Gjest Er det noen som kan hjelpe? Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Jeg snakket med barnehagen idag, og de sa at de hadde problemer med å få xxx inn i leken. Han bare tar lekene ifra de andre og samspiller ikke med dem. Jeg vet at dette har vært et problem tidligere, men jeg trodde det hadde gitt seg. Jeg spurte idag hvordan det gikk med han i barnehagen angående lek. Det var da jeg fikk greie på det. Hva skal vi gjøre for å klare å forandre dette? Jeg vet ikke hva det er vi gjør galt. Er det noen som har vært borti det samme? Han er 3. Jeg hadde vært uendelig takknemlig om noen med erfaring hadde kommet med råd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197204-de-f%C3%A5r-han-ikke-inn-i-leken/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest adhd Mamma 2005 Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Høres ut som vår gutt for noen år siden. Lekte sjelden med andre og bare ødela i lek, tok leker fra de andre og hadde tendens til å slå litt. Vi forsøkte alt og vi som foreldre ble nok litt uglesett for tenk å ha en slik sønn. I dag er han 10 år og har diagnose adhd og slik adferd er litt typisk for adhd barn (les mer på bokstavbarn) Understreker at dette var vår gutt og det kan jo være helt andre årsaker til at deres unge oppfører seg slik. hadde bedt om støtte fra kommunens PPT eller liknenende. De bør jo også være av interesse for de i barnehgen dersom de ikke er i stand til å hjelpe han i leken. men.,,,,, av og til vil jo unger leke for seg selv og så kan det jo plutselig snu og han blir med .... Hvordan er hans adferd ellers ??? Aktiv, temperamentsfull osv. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197204-de-f%C3%A5r-han-ikke-inn-i-leken/#findComment-1385323 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest efoll Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Hei! Jeg har en gutt på 4 år. I det siste har barnehagen sagt det samme om min sønn. Jeg blir veldig bekymret med en gang det er noe med barna mine, og forrige gang de nevnte dette for oss, forsøkte jeg å sette av tid til lek hjemme, og prøve å begrense tvtitting til kun barnetv (han eeelsker å se på tv.....). Jeg ser at han ikke er så veldig interessert i lekene sine, han blir fort veldig "enspora" og kun opptatt av sverd og sabeltann-effekter Jeg satte meg ned med han og lekte med han selv. Jeg er ikke noe glad i å leke, ikke særlig flink heller, og jeg kjeder meg veldig fort, men jeg vil at han skal ha det bra, så det var bare å ta seg sammen...Jeg vet ikke om det det var dette som virket, eller om han bare var inne i en periode, men etter en stund sa de i barnehagen at "de så mye bra samspill nå". Det går an å prøve dette i hvert fall en periode. En annen ting er at barn faktisk kan være slitne en periode, at de ikke orker å leke så mye, trives best med å tusle litt rundt for seg selv og slappe av. Kanskje er de slitt småforkjøla, har sovet litt lite eller det er andre ting som "plager dem" som går over etter en stund. Jeg skal i hvert fall forsøke å leke mer med gutten min noen dager nå, og se hva som skjer..... Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197204-de-f%C3%A5r-han-ikke-inn-i-leken/#findComment-1385326 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest adhd mamma 2005 Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Høres ut som vår gutt for noen år siden. Lekte sjelden med andre og bare ødela i lek, tok leker fra de andre og hadde tendens til å slå litt. Vi forsøkte alt og vi som foreldre ble nok litt uglesett for tenk å ha en slik sønn. I dag er han 10 år og har diagnose adhd og slik adferd er litt typisk for adhd barn (les mer på bokstavbarn) Understreker at dette var vår gutt og det kan jo være helt andre årsaker til at deres unge oppfører seg slik. hadde bedt om støtte fra kommunens PPT eller liknenende. De bør jo også være av interesse for de i barnehgen dersom de ikke er i stand til å hjelpe han i leken. men.,,,,, av og til vil jo unger leke for seg selv og så kan det jo plutselig snu og han blir med .... Hvordan er hans adferd ellers ??? Aktiv, temperamentsfull osv. Lykke til vil nevne at adhd barn ofte er veldig enspora og liker ofte kun en type lek, sverd, litt voldsom lek, tv spill, tv titting osv. Vår sønn var hekta på sabeltann (pga sverdene tror nå jeg) samt lego og playmo + figurer av ymse slag. så at han var veldig enspora i lek med disse, satt og slo og sa puf puf puf puf puf nesten som om han hadde hengt seg opp. Lekte fint med andre dersom de kunne leke "hans leker på hans måte" da gikk det kjempefint. Ødela så fort det var lek som ikk eineteressert han og løp rundt i sin egen verden 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197204-de-f%C3%A5r-han-ikke-inn-i-leken/#findComment-1385344 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Er det noen som kan hjelpe? Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Høres ut som vår gutt for noen år siden. Lekte sjelden med andre og bare ødela i lek, tok leker fra de andre og hadde tendens til å slå litt. Vi forsøkte alt og vi som foreldre ble nok litt uglesett for tenk å ha en slik sønn. I dag er han 10 år og har diagnose adhd og slik adferd er litt typisk for adhd barn (les mer på bokstavbarn) Understreker at dette var vår gutt og det kan jo være helt andre årsaker til at deres unge oppfører seg slik. hadde bedt om støtte fra kommunens PPT eller liknenende. De bør jo også være av interesse for de i barnehgen dersom de ikke er i stand til å hjelpe han i leken. men.,,,,, av og til vil jo unger leke for seg selv og så kan det jo plutselig snu og han blir med .... Hvordan er hans adferd ellers ??? Aktiv, temperamentsfull osv. Lykke til Jeg håper ikke vi blir uglesett, men jeg føler egentlig at andre tenker sitt. Føler meg som en dårlig mor som ikke klarer å oppdra barnet mitt. Vi planlegger jo å få en ny en, men er "redd" folk skal tenke sitt når jeg kommer med mage igjen. Han er aktiv. Når han er hjemme leker han aldri aleine, vi må alltid underholde han. Han sitter i ro hvis han får se tv. Det blir ofte slik at han får se en dvd når jeg lager middag, for at jeg skal få fred. Jeg kan legge til at faren og alltid har vært aktiv, så det er der han må ha arvet det. Om det er adhd aner jeg ikke. Har ikke kjennskap til den diagnosen. Har alltid tenkt at de som har adhd er helt ekstreme, bare skriker/brøler og løper rundt. Dette kun fordi jeg ikke har kjennskap som sagt. Det finnes sikkert forskjellige grader. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197204-de-f%C3%A5r-han-ikke-inn-i-leken/#findComment-1385354 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Er det noen som kan hjelpe? Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Hei! Jeg har en gutt på 4 år. I det siste har barnehagen sagt det samme om min sønn. Jeg blir veldig bekymret med en gang det er noe med barna mine, og forrige gang de nevnte dette for oss, forsøkte jeg å sette av tid til lek hjemme, og prøve å begrense tvtitting til kun barnetv (han eeelsker å se på tv.....). Jeg ser at han ikke er så veldig interessert i lekene sine, han blir fort veldig "enspora" og kun opptatt av sverd og sabeltann-effekter Jeg satte meg ned med han og lekte med han selv. Jeg er ikke noe glad i å leke, ikke særlig flink heller, og jeg kjeder meg veldig fort, men jeg vil at han skal ha det bra, så det var bare å ta seg sammen...Jeg vet ikke om det det var dette som virket, eller om han bare var inne i en periode, men etter en stund sa de i barnehagen at "de så mye bra samspill nå". Det går an å prøve dette i hvert fall en periode. En annen ting er at barn faktisk kan være slitne en periode, at de ikke orker å leke så mye, trives best med å tusle litt rundt for seg selv og slappe av. Kanskje er de slitt småforkjøla, har sovet litt lite eller det er andre ting som "plager dem" som går over etter en stund. Jeg skal i hvert fall forsøke å leke mer med gutten min noen dager nå, og se hva som skjer..... Lykke til! Han pleier å få sitte og se på dvd når jeg lager middag, for han krever så mye oppmerksomhet og leker ikke aleine. Jeg skal virkelig prøve ditt tips med å leke med han og kutte ut tv. Så får heller middagen vente til pappaen kommer hjem. Jeg føler dagene blir så korte. Spise middag, spise kvelds og så i seng. Jeg synes ihvertfall situasjonen er helt fortvilende. Det tar så mye på kreftene å gå og bekymre seg slik 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197204-de-f%C3%A5r-han-ikke-inn-i-leken/#findComment-1385360 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest adhd mamma 2005 Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Jeg håper ikke vi blir uglesett, men jeg føler egentlig at andre tenker sitt. Føler meg som en dårlig mor som ikke klarer å oppdra barnet mitt. Vi planlegger jo å få en ny en, men er "redd" folk skal tenke sitt når jeg kommer med mage igjen. Han er aktiv. Når han er hjemme leker han aldri aleine, vi må alltid underholde han. Han sitter i ro hvis han får se tv. Det blir ofte slik at han får se en dvd når jeg lager middag, for at jeg skal få fred. Jeg kan legge til at faren og alltid har vært aktiv, så det er der han må ha arvet det. Om det er adhd aner jeg ikke. Har ikke kjennskap til den diagnosen. Har alltid tenkt at de som har adhd er helt ekstreme, bare skriker/brøler og løper rundt. Dette kun fordi jeg ikke har kjennskap som sagt. Det finnes sikkert forskjellige grader. ja det finnes mange grader. Vi måtte stå på skikkelig for å få lærer osv til å innse at vår sønn hadde problemer (svært dårlig oppmerksomhet) Men han kunne være så snill og rolig og grei til tider at ingen reagerte på ham det er det som er så vanskelig med adhd unger noen ganger.han har heller alrdi hatt raseriutbrudd og hylt og slike ting. Før vi fikk diagnose gikk jeg inn på adhd foreningens hjemmeside. fant en lang liste av ulike kjennetegn/symptomer som jeg sjekket opp mot vår sønn og nesten alt stemte..... så jeg var ikke i tvil. www.adhd-foreningen.no kan kanskje gi deg en pekepinn. og jeg vil påstå at man veldig tidlig kan se at ungene skiller seg ut Vår barnehage var flinke til å trekke frem det positive med ham slik at det ikke bare ble hakking og mas for det gjør ting værre. kjempeviktig å se det positive i slike unger. Vi har tre unger og bare en med ahdh. Vi fikk nok mange kommentarer på at tenk om de andre blir like aktive osv. Den aktive er eldst. men de to andre er "vanlige" og det er godt for det bekrefter jo på en måte at vi kan fatisk oppdra unger vi også, men det har vært mange tøffe år. Her er også far aktiv (uten diagnose) LYKKE TIL 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197204-de-f%C3%A5r-han-ikke-inn-i-leken/#findComment-1385379 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest efoll Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Han pleier å få sitte og se på dvd når jeg lager middag, for han krever så mye oppmerksomhet og leker ikke aleine. Jeg skal virkelig prøve ditt tips med å leke med han og kutte ut tv. Så får heller middagen vente til pappaen kommer hjem. Jeg føler dagene blir så korte. Spise middag, spise kvelds og så i seng. Jeg synes ihvertfall situasjonen er helt fortvilende. Det tar så mye på kreftene å gå og bekymre seg slik Ønsker deg lykke til, husk at han enda er liten, og leking må læres! Han er bare 3 år, og skikkelig samlek med roller etc begynner ikke før barna er 3/4 år. Det kommer nok! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197204-de-f%C3%A5r-han-ikke-inn-i-leken/#findComment-1385406 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest leke mer hjemme Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Han pleier å få sitte og se på dvd når jeg lager middag, for han krever så mye oppmerksomhet og leker ikke aleine. Jeg skal virkelig prøve ditt tips med å leke med han og kutte ut tv. Så får heller middagen vente til pappaen kommer hjem. Jeg føler dagene blir så korte. Spise middag, spise kvelds og så i seng. Jeg synes ihvertfall situasjonen er helt fortvilende. Det tar så mye på kreftene å gå og bekymre seg slik Jeg gjorde som efoll, begynte å leke / være sammen med henne i tiden etter bhg. Vi tok en skive el.lignende når vi (pappaen og jeg henter annenhver dag) kom hjem, og så ventet vi med middag til kveldsmattid. Kuttet ut det aller meste av tv-tittingen (en periode sa vi den var ødelagt). Og gjorde minimalt med rydding etc før barna hadde lagt seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197204-de-f%C3%A5r-han-ikke-inn-i-leken/#findComment-1385472 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest neofix Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Erfaring, ja dessverre. Råd er det verre med. Vår gutt på 4 år sliter også med å komme inn i leken. Han er overhode ikke verken voldsom eller brutal, men han er veldig bestemt. Så hvis de andre ikke vil leke slik han vil, så går han heller sin vei. Jeg syns barnehagen er lite flinke til å hjelpe han inn i leken også. Han har gått i barnehagen ett år nå, og det har vært sånnhele tiden. Jeg aner ikke hva vi skal gjøre. Er rimelig frustrert. Han uttrykker også motvilje mot barnehagen til tider, har ikke lyst til å være der. Jeg vet at han egentlig ønsker å leke med de andre og ha venner, men ikke får det til. Hjemme har han en søster som er 1,5 år yngre, og de to leker fint sammen. Han leker også mye med nabounger. Jeg tror han sliter med å forholde seg til mange på en gang. Noen gode råd har jeg ikke. Ville bare fortelle deg at dere er ikke alene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197204-de-f%C3%A5r-han-ikke-inn-i-leken/#findComment-1385537 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Er det noen som kan hjelpe? Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Erfaring, ja dessverre. Råd er det verre med. Vår gutt på 4 år sliter også med å komme inn i leken. Han er overhode ikke verken voldsom eller brutal, men han er veldig bestemt. Så hvis de andre ikke vil leke slik han vil, så går han heller sin vei. Jeg syns barnehagen er lite flinke til å hjelpe han inn i leken også. Han har gått i barnehagen ett år nå, og det har vært sånnhele tiden. Jeg aner ikke hva vi skal gjøre. Er rimelig frustrert. Han uttrykker også motvilje mot barnehagen til tider, har ikke lyst til å være der. Jeg vet at han egentlig ønsker å leke med de andre og ha venner, men ikke får det til. Hjemme har han en søster som er 1,5 år yngre, og de to leker fint sammen. Han leker også mye med nabounger. Jeg tror han sliter med å forholde seg til mange på en gang. Noen gode råd har jeg ikke. Ville bare fortelle deg at dere er ikke alene. Det er godt å vite at det er flere! Føler oss litt aleine da alle de andre ungene i barnehagen oppfører seg eksemplarisk hver gang jeg ser dem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197204-de-f%C3%A5r-han-ikke-inn-i-leken/#findComment-1385611 Del på andre sider Flere delingsvalg…
egilsdatter Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 vil nevne at adhd barn ofte er veldig enspora og liker ofte kun en type lek, sverd, litt voldsom lek, tv spill, tv titting osv. Vår sønn var hekta på sabeltann (pga sverdene tror nå jeg) samt lego og playmo + figurer av ymse slag. så at han var veldig enspora i lek med disse, satt og slo og sa puf puf puf puf puf nesten som om han hadde hengt seg opp. Lekte fint med andre dersom de kunne leke "hans leker på hans måte" da gikk det kjempefint. Ødela så fort det var lek som ikk eineteressert han og løp rundt i sin egen verden Hei. Slik adhd mamma beskriver var/er tilfellet med min sønn også. Han har diagnosen ADD, dvs med primært oppmerksomhetsproblem.Som treåring hadde han problemer med å komme med i leken, og konflikter oppsto. Han er veldig aktiv, men ikke unormal hyperaktivitet. Er heller ikke av den aggressive typen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197204-de-f%C3%A5r-han-ikke-inn-i-leken/#findComment-1385711 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bb71 Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Lage lekegrupper i barnehagen. Dette er ca 4 barn som skal samspille under voksen veiledning. De kan skjerme ham i lek med ett barn, da går leken ofte lettere. Gjerne et eldre barn som kan være god rollemodell og som ikke lar seg styre. De voksne må være aktive i leken og instruere "der og da" og rose i nuet "se så glad per ble når du ville bygge sammen med ham" f.eks. Hjelpe ham å "lese" andre barn, når ser ham at andre vil leke og hvordan kommer man inn i lek. Hva gjør man dersom man ikke får være med og hva gjør man dersom de man vil leke med ikke vil bli med på din lek. Dette er ferdigheter ikke alle barn lærer helt av seg selv. Husk at det tar tid og lære noe nytt, kanskje må det også avlæres noe mindre heldig atferd også? Å lære seg disse ferdighetene er ofte enklere i mindre grupper eller i en til en situasjoner. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197204-de-f%C3%A5r-han-ikke-inn-i-leken/#findComment-1385721 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest papirtiger Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Jeg gjorde som efoll, begynte å leke / være sammen med henne i tiden etter bhg. Vi tok en skive el.lignende når vi (pappaen og jeg henter annenhver dag) kom hjem, og så ventet vi med middag til kveldsmattid. Kuttet ut det aller meste av tv-tittingen (en periode sa vi den var ødelagt). Og gjorde minimalt med rydding etc før barna hadde lagt seg. Det dere skriver om mer lek og mindre tv høres veldig fornuftig ut 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197204-de-f%C3%A5r-han-ikke-inn-i-leken/#findComment-1385734 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.