg tror du må be om det og evnt. fortelle hvorfor du ønsker det. Og spesifisere hva du ønsker testet i den forbindelse.

Snakk med legen din om det før du planlegger graviditet.

Skrevet

Man får ikke innvilget abort på grunnlag av ultralyd. Ultralyd gir ikke noe sikkert svar. Selv etter at barnet er født, får man ikke sikkert svar uten kromosomtest. Så hvis ultralyden gir mistanke, må man følge opp med en fostervannsprøve.

Skrevet

Var noe av det jeg mente. Så da er det jo stort sett de som undersøkes ekstra som får vite det.

Ja, nettopp.

To barn jeg vet om ble født med hhv. Downs og en annen kromosomfeil (trisomi et-eller-annet) av mødre som var tidlig i tredveåra. Begge hadde vært til ordinær UL i uke 18-19, og intet tydet på at noe var feil.I tilfellet med trisomi hadde jordmora også oversett en større hjertefeil, som sett i ettertid, burde vært oppdaget. En slik hjertefeil er igjen ofte typisk for kromosomavvik.

Det er ingen garantier for noe her i verden, og slik skal det nok være.

Skrevet

Ja, nettopp.

To barn jeg vet om ble født med hhv. Downs og en annen kromosomfeil (trisomi et-eller-annet) av mødre som var tidlig i tredveåra. Begge hadde vært til ordinær UL i uke 18-19, og intet tydet på at noe var feil.I tilfellet med trisomi hadde jordmora også oversett en større hjertefeil, som sett i ettertid, burde vært oppdaget. En slik hjertefeil er igjen ofte typisk for kromosomavvik.

Det er ingen garantier for noe her i verden, og slik skal det nok være.

Ja, det er noe med det. Fikk bare inntrykk av at så mange vet hva de får og kan velger hva de vil gjøre. Og jeg trodde ikke det var så lett å oppdage.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...