Gå til innhold

Kan hun ta med seg felles barn 50 mil unna?

Anbefalte innlegg

Gjest pappa-lei-seg

Hei. Jeg er en pappa som har en sønn på tre år. Moren hans og jeg flyttet fra hverandre for halvannet år siden. Vi har samarbeidet greit hele tiden. Vi jobber begge i turnus og er avhengige av hverandre for å ting til å gå. I tillegg har min mor hatt han veldig mye før han begynte i barnehage forrige uke. Vi har delt foreldreansvar, men hun har hovedomsorgen for han.Jeg vil karakterisere samværet som et "65-35-prosentsamvær", men farmor har hatt min sønn nesten mer enn oss til tider. Nå har mor bestemt seg for å flytte 50 mil unna meg. Kan hun bare reise? Hva slags muligheter vil jeg ha i en eventuell rettssak? Hun forklarer at årsaken til at hunvil reise er at hun blir ensom her uten et nettverk rundt seg. HUn blir deprimert og mener at vår sønn vil få det bedre med en mor som "fungerer". Jeg har kommet med alternative løsninger, f. eks at vår sønn blir hos meg en stund og hun reiser hjem, hvor vi får en ny avtale om samvær. Så får vi se hvordan det vil bli etterhvert. Det er jo her sønnen vår har sitt nettverk. Dette er helt uaktuelt for henne. Jeg mener at det vil være negativt for vår sønn at han flytter så langt unna, da han er sterkt knyttet til meg, min mor, sin jevngamle fetter og øvrig familie på farssiden. Kan noen gi noen vink om hvordan jeg vil stille i en eventuell barnefordelingssak? Hilsen en meget frustrert og trist pappa.

Fortsetter under...

• Svar 139
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

23

• PieLill

20

• muriel

16

• Atene

8

Mest aktive i denne tråden

Om hun kan ? Ja, det kan hun. Så lenge hun har daglig omsorg, kan hun flytte dit hun vil i Norge. Men hun må regne med å ta sin del av reiseutgiftene ved samvær - har hun råd til det ? Er hun klar over det ?

Når det gjelder dine sjanser ved en evt. rettssak, må du ikke stole på hva noen svarer deg her. Kontakt advokat og vær ærlig.

ikkedoktordyregod

Om hun kan ? Ja, det kan hun. Så lenge hun har daglig omsorg, kan hun flytte dit hun vil i Norge. Men hun må regne med å ta sin del av reiseutgiftene ved samvær - har hun råd til det ? Er hun klar over det ?

Når det gjelder dine sjanser ved en evt. rettssak, må du ikke stole på hva noen svarer deg her. Kontakt advokat og vær ærlig.

takk for svar. Vi er klar over at reiseutgifter skal deles. Men skal det ikke tas i betraktning at barnet har fått tilknytning her sammen med meg og oss i fellesskap?

takk for svar. Vi er klar over at reiseutgifter skal deles. Men skal det ikke tas i betraktning at barnet har fått tilknytning her sammen med meg og oss i fellesskap?

Om dere ikke blir enige og begge står på sitt vil saken havne i retten. Utfallet der er uvisst. Erfaring tilsier vel at fedre ikke stiller alt for sterkt.

Om du allerede nå tenker at du er villig til å ta en rettsak på dette, bør du følge rådet om å skaffe en kompetent advokat.

Vær nøye med å sjekke at advokaten kan sine saker. Ellers er du garantert å tape.

Vær også nøye med å være helt ærlig overfor advokaten. Det er du som taper på at din advokat får seg overraskelser.

Jus og rettferdighet henger ikke så godt sammen som man kunne ønske.

Hva noen her på DOL mener vil være riktig, hjelper lite om jusen sier noe annet.

mvh

Gjest sukkerlake

Om dere ikke blir enige og begge står på sitt vil saken havne i retten. Utfallet der er uvisst. Erfaring tilsier vel at fedre ikke stiller alt for sterkt.

Om du allerede nå tenker at du er villig til å ta en rettsak på dette, bør du følge rådet om å skaffe en kompetent advokat.

Vær nøye med å sjekke at advokaten kan sine saker. Ellers er du garantert å tape.

Vær også nøye med å være helt ærlig overfor advokaten. Det er du som taper på at din advokat får seg overraskelser.

Jus og rettferdighet henger ikke så godt sammen som man kunne ønske.

Hva noen her på DOL mener vil være riktig, hjelper lite om jusen sier noe annet.

mvh

Fedre får omsorgen i mer enn 50% av sakene når saken går til retten.

Annonse

Selvfølgelig tas det i betraktning, og veies mot andre hensyn.

Det er mulig "sukkerlake" har rett i at fedre vinner over 50% av sakene som går til retten, men da må du også huske at de fedrene som skjønner at de ikke har noen sjanse, ikke går til retten overhodet. Starter man en rettssak, er det fordi man tror man har en sjanse til å vinne.

Jeg har overhodet ingen forutsetning for å uttale meg om hvorvidt du har en sjanse. Det er så mye som spiller inn.

'Jeg har kommet med alternative løsninger, f. eks at vår sønn blir hos meg en stund og hun reiser hjem, hvor vi får en ny avtale om samvær. Så får vi se hvordan det vil bli etterhvert.'

Gjør hun det, mister hun retten til hovedsamvær, det vedder jeg på (altså hvis det blir sak).

Hun kan nok det - så lenge hun har den daglige omsorg.

Å gå til rettssak er et sjansespill. Det vil alltid være en skjønnsmessig vurdering av hvor barnet vil ha det best, og det er ofte veldig vanskelig å spå resultatet på forhånd.

Ting som taler til mors fordel er at hun har hatt hovedomsorgen i en periode nå. Som regel vil dette medføre at barnet er nærmere knyttet til mor. I ditt tilfelle kan det hende at dette ikke stemmer, i og med at farmor har hatt omsorgen så mye.

Ting som taler til din fordel er at du er der barnet er vant til å være. Dette er også viktig - man ønsker ikke å flytte barnet med mindre man må.

Jeg anbefaler deg å innlede megling med mor for å forsøke å komme til enighet. Megling må du gjennom uansett for å kunne gå til sak senere, og er ofte en god arena for å prøve å bli enig.

Dersom du ønsker å gå til sak, anbefaler jeg at du går til advokat så fort som mulig slik at prosessen blir riktig fra første stund. Jeg opplever ofte at det er mye å "rydde" opp i når partene har forsøkt selv en periode.

ikkedoktordyregod

'Jeg har kommet med alternative løsninger, f. eks at vår sønn blir hos meg en stund og hun reiser hjem, hvor vi får en ny avtale om samvær. Så får vi se hvordan det vil bli etterhvert.'

Gjør hun det, mister hun retten til hovedsamvær, det vedder jeg på (altså hvis det blir sak).

Skjønner at det er mye som spiller inn. Vi er begge ressurssterke folk. Men alle, også mor, sier at jeg og min er spesielt knyttet til hverandre. Jeg er definitivt villig til å gå til sak (selv om jeg i utgangspunktet ikke ønsker dette). Årsaken til at vi ikke har delt omsorg, er fordi vi ble enige om at hun skulle få min andel av barnetrygden. Hun har også fått min andel av kontantstøtten. Min mor passet på sønnen da vi jobbet samtidig. Det ikke megleren opplyste meg om var at delt omsorg innebar at mor faktisk f.eks kunne reise innenlands når som helst. Men hvordan skal det bli hvis jeg taper en eventuell rettssak, får gjeld og kanskje ikke får like god råd til å ha den lille kontakten jeg kunne fått med han langt unna??? Det er så mye å tenke på. Blir sprø av dette!!!!! Jeg tenker jo faktisk bare på at min sønn burde bli i sitt miljø, hvor han mange rundt seg. min eks mor jobber selv og har ikke mulighet til å steppe inn, som min mor kan. Eks har alle muligheter til å ha det bra her. Det vet hun, for vi har jo stilt opp for henne alle sammen, så hun kan komme seg ut og møte folk. Dette er helt forferdelig!!!! Men takk for alle innlegg, leser med stort engasjement!!!

ikkedoktordyregod

Fedre får omsorgen i mer enn 50% av sakene når saken går til retten.

Interessant!!! Hva er det som skal til da? Må mor være sinnsyk eller er det andre ting, som f. eks at det er galt å rive barnet opp fra sitt tilknyttede miljø, som spiller inn?

Annonse

Skjønner at det er mye som spiller inn. Vi er begge ressurssterke folk. Men alle, også mor, sier at jeg og min er spesielt knyttet til hverandre. Jeg er definitivt villig til å gå til sak (selv om jeg i utgangspunktet ikke ønsker dette). Årsaken til at vi ikke har delt omsorg, er fordi vi ble enige om at hun skulle få min andel av barnetrygden. Hun har også fått min andel av kontantstøtten. Min mor passet på sønnen da vi jobbet samtidig. Det ikke megleren opplyste meg om var at delt omsorg innebar at mor faktisk f.eks kunne reise innenlands når som helst. Men hvordan skal det bli hvis jeg taper en eventuell rettssak, får gjeld og kanskje ikke får like god råd til å ha den lille kontakten jeg kunne fått med han langt unna??? Det er så mye å tenke på. Blir sprø av dette!!!!! Jeg tenker jo faktisk bare på at min sønn burde bli i sitt miljø, hvor han mange rundt seg. min eks mor jobber selv og har ikke mulighet til å steppe inn, som min mor kan. Eks har alle muligheter til å ha det bra her. Det vet hun, for vi har jo stilt opp for henne alle sammen, så hun kan komme seg ut og møte folk. Dette er helt forferdelig!!!! Men takk for alle innlegg, leser med stort engasjement!!!

Du bør få lirket henne med til et familievernkontor. Der kan dere snakke sammen med en kvalifisert fagperson og komme fram til hvordan framtiden skal bli.

Om hun flytter har hun sitt på det tørre juridisk. Men ellers?

Jeg har veldig vanskelig for å se noen gode grunner i det hele tatt for at den ene forelderen skal skille barn og den andre forelderen med 50 mil - unntatt i volds- og incestsaker såklart, da kan man neppe gjør avstanden stor nok.

Råder deg til å spille med åpne kort overfor mor, også om at du evt tvinges til å gå til sak dersom hun flytter. Hvis du ordner ting bak ryggen hennes, kan du regne med at dere blir uvenner med alt det vil medføre. Svelg noen kameler, det er garantert verdt det.

Få dessuten fram at du for alt i verden ikke vil miste kontakten med barnet og heller ikke henne, ditt barns mor.

Lykke til i en vanskelig tid.

Hun kan nok det - så lenge hun har den daglige omsorg.

Å gå til rettssak er et sjansespill. Det vil alltid være en skjønnsmessig vurdering av hvor barnet vil ha det best, og det er ofte veldig vanskelig å spå resultatet på forhånd.

Ting som taler til mors fordel er at hun har hatt hovedomsorgen i en periode nå. Som regel vil dette medføre at barnet er nærmere knyttet til mor. I ditt tilfelle kan det hende at dette ikke stemmer, i og med at farmor har hatt omsorgen så mye.

Ting som taler til din fordel er at du er der barnet er vant til å være. Dette er også viktig - man ønsker ikke å flytte barnet med mindre man må.

Jeg anbefaler deg å innlede megling med mor for å forsøke å komme til enighet. Megling må du gjennom uansett for å kunne gå til sak senere, og er ofte en god arena for å prøve å bli enig.

Dersom du ønsker å gå til sak, anbefaler jeg at du går til advokat så fort som mulig slik at prosessen blir riktig fra første stund. Jeg opplever ofte at det er mye å "rydde" opp i når partene har forsøkt selv en periode.

Det kan hun da selvfølgelig ikke!

Gjest pappa-lei-seg

Neida - hun kan ikke dra uten at dere blir enige... Regner med at dere må begynne med megling på familiekontoret?! - og ta det videre derfra ... Lykke til!

Å? Er noe sånt jeg håper på da... Er det virkelig sant? Hunsier hun har fått en jobb der, og flytter om tre måneder. Hva om ikke vi blir enige da? Hva da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...