Gå til innhold

Avslag på søknad om Velferdspermisjon

Anbefalte innlegg

Jeg er litt deppa over arbeidsgiveren min i dag, og vil gjerne høre hva dere mener om svaret jeg fikk. Jeg søkte om 10 dagers velferdspermisjon med lønn, og brukte et eksempel som jeg har tatt vare på her innefra.

Svaret jeg fikk: "Det er ingen praksis for å gi en slik permisjon i forb. med adopsjon da det er helt normalt at omsorgspermisjonen starter når hentereisen starter. Henting er å rekne for det samme som som fødsel og blir som sådan å behandle som start av permisjon."

Hva synes dere? Vi overtar ikke omsorgen for barnet før etter minst tre uker på Sri Lanka, så det argumentet holder ikke for oss! Jeg må si jeg er litt skuffet, da min arbeidsgiver vanligvis har ganske bra ordninger!

Ville dere gått videre med saken? Takker for svar!

Klem fra

Fortsetter under...

Regler for fri med lønn ved fødsel og adopsjon, er regulert i arbeidsmiljøloven.

For utfyllende opplysning ang. dine rettigheter, kan du ta kontakt med Arbeidstilsynet.

Det gjelder noen regler om hvor lenge dere har vært i arbeid, ol.

Kanskje permisjon u. lønn noen dager er et alternativ om det ikke fører frem for dere. Da er ofte arbeidsgiver mer velvillig.

Lykke til.

Skulle nesten tro vi hadde samme arbeidsgiver. ;-)

Hos meg var svaret at de valgte å forholde seg til personalhåndboka, og der står ikke adopsjon oppført som en årsak til å innvilge velferdspermisjon.

Grrrrr...

Slår ikke det svaret jeg fikk forrige gang. Det er nemlig et eget punkt som heter "særlige grunner" i vårt personalreglement. Og jeg søkte under det. Og fikk som svar at "særlige grunner" betydde dødsfall.... Kunne de ikke bare skrive det da???! Grrrr....

Men jeg søker med friskt mot denne gangen ;-)

Beste hilsen fra

Ja det ville jeg helt klart. Begrunn din klage med at hentereisen vil vare i en viss periode og at dere ikke skal overta omsorgen før etter ca 3 uker. Det er først da dere kan begynne i "ordinær adopsjonspermisjon". Kan også kort nevne at vi som adoptanter ikke får de tre ukene med permisjon før fødsel slik som fødende får. I tariffavtalen § 22 (tror jeg) står det at det kan innvilges permisjon ved "nødvendige omsorgsbehov", og som min arbeidsgiver sa så kunne de ikke se noen mer nødvendige behov enn en hentereise. Både min mann og jeg fikk 2 uker med lønn ved begge adopsjoner.

Lykke til!

Annonse

Jeg ville forhørt meg om dine rettigheter. Tror din arbeidsgiver har rett, men det skader ikke å sjekke det ut med fagforeningen.

Det er nok rett at de ikke har praksis for å gi permisjon til adopsjon, men å si at henting er å regne for det samme som fødsel synes jeg er å trekke det vel langt! Er dere ikke enig i det? Vi må vente tre uker etter fødsel vi da, før vi får ungen vår!!??

Ja det ville jeg helt klart. Begrunn din klage med at hentereisen vil vare i en viss periode og at dere ikke skal overta omsorgen før etter ca 3 uker. Det er først da dere kan begynne i "ordinær adopsjonspermisjon". Kan også kort nevne at vi som adoptanter ikke får de tre ukene med permisjon før fødsel slik som fødende får. I tariffavtalen § 22 (tror jeg) står det at det kan innvilges permisjon ved "nødvendige omsorgsbehov", og som min arbeidsgiver sa så kunne de ikke se noen mer nødvendige behov enn en hentereise. Både min mann og jeg fikk 2 uker med lønn ved begge adopsjoner.

Lykke til!

Takk for svar! Jeg nevnte både det at vi ikke har 3 uker før fødsel, og det at vi må bruke 4-5 uker på hentereisen. Men det gikk tydeligvis ikke inn. Heldige dere da!!

Det er ikke det at jeg hadde regnet med å få positivt svar, men jeg synes at svaret var vel avvisende! Og så slo de fast en del ting som de tydeligvis ikke hadde greie på!

De skrev også at jeg kunne sende søknad om permisjon med ca. tidspunkt på forhånd, og så kunne jeg ringe inn og bekrefte oppstartsdato så snart denne er avklart! Jeg aner jo ikke når jeg får tildeling, så det er jo litt for dumt for meg å begynne å gjette på når jeg skal ut i permisjon... :)

Klem

Gjest FrekkeFrida

Det er nok rett at de ikke har praksis for å gi permisjon til adopsjon, men å si at henting er å regne for det samme som fødsel synes jeg er å trekke det vel langt! Er dere ikke enig i det? Vi må vente tre uker etter fødsel vi da, før vi får ungen vår!!??

Jeg ville diskutert dette med tillitsvalgt og fagforenig og høre hva de sier. Har ikke erfaring av adopsjon selv så jeg vet ikke hva som er praksis. Høres ut som du har fått klønete svar i hvert fall.

Jeg ville diskutert dette med tillitsvalgt og fagforenig og høre hva de sier. Har ikke erfaring av adopsjon selv så jeg vet ikke hva som er praksis. Høres ut som du har fått klønete svar i hvert fall.

Takk for svar igjen! Ja, jeg har tenkt å legge det frem for lederen i Tekna på bedriften for å høre hva han mener. Har ikke helt gitt opp håpet! :)

Klem fra

Ja, jeg vil definitivt anbefale deg til å klage på dette. Jeg synes du bør levere en skriftlig klage der du legger fram de argumentene du kom med i innlegget ditt her, samt at det er svært mange arbeidsgivere som gir 10 dager velferdspermisjon med lønn til dette. Vi fikk begge to (jobber i kommune og fylkeskommune.) Tror at når arbeidsgiverene får tenkt seg om, så skjønner også de at det ikke er for mye å be om. Vi tar jo ikke ut de ukene mor vanligvis får før fødselen. Og er ikke en adopsjonsreise et spesielt tilfelle, så vet ikke jeg. Lykke til!

Takk for svar! Jeg nevnte både det at vi ikke har 3 uker før fødsel, og det at vi må bruke 4-5 uker på hentereisen. Men det gikk tydeligvis ikke inn. Heldige dere da!!

Det er ikke det at jeg hadde regnet med å få positivt svar, men jeg synes at svaret var vel avvisende! Og så slo de fast en del ting som de tydeligvis ikke hadde greie på!

De skrev også at jeg kunne sende søknad om permisjon med ca. tidspunkt på forhånd, og så kunne jeg ringe inn og bekrefte oppstartsdato så snart denne er avklart! Jeg aner jo ikke når jeg får tildeling, så det er jo litt for dumt for meg å begynne å gjette på når jeg skal ut i permisjon... :)

Klem

"Personaldama" der jeg jobber trodde adoptivbarn kom med eskorte...........

Jeg informerte min overodnede "dryppvis" om hvordan adopsjon fungerer.

Jeg har et godt forhold til henne, og tror nok hun snakket min sak da jeg søkte om velferdspermisjon med lønn.

Jeg var litt forberedt på å klage, men slapp heldigvis det.

De argumentene jeg hadde i bakhånd var bl.a. minimalt med fravær fra jobb. Mitt kjennskap til velferdspermisjoner gitt til barnas skidag på skolen, korpsturer, fotballturneringer.

Jeg liker ikke å bruke den slags argumenter, men må man, så må man.

Du kan ta tak i begrunnelsen de ga i avslaget. Den er jo helt feil. De argumenterte jo med at det er helt normalt at omsorgspermisjonen starter når man reiser, noe den ikke gjør.

Vi brukte to dager på reise før vi overtok omsorgen for lillesøster i Etiopia. Trygdekontoret godtok ikke at permisjonen startet før vi overtok den faktiske omsorgen så jeg måtte ta to dager ulønnet permisjon.

Lykke til.

mvh

Annonse

Så trasig da, Lanka !!!! Det KAN jo være en ide å klage på avslaget, og begrunne det nettopp med at dere faktisk ikke overtar omsorgen før etter tre uker. Da har dere jo ikke rett til svangerskapspermisjon heller da ??

Krysser fingre og tær for at det ordner seg for dere !!!!

Stor klem fra

Hei!

Forrige gang vi adopterte fikk jeg noen dagers velferdspermisjon med lønn ifm hentereise. Jeg argumenterte da med at vi ikke overtar omsorgen før etter xx dager,og at henteriesen er obligatorisk. og det gikk greit.

Er litt spent nå, med den nye bestemmelsen om 2 ukers omsorgspermisjon. Jeg er litt usikker på hvordan det tolkes i bedriftene. Vil noen si at dette kan brukes i fbm A) hentereise?. Eller skal B) omsorgspemisjonen kun brukes av den av foreldrene som ikke har adopsjonspermisjon de 2 første ukene etter at man har overtatt omsorgen?

Hvis bedriften mener alt A, så vil det jo si at dette lovfester vår rett til å få permisjon under hentereise. MEn hvis det tolkes som alt B, så vil det si at vi som før må søke om velferdspermisjon ifbm hentereise, men i tillegg så skal altså BEGGE foreldre få fri de to første ukene etter at adopsjonspermisjonen har begynt- (den ene benytter da den nye regelen om 2 uker perm ifbm adopsjon).

Jeg antar at det er alt. B som er lovens intensjon. Er det noen som kan BEKREFTE dette?

Slår ikke det svaret jeg fikk forrige gang. Det er nemlig et eget punkt som heter "særlige grunner" i vårt personalreglement. Og jeg søkte under det. Og fikk som svar at "særlige grunner" betydde dødsfall.... Kunne de ikke bare skrive det da???! Grrrr....

Men jeg søker med friskt mot denne gangen ;-)

Beste hilsen fra

Hei - jeg søkte også velferdpermisjon under "særlige grunner". Sjefen min sa at hvis ikke adopsjon/adopsjonsreise er "særlige grunner", da er det ingenting som er særlige grunner...Jeg fikk permisjon med lønn i 10 dager, og flere dager fri i tillegg som han satt som avspasering - jobber i staten. Synd at det er så ulikt praktisert dette med permisjon.

Hilsen fra meg

Hei!

Forrige gang vi adopterte fikk jeg noen dagers velferdspermisjon med lønn ifm hentereise. Jeg argumenterte da med at vi ikke overtar omsorgen før etter xx dager,og at henteriesen er obligatorisk. og det gikk greit.

Er litt spent nå, med den nye bestemmelsen om 2 ukers omsorgspermisjon. Jeg er litt usikker på hvordan det tolkes i bedriftene. Vil noen si at dette kan brukes i fbm A) hentereise?. Eller skal B) omsorgspemisjonen kun brukes av den av foreldrene som ikke har adopsjonspermisjon de 2 første ukene etter at man har overtatt omsorgen?

Hvis bedriften mener alt A, så vil det jo si at dette lovfester vår rett til å få permisjon under hentereise. MEn hvis det tolkes som alt B, så vil det si at vi som før må søke om velferdspermisjon ifbm hentereise, men i tillegg så skal altså BEGGE foreldre få fri de to første ukene etter at adopsjonspermisjonen har begynt- (den ene benytter da den nye regelen om 2 uker perm ifbm adopsjon).

Jeg antar at det er alt. B som er lovens intensjon. Er det noen som kan BEKREFTE dette?

Loven er desverre ikke helt tydelig og vil nok åpne for forskjeller fra sted til sted........

Vi har tolket den slik at fedre ved adopsjon nå skal få rett til 2 uker på lik linje med fedre ved fødsel.

Loven gjelder forøvrig ikke før 1.1.06

Mammaen kan derfor søke 2 ukers velferdspermisjon og pappaen to uker omsorgspermisjon til hentereisa.

Det fikk vi innvilget nettopp.

Loven er desverre ikke helt tydelig og vil nok åpne for forskjeller fra sted til sted........

Vi har tolket den slik at fedre ved adopsjon nå skal få rett til 2 uker på lik linje med fedre ved fødsel.

Mammaen kan derfor søke 2 ukers velferdspermisjon og pappaen to uker omsorgspermisjon til hentereisa.

Eller pappaen søker om 2 ukers velferdspermisjon for selve hentereisen og 2 ukers omsorgspermisjon til bruk f eks etter hjemkomsten.

Min mann fikk innvilget totalt 4 ukers permisjon med lønn (velferd og omsorg) ved begge våre hentereiser :)

Hei!

De som får barn med eskorte har jo samme rett til den to ukers omsorgspermisjonen. Så derfor trodde jeg at de som må hente barnet i utlandet kan be om å få x antall dager velferdspermisjon i tillegg. F.eks i Thailand så må du være i landet ca en uke før du overtar omsorgen. Så da kan du be om en uke....

Hei!

De som får barn med eskorte har jo samme rett til den to ukers omsorgspermisjonen. Så derfor trodde jeg at de som må hente barnet i utlandet kan be om å få x antall dager velferdspermisjon i tillegg. F.eks i Thailand så må du være i landet ca en uke før du overtar omsorgen. Så da kan du be om en uke....

Jeg tror ikke det er slik at omsorgspermisjonen for far må starte den dagen man overtar omsorgen.

Min oppfordring er å søke full velferdspermisjon (2 uker) i tillegg til omsorgspermisjon (2 uker) uansett om permisjonene tas ut hjemme eller på hentereise :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...