Gå til innhold

Alkohol i graviditeten

Anbefalte innlegg

Hvor mange av dere drakk små (eller store) mengder alkohol mens dere var gravide?

Jeg synes det var en selvfølge å ikke gjøre det, og forskningsresultatene som sier at null alkohol er det eneste som er trygt er jo ikke akkurat nye. Men nå har jeg fått inntrykk av (etter å ha diskutert det med noen jeg kjenner og diverse avisoppslag) at det er helt normalt å ta seg et glass vin eller smake på glasset til kjæresten på fest. Er dette sant?

De som vil kan jo svare anonymt :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197354-alkohol-i-graviditeten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg drakk aldri under graviditetene mine.

Da jeg var gravid, 11 og 6 år siden, så var det ikke farlig å ta seg et glass vin i ny og ne.

Jeg liker ikke vin, så det var aldri noe savn. Jeg drikker aldri bare for å kose meg med en pils f.eks. på kveldene, drikker jeg så er det for at jeg skal på fest, og da blir det alltid endel mer :o).

Jeg smakte på alkohol 1 gang under graviditeten, og det var etter et besøk hos gynekologen min. Han spurte nemlig om jeg passet på å kose meg litt under svangerskapet og om jeg tok et glass vin med mannen min i helgene. Jeg svarte da at jeg var helt avholdende, hvorpå han svarte at det var det største tullet han noen gang hadde hørt!! Reis hjem og kos dere med en flaske vin på terassen sa han.. Jeg tok han på ordet og tok et glass hvitvin på terassen. Angret som en hund og følte meg nesten fyllesyk dagen etter!!

Det ble med det glasset...

Annonse

Drakk ikke noe etter at jeg fant ut jeg var gravid. Jeg smakte vel en slurk noen få ganger, men da er det snakk om mikroskopiske mengder.

Det første jeg drakk etter at snuppa ble født var en lettøl - og merket det. Tydelig ute av trening, det er eneste gangen jeg har fått til det der.

Jeg drakk ikke, men jeg kunne ta en liten smutt fra glasset til mannen min hvis han sa at det var en helt fantastisk vin. men totalt sett kan det ikke ha blitt mer enn et halvt glass sammen i begge graviditetene.

Hadde ikke noen lyst på, tror det satt psykisk ettersom jeg såg for meg hvordan alkoholen gikk rett gjennom navelstrengen til det lille pyret i magen.

I andre svangerskap tenkte jeg å ta et halvt glass vin til maten på nyttårsaften. Det smakte rart så det fristet ikke.

Dagen før fødselen drakk jeg et halvt glass vin fordi jeg hadde hørt at det skulle sette i gang riene. Det ble fødsel da, men det hadde det sikkert blitt uansett.

Det var alt. Det lureste er selvsagt å være totalavholdende når man er gravid.

Jeg drakk ikke noe alkohol mens jeg var gravid. Det vil si, jeg var på oktoberfest i München og drakk øl på Beerstubene der tidlig i svangerskap nr to, men det var før jeg hadde oppdaget at jeg var gravid. Fikk ganske dårlig samvittighet i etterkant, selv om jeg ikke ble full.

Jeg har drukket litt vin (maks et glass) mens jeg har ammet.

Jeg smakte på alkohol 1 gang under graviditeten, og det var etter et besøk hos gynekologen min. Han spurte nemlig om jeg passet på å kose meg litt under svangerskapet og om jeg tok et glass vin med mannen min i helgene. Jeg svarte da at jeg var helt avholdende, hvorpå han svarte at det var det største tullet han noen gang hadde hørt!! Reis hjem og kos dere med en flaske vin på terassen sa han.. Jeg tok han på ordet og tok et glass hvitvin på terassen. Angret som en hund og følte meg nesten fyllesyk dagen etter!!

Det ble med det glasset...

Utrolig hva enkelte leger får seg til å si!

Jeg har en venninne som er storrøyker. Da hun ble gravid med førstemann, var hun instillt på å slutte å røyke. Hun sa til legen sin at: "Jeg bør vel slutte å røyke nå?" Han svarte at neida, konen hans hadde røykt under alle svangerskapene og det hadde gått så bra så!

Dermed fortsatte venninnen min å røyke, til tross for alle advarslene hun fikk fra andre. Men hun fikk seg et støkk etter fødselen. Da sa nemlig jordmor: "Jeg ser at du røyker, morkaken er dårlig."

Det pussige er at hun likevel valgte å røyke også i neste svangerskap :(

Smakte hverken alkohol eller røyk da jeg var gravid. Kunne ikke falt meg inn, da jeg brekte meg hver gang jeg kjente lukta.

Har alltid hatt et moderat forhold til alkohol. Deler jeg ei vinflaske med noen en kveld, har jeg fått nok for flere mnd. fremover.

Annonse

For meg, enda så glad jeg er i vin og øl, var det en selvfølge å ikke drikke under svangerskapet. Det ble mye fuss om det da vi var i Sverige og i Danmark, for da jeg ba om alkoholfri øl, sa de alltid at "dette ølet er så å si alkoholfritt" og da jeg insisterte på absolutt ingen alkohol, ble det Ramlösa... triste saker. Drakk en hel flaske alkoholfri rødvin på DOL-treff husker jeg ;o)

Kunne aldri tenke meg å gamble med barnet som innsats når det gjelder alkohol eller andre nytelsesmidler. Jeg holdt meg unna alkohol, røyk (sluttet et år før vi bestemte oss for å bli gravide og prøvde så langt som mulig å holde meg unna steder der det ble røykt), og kaffe hadde jeg ikke lenger det minste lyst på.

Gjest det ble jeg fortalt av en kvinnelig lege

Utrolig hva enkelte leger får seg til å si!

Jeg har en venninne som er storrøyker. Da hun ble gravid med førstemann, var hun instillt på å slutte å røyke. Hun sa til legen sin at: "Jeg bør vel slutte å røyke nå?" Han svarte at neida, konen hans hadde røykt under alle svangerskapene og det hadde gått så bra så!

Dermed fortsatte venninnen min å røyke, til tross for alle advarslene hun fikk fra andre. Men hun fikk seg et støkk etter fødselen. Da sa nemlig jordmor: "Jeg ser at du røyker, morkaken er dårlig."

Det pussige er at hun likevel valgte å røyke også i neste svangerskap :(

Vi prøvde å bli gravide i mange år. Da det endelig lykkes for oss, å jeg var på min første kontroll, så ble selvfølgelig temaet røyking tatt opp.

Den kvinnelige legen sa at jeg ikke skulle stresse med å prøve å slutte å røyke, det kunne føre til at jeg fremprovosere en abort. Selvfølgelig skulle jeg ikke dampe å røyke hele tiden. Men hvis jeg holdt meg til de trekkene jeg "måtte" ha så var det helt ok.

Dette var i 1994.

Drikker aldri.

Tror alle i min omgangskrets, som har vært/er gravide, gjør det samme.

Var i bryllup for noen uker siden, og da var det ei som sa: "...men du tar deg vel ett glass (vin)?" Ble litt overrasket egentlig. Hun har ikke barn selv.

Ja, det er utrolig mange som foreslår eller antar at man tar et glass vin en gang i blant når man er gravid. Men dette er jo gammel viten, nå anbefaler helsevesenet (eller burde) totalavholdenhet.

Det var ikke vanskelig for meg, for jeg har aldri drukket mye uansett.

Med nr. 1 var jeg skikkelig på fylla helga før jeg - overraskende - fannt ut at jeg var gravid. Har ikke drukket i svangerskap etter det. Har av og til hatt et glass vin "for hånden" i selskap før det har vært offentlig kjent at jeg var gravid. Har da nippet til glasset - og endt opp med å drikke omlag et kvart glass - max. Dette har vel skjedd to ganger, tror jeg. (en i svangerskap 2 en i svangerskap 3)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...