Gå til innhold

Høydetest ikke til å stole på?

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli

Jeg er ikke særlig bekymret (enda), bare litt overrsaket.

Mannen min fikk tatt en høydetest på datteren vår, for noen år siden. Hun skulle bli 1.67 høy.

Jeg er 1.72 og mannen min 1.98.

Nå siste måneden har hun skutt i været og blitt nøyaktig like høy som jeg. Det har skjedd på rekordtid.

Hun fikk mensen tidlig på sommeren. Hvor mye kan man vokse etter at man har fått menstruasjon da?

Fortsetter under...

Gjest KariKruskakli

Hva mener du med høydetest forresten?

Vi har tatt håndrøntgen av sønnen vår, og i følge disse skal han bli 1.66, og jeg håper den ikke er til å stole på :o)

Det var håndrøntgen jeg mente. Den ble tatt da hun var 11 år.

Den stemmer ihvertfall ikke her, selv om vi fikk vite at den skulle være ganske nøyaktig. Hun skulle ikke bli mer enn 1.67, og ihvertfall ikke over 1.70.

Synes jo det var litt pussig at hun skulle bli 5 cm kortere enn meg, når faren er 1.98.

Men det ser ut til at den røntgentesten ikke er til å stole på.

Vi har tatt håndrøntgen av sønnen vår, og i følge disse skal han bli 1.66, og jeg håper den ikke er til å stole på :o)

Har tatt håndrøntgen av min 18 åring, og det stemte,173 cm. Han var veldig lav lenge, men så vaks han.

Mi datter på 9 har ein (beinkjernealder?) på 12år, og fekk mensen forrige mnd. Ho er 142cm. Veks max. åtte cm. til, og skal derfor begynne med hormonbehandling.

Annonse

Gjest KariKruskakli

Jeg tok høydetest(rønten av hånda) da jeg var lita og den viste at jeg ville bli 160 cm.

Jeg ble 159 cm.

har hørt man vokser ca. 6 cm etter man får mensen.

Da skulle hun i så fall få en flott høyde.

Hun var vel ca. 1.70, da hun fikk mensen. Så så det ut til at hun hadde stoppet å vokse. men plutselig siste måneden, vokste hun 2 cm.

Har tatt håndrøntgen av min 18 åring, og det stemte,173 cm. Han var veldig lav lenge, men så vaks han.

Mi datter på 9 har ein (beinkjernealder?) på 12år, og fekk mensen forrige mnd. Ho er 142cm. Veks max. åtte cm. til, og skal derfor begynne med hormonbehandling.

Vår bitte lille gutt på snart 13 år er ikke mer enn 1.38 nå. Han skal visstnok ha forsinket skjelettalder med 2 år.

Sist gang så ble altså høyden estimert til 1.66, han har tatt mange håndrøntgen og det har variert fra 1.60 til 1.70 på svarene vi har fått på hvor høy han vil bli. Hormonbehandling har vi fått nei til pga. at han følger kurven sin som ligger 3 cm under den laveste på skjemaet.

Vår bitte lille gutt på snart 13 år er ikke mer enn 1.38 nå. Han skal visstnok ha forsinket skjelettalder med 2 år.

Sist gang så ble altså høyden estimert til 1.66, han har tatt mange håndrøntgen og det har variert fra 1.60 til 1.70 på svarene vi har fått på hvor høy han vil bli. Hormonbehandling har vi fått nei til pga. at han følger kurven sin som ligger 3 cm under den laveste på skjemaet.

Har ikkje målt min 13 åring på lenge, men eg ser han er mindre enn ho på 9. Han skulle ta røntgen han også, men vi har ikkje gjort noko fordi eg rekner med han blir innafor normalen. Han er sein med puberteten. Det var nr.4 også og vaks mykje siste året.

Eldstemann er ca.169 cm. Mens nr.5 er 186 cm. Eg er 176 cm, og faren 174cm.

Har ikkje målt min 13 åring på lenge, men eg ser han er mindre enn ho på 9. Han skulle ta røntgen han også, men vi har ikkje gjort noko fordi eg rekner med han blir innafor normalen. Han er sein med puberteten. Det var nr.4 også og vaks mykje siste året.

Eldstemann er ca.169 cm. Mens nr.5 er 186 cm. Eg er 176 cm, og faren 174cm.

Vi håper bare at han blir nærmere 1.70 enn 1.60 tilslutt.

Han er veldig tøff egentlig. Har akkurat begynt på ungdomsskolen og er selvfølgelig absolutt den minste på hele skolen. Det er mange som har kommentert det. Når noen spør om hvorfor han er så liten så svarer han bare: "det er bare sånn jeg er".

• 2 uker senere...

Jeg tror ikke jeg vokste særlig mye etter at fikk mensen. Jeg var 170 cm på legekontroll på høsten i 7. klasse, fikk mensen sommeren etter og endte opp på 177 cm. Når disse 7 cm kom vet jeg ikke, men ser det som lite trolig at jeg ikke vokste noe på nesten 1 år, for så å fyke opp 7 cm etter at jeg fikk mensen...

Annonse

Gjest KariKruskakli

Jeg tror ikke jeg vokste særlig mye etter at fikk mensen. Jeg var 170 cm på legekontroll på høsten i 7. klasse, fikk mensen sommeren etter og endte opp på 177 cm. Når disse 7 cm kom vet jeg ikke, men ser det som lite trolig at jeg ikke vokste noe på nesten 1 år, for så å fyke opp 7 cm etter at jeg fikk mensen...

Det gjør ikke noe at hun vokser noen centimeter til;)

Bare flott det.

• 3 uker senere...

En slik måling er temmelig nøyaktig, med mindre legen som tyder røntgenbildene har slurvet eller ikke er så dyktig. Det er + - 1 cm når det gjelder en slik høydemåling.

fei1365380229

En slik måling er temmelig nøyaktig, med mindre legen som tyder røntgenbildene har slurvet eller ikke er så dyktig. Det er + - 1 cm når det gjelder en slik høydemåling.

Så nøyaktig kan den vel ikke være siden han har fått estimert høyden tre ganger etter håndrøntgen. Den ene gangen skulle han bli 162 cm, noen år etterpå skulle han bli 170.4 cm :o) og nå på den siste skulle han bli 166 cm. Dette er faktisk 8 cm +/- det.

Gjest KariKruskakli

Det er nå ikke så nøyaktig likevel da. Ihvertfall ikke i min datters tilfelle.

Gjest KariKruskakli

Det er nå ikke så nøyaktig likevel da. Ihvertfall ikke i min datters tilfelle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...