Gå til innhold

Alkohol i graviditeten

Anbefalte innlegg

Jodak jeg tok et halvt glass vin ved spesielle anledninger i begge mine svangerskap. Dette er heller ikke 20 år siden, (bare 5 og 2). Jeg tør tilogmed stå frem med vanlig nick! Legen min stresset det ikke, og jeg tenker det ble noe sånt som 7 hele vinglass til sammen i løpet av begge svangerskap. Det var stort sett i forbindelse med jul og mitt eget bryllup.

Har aldri røkt, så det var ikke noe problem.

Fortsetter under...

Jeg drakk før jeg visste at jeg var gravid, men allerede da kjente jeg at jeg ikke likte det så godt som jeg pleide - ble trøtt og småkvalm selv av små mengder.

I løpet av svangerskapet regulerte det seg selv, hadde ikke klart å drikke om jeg hadde ønsket, det smakte rett og slett ikke. Må presisere at jeg ikke prøvde heller, altså, men det hendte jeg dyppet tunga i rødvinsglasset til mannen under en god middag.

Men jeg tok et glass champagne i et bryllup jeg var i, og nippet til det leeeeenge.

Her falt det seg sånn at nyttårsaften var en uke før jeg testet positivt (var ikke prøvere, så jeg mistenkte ikke at jeg kunne være gravid)....så da drakk jeg en del, kan man vel si. Fikk fryktelig dårlig samvittighet etterpå, og har ikke rørt alkohol siden :-)

Her falt det seg sånn at nyttårsaften var en uke før jeg testet positivt (var ikke prøvere, så jeg mistenkte ikke at jeg kunne være gravid)....så da drakk jeg en del, kan man vel si. Fikk fryktelig dårlig samvittighet etterpå, og har ikke rørt alkohol siden :-)

38+6 i dag, forresten - og klar for å presse ut nurket snart!

Vi prøvde å bli gravide i mange år. Da det endelig lykkes for oss, å jeg var på min første kontroll, så ble selvfølgelig temaet røyking tatt opp.

Den kvinnelige legen sa at jeg ikke skulle stresse med å prøve å slutte å røyke, det kunne føre til at jeg fremprovosere en abort. Selvfølgelig skulle jeg ikke dampe å røyke hele tiden. Men hvis jeg holdt meg til de trekkene jeg "måtte" ha så var det helt ok.

Dette var i 1994.

Man kan egentlig bli slått ut av mindre... Jeg hadde en tidligere kollega som delte en flaske vin med mannen sin HVER dag helt til hun var i 7. måned.. Hun var over 35 år og VISSTE ikke at det var skadelig... og selvfølgelig så opprettholdt hun også røykevanene sine. Det gikk tross allt ganske bra med barnet hennes, "kun" en liten bi-lyd på hjeret var å finne av lyter da han ble født..

Annonse

jeg drakk et til to glass vin av og til med den første, dette var i 1990..

Da sa til og med legen at det ikke var skadelig så lenge man ikke drakk mer og ofte..

Med de to siste født i 1993 og 2001 var jeg totalavholds..

jeg tror fortsatt ikke at et glass vin i ny og ne er skadelig, men når det ikke er anbefalt så bør det vel ikke gjøres:-)

Man kan egentlig bli slått ut av mindre... Jeg hadde en tidligere kollega som delte en flaske vin med mannen sin HVER dag helt til hun var i 7. måned.. Hun var over 35 år og VISSTE ikke at det var skadelig... og selvfølgelig så opprettholdt hun også røykevanene sine. Det gikk tross allt ganske bra med barnet hennes, "kun" en liten bi-lyd på hjeret var å finne av lyter da han ble født..

Jeg synes det høres ganske drøyt ut å dele en flaske vin om dagen selv om man ikke er gravid...

Annonse

Da jeg gikk med storesøster drakk jeg 1 glass rødvin i løpet av bryllupet vårt. Storesøster var da 21 uker gammel inni magen.

Det var det jeg drakk av alkohol mens jeg gikk med henne.

Før jeg visste jeg var gravid med lillesøster drakk jeg 2 drinker og 1 glass vin på en kveld. (Ble skikkelig på en snurr etter ikke å ha drukket siden bryllupet mitt som da var 1 år siden.)

Etter det tok jeg vel 2 slurker rødvin fordelt på resten av svangerskapet.

I dette svangerskapet har jeg så langt drukket 2 slurker rødvin.

Jeg har ikke dårlig samvittighet for de slurkene. Men det kunne heller ikke ramle meg inn å drikke noe mer.

Jeg drakk ingenting da jeg visste at jeg var gravid. Med førstemann var jeg akkurat begynt på et nytt studieår, og dette skulle selvsagt feires.. Var selvsagt kjempestresset da det etter ett par uker viste seg at jeg var gravid. Drakk ikke en dråpe etter dette, og ingenting i andre svangerskap.

Min dårlige samvittighet er at jeg ikke klarte å slutte å røyke i første svangerskap...

At gutten ble perfekt, og at jordmoren ikke kunne se noe spor på morkaken, betyr IKKE at det er OK å røyke når en er gravid. Gjort er gjort!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...