Gjest GA Skrevet 4. september 2005 Skrevet 4. september 2005 Guttungen har hatt med seg bokstavark hjem et par ganger nå, sånn hvor man skal tegne 5 D'er, skrive eller tegne noe på D og fargelegge etter bokstaver. På arket står det beskrevet hvordan man skal gjøre. problemet er at han ikke godtar det som står der! "Her står det at du skal tegne oppå D'en i 5 ulike farger" leser jeg. "nehei, det skal jeg ikke, lærer'n sa jeg skulle skrive dem her lenger ned på arket" svarer han. "nei, der skal du jo skrive ord som begynner på D" leser jeg. Ungen ga seg ikke, og gjorde oppgaven slik han hadde forstått den... -hvor mye skal man insistere på sånt da? Han har akkurat begynt i 1. klasse, så det er vel ikke så farlig ennå. (og det kan jo hende at lærer'n har forklart oppgaven annerledes enn det som står på arket, hva vet jeg?) -hva gjør vi når han kommer til 3. gradsligninger f.eks *lol* 0 Siter
PieLill Skrevet 4. september 2005 Skrevet 4. september 2005 Kjent problem. ;-) Jeg ba en gang læreren om å presisere at leseleksen skulle leses tre ganger. Ta en prat med læreren om hvordan leksene formidles. Læreren kan f.eks. presisere at når du kommer hjem kan mor eller far lese nøyaktig for deg hvordan alt skal gjøres. Jeg har bare sagt noe av det nå. mvh 0 Siter
tidløs Skrevet 4. september 2005 Skrevet 4. september 2005 Så spennende med stor skolegutt! Det viktigste må være at gutten synes det er moro med skole og lekser - ingen vits i å gjøre lekser til en kamp allerede. Kan være lurt å legge med en lapp til læreren med en liten forklaring på at gutten hadde sin egen oppfatning av leksa. Dessverre hender det at vi lærere gjør akkurat det du sier - gir en annen beskjed om hvordan det skal gjøres enn det som står i boka. Det må jo bli forvirring. Lykke til med skolegang for gutten din - han er uansett heldig som har en mamma som hjelper ham og følger opp skolearbeidet hjemme! 0 Siter
org Skrevet 4. september 2005 Skrevet 4. september 2005 Den er litt hesblesende den perioden, før barnet kan lese instruksjonene selv! 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 4. september 2005 Skrevet 4. september 2005 Tipper gutten din har rett;) Det er sikkert litt valgfritt. De som ikke er så stø på det med bokstaver enda, kan sikkert bare velge å tegne noe som begynner på D. 0 Siter
Speak Skrevet 4. september 2005 Skrevet 4. september 2005 Jeg synes det er viktig å oppmuntre til at de skal gjøre lekser, men hadde ikke brydd meg med å få barnet til å gjøre det på en måte da barnet hadde oppfattet det på en annen måte. Spennende tid dette. Har selv ei jente som har begynt på skolen nå. 0 Siter
Lisabeth Skrevet 4. september 2005 Skrevet 4. september 2005 Jeg bruker å skrive en liten kommentar i margen til læreren hvis det er noe vi ikke skjønner. Eller hvis oppgaven har vært spesielt morsom, vanskelig.... En grei måte å kommunisere på. Læreren ønsker seg tilbakemelding. 0 Siter
Gjest eljo Skrevet 4. september 2005 Skrevet 4. september 2005 He he, må bare komme med en liten kommentar litt på siden! Jeg sa allerede da min guttunge var tre at han der får lærern problemer med! Når læreren sier at 2 + 2 = 4 kommer han til å si "NEI, det er det IKKE! Det er 5!" Huff :-) (Hadde jo ikke noe med ditt spørsmål å gjøre direket da men) 0 Siter
Lillemus Skrevet 4. september 2005 Skrevet 4. september 2005 He he, må bare komme med en liten kommentar litt på siden! Jeg sa allerede da min guttunge var tre at han der får lærern problemer med! Når læreren sier at 2 + 2 = 4 kommer han til å si "NEI, det er det IKKE! Det er 5!" Huff :-) (Hadde jo ikke noe med ditt spørsmål å gjøre direket da men) Jeg har ei tuppe som begynner på skolen neste høst som er akkurat sånn... Stakkars lærere sier jeg bare, der får de litt å bryne seg på! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.