Gå til innhold

Down syndrom og abort

Anbefalte innlegg

Skrevet

En del av de tingene som kan avsløres med fostervannsprøve, kan etter hvert også avsløres med vanlig blodprøve.

En stor fordel. Ca 1% av de som tar fostervannsprøve aborterer som et resultat av prøven. Ikke særlig hyggelig.

mvh

Min mor kjenner ei dame som tok fostervannsprøve. Det gikk ikke særlig bra, fostervannet forsvant og hun fikk beskjed om å gå hjem og bare vente på aborten som kom til å komme innen dager. Helt forferdelig!

Som et mirakel kom det nytt fostervann tilbake og barnet overlevde!

• Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofies mamma

16

• Mandolaika

8

• PieLill

6

• Lillemus

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Min mor kjenner ei dame som tok fostervannsprøve. Det gikk ikke særlig bra, fostervannet forsvant og hun fikk beskjed om å gå hjem og bare vente på aborten som kom til å komme innen dager. Helt forferdelig!

Som et mirakel kom det nytt fostervann tilbake og barnet overlevde!

Som et mirakel? Det kommer nytt fostervann hele tida, og på 3 timer er alt byttet ut...

Skrevet

Det er ikke alt som blir oppdaget på ultralys.

Kommer litt an på hvordan babyen ligger når UL blir gjort, kvalitet på utstyr og operatør.

Iblant blir noe så enkelt som kjønn feil.

;-)

Mye som kan være antyding til missdanning på ultralyd, viser seg å være falsk alarm.

Selv om ultralyd _kan_ påvise en del ting, er det aldri noen garanti for at det som er teoretisk mulig å påvise blir påvist.

Det er sikkert iblant kinkig for helsepersonell å avgjøre hva de skal fortelle videre til den gravide og ikke. Noe kan skape unødig bekymring. Annet kan gi falsk trygghet.

mvh

Nok en grunn til at jeg er glad for at jeg er ferdig med å få barn:)

Skrevet

Som et mirakel? Det kommer nytt fostervann hele tida, og på 3 timer er alt byttet ut...

Jøsses, men hvorfor fikk dama beskjed om at hun kom til å abortere da da?

Skrevet

Kanskje det var sannsynlig at det ville fortsette å lekke ut og at fosteret ikke ville overleve såpass lite fostervann en stund...

Skrevet

Sjansen for å abortere når man lekker fostervann er svært stor.

Det kunne vært sagt på en annen måte enn det som er beskrevet her.

Hyggelig at det gikk bra.

mvh

Skrevet

Fostervannsprøve er for de over en viss alder. Det er slik du får greie på det. Og jeg hadde tatt abort om jeg hadde fått vite det.

Min mor har et søskenbarn med Down Syndrom. Og det er myyyyye jobb for

resten av livet ditt. Og ikke minst er det vanselig for barnet du da bærer fram.

Skrevet

Det er ikke alt som blir oppdaget på ultralys.

Kommer litt an på hvordan babyen ligger når UL blir gjort, kvalitet på utstyr og operatør.

Iblant blir noe så enkelt som kjønn feil.

;-)

Mye som kan være antyding til missdanning på ultralyd, viser seg å være falsk alarm.

Selv om ultralyd _kan_ påvise en del ting, er det aldri noen garanti for at det som er teoretisk mulig å påvise blir påvist.

Det er sikkert iblant kinkig for helsepersonell å avgjøre hva de skal fortelle videre til den gravide og ikke. Noe kan skape unødig bekymring. Annet kan gi falsk trygghet.

mvh

Jeg har fint lite tiltro til den vanlige ultralyden. Poden min hadde med stor sannsynlighet misdannet hjerte alt da, men jordmor fant ingenting. Har hørt flere tilfeller hvor det har vært foretatt ul like før termin hvor leger har telt 4 hjertekamre og ungen har kommet ut med ett...

Skrevet

jeg tror riksen eller tr.heim..

Nasjonalt senter for fostermedisin ligger i Trondheim ja. Fikk utrolig god behandling der vi. Hadde 5 ultralyder (uke 9, 12, 18, 28 og 36) med Lillemor fordi storebroren var født med hjertefeil. Om vi var bare ørlite engstelige så var det bare å ta kontakt så skulle vi få komme inn til en ekstra sjekk.

Gjest marthe02
Skrevet

Nasjonalt senter for fostermedisin ligger i Trondheim ja. Fikk utrolig god behandling der vi. Hadde 5 ultralyder (uke 9, 12, 18, 28 og 36) med Lillemor fordi storebroren var født med hjertefeil. Om vi var bare ørlite engstelige så var det bare å ta kontakt så skulle vi få komme inn til en ekstra sjekk.

hørtes veldig bra ut... var de dyktige der?

Skrevet

hørtes veldig bra ut... var de dyktige der?

Veldig dyktige, men ikke dermed sagt at de ikke kan gjøre feil.

De oppdaget ikke hjertefeilen til datteren til en kjenning av meg, men det skal sies at den var bok svært vanskelig å oppdage også.

Gjest marthe02
Skrevet

Veldig dyktige, men ikke dermed sagt at de ikke kan gjøre feil.

De oppdaget ikke hjertefeilen til datteren til en kjenning av meg, men det skal sies at den var bok svært vanskelig å oppdage også.

men de går igjennom de ulike komosonene om det er mulig da?

Skrevet

men de går igjennom de ulike komosonene om det er mulig da?

Jeg har bare vært der til ultralyd så det aner jeg ikke noe om, men de tar nok fostervannsprøver og slikt ja.

Skrevet

Siden jeg var over grensa da jeg var gravid med minstemann ble jeg tilbudt fostervannsprøve. Jeg ville ikke fordi jeg ikke ville orke å ta en avgjørelse om abort eller ikke.

Men på ultralyden jeg tok på Røde Kors kunne de forsikre meg om at han ikke hadde Downs fordi han manglet den karakteristisk hudfolden i nakken og fingerlengden var normal. Så de kan nok se det på ultralyden man tar rundt 18 uke.

Ante ikke at de tar UL på Røde Kors. Blir man henvist eller kan man bestille på egenhåmd?

Skrevet

Jeg har fint lite tiltro til den vanlige ultralyden. Poden min hadde med stor sannsynlighet misdannet hjerte alt da, men jordmor fant ingenting. Har hørt flere tilfeller hvor det har vært foretatt ul like før termin hvor leger har telt 4 hjertekamre og ungen har kommet ut med ett...

Tror det er svært store forskjeller på på teknisk utstyr og dyktigheten til den som utfører UL. Men selv med topp utstyr og operatør kan nok mye oversees.

mvh

Skrevet

Ante ikke at de tar UL på Røde Kors. Blir man henvist eller kan man bestille på egenhåmd?

Vi ble henvist fra helsestasjonen, gratis var det også. Faren til minstemann mener den ULen det er snakk om var UL i 32 uke. Jeg husker det ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...