Gå til innhold

de ordentlige foreldrene

Anbefalte innlegg

Gjest ordentlige mor

Føler meg litt oppgitt og frustrert i forhold til barnehagen;

En av de ansatte forklarte/informerte noen av barna at xx ligna på sine "ordentlige"foreldreog var derfor mørkere enn sine nye foreldre (oss).

Jeg tok det opp og sa at det er VI som er xx sine ordentlige foreldre og at jeg ikke likte betegnelsen "ordentlige"foreldre om xx sitt biologiske opphav.

Fikk da beskjed om at det var "flisespikkeri", og at de måtte bruke forklaringer og ord som barn forsto.

Er det bare jeg som er hårsår ????

Tror ikke xx vil sette pris på når h*n blir gammel nok til å forstå, at vi ikke er hennes ordentlige foreldre ?

Eller er det ei grei forklaring på barnehagenivå??

Jeg er ikke enig og vil ta det opp på første foreldremøte, men trenger hjelp fra dere andre her !

Hva skal jeg tillate som forklaringer ??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197247-de-ordentlige-foreldrene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lite proff bh i mine øyne.

Om de ikke har gjort det allerede, burde de kurset/hatt felles samtaler med de ansatte (i samråd med folk med viten innenfor området) i hvordan de kan forklare og ordlegge seg i slike situasjoner.

En adopsjonsforening sender kanskje ut en representant gratis (eller i det minste kan det bestilles info.mat.), for å øke kunnskapsnivået litt, dersom bh's budsjett ikke holder til en slik utgift?

Jeg hadde også reagert på den forklaringen! Jeg skrev et innleggom problemstillingen for en ukes tid siden - tror innlegget heter "vet du at du er abortert" eller noe i den duren. Du finner det hvis du blar litt i innleggene nedover her.

Skal ikke gjenta det jeg skrev der her. Men kort fortalt så fikk jeg forklart hun som spurte at jeg er Bella sin ordentlige mor. Og ikke minst at Bella sin biologiske mor (jeg brukte ikke det begrepet) IKKE ga henne bort fordi hun ikke ville ha henne.

Det er to ting jeg slår hardt ned på når noen sier det, og det er for det første at vi ikke er Bella sine ordentlige foreldre - for det er vi! Ordentlig er IKKE et synonym for biologisk! Og Bella skal aldri måtte tvile på at vi ikke er hennes ordentlige foreldre.

Og det andre er at Bella sin biologiske mor ikke ville ha henne. For det er stor forskjell på å ikke ville og ikke kunne. Bella var IKKE et uønsket barn, og det skal hun aldri måtte føle seg som. Biologiske foreldre gir bort sine barn i smerte og av kjærlighet, det bør våre barn vite. Til det motsatte eventuelt er bevist.

Lykke til med samtalen med barnehagen!

Beste hilsen fra

Er litt enig i at det er litt flisespikkeri. Alle skjønner jo hva som menes - og det er en grei måte å forklare barna på da. "Opprinnelig" er jo et ord flere barn ikke skjønner.

Det er ikke flisespikkeri for det barnet som sitter der og blir fortalt at foreldrene ikke er "ordentlige" foreldre...

Og det finnes andre måter å forklare det på. Man kan forklare at barnet ikke lå i mamma sin mage, at barnet ble født i et annet land, av en annen dame, men at hun dessverre ikke kunne være mamma til barnet. Og at hun derfor ville at barnet skulle få vokse opp hos noen andre som kunne være glad i barnet. Og at disse foreldrene selvfølgelig er ordentlige foreldre, for det er dem man bor hos og som elsker en, som er de ordentlige foreldrene.

Ordentlig er IKKE et synonym med biologisk!

Beste hilsen fra

Det er ikke flisespikkeri for det barnet som sitter der og blir fortalt at foreldrene ikke er "ordentlige" foreldre...

Og det finnes andre måter å forklare det på. Man kan forklare at barnet ikke lå i mamma sin mage, at barnet ble født i et annet land, av en annen dame, men at hun dessverre ikke kunne være mamma til barnet. Og at hun derfor ville at barnet skulle få vokse opp hos noen andre som kunne være glad i barnet. Og at disse foreldrene selvfølgelig er ordentlige foreldre, for det er dem man bor hos og som elsker en, som er de ordentlige foreldrene.

Beste hilsen fra

Helt enig i at det sikker kunne blitt sagt på en bedre måte, men forklares det ordentlig så er det vel mindre viktig hva slags ord og uttrykk som brukes?

Men jeg er jo ikke adoptivforelder selv, så jeg ser det jo utenifra - men jeg tror ikke jeg hadde tenkt over det hvis det eller ble forklart på en grei måte.

Annonse

Jeg er helt enig med deg at "orntlige foreldre" IKKE passer å si. Flisespikkeri er heller IKKE et ord jeg ville ha tolerert fra barnehage personale hvis jeg hadde kommet med innspill.

Nå har det seg sånn at det er vi som plastrer skrubbsår og gjør alt det andre "orntlige" foreldre gjør.

Kjenner en annen mor som fikk sin datter hjem gråtende nettopp fordi noen hadde sagt at hun ikke var den "orntlige mammaen.

Hun gikk til foreldrene til dette barnet og sa at hun kunne ta evnt spørsmål selv.

Etter at barna har fått en "ORNTLIG" forklarin er det blitt stille .

Hårsår har ikke noe med dette å gjøre. Jeg skjønner at du vil aha gjort dette på en ok måte .

Ta det opp direkte med styrer, dette er de pliktig til å ta på alvor!!

Lykke til.

Jeg er helt enig med deg at "orntlige foreldre" IKKE passer å si. Flisespikkeri er heller IKKE et ord jeg ville ha tolerert fra barnehage personale hvis jeg hadde kommet med innspill.

Nå har det seg sånn at det er vi som plastrer skrubbsår og gjør alt det andre "orntlige" foreldre gjør.

Kjenner en annen mor som fikk sin datter hjem gråtende nettopp fordi noen hadde sagt at hun ikke var den "orntlige mammaen.

Hun gikk til foreldrene til dette barnet og sa at hun kunne ta evnt spørsmål selv.

Etter at barna har fått en "ORNTLIG" forklarin er det blitt stille .

Hårsår har ikke noe med dette å gjøre. Jeg skjønner at du vil aha gjort dette på en ok måte .

Ta det opp direkte med styrer, dette er de pliktig til å ta på alvor!!

Lykke til.

"Flisespikkeri er heller IKKE et ord jeg ville ha tolerert fra barnehage personale hvis jeg hadde kommet med innspill."

HELT ENIG!!!

At noen sier "ordentlige foreldre" fordi de er ubetenksomme er nå én ting, men de burde da sannelig være åpne for å ta til seg det foreldrene sier.

Helt enig i at det sikker kunne blitt sagt på en bedre måte, men forklares det ordentlig så er det vel mindre viktig hva slags ord og uttrykk som brukes?

Men jeg er jo ikke adoptivforelder selv, så jeg ser det jo utenifra - men jeg tror ikke jeg hadde tenkt over det hvis det eller ble forklart på en grei måte.

Nå skrev jeg nettopp et svar som røk med da webbis fjernet trollet sine svar.

Kort gjenfortalt så vil jeg bare si at _jeg_ er trygg nok på min egen rolle til å ikke bli såra over å høre at jeg ikke er "ordentlig mor". Selv om jeg mener at siden å adoptere betyr "å ta til seg som sin egen", så er man per def ordentlige foreldre når man er adoptivforeldre.

Men for et barnehagebarn kan det faktisk gjøre stor skade å få høre at man ikke har ordentlige foreldre! Deres forståelse av begrepet "ordentlig" er begrenset, de er ikke i stand til å se ting i sammenheng, slik vi kan.

Og når man ser det sånn, så blir det rett og slett dumt å bruke et begrep som "ordentlig" om foreldrerollen.

Det er ikke flisespikkeri i det hele tatt, sett med barneøyne :-)

beste hilsen fra

Tootsieroll1365380854

Kort gjenfortalt så vil jeg bare si at _jeg_ er trygg nok på min egen rolle til å ikke bli såra over å høre at jeg ikke er "ordentlig mor". Selv om jeg mener at siden å adoptere betyr "å ta til seg som sin egen", så er man per def ordentlige foreldre når man er adoptivforeldre.

Men for et barnehagebarn kan det faktisk gjøre stor skade å få høre at man ikke har ordentlige foreldre! Deres forståelse av begrepet "ordentlig" er begrenset, de er ikke i stand til å se ting i sammenheng, slik vi kan.

Og når man ser det sånn, så blir det rett og slett dumt å bruke et begrep som "ordentlig" om foreldrerollen.

beste hilsen fra

ja, sorry, Snø. Det var selvfølgelig ikke til deg ;O)

beste hilsen fra

Ja, jeg skjønte det skjedde noe rart i tråden, ja...

Men jeg mener ikke at ikke du er "ordentlig forelder" for barnet ditt, jeg bare mente at det ikke var så mye å henge seg opp i hvis de brukte det ordet (fra en voksens synspunkt).

Men jeg bøyer meg i støvet og gir meg, de burde nok ha brukt et annet ord for å forklare det for barn.

*vaier med hvitt flagg*

beste hilsen fra

(Er det forresten _mitt_ svar de har fjernet?? Synes de at _jeg_ er web-troll nå?? Jaja...)

Annonse

Ja, jeg skjønte det skjedde noe rart i tråden, ja...

Men jeg mener ikke at ikke du er "ordentlig forelder" for barnet ditt, jeg bare mente at det ikke var så mye å henge seg opp i hvis de brukte det ordet (fra en voksens synspunkt).

Men jeg bøyer meg i støvet og gir meg, de burde nok ha brukt et annet ord for å forklare det for barn.

*vaier med hvitt flagg*

Hihihi.... det er helt greit det. Og poenget mitt var at de voksne i barnehagen - burde vaie med hvitt flagg slik som du gjorde nå ;o)

Det er ikke alltid like lett det der med ord. Barnehagen forsøkte å bruke barnevennlige ord, men resultatet ble dessverre like galt...

Og det er ikke deg webbis sletter...

Beste hilsen

Hihihi.... det er helt greit det. Og poenget mitt var at de voksne i barnehagen - burde vaie med hvitt flagg slik som du gjorde nå ;o)

Det er ikke alltid like lett det der med ord. Barnehagen forsøkte å bruke barnevennlige ord, men resultatet ble dessverre like galt...

Og det er ikke deg webbis sletter...

Beste hilsen

Sant nok, barnehagen burde kunne ta selvkritikk.

Det var da godt at det ikke var meg som ble sett på som troll...

*puste lettet ut*

Uansett hva man forsøker å forklare, er det helt på jordet å påstå at adoptivforeldre ikke er barnets "ordentlige", "egentlige" eller "riktige" foreldre.

Barnehageansatte bør generelt, ikke bare overfor adoptivbarn, være veldig forsiktige med å påstå at noen i barnets husstand - enten dette er en stefar, halvsøster eller fosterbror - ikke er "ordentlig", "ekte" eller "riktig". Er de nødt til å snakke om dette, får de sjekke med barnets familie først.

Småbarn vet godt hva det vil si at noe ikke er på ordentlig, og det blir helt håpløst å omtale nære familiemedlemmer som "ikke ordentlige".

Beste hilsen fra

Helt enig !

Jeg kunne forøvrig nesten ha skrevet innlegget sjøl- opplevde det samme da snuppa vår starta i barnehagen forrige uke !

Fått mange nyttige tips til hvordan Jeg skal formulere meg på foreldremøte i Vår barnehage ( for jeg blir å ta det opp, og blir rasende om noen kommer med "flisespikkeri" til meg !)

Uansett hva man forsøker å forklare, er det helt på jordet å påstå at adoptivforeldre ikke er barnets "ordentlige", "egentlige" eller "riktige" foreldre.

Barnehageansatte bør generelt, ikke bare overfor adoptivbarn, være veldig forsiktige med å påstå at noen i barnets husstand - enten dette er en stefar, halvsøster eller fosterbror - ikke er "ordentlig", "ekte" eller "riktig". Er de nødt til å snakke om dette, får de sjekke med barnets familie først.

Småbarn vet godt hva det vil si at noe ikke er på ordentlig, og det blir helt håpløst å omtale nære familiemedlemmer som "ikke ordentlige".

Helt enig!

Ta det opp med barnehagen - men ikke på foreldremøte: Be om samtale med pedagogisk leder og/eller styrer med en gang! Så kan dere diskutere om dere evt skal ta dette opp på foreldremøte i tillegg.

Hør med dem om de har lest veilederen som er laget om adoptivbarn i barnehagen. Den er virkelig bra.

(Har ikke rukket å lese innleggene de andre har skrevet her - du får beklage hvis jeg gjentar....)

Jeg er sjøl styrer i barnehage, og gjennom veilederen har vi fått mye info og nye perspektiv på forhold som vi ikke hadde reflektert over mye tidligere - og dette er også info som jeg vet personalet mitt trenger .

Lykke til!

Er litt travel akkurat nå, men ønsker du mer ideer/tanker - legg inn en mailadresse og så kan mailes.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...