Katt-ja Skrevet 7. september 2005 Skrevet 7. september 2005 Jeg er forsåvidt for at homofile skal få muligheten til å bli vurdert som adoptivforeldre på lik linje med enslige og hetrofile ektepar. Men hva hjelper det, når det ikke finnes noe giverland som vil adoptere til homofile? I siste instans er det nemlig giverlandene som bestemmer hvilke unger som skal adopteres til de foreskjellige foreldrene. At homofile skal få adoptere norske barn er en annen ting, men det finne så få av dem til adopsjon. Homofile får være fosterforeldre, så de kan kanskje i noen få av disse tilfellene få adoptere sitt fosterbarn? Stebarnsadopsjon burde være en selvfølge for homofile, helt fra barnet er nyfødt om det er unnfanget med kunstig befruktning. Enig i det,- men man kunne jo åpne for det uansett hva giverlandene mener,- kanskje de bruker mottakerlandenes prinsipper som argument hos seg på samme måten... 0 Siter
Ugga Bugga Skrevet 7. september 2005 Skrevet 7. september 2005 Jeg er forsåvidt for at homofile skal få muligheten til å bli vurdert som adoptivforeldre på lik linje med enslige og hetrofile ektepar. Men hva hjelper det, når det ikke finnes noe giverland som vil adoptere til homofile? I siste instans er det nemlig giverlandene som bestemmer hvilke unger som skal adopteres til de foreskjellige foreldrene. At homofile skal få adoptere norske barn er en annen ting, men det finne så få av dem til adopsjon. Homofile får være fosterforeldre, så de kan kanskje i noen få av disse tilfellene få adoptere sitt fosterbarn? Stebarnsadopsjon burde være en selvfølge for homofile, helt fra barnet er nyfødt om det er unnfanget med kunstig befruktning. Det er jo greit å ha lovverket på plass hos oss, så endrer kanskje giverlandene sine lovverk etter hvert. 0 Siter
morsan Skrevet 7. september 2005 Skrevet 7. september 2005 Jeg er forsåvidt for at homofile skal få muligheten til å bli vurdert som adoptivforeldre på lik linje med enslige og hetrofile ektepar. Men hva hjelper det, når det ikke finnes noe giverland som vil adoptere til homofile? I siste instans er det nemlig giverlandene som bestemmer hvilke unger som skal adopteres til de foreskjellige foreldrene. At homofile skal få adoptere norske barn er en annen ting, men det finne så få av dem til adopsjon. Homofile får være fosterforeldre, så de kan kanskje i noen få av disse tilfellene få adoptere sitt fosterbarn? Stebarnsadopsjon burde være en selvfølge for homofile, helt fra barnet er nyfødt om det er unnfanget med kunstig befruktning. Poenget er at vi skal vedta de lovene som vi synes gir uttrykk for det menneskesynet som passer med våre verdier, selv om det i overskuelig fremtid kan synes utopisk å få til utlandsadopsjoner. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 7. september 2005 Skrevet 7. september 2005 Poenget er at vi skal vedta de lovene som vi synes gir uttrykk for det menneskesynet som passer med våre verdier, selv om det i overskuelig fremtid kan synes utopisk å få til utlandsadopsjoner. Det var dette jeg mente å si, men du sier det bedre 0 Siter
damedame Skrevet 7. september 2005 Forfatter Skrevet 7. september 2005 Ja, jeg er helt enig i at det noe som skurrer når man godtar adopsjon for enslige og ikke for homofile. To må da være bedre enn én? I tillegg mener jeg homofile antakeligvis har en styrke i forhold til erfaringer med å skille seg ut og med identitetsbygging, som vil være nyttige for adoptivbarn. Det som stadig glemmes i debatten er at det er snakk om retten til å bli VURDERT som adoptivforeldre, ingen (verken hetero, homo eller enslig) har rett til å adoptere. "Det som stadig glemmes i debatten er at det er snakk om retten til å bli VURDERT som adoptivforeldre, ingen (verken hetero, homo eller enslig) har rett til å adoptere." Godt poeng. 0 Siter
damedame Skrevet 7. september 2005 Forfatter Skrevet 7. september 2005 Jeg er forsåvidt for at homofile skal få muligheten til å bli vurdert som adoptivforeldre på lik linje med enslige og hetrofile ektepar. Men hva hjelper det, når det ikke finnes noe giverland som vil adoptere til homofile? I siste instans er det nemlig giverlandene som bestemmer hvilke unger som skal adopteres til de foreskjellige foreldrene. At homofile skal få adoptere norske barn er en annen ting, men det finne så få av dem til adopsjon. Homofile får være fosterforeldre, så de kan kanskje i noen få av disse tilfellene få adoptere sitt fosterbarn? Stebarnsadopsjon burde være en selvfølge for homofile, helt fra barnet er nyfødt om det er unnfanget med kunstig befruktning. "(...) homofile skal få muligheten til å bli vurdert som adoptivforeldre på lik linje med enslige og hetrofile ektepar. Men hva hjelper det, når det ikke finnes noe giverland som vil adoptere til homofile?" 1) Å _ikke_ innføre en lov fordi den pr i dag ikke vil ha så stor praktisk betydning (fordi, som du nevner, giverlandene ikke adopterer bort til samkjønnede par), er ikke et godt nok argument - synes jeg. Vi må da kunne innføre en tillatelse, for så å kunne bruke den i de (få) tilfeller som kan være aktuelle - og for fremtiden. I flere nordiske land må eksempelvis flere barn bo på barnehjem i opp til ett år, i vente på passende adoptivforeldre. Kanskje kunne man økt sjansen til å finne passende adoptivforeldre over grensene, dersom også homofile ble vurdert. 2) Gå foran og viser vei. 0 Siter
damedame Skrevet 7. september 2005 Forfatter Skrevet 7. september 2005 Poenget er at vi skal vedta de lovene som vi synes gir uttrykk for det menneskesynet som passer med våre verdier, selv om det i overskuelig fremtid kan synes utopisk å få til utlandsadopsjoner. Meget god formulering! - mitt forsøk var langt fra så tydelig, så dette var fint å lese, så enkelt og greit. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 7. september 2005 Skrevet 7. september 2005 "(...) homofile skal få muligheten til å bli vurdert som adoptivforeldre på lik linje med enslige og hetrofile ektepar. Men hva hjelper det, når det ikke finnes noe giverland som vil adoptere til homofile?" 1) Å _ikke_ innføre en lov fordi den pr i dag ikke vil ha så stor praktisk betydning (fordi, som du nevner, giverlandene ikke adopterer bort til samkjønnede par), er ikke et godt nok argument - synes jeg. Vi må da kunne innføre en tillatelse, for så å kunne bruke den i de (få) tilfeller som kan være aktuelle - og for fremtiden. I flere nordiske land må eksempelvis flere barn bo på barnehjem i opp til ett år, i vente på passende adoptivforeldre. Kanskje kunne man økt sjansen til å finne passende adoptivforeldre over grensene, dersom også homofile ble vurdert. 2) Gå foran og viser vei. Nå, tilbake igjen, damen Du stakk av gårde i går, og fikk vel ikke med deg at den du diskuterte med her ble slettet etterhvert? 0 Siter
damedame Skrevet 7. september 2005 Forfatter Skrevet 7. september 2005 Fikk kanskje ikke helt frem det jeg mente. Jeg tror faktisk at homofile har de samme kvaliteter som hetrofile, men jeg tror likevel ikke at samfunnet er klare for adopsjon for homofile. Derfor skriver jeg at det kan skape flere problemer for adoptivbarnet enn det trenger. Kanskje blir det mere aktuelt om noen år. Men ennå tror jeg ikke tiden er inne for det. "men jeg tror likevel ikke at samfunnet er klare for adopsjon for homofile." ...fordi loven foreløbig forbyr adop. for samkjønnede par. Loven har enormt stor innvirkning på hva folk mener er rett og galt. Se bare på røykeloven. Før var det helt ok å røyke inne, nå er det fyfy. Mye mer enn før. Se bare på jødeforfølgelsen. Har nordmenn frykt og fordommer mot jøder i Norge i dag? Nei. Hadde de det da de hadde innreiseforbud til Norge? Ja. Banale sammenlikninger, men de får frem poenget mitt. 0 Siter
damedame Skrevet 7. september 2005 Forfatter Skrevet 7. september 2005 Fikk kanskje ikke helt frem det jeg mente. Jeg tror faktisk at homofile har de samme kvaliteter som hetrofile, men jeg tror likevel ikke at samfunnet er klare for adopsjon for homofile. Derfor skriver jeg at det kan skape flere problemer for adoptivbarnet enn det trenger. Kanskje blir det mere aktuelt om noen år. Men ennå tror jeg ikke tiden er inne for det. Dog har tidsånden noe å si også, hva angår både homofili, røyking og jøder... 0 Siter
damedame Skrevet 7. september 2005 Forfatter Skrevet 7. september 2005 Nå, tilbake igjen, damen Du stakk av gårde i går, og fikk vel ikke med deg at den du diskuterte med her ble slettet etterhvert? Det begynte så vidt innen jeg slo av computeren, mens jeg sjekket opp i det jeg skulle innen jeg måtte løpe (brukte pokkers for lang tid på den debatten i går. Engasjementet mitt lå visst der, fremfor i det andre, viktige jeg skulle foreta meg... ). Uff, nå også, by the way.... 0 Siter
Katt-ja Skrevet 7. september 2005 Skrevet 7. september 2005 Det begynte så vidt innen jeg slo av computeren, mens jeg sjekket opp i det jeg skulle innen jeg måtte løpe (brukte pokkers for lang tid på den debatten i går. Engasjementet mitt lå visst der, fremfor i det andre, viktige jeg skulle foreta meg... ). Uff, nå også, by the way.... Har forresten siden i går blitt helt overbevist (etter å ha diskutert med meg selv)... Unger mobber jo for de forskjelligste (og uforutsigbare) ting. Hvis man skulle ta hensyn til alle ting mobbere kan henge seg opp i, ville vel ingen "grupperinger" være verdige å bli vurdert. 0 Siter
damedame Skrevet 7. september 2005 Forfatter Skrevet 7. september 2005 Har forresten siden i går blitt helt overbevist (etter å ha diskutert med meg selv)... Unger mobber jo for de forskjelligste (og uforutsigbare) ting. Hvis man skulle ta hensyn til alle ting mobbere kan henge seg opp i, ville vel ingen "grupperinger" være verdige å bli vurdert. Akkurat. Barna finner en hakkekylling på bakgrunn av gruppesammensetningen, og hvem som passer inn eller ikke, eller hvem som viser seg som ikke så allverdens sosialt kløktige. Når hakkekyllingen er funnet bruker barna de midlene de har for å mobbe (og det er de enkle (som dialekt, om mor eller far eller tante til den mobbede er tykk/tynn/har uvanlige briller, om barnet har "store" øre og you name it 0 Siter
trk1365380645 Skrevet 7. september 2005 Skrevet 7. september 2005 Poenget er at vi skal vedta de lovene som vi synes gir uttrykk for det menneskesynet som passer med våre verdier, selv om det i overskuelig fremtid kan synes utopisk å få til utlandsadopsjoner. Enig med deg! 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 7. september 2005 Skrevet 7. september 2005 Poenget er at vi skal vedta de lovene som vi synes gir uttrykk for det menneskesynet som passer med våre verdier, selv om det i overskuelig fremtid kan synes utopisk å få til utlandsadopsjoner. Takk for at du formulerte det jeg tenkte, men ikke klarte å trykke ut. ;o) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.