Gå til innhold

hva kaller barna dere?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Koselig og tradisjon

Mor og far. Fordi det er det jeg er vant med og det vi synes er koseligst (det er litt mer vanlig der jeg kommer fra enn her i Oslo hvor vi bor nå og folk synes det er merkelig). Jeg har alltid lært at mamma og pappa er babyspråk på linje med vovvov. Men sier jeg det blir folk sinte! Hehe

Vi må passe på å kalle hverandre mor og far innimellom, ellers kan det sikkert gli ut etterhvert med pappa og mamma som de fleste vennene sier.Onkler, besteforeldre og andre slektninger sier også mor og far.

Det er flust med voksne mennesker som forsatt refererer til min gamle mor som "mammaen din" Ugh!

Mor og far. Fordi det er det jeg er vant med og det vi synes er koseligst (det er litt mer vanlig der jeg kommer fra enn her i Oslo hvor vi bor nå og folk synes det er merkelig). Jeg har alltid lært at mamma og pappa er babyspråk på linje med vovvov. Men sier jeg det blir folk sinte! Hehe

Vi må passe på å kalle hverandre mor og far innimellom, ellers kan det sikkert gli ut etterhvert med pappa og mamma som de fleste vennene sier.Onkler, besteforeldre og andre slektninger sier også mor og far.

Det er flust med voksne mennesker som forsatt refererer til min gamle mor som "mammaen din" Ugh!

Vi bruker også mor/far! :-)

Veldig koselig synes jeg.

Her sies det mamma og pappa. Jeg forbinder mor og far med besteforeldre - da jeg var bittelita var jeg så priviligert at jeg hadde tredobbelt opp; mormor, morfar, farmor (farfar døde før jeg ble født), mor og far. Mor og far var besteforeldrene til storebroren min (vi er halvsøsken), som fremdeles hadde et godt forhold til mamma selv etter at hun ble skilt fra sønnen. Tror de var masse barnevakt for meg også de!

Dessuten synes jeg at mor og far høres litt "stivt" ut på en måte, får liksom følelsen av autoritære foreldre på en måte (sikkert på grunn av gamle filmer osv..)

Å bruke fornavnene til foreldrene ville jeg synes var fryktelig upersonlig - mamma og pappa er det tross alt BARE ungene våre som kaller oss!

Annonse

Gjest lurer jeg på da...

"Jeg har alltid lært at mamma og pappa er babyspråk på linje med vovvov." Utrolig hva folk lærer ungene! Har dette vært et veldig viktig tema i din familie?

Det er vel temmelig sjelden at barn kaller foreldrene ved navn på "regulær basis". Som oftest er det vel en raptus som enkelte får i 2-3-4-årsalderen.

Min mann og hans søsken kaller foreldrene v navn. De samme foreldrene vil bli kalt v navn av barnebarna også. Temmelig sært spør du meg...

Kanskje vi er fra samme område i landet, for jeg har også vokst opp med oppfattelsen av at "mamma og pappa" er babyspråk.

Der jeg vokste opp kalte nesten alle barna foreldrene sine for "mor og far".

Vår lille jente blir tillært å si "mamma" og "pappa"

Annonse

Min mann og hans søsken kaller foreldrene v navn. De samme foreldrene vil bli kalt v navn av barnebarna også. Temmelig sært spør du meg...

Ja enig. Det er sært når de voksne vil innføre dette.

Noe helt annet selvsagt at små barn hermer etter det alle andre kaller foreldrene deres! :-)

Jeg sier mamma og pappa når jeg snakker TIL dem (vi er fra Østlandet). Men hvis jeg snakker OM dem, og likeså hvis jeg spør venner osv om deres foreldre, så bruker jeg begrepene "moren/faren min", "moren/faren" din osv.

"Men hvis jeg snakker OM dem, og likeså hvis jeg spør venner osv om deres foreldre, så bruker jeg begrepene "moren/faren min", "moren/faren" din osv."

Jeg bruker også betegnelsen "moren/faren din" når jeg snakker til andre - også barn. Jeg husker godt at jeg nesten fikk fnatt da jeg som 11-12-åring tok telefonen hjemme og en av min mors venninner sa "har du mammaen din hjemme?"

*grøss*

Det er da vel ikke så vanskelig å si "Hei, det er Britt, har du din mor hjemme?"

:-)

"Jeg har alltid lært at mamma og pappa er babyspråk på linje med vovvov." Utrolig hva folk lærer ungene! Har dette vært et veldig viktig tema i din familie?

Det kunne ikke falle meg inn å lære ungen min at mamma-pappa er babyspråk på linje med vovvov, all den tid nesten alle han kjenner burker mamma/pappa på sine foreldre.

Men at noen faktisk _synes_ at det høres litt barnslig ut og helst bare burde bli brukt av de aller aller minste barna er jo ikke noe verre enn at andre sier at mor/far høres stivt og strengt ut eller at det passer best til bruk på besteforeldrene.

Gjest Sunnmøringen

Jeg sier mamma og pappa når jeg snakker TIL dem (vi er fra Østlandet). Men hvis jeg snakker OM dem, og likeså hvis jeg spør venner osv om deres foreldre, så bruker jeg begrepene "moren/faren min", "moren/faren" din osv.

Akkurat det samme her, så det er nok ikke spesielt for østlandet.

Det kunne ikke falle meg inn å lære ungen min at mamma-pappa er babyspråk på linje med vovvov, all den tid nesten alle han kjenner burker mamma/pappa på sine foreldre.

Men at noen faktisk _synes_ at det høres litt barnslig ut og helst bare burde bli brukt av de aller aller minste barna er jo ikke noe verre enn at andre sier at mor/far høres stivt og strengt ut eller at det passer best til bruk på besteforeldrene.

Helt enig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...