Gå til innhold

Noen som har el har hatt barn med dårlig språkforståelse?


Anbefalte innlegg

escort1365380855

Jeg har en sønn på snart 3 år, som har forsinket språkutvikling, noe ukonsentrert, vært mye frustrert og dratt seg mye i ørene. Men samtidig så har vi alltid syntest at han har hørt godt. Men med disse symptomene er det jo vanlig å først få sjekket hørsel. Har vært 3 ganger hos øre nese hals lege, men har hver gang dratt hjem med uforettet sak da han har vegret seg for undersøkelse. Fram til i sommer hadde han ca 15 ord dette har nå kommet opp i ca 100, og han har begynt å sette sammen 2 og 3 ord. Babbler masse, det har han alltid gjort. Men språkforståelsen er dårlig, skjønner bare her og nå situasjoner, kan ikke ha noe samtale med han, feks spørre hvordan det har vært i barnehagen, hva har du lyst til å gjøre nå, hva sa bestemor til deg osv. Har tatt en uformell hørselstest hos audiopedagog, som mente hørselen var normal. Har nå fått innvilget søknad om å legge han i narkose for å sjekke ørene for evt vann i mellomøret, ørevoks etc. Men samtidig lurer jeg på om det er noe vits i det, når vi synes han hører?? Noen som har noen råd, som kanskje har vært i samme situasjon. Ohg hva er det som evt gjør at språkforståelsen er dårlig, hvis hørselen er bra?

Klem

Fortsetter under...

Når et barn har dårlig språkforståelse er det første man bør sjekke hørselen (som dere jo har gjort her). Det som kanskje ikke er like innlysende, er å sjekke synet. Små barn "tar inn" omverdenen ved å bruke sansene sine. Dersom en av disse er svekket, vil man miste en "kanal" for å få satt ting i sammenheng. Ser han godt? Faller han mye? Kan være verdt å finne ut av.

Jeg er usikker på hvor mye lenger dere bør gå i testing av hørsel, det bør vel en hørselslege/audiopedagog kunne si noe om (om de har fått utredet han grundig nok på dette), men det trenger ikke være noe galt med hørselen fordi om et barn har dårlig språkforståelse.

Jeg syns du skal snakke med barnehagen om hvilke tiltak dere sammen kan sette i gang for å stimulere språket hans.

Jeg syns dere skal be barnehagen kontakte pedagogisk rådgivning/ressurssenter/fagsenter (el hva det kalles i bydelen/kommunen deres).

Da vil en pedagog komme og observere barnet, og sette igang tiltak for å fremme utviklingen.

Evt. kan dere (alene eller sammen med bhg) kontakte PPT, som har enda bredere kompetanse på slike problemstillinger enn pedagogisk fagsenter.

Barns utvikling er veldig individuell. Har han vært sen på andre områder i utviklingen sin? (krype, gå, bleier etc.?) Det kan ofte sees i sammenheng, som kan gi en indikasjon på om han bare generelt er "litt sen"/umoden (og det vil komme "av seg selv" etterhvert), eller om han trenger oppfølging for at utviklingen skal "raske på".

Jeg syns du skal søke på "språkstimulering" her på DOL, og prøve å følge disse (håper den virker, hvis ikke kan du kopiere/lime inn i adresselinjen):

http://www.doktoronline.no/section/child/?action=topicFrontpage&url_topic=240

Det står veldig mye bra her.

Når det gjelder hvordan du skal få han til å "svare" adekvat på dine spørsmål, bør du spørre om konkrete ting/hendelser, i stedet for "hva og hvordan". Det er for diffuse begrep for en 3åring. Dessuten husker ikke mange 3åringer hva de har gjort gjennom en lang barnehagedag, det blir for mye å gape over.

Spør "har du lekt med Kåre i dag?" "Har dere kjørt med bilene?" Osv. Det er ja/nei spørsmål, men da får han iallefall svare adekvat på noe konkret han har opplevd. Det kan være en inngangsport til mer utfyllende samtale. Spør litt videre, forhåpentligvis vil det komme etter hvert.

Hm, dette ble et laangt svar, har sikkert glemt mye, men håper at noe av det jeg skriver kommer til nytte for deg/dere. Lykke til!

hilsen

Gjest en mamma i nord

Min gutt hadde sent utviklet språk og dårlig språkforståelse. Dette er vanlig ved forskjellige utviklingsforstyrrelser.

Om det ikke bedrer seg med språkforståelsen ville jeg ha tatt kontakt med PPT i førset omgang, dit kan du henvende deg selv, og fått dem til å teste språket, og eventuelt henvise videre om det er aktuelt.

Hva sier barnehagen om språket hans, og har han andre problemer i tillegg, eller er det "bare" språket.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...