Gå til innhold

Sikkerhet i bil - barn i forsetet

Anbefalte innlegg

Hvordan er disse reglene/anbefalingene igjen: Kan ban sitte i forsetet selv om bilen har air bag, dersom barnet er minst 140 cam?

Gjelder isåfall det uavhengig av alder?

Vi skulle ta med noen ekstra barn i bil og det ene barnet er 146 cm, og da ble jeg litt i tvil...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197106-sikkerhet-i-bil-barn-i-forsetet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

*hvisker*

Jeg setter G i forsetet. Han er over 1.40, så jeg lar det stå til, når jeg skal kjøre ham og to kamerater på speidermøte. Kameratene er mindre, så de får sitte bak sammen med lillesøsteren.

Egentlig skal de visst være 10 år...

*S*

Men hva hvis man er 10 år og UNDER 140 cm? (vet ikke hvor vanlig det evt er...) Har man lov å sitte foran, da?

Ikke lett dette, nei!

Ps: Godt å se at du bruker gammelnicket! :-)

Mail meg gjerne på [email protected]

*S*

Men hva hvis man er 10 år og UNDER 140 cm? (vet ikke hvor vanlig det evt er...) Har man lov å sitte foran, da?

Ikke lett dette, nei!

Ps: Godt å se at du bruker gammelnicket! :-)

Mail meg gjerne på [email protected]

Mail er sendt. Spørsmålet aner jeg ikke svaret på - hva med å ringe Trygg Trafikk ?

Annonse

Mail er sendt. Spørsmålet aner jeg ikke svaret på - hva med å ringe Trygg Trafikk ?

Evt sjekke hjemmesiden deres! :-)

140 cm skulle være nok.

http://www.tryggtrafikk.no/Norsk/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/Barn_i_bil:_Kollisjonspute_(airbag)/

Det er vel strengt talt enkelte voksne som ikke er så veldig mye mer enn 1,40. Ikke så mange av dem her til lands, men.

Hva står det i instruksjonsboka til bilen?

mvh

Når ikke dolerne har svaret på rede hånd kan man jo alltids sjekke ut hjemmesiden selv! *he he*

Her ser det altså ut til at 140 er nok - uten noe alderskrav i tillegg.

http://www.tryggtrafikk.no/Norsk/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/Barn_i_bil:_Kollisjonspute_(airbag)/

Når ikke dolerne har svaret på rede hånd kan man jo alltids sjekke ut hjemmesiden selv! *he he*

Her ser det altså ut til at 140 er nok - uten noe alderskrav i tillegg.

Den er klok som vet,

men klokere som vet hvor hun skal spørre.

mvh

kakki1365380609

Dette har jeg lurt på også, men dersom barnet sitter på en pute for å komme høyere opp med tanke på sikkerhetsselen, kan barnet da være under 140 cm?

Mine unger sitter aldri i forsetet, men ser stadig vekk andre som lar sine barn sitte der og de er like gamle som mine.

Annonse

kakki1365380609

Dette har jeg lurt på også, men dersom barnet sitter på en pute for å komme høyere opp med tanke på sikkerhetsselen, kan barnet da være under 140 cm?

Mine unger sitter aldri i forsetet, men ser stadig vekk andre som lar sine barn sitte der og de er like gamle som mine.

Og i linken står det bare "bør ikke sitte i forsetet", er det ingen lover på dette?

Jeg har forstått det slik at det ikke utelukkende er høyden, men også at ungen er robust som en 10-12 åring (styrke i skjelett).

Hvis barnet sitter på pute for å komme høyrere kommer også knærne høyere, og da er det i verste fall der airbagen treffer først.... Jeg grøsser ved tanken på DE skadene!

Jeg har forstått det slik at det ikke utelukkende er høyden, men også at ungen er robust som en 10-12 åring (styrke i skjelett).

Jeg har også trodd at dte var et "tilleggskrav" om alder - altså at høyde ikke var nok.

Men iflg Trygg Trafikk er det bare en anbefaling mht høyde.

Jeg har også trodd at dte var et "tilleggskrav" om alder - altså at høyde ikke var nok.

Men iflg Trygg Trafikk er det bare en anbefaling mht høyde.

Min sønn på 10 - og som nok er over 150, tror jeg (måler ikke så ofte lenger) plasserer jeg helst bak. Og hvis han sitter foran, slår jeg av airbagen - hvis man kan.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...