Gå til innhold

Down syndrom og abort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man får ikke innvilget abort på grunnlag av ultralyd. Ultralyd gir ikke noe sikkert svar. Selv etter at barnet er født, får man ikke sikkert svar uten kromosomtest. Så hvis ultralyden gir mistanke, må man følge opp med en fostervannsprøve.

Ja, det høres logisk ut.

Og hvis man ser noe på UL, da blir man henvist videre til fostervannsprøve, uansett alder på kvinnen, ikke sant ?

• Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofies mamma

16

• Mandolaika

8

• PieLill

6

• Lillemus

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

I uke 12-13 kan man på UL se en forhøyning i nakken (tror jeg det var) som kan tyde på Downs syndrom, en fostervannsprøve vil kunne bekrefte det

Skrevet

Ja, det er noe med det. Fikk bare inntrykk av at så mange vet hva de får og kan velger hva de vil gjøre. Og jeg trodde ikke det var så lett å oppdage.

Ja, man får lett det inntrykket.

Har også lurt på hvorfor grensen for fostervannsprøve går akkurat ved 38 år. Et sted må man jo sette grensen, men ei på 37 år har vel tilnærmet like stor (eller egentlig : liten) risiko for å få et barn med Downs. Sikkert mange som velger å gjøre det i utlandet.

Skrevet

Har også lurt på hvorfor grensen for fostervannsprøve går akkurat ved 38 år. Et sted må man jo sette grensen, men ei på 37 år har vel tilnærmet like stor (eller egentlig : liten) risiko for å få et barn med Downs. Sikkert mange som velger å gjøre det i utlandet.

Får ikke unge barn med downs omtrent? Bare de over 38? Rart egentlig.

Skrevet

Jeg kjenner ei som ikke visste at barnet hadde downs før det ble født, det ble ikke oppdaget på UL.

Jeg trodde man kunne se sånt ganske tydelig på UL, men der tok jeg feil.

Skrevet

I uke 12-13 kan man på UL se en forhøyning i nakken (tror jeg det var) som kan tyde på Downs syndrom, en fostervannsprøve vil kunne bekrefte det

Da vil det kanskje si at dersom man har UL i uke 18-19 så kan man ikke lenger se den forhøyningen i nakken?

Skrevet

Ja, det høres logisk ut.

Og hvis man ser noe på UL, da blir man henvist videre til fostervannsprøve, uansett alder på kvinnen, ikke sant ?

Ja, det tror jeg da.

Problemet hvis man ser noe i 18. uke kan bli at det går for mye tid. En fostervannsprøve kan ta 2-3 uker. Med en litt sen ultralyd i utgangspunktet, er man fort i uke 22. Da er abortnemnda strengere.

Jeg fikk beskjed på den genetiske veiledningen om at abortnemnda gjerne avslo etter 20. uke, hvis diagnosen var "enkle" kromosomfeil som Turners og Klinefelder syndrom.

Skrevet

Jeg kjenner ei som ikke visste at barnet hadde downs før det ble født, det ble ikke oppdaget på UL.

Jeg trodde man kunne se sånt ganske tydelig på UL, men der tok jeg feil.

Hvor gammel var hun? Er det en forklaring på hvorfor barnet har downs?

Skrevet

Grensen går der hvor risikoen for å finne noe galt er høyere enn risikoen for spontanabort ved prøven.

Skrevet

Ja, det tror jeg da.

Problemet hvis man ser noe i 18. uke kan bli at det går for mye tid. En fostervannsprøve kan ta 2-3 uker. Med en litt sen ultralyd i utgangspunktet, er man fort i uke 22. Da er abortnemnda strengere.

Jeg fikk beskjed på den genetiske veiledningen om at abortnemnda gjerne avslo etter 20. uke, hvis diagnosen var "enkle" kromosomfeil som Turners og Klinefelder syndrom.

Er ikke barnet ganske stort fra uke 20? Må man ha keisersnitt, eller? Synes nesten hørtes litt sprøtt ut.

Skrevet

Hun jeg kjenner er bare 33 og fikk barn med Downs, ble ikke oppdaget på ordinær UL.

Skrevet

Hun jeg kjenner er bare 33 og fikk barn med Downs, ble ikke oppdaget på ordinær UL.

Hva gjør at barnet får downs? Jeg kjenner også en ung mor.

Skrevet

Joda. Men risikoen øker når moren er såpass gammel.

De fleste helt "overraskende" Downs-barna kommer nok i de tilfellene der moren er yngre enn 38.

Skrevet

Hvor gammel var hun? Er det en forklaring på hvorfor barnet har downs?

Bare 33 år, hun er født i 1972. Jeg vet ikke noe mer, jeg har hørt dette fra ei annen felles venninne. Begge foreldrene til barnet er helt friske og de har 2 friske barn fra før. I utgangspunktet kan vel alle friske få et barn med Downs tror jeg.

Skrevet

Jeg vet ikke, det er jo en kromosomfeil og jeg tror alle kan føde barn med Downs selv om de er helt friske selv.

Skrevet

Er det bare downs de kan se om barnet har ved fostervannsprøve?

Nei, de oppdager andre kromosomfeil også. Og f.eks. ryggmargsbrokk. Men flere av de andre kromosomfeilene er sjeldnere enn Downs. Noen av dem er langt mer alvorlige, andre mindre.

Gjest marthe02
Skrevet

Ja, det er noe med det. Fikk bare inntrykk av at så mange vet hva de får og kan velger hva de vil gjøre. Og jeg trodde ikke det var så lett å oppdage.

men jeg vil garantert ha fostervannsprøve..

ikke at barn det er noe galt med ikke skal leve, men jeg vet hvilket arbeid det er.. Og når det kan være arvelig vil jeg ha det.. må man til tr. heim for ekspertise?

Gjest marthe02
Skrevet

grunnen er at det er at kromson 23 er det to av... derfor har de med downs et mer enn andre

Skrevet

men jeg vil garantert ha fostervannsprøve..

ikke at barn det er noe galt med ikke skal leve, men jeg vet hvilket arbeid det er.. Og når det kan være arvelig vil jeg ha det.. må man til tr. heim for ekspertise?

Vet ikke om man må til Tr.heim. Man må vel til et av de større sykehusene eller utlandet.

Gjest marthe02
Skrevet

Vet ikke om man må til Tr.heim. Man må vel til et av de større sykehusene eller utlandet.

jeg tror riksen eller tr.heim..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...