Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vond å ta fostervann prøven?

Og hvem er det som setter den?

Takk for svar,

kakki1365380609
Skrevet

Har ikke gjort det selv og har hørt at det gjør litt vondt (det er jo en sprøyte), men min kusine kjente ikke noe da hun tok den.

Lykke til :o)

Skrevet

Det må gjøres av fagfolk på sykehus.

Det er bare et stikk. Det gjør overhodet ikke vondt. De kunne brukt lokalbedøvelse, men da ville det blitt to stikk, og det har ingen hensikt.

Jeg tror de fleste er mer opptatt av abortrisikoen (under 1% når prøven foretas av erfarne fagfolk) og av å ligge musestille for ikke å forstyrre prøvetakingen.

Etter 3 døgn er risikoen for å abortere tilbake der den var før prøven ble tatt. Så må man vente etpar uker på resultatet. Er det noe alvorlig galt, får man vite det litt før (prøven dyrkes, og de største avvikene blir tidligst synlige).

Skrevet

Det er bare et stikk. Det gjør overhodet ikke vondt. De kunne brukt lokalbedøvelse, men da ville det blitt to stikk, og det har ingen hensikt.

Jeg tror de fleste er mer opptatt av abortrisikoen (under 1% når prøven foretas av erfarne fagfolk) og av å ligge musestille for ikke å forstyrre prøvetakingen.

Etter 3 døgn er risikoen for å abortere tilbake der den var før prøven ble tatt. Så må man vente etpar uker på resultatet. Er det noe alvorlig galt, får man vite det litt før (prøven dyrkes, og de største avvikene blir tidligst synlige).

"Det gjør overhodet ikke vondt."

Haha...

Det kjentes som jeg skvatt tvers gjennom taket da nålen gikk inn i livmoren.

Hadde jeg vært forberedt på at det ville gjøre vondt _der_, hadde jeg kunnet konsentrere meg om å ligge stille.

Skrevet

"Det gjør overhodet ikke vondt."

Haha...

Det kjentes som jeg skvatt tvers gjennom taket da nålen gikk inn i livmoren.

Hadde jeg vært forberedt på at det ville gjøre vondt _der_, hadde jeg kunnet konsentrere meg om å ligge stille.

Dette er tydeligvis mer individuelt enn jeg trodde :-)

Jeg får begynne å svare på samme måte som angående kontrastrøntgen - for meg gikk det greit, men det varierer hvordan det oppleves...

Skrevet

Har ikke gjort det selv og har hørt at det gjør litt vondt (det er jo en sprøyte), men min kusine kjente ikke noe da hun tok den.

Lykke til :o)

Jeg behøver heldigvis ikke å ta det.

Jeg er ikke gravid engang.

Men jeg bare lurte.

Skrevet

Hva mener du med " de største avvikene blir tidligst synlige"?

Skrevet

Hva mener du med " de største avvikene blir tidligst synlige"?

Jeg mener å huske at vi ble fortalt at de alvorligste avvikene var synlige etter kortere tid enn de 2-3 ukene som hele prosessen tar totalt.

Skrevet

Jeg mener å huske at vi ble fortalt at de alvorligste avvikene var synlige etter kortere tid enn de 2-3 ukene som hele prosessen tar totalt.

Men hva er alvorligste da?

Downs syndrom er vel noe av det enkleste å påvise, mens enkelte genfeil er så spesielle at man kun kan finne de innen rimelig tid, dersom det er en arvelig genfeil som er kjent i familien fra tidligere, slik at man vet hva man skal lete etter. Den genfeilen kan være langt alvorligere enn downs når det gjelder graden av funksjonshemning, forventet levealder osv.

Skrevet

Men hva er alvorligste da?

Downs syndrom er vel noe av det enkleste å påvise, mens enkelte genfeil er så spesielle at man kun kan finne de innen rimelig tid, dersom det er en arvelig genfeil som er kjent i familien fra tidligere, slik at man vet hva man skal lete etter. Den genfeilen kan være langt alvorligere enn downs når det gjelder graden av funksjonshemning, forventet levealder osv.

Slik jeg forsto det, var det ikke Downs de tenkte på som de mest alvorlige, men andre syndromer - såpass kjente at de har navn og klare kjennetegn, men sjeldnere enn Downs. I motsetning til Downs betyr flere av disse nesten alltid tidlig død.

Jeg er helt sikker på at det ble sagt noe om at de alvorligste avvikene var synlig relativt tidlig. Men detaljene kan jeg ha misforstått, og det begynner å bli

lenge siden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...