astridny Skrevet 4. september 2005 Skrevet 4. september 2005 Er det vond å ta fostervann prøven? Og hvem er det som setter den? Takk for svar, 0 Siter
kakki1365380609 Skrevet 5. september 2005 Skrevet 5. september 2005 Har ikke gjort det selv og har hørt at det gjør litt vondt (det er jo en sprøyte), men min kusine kjente ikke noe da hun tok den. Lykke til ) 0 Siter
laban Skrevet 5. september 2005 Skrevet 5. september 2005 Det må gjøres av fagfolk på sykehus. Det er bare et stikk. Det gjør overhodet ikke vondt. De kunne brukt lokalbedøvelse, men da ville det blitt to stikk, og det har ingen hensikt. Jeg tror de fleste er mer opptatt av abortrisikoen (under 1% når prøven foretas av erfarne fagfolk) og av å ligge musestille for ikke å forstyrre prøvetakingen. Etter 3 døgn er risikoen for å abortere tilbake der den var før prøven ble tatt. Så må man vente etpar uker på resultatet. Er det noe alvorlig galt, får man vite det litt før (prøven dyrkes, og de største avvikene blir tidligst synlige). 0 Siter
Atene Skrevet 5. september 2005 Skrevet 5. september 2005 Det må gjøres av fagfolk på sykehus. Det er bare et stikk. Det gjør overhodet ikke vondt. De kunne brukt lokalbedøvelse, men da ville det blitt to stikk, og det har ingen hensikt. Jeg tror de fleste er mer opptatt av abortrisikoen (under 1% når prøven foretas av erfarne fagfolk) og av å ligge musestille for ikke å forstyrre prøvetakingen. Etter 3 døgn er risikoen for å abortere tilbake der den var før prøven ble tatt. Så må man vente etpar uker på resultatet. Er det noe alvorlig galt, får man vite det litt før (prøven dyrkes, og de største avvikene blir tidligst synlige). "Det gjør overhodet ikke vondt." Haha... Det kjentes som jeg skvatt tvers gjennom taket da nålen gikk inn i livmoren. Hadde jeg vært forberedt på at det ville gjøre vondt _der_, hadde jeg kunnet konsentrere meg om å ligge stille. 0 Siter
laban Skrevet 5. september 2005 Skrevet 5. september 2005 "Det gjør overhodet ikke vondt." Haha... Det kjentes som jeg skvatt tvers gjennom taket da nålen gikk inn i livmoren. Hadde jeg vært forberedt på at det ville gjøre vondt _der_, hadde jeg kunnet konsentrere meg om å ligge stille. Dette er tydeligvis mer individuelt enn jeg trodde :-) Jeg får begynne å svare på samme måte som angående kontrastrøntgen - for meg gikk det greit, men det varierer hvordan det oppleves... 0 Siter
Hønemoren Skrevet 5. september 2005 Skrevet 5. september 2005 Jeg synes ikke det var noe vondt i det hele tatt. 0 Siter
astridny Skrevet 5. september 2005 Forfatter Skrevet 5. september 2005 Har ikke gjort det selv og har hørt at det gjør litt vondt (det er jo en sprøyte), men min kusine kjente ikke noe da hun tok den. Lykke til ) Jeg behøver heldigvis ikke å ta det. Jeg er ikke gravid engang. Men jeg bare lurte. 0 Siter
Gemini Skrevet 5. september 2005 Skrevet 5. september 2005 Det må gjøres av fagfolk på sykehus. Det er bare et stikk. Det gjør overhodet ikke vondt. De kunne brukt lokalbedøvelse, men da ville det blitt to stikk, og det har ingen hensikt. Jeg tror de fleste er mer opptatt av abortrisikoen (under 1% når prøven foretas av erfarne fagfolk) og av å ligge musestille for ikke å forstyrre prøvetakingen. Etter 3 døgn er risikoen for å abortere tilbake der den var før prøven ble tatt. Så må man vente etpar uker på resultatet. Er det noe alvorlig galt, får man vite det litt før (prøven dyrkes, og de største avvikene blir tidligst synlige). Hva mener du med " de største avvikene blir tidligst synlige"? 0 Siter
laban Skrevet 5. september 2005 Skrevet 5. september 2005 Hva mener du med " de største avvikene blir tidligst synlige"? Jeg mener å huske at vi ble fortalt at de alvorligste avvikene var synlige etter kortere tid enn de 2-3 ukene som hele prosessen tar totalt. 0 Siter
Gemini Skrevet 5. september 2005 Skrevet 5. september 2005 Jeg mener å huske at vi ble fortalt at de alvorligste avvikene var synlige etter kortere tid enn de 2-3 ukene som hele prosessen tar totalt. Men hva er alvorligste da? Downs syndrom er vel noe av det enkleste å påvise, mens enkelte genfeil er så spesielle at man kun kan finne de innen rimelig tid, dersom det er en arvelig genfeil som er kjent i familien fra tidligere, slik at man vet hva man skal lete etter. Den genfeilen kan være langt alvorligere enn downs når det gjelder graden av funksjonshemning, forventet levealder osv. 0 Siter
laban Skrevet 5. september 2005 Skrevet 5. september 2005 Men hva er alvorligste da? Downs syndrom er vel noe av det enkleste å påvise, mens enkelte genfeil er så spesielle at man kun kan finne de innen rimelig tid, dersom det er en arvelig genfeil som er kjent i familien fra tidligere, slik at man vet hva man skal lete etter. Den genfeilen kan være langt alvorligere enn downs når det gjelder graden av funksjonshemning, forventet levealder osv. Slik jeg forsto det, var det ikke Downs de tenkte på som de mest alvorlige, men andre syndromer - såpass kjente at de har navn og klare kjennetegn, men sjeldnere enn Downs. I motsetning til Downs betyr flere av disse nesten alltid tidlig død. Jeg er helt sikker på at det ble sagt noe om at de alvorligste avvikene var synlig relativt tidlig. Men detaljene kan jeg ha misforstått, og det begynner å bli lenge siden. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.