Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg fikk barn nr to for tre mnd siden. Jeg hadde vanvittig såre brystvorter, begge så ut som kjøttkaker. Det gikk i tillegg sopp i dem (omtrent halvparten(?) av spedbarn har sopp i munnen, dette setter seg lett i såre brystvorter).

Mycostatinkur (resept fra lege) over flere uker fikk knekken på soppen, og brystene helet. Det var noen uker med vonde bryst, en av disse ukene var (nesten) uutholdelig. Hadde jeg ikke ammet en gang før (og visst hvor lettvint og koselig det var når man først får det til skikkelig, etter en måned eller to) hadde jeg kanskje gitt opp. Nå er jeg glad for at jeg holdt ut.

Snakk med lege (hun kan se i babyens munn og på dine bryst for å sjekke om det er sopp, det gir en brennende smerte), med helsestasjon eller ammepoliklinikken på rikshospitalet eller ammehjelpen etc, som sjekker om babyen suger riktig, det er viktig både for forebygging og behandling av såre bryst.

Kjøp lanolinkrem på apoteket, det tåler baby fint å få i munnen, gjør at brystvorten ikke sprekker så mye mellom hver amming, og at den ikke gror fast i ammeinnlegg / bh.

Har du sopp, må du pensle babys munn og smøre dine bryst, kokvaske bh / håndklær / sengetøy / ammeinnlegg og alt som kan bære smitte, koke smokker kjempeofte, koke flasketuter lenge osv. Du kan lese mye om det på nettet.

Ikke kutt ut ammingen før du har snakket med noen som har peiling og som du kommuniserer med (ikke alle er på bølgelengde med helsesøster, feks). Plutselig ammeslutt gir brystbetelnnelse og mye større problemer.

Legen kan svare på om hva slags smertestillende du evt kan ta, for å overleve ammingen de kommende dagene.

Amme ofte, selv om det gjør vondt. Et spedbarn har tømt det aller meste av brystet etter 20 min, ikke la henne suge lenger for kosens skyld så lenge du er sår. La brystet hvile og tørke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197302-morsmelk/#findComment-1386240
Del på andre sider

melkespreng og sinnsykt såre brystvorter.

Hvor gammel er babyen din, da?

Det er kjempeondt med såre knopper, men det BLIR bedre, jeg lover! ;) Been there, done it!

Riktig ammeteknikk er alfa omega! Pass på at babyen gaper høyt nok og får godt tak, dvs mye av brystet inn i munnen og kke bare ligger og "sutter" ytterst på brystknoppen. Prøv å ligge og amme, mage mot mage med babyen. Se om du klarer å få igang utdrivingsrefleksen ved å håndmelke forsiktig før du legger barnet til. Dersom babyen ikke får ordentlig tak med en gang, stik en liten finger inn i munnviken for å få vekk vakumtrykket, sånn at babyen slipper, og prøv igjen. Det er altså kjempeviktig at h*n gaper over mye av brystet.

Ikke bruk engangsammeinnlegg av papir, de gjør ofte vondt verre.

Luft brystene så mye som mulig! Etter amminga - sitt med brystene i friluft, klem gjerne utet par dråper morsmelk og smør på og la lufttørke.

Det er en jævlig kjip situasjon, men de aler fleste må dessverre gjennom det til å begynne med. Bit tenna sammen og hold ut, det går som regel over i løpet av ikke altfor lenge!

Lykke til! Og spør gjerne mer, så skal jeg svare etter beste evne. Kanskje du finner noen råd og tips på Ammehjelpens nettsider også: http://www.ammehjelpen.no/default.asp

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197302-morsmelk/#findComment-1386265
Del på andre sider

Gjest klem til deg

melkespreng og sinnsykt såre brystvorter.

I tillegg til det som allerede er svart: Sprenget kan bare minskes ved å la babyen die.

Gå innom helsestasjonen med jevne mellomrom, for å sjekke at babyen legger på seg (nok), i denne perioden hvor du sliter med ammingen og du er usikker på om hun får i seg nok melk.

Du kan også pumpe og gi med flaske (kopp hvis hun ikke har etablert en god dietekninkk enda), for å la brystene få hvile litt fra ammingen innimellom.

Be om hjelp fra ammepoliklinikk der du bor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197302-morsmelk/#findComment-1386296
Del på andre sider

Annonse

Hvor gammel er babyen din, da?

Det er kjempeondt med såre knopper, men det BLIR bedre, jeg lover! ;) Been there, done it!

Riktig ammeteknikk er alfa omega! Pass på at babyen gaper høyt nok og får godt tak, dvs mye av brystet inn i munnen og kke bare ligger og "sutter" ytterst på brystknoppen. Prøv å ligge og amme, mage mot mage med babyen. Se om du klarer å få igang utdrivingsrefleksen ved å håndmelke forsiktig før du legger barnet til. Dersom babyen ikke får ordentlig tak med en gang, stik en liten finger inn i munnviken for å få vekk vakumtrykket, sånn at babyen slipper, og prøv igjen. Det er altså kjempeviktig at h*n gaper over mye av brystet.

Ikke bruk engangsammeinnlegg av papir, de gjør ofte vondt verre.

Luft brystene så mye som mulig! Etter amminga - sitt med brystene i friluft, klem gjerne utet par dråper morsmelk og smør på og la lufttørke.

Det er en jævlig kjip situasjon, men de aler fleste må dessverre gjennom det til å begynne med. Bit tenna sammen og hold ut, det går som regel over i løpet av ikke altfor lenge!

Lykke til! Og spør gjerne mer, så skal jeg svare etter beste evne. Kanskje du finner noen råd og tips på Ammehjelpens nettsider også: http://www.ammehjelpen.no/default.asp

Tusen takk for gode råd! får håpe det går over snart:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197302-morsmelk/#findComment-1387849
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...