Gå til innhold

Få naboens barn tredd nedover hodet

Anbefalte innlegg

Gjest Sur nabo - jeg?

Våre naboer har en oppfatning av at alle i nærmiljøet synes det er greit å hente og bringe deres barn på skole og fritidsaktiviteter forde de ikke rekker det selv. Moren skal realisere seg selv og har derfor i godt voksen alder begynt på fulltids studier. Alle 4 barna går på minst to aktiviteter hver utenom skole/ barnehage. Med en bil i husholdningen, ingen av barna som er gamle nok til å transportere seg selv over lengre avstander, far som jobber minst 110% og en mor som skal være på lesesalen til minst klokken 1630 sier det seg selv at deres hverdag ikke går opp. Men er det vår jobb som naboer å stille opp? Vi har alle stressende hverdag nok, men har valgt maks en aktivitet pr barn + at noen av oss har 80% stilling for å få tiden til å strekke til.

Er det normalt å stille opp for naboer på denne måten? (Det er ikke en kort periode det er snakk om, men de neste 3- 4 årene som vil se slik ut.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197167-f%C3%A5-naboens-barn-tredd-nedover-hodet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikke normalt.

En kan ikke bare gå ut fra at alle andre ordner opp det en ikke greier selv.

Hvis en skal gå igang med noe må en ta konsekvensene selv, og ikke gå ut fra at alle andre stiller opp på det ene og det andre.

Det er slett ikke noen selvfølge at dere skal overta.

Å ta med et barn ekstra når ens egen unge skal til og fra en aktivitet, er jo egentlig ikke noe problem dersom passasjeren møter ved bilen til avtalt tid. Men ingen kan forlange at dere stadig skal endre på hva dere ellers ville ha gjort - kjøre omveier, forandre tidspunkt el.l. - fordi det passer best for naboen.

Hvis dere skal hente og bringe et ekstra barn som en fast ordning, bør dere også ha en helt fast avtale om dette. Man kan ikke bare regne med at dere alltid tar et ekstra barn på lasset sånn tilfeldigvis.

Jeg hadde ikke kjørt / hentet naboens barn til aktiviteter vi ikke selv skulle på, som en fast ordning sånn uten videre. I hvert fall ikke i årevis!

Annonse

Nei, det kan naboen absolutt ikke forvente...

I spesielle tilfeller, evt. ved faste avtaler om å bytte på ("vi kjører tirsdager mens dere kjører torsdager") blir det jo noe helt annet. Men at naboen forventer at ungene deres kan bli med en eller annen i nabolaget hver gang, DET blir feil...

Enklere for dere å si fra hvis dere går sammen om det? Det gjelder jo tydeligvis flere naboer dette...

Det kan naboen ikke forvente, nei. Selvsagt ikke.

Ringer de virkelig rundt til naboene for å besørge henting og levering av egne barn ? Eller bare møter de ikke opp selv ? Høres rart ut uansett.

En og annen gang kan man jo stille opp, men da med forventning om at naboene også stiller opp med henting/levering engang dere trenger hjelp.

Nei, det er ikke vanlig her iallefall.

Vi prøver å samarbeide med kjøring til fritidsaktiviteter, men da blir arbeidet fordelt likt på alle. I noen tilfeller har jeg tatt hele følgeordningen, men da er det fordi jeg tilbyr meg selv, ikke fordi andre spør. Det blir noe helt annet.

Jeg vet om noen som skrev på "skrytejulekortene" sine at de aldri hadde fått det til, med DE ansvarsfulle og krevende lederjobber, uten at naboene hadde trådd til med kjøring av barna deres...

mvh

* fnis *

Den prioriteringen er _virkelig_ noe å kunngjøre for hele omgangskretsen!

Annonse

Nei, det synes jeg ikke de kan forvente. Her vi bor samarbeider vi om henting og bringing av barna, men det er gjensidig:

Mandag morgen kommer to nabojenter til oss tidlig (0745). Hun ene tar da følge med vår sønn til SFO. Hun andre sitter på med meg når jeg kjører jentene til barnehagen. Om ettermiddagen henter faren den ene jenta mi, som går i samme barnehage som hans datter, slik at jeg bare henter minstemor.

Onsdag etter skolen kommer ei nabojente hjem til oss, og torsdag blir gutten vår med hjem til henne.

Når det gjelder koret om torsdager bytter vi på å kjøre.

Kjempegreit å DELE på kjøring, men det bør være faste avtaler og forholdsvis lik fordeling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...