noami Skrevet 7. september 2005 Skrevet 7. september 2005 Har hatt et par overnattingsgjester her det er funnet lus på (oppdaget dagen etterpå ), og fikk litt panikk.....har et par spm; * overlever lus i selve puten? Putevaret er vasket, men bør vi gjøre noe med dyne/pute i tillegg? * hvor lang tid vil det gå før vi evt. oppdager noe på oss selv? har gått rundt og klødd i hodet helt siden vi fikk vite det, men kan foreløpig ikke funnet noe... * må guttungen være hjemme fra bhg om det skulle bli funnet lus på ham? bør vi gjøre noe mer sånn ellers, bortsett fra å være litt påpasselige for evt. symptomer i dagene fremover? Klær som har ligget fremme, bør de vaskes? Hvor lenge overlever lusen ute "i det fri"? 0 Siter
Gjest Henja Skrevet 7. september 2005 Skrevet 7. september 2005 Jeg opplevede det samme for et halvt års tid siden. Jeg puttet alle tekstilene dette barnet hadde vært i nærheten av (fra sengetøy til klærne som hang i gangen) i fryseren i 2 døgn! Mulig jeg er hysterisk, men fikk helt hetta... Når jeg vasket håret til ungene tok jeg noen dråper tea tre ojle i shampoen. Ellers har jeg ingen erfarning med lus. Lykke til! 0 Siter
Gjest blomsterløk Skrevet 7. september 2005 Skrevet 7. september 2005 Lus overlever i 2 1/2 - 3 døgn når den ikke er i hodet og suger blod ( det er det som gjør at det klør). Hvis putene ikke skal brukes holder det å legge den bort noen dager, det samme med klær og andre ting. Fra du får lus til det begynner å klø, kan det faktisk ta så mye som 2-3 mnd. Jeg vil anbefale deg å bruke lusekam på vått hår 1 gang i uka, for da oppdager du det raskt hvis dere har fått smitten. Det er forresten anbefalt å bruke lusekam jevnlig hvis man har barn i barnehage eller barneskole. Barnet trenger ikke å være hjemme fra barnehagen når lusebehandling er påbegynt. Husk ny kur etter 8 dager. Håper dere slipper unna. Og NB, ikke bruk kur hvis dere ikke oppdager lus. 0 Siter
Gjest lus - sky Skrevet 7. september 2005 Skrevet 7. september 2005 Har nettopp fått erfaring da en datter kom h jem fra skolen med lus i forrige uke......og hun klarte å smitte hele familien.......... I flg ilegget på lusemiddelet lever lus utenfor kroppen i 48 timer. Det anbefales å putte børster og alt som har vært i nærheten i fryseren i 2 døgn eller vask ved 60 grader. Nå har vi hatt kur nr 2 (som skal gjennomføres etter 8 dager). Nå håper vi at det er slutt - men ettersom minst 10 barn i klassen fortsatt ikke er ferdige med sin behandling er det stor sjanse for å bli smittet igjen. Dette er første gang vi opplever lus og jeg synes det har vært forferdelig. Håper vi ALDRI får det igjen! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.