Gå til innhold

Hvordan få 9- åringen interessert i matte?

Anbefalte innlegg

Gjest matte- mamma
Skrevet

Storebror går i 4. klasse, er en kvikk og rask gutt som klarer seg veldig godt på skolen - men, han liker ikke matte! Han følger ikke så godt med i mattetimene som i andre timer og slurver seg gjennom matteleksene. De andre leksene går unna uten problemer.

Resultatet er at han sliter med faget og er allerede kommet på hæl'n rent faglig. Han har dårlig tallforståelse og strever sjøl med dette.

Det ser ikke ut som han har tall- dysleksi (husker ikke det riktige ordet), for han forstår leksene når vi sitter sammen med ham, og det gjør vi som regel. Problemet er ikke at han ikke får hjelp og støtte til leksene (for det får han!), men det er frustrerende å se på at han i så tidlig alder strever med matte.

Jeg er ute etter tips til leker, spill, oppgaver etc som gjør matte mer interessant og spennende for ham.

Tar gjerne i mot råd fra andre foreldre som har opplevd noe lignende eller lærere/ andre som har gode råd.

Jeg er på ingen måte ute etter å dyrke fram et matte- geni, men jeg er bekymret for hvordan det skal gå oppover i klassene når han allerede nå strever med dette.

Skrevet

Vi prøver å flette inn litt matematikk inn i hverdagssituasjoner.

F.eks. gutten vår på seks var på butikken for første gang sammen med to kamerater på lørdag. Han fikk med seg tjue kroner. Da han kom hjem hadde han 2,5 kr igjen. Så måtte vi regne og se hvor mye han hadde kjøpt for.

Her en dag hadde vi moreller til middag. Morellkjernene ble lagt i grupper på bordet, 4 og 4, og 3 og 3, og vi fant ut hvor mange som lå der, plusset grupper og byttet antall i grupper, og rett og slett lekte med tall!

Han synes også det er moro å finne ut hvor mye eldre en person er i forhold til en annen.

Skrevet

Hvis du har tilgang på Icanal er det noe der som heter matteraketten (tror det var det det het) Gutten min syns dette var kjempegøy.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...