Gå til innhold

Å hjelpe ungene med lekser

Anbefalte innlegg

Guttungen har hatt med seg bokstavark hjem et par ganger nå, sånn hvor man skal tegne 5 D'er, skrive eller tegne noe på D og fargelegge etter bokstaver.

På arket står det beskrevet hvordan man skal gjøre. problemet er at han ikke godtar det som står der! "Her står det at du skal tegne oppå D'en i 5 ulike farger" leser jeg. "nehei, det skal jeg ikke, lærer'n sa jeg skulle skrive dem her lenger ned på arket" svarer han. "nei, der skal du jo skrive ord som begynner på D" leser jeg.

Ungen ga seg ikke, og gjorde oppgaven slik han hadde forstått den...

-hvor mye skal man insistere på sånt da? Han har akkurat begynt i 1. klasse, så det er vel ikke så farlig ennå. (og det kan jo hende at lærer'n har forklart oppgaven annerledes enn det som står på arket, hva vet jeg?)

-hva gjør vi når han kommer til 3. gradsligninger f.eks *lol*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197013-%C3%A5-hjelpe-ungene-med-lekser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjent problem. ;-)

Jeg ba en gang læreren om å presisere at leseleksen skulle leses tre ganger.

Ta en prat med læreren om hvordan leksene formidles.

Læreren kan f.eks. presisere at når du kommer hjem kan mor eller far lese nøyaktig for deg hvordan alt skal gjøres. Jeg har bare sagt noe av det nå.

mvh

Så spennende med stor skolegutt! Det viktigste må være at gutten synes det er moro med skole og lekser - ingen vits i å gjøre lekser til en kamp allerede. Kan være lurt å legge med en lapp til læreren med en liten forklaring på at gutten hadde sin egen oppfatning av leksa. Dessverre hender det at vi lærere gjør akkurat det du sier - gir en annen beskjed om hvordan det skal gjøres enn det som står i boka. Det må jo bli forvirring. Lykke til med skolegang for gutten din - han er uansett heldig som har en mamma som hjelper ham og følger opp skolearbeidet hjemme!

Jeg synes det er viktig å oppmuntre til at de skal gjøre lekser, men hadde ikke brydd meg med å få barnet til å gjøre det på en måte da barnet hadde oppfattet det på en annen måte.

Spennende tid dette. Har selv ei jente som har begynt på skolen nå.

Annonse

He he, må bare komme med en liten kommentar litt på siden! Jeg sa allerede da min guttunge var tre at han der får lærern problemer med! Når læreren sier at 2 + 2 = 4 kommer han til å si "NEI, det er det IKKE! Det er 5!"

Huff :-) (Hadde jo ikke noe med ditt spørsmål å gjøre direket da men)

He he, må bare komme med en liten kommentar litt på siden! Jeg sa allerede da min guttunge var tre at han der får lærern problemer med! Når læreren sier at 2 + 2 = 4 kommer han til å si "NEI, det er det IKKE! Det er 5!"

Huff :-) (Hadde jo ikke noe med ditt spørsmål å gjøre direket da men)

Jeg har ei tuppe som begynner på skolen neste høst som er akkurat sånn... Stakkars lærere sier jeg bare, der får de litt å bryne seg på!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...