Gå til innhold

laktoseintoleranse...

Anbefalte innlegg

Det har vært skrevet 1000 innlegg om temaet tidligere, men jeg er for lat i dag til å gå gjennom alle søkeresultatene.

Så derfor: Jenta vår fra Kina (17 mnd) har de siste dagene hatt hyppigere avføring enn tidligere, den er også litt grønnaktig. Dette er vel et tegn på laktoseintoleranse, er det ikke?

Hun har ellers ingen symptomer, ikke vondt i magen, ikke sur - viser i det hele tatt ingen tegn til ubehag.

Må vi likevel kutte melkeprodukter fra menyen på dette grunnlaget? Kan intoleransen bli verre dersom hun eksponeres for laktose, eller kan vi fortsette som vi har gjort til vi er litt sikrere på hva vi har å forholde oss til?

Vi gir henne forresten laktoseredusert melk allerede, men bruker vanlig melk i mat ellers.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197283-laktoseintoleranse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shangling

Hvis det først er de siste dagene hun har hatt hyppigere avføring og ellers ikke vil jeg anta at hun heller har fått i seg et virus eller bakterie som har forstyrret balansen i tarmene, og at det ikke nødvendigvis trenger å være laktoseintoleranse.

Grønnaktig avføring har jeg opplevd på mine to jenter i forbindelse med tannfrembrudd.

Er man usikker, så er det jo helt greit å teste det ut ved å gi dem et kosthold uten melk i over noen uker å se om det bedrer seg eller ikke. Det er jo såpass lett å finne alternativer til kumelk i dag at det skulle ikke by på store problemer vil jeg tro.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197283-laktoseintoleranse/#findComment-1386087
Del på andre sider

Gjest chinamom

Det er typisk symptom for laktoseintoleranse - og datteren din er i en alder hvor dette kan opptre.

Dersom det er laktoseintoleranse (ikke bare en midlertidig intoleranse grunnet ettervirkning av magesjau) vil symptomene fortsette. De kan bli kraftigere dersom hennes produksjon av laktaseenzym synker ennå mere.

Dersom du allerede gir henne laktosred. melk - og får grønn, hyppig diare - kan det syntes som hun allerde er ganske sensitiv.

Prøv å kutt all melk i en uke, for deretter å introdusere igjen. Dersom symptomene forsvinner i den melkefrie uken - for så å komme tilbake har du svaret ditt.

For å kutte all laktose må du huske på å kutte: ikke brød med margarin (må være merket melkefri margarin eller vegetabilsk fett), kun smør merket melkefri (selv vegetabilsk smør inneholder normalt laktose), joghurt, ost, myse, osv.

Laktosefri kost er ikke vanskelig å få til når dere først har kommet igang med det. Det finnes mange produkter i dag som kan brukes, sojamelk og rismelk finnes begge tilsatt kalsium.

Husk, ca. 70-80 prosent av barna født i Kina og Korea vil utvikle laktoseintoleranse i en eller annen form: noen klarer et glass melk, noen må ha laktoseredusert melk, og noen må holde seg helt borte.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197283-laktoseintoleranse/#findComment-1386921
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...