Gå til innhold

"Gutte- og jenteleker"

Anbefalte innlegg

Da sa sønnen vår var 2-3 år ga vi ham dukke og dukkevogn (type billig paraplytrille!) Han tok den med opp på en høy kant, og ropte: "Se så fort den kan kjøre, mamma!" og satte vognen utfor kanten..Med dukken i!

Ikke flere dukker på den gutten, nei, han var tydeligvis mer interessert i kjøretøy!

Ellers har de stort sett begge fått leker de ønsker seg, uavhengig om det var "gutteleker" eller "jenteleker"

mvh

Fortsetter under...

Hjemme hos oss har Bella hatt tilgang på gutteleker siden hun var pitteliten. Kassen med biler og alle de andre guttelekene står side om side med jentelekene. Men det er dukker og barbie og "jente-lego" hun leker med når hun er alene, eller når hun har venninner på besøk.

Når søskenbarnet (gutt) er på besøk hender det at guttelekene kommer fram.

Utover å gi henne tilgang til alle mulige leker har vi ikke gjort noe for å påvirke leken hennes i den ene eller den andre retningen, og ser heller ikke vitsen med det.

Likestilling handler om like muligheter og valgfrihet. Ikke om å tvinges til å gjøre ting fordi det er "politisk korrekt".

Beste hilsen fra

Jeg har en unge av hvert kjønn, så begge har tilgang på alle slags leiker. Ingen av dem er noe særlig opptatt av biler, gutten var det når han var bitteliten, men ikke nå lenger.

De leiker mamma og pappa og andre rolleleiker med dokkene, når storebror synes han har tid til å leike med lillesøster. Han begynner ikke å leike med dokker på egenhånd sånn som hun gjør.

Ellers går det mye i lego for begge to, storebror var hekta på brio-mekk en periode, og lillesøster er opptatt av smådyr og dokkehus.

De velger sjøl hva de vil leike med, og det er til tider på tvers av kjønnsroller og til tider fullstendig etter kjønnsrollene.

Jeg er ganske bevisst på at begge skal få herje litt, klatre i trær, hoppe og kjøre på ski. Så langt er gutten langt mer forsiktig og engstelig på nye fysiske ting enn jenta.

100% av miljøet? Det er ihvertfall tull:) Ungen min er et bevis på det.

Jeg har ofte spurt ungen når jeg har hentet han: "hva har dere gjort på idag? har du lekt med dokker med xxx eller yyy?" Svar, med rynking på nesen: "Neeeii" Da var han 2 år.

Morsomt det der. Da nevøen min var to år gammel, elsket han å trille dukkevogn. Om det var noen dokke eller ikke oppi spilte ingen rolle. Han studerte nemlig bare hjulene på vogna, så hvordan de beveget seg osv. For mine jenter hadde det vært utenkelig å trille rundt på en tom dokkevogn....

Våre tre eldste er så tette i alder, at både gutt og jenter har hele tiden hatt tilgang på begge deler.

Gutten leker mye med traktorer og tilhørende utstyr. Tidligere har det også gått en del i lego.

Jentene leker jo en del med dukker - men mest av typen barbie og liknende.

De er også flinke til å leke sammen, og da kan jentene godt leke med "gutteleker" og motsatt.

Ellers er utkledningstøy veldig populært her i huset.

Men jeg gjør ikke noe for å få ungene til å leke med noe annet. De bestemmer selv hvilke leker de vil leke med, enten det er gutte- eller jenteleker.

Morsomt det der. Da nevøen min var to år gammel, elsket han å trille dukkevogn. Om det var noen dokke eller ikke oppi spilte ingen rolle. Han studerte nemlig bare hjulene på vogna, så hvordan de beveget seg osv. For mine jenter hadde det vært utenkelig å trille rundt på en tom dokkevogn....

Sånn er det med gutten vår også. Han nærmer seg nå 3 år og sloss lenge med storesøster om dukkevogna. Vi endte opp med å kjøpe dukkeparaplytrille til ham. Han farer rundt i vill fart, krasjer og studerer hvordan vogna fungerer. Det samme skjer med de små handlevognene i butikken. Han tar sats, ser om det er noen paller å krasje i eller noen folk i veie, og peiser på :-). Søsterea derimot, er flinkere til å fylle oppi kurva. Kjent positur på sønnen vår, er at han ligger rett ut på golvet ogstuderer hvordan alle fiksfakserier funker...

Men da jeg kjøpte paraplytrilla i lekebutikken, reagerte jeg på at det på at det stor "Jenteleker - blå" på kvitteringen. Dette kommenterete jeg også. Begrunnelsen var at de drev en form for statistikk over hva slags leker de solgte. Men ekspeditøren var enig i at det virket litt tåpelig...

Annonse

Kan ikke huske at vi hadde noen typiske gutteleker til ungene da de var babyer. De hadde babygym, rangler og sånne babylego-tog, spilledåser, litt kosedyr og biteringer. Dette er vel leker jenter har like mye utbytte av? Ellers må ting ha forandret seg mye siden mine var små.. PÅ babystadiet er det jo komplett likegyldig om lekene er rosa eller lyseblå, da må man heller tenke utviklingstrinn og hva de er i stand til å håndtere.

Ettersom de gradvis blir større blir det mer og mer opp til deres egne preferanser hva de får av leker. Det syns jeg er naturlig i allefall.

Det er jo ikke ønskelig å avskaffe kjønnene akkurat.. Og det er jo gjennom lek barn blir kjent med seg selv og sin identitet. Gutteleker og jenteleker er kanskje nødvendig i den prosessen det er å bli seg bevisst sitt eget kjønn, hva vet jeg?

Jeg har ingen planer om å gripe inn og styre guttene mine i mer feminin retning når det gjelder lek. Derimot tror jeg ungene lærer mye av å se hvordan kjønnsrollene fungerer foreldrene i mellom. Det syns jeg er mye viktigere å være bevisst på - ikke minst for min egen del.

Sånn er det med gutten vår også. Han nærmer seg nå 3 år og sloss lenge med storesøster om dukkevogna. Vi endte opp med å kjøpe dukkeparaplytrille til ham. Han farer rundt i vill fart, krasjer og studerer hvordan vogna fungerer. Det samme skjer med de små handlevognene i butikken. Han tar sats, ser om det er noen paller å krasje i eller noen folk i veie, og peiser på :-). Søsterea derimot, er flinkere til å fylle oppi kurva. Kjent positur på sønnen vår, er at han ligger rett ut på golvet ogstuderer hvordan alle fiksfakserier funker...

Men da jeg kjøpte paraplytrilla i lekebutikken, reagerte jeg på at det på at det stor "Jenteleker - blå" på kvitteringen. Dette kommenterete jeg også. Begrunnelsen var at de drev en form for statistikk over hva slags leker de solgte. Men ekspeditøren var enig i at det virket litt tåpelig...

Morsom gutte-gutt du har :-)

Enig i at det blir for dumt å kalle ting for jente- kontra gutteleker i butikken!

Jentene mine har fått radiostyrt bil, tog, båter, lego med biler etc. Men veldig tidlig merket jeg at eldste hadde en forkjærlighet til bøkene med prinsesseeventyr (hun hadde disse Disney-eventyrene), i forhold til de med Djungelboken, Peter Pan etc.

Jeg har tvilling-gutter . Ett av deres søskenbarn er en jente som er 9 mnd eldre enn de er . Til bursdadgen sin nå sist , fikk hun ett dukkehus . Da var det litt morsomt å se at de to guttene låg langflat på gulvet å lekte med huset , mens jenta kjørte bil på bordet :-)

Hmmm. Jeg må innrømme at jeg ikke har sjekket utvalget i det siste (har store barn nå).

Men: Det er ikke i ditt eget hode at denne kategoriseringen finner sted?

Altså - synes du at en bil er en gutteleke, f.eks?

Jeg har med skrevet dette i hermetegn nettopp derfor.

Hvis du går inn i en leketøysbutikk og sier du skal ha en leke til en 4-åring, tror jeg veldig mange ekspeditører vil spørre om det er til gutt eller jente.

Jeg tror ikke det er helt likegyldig hva slags leker barna leker med, men er heller ikke for å styre for mye.

Jeg tor at det både er gener og sosial læring som betyr noe m.h.t hva barna ønsker å leke med.

Annonse

Hmmm. Jeg må innrømme at jeg ikke har sjekket utvalget i det siste (har store barn nå).

Men: Det er ikke i ditt eget hode at denne kategoriseringen finner sted?

Altså - synes du at en bil er en gutteleke, f.eks?

Jeg har med skrevet dette i hermetegn nettopp derfor.

Hvis du går inn i en leketøysbutikk og sier du skal ha en leke til en 4-åring, tror jeg veldig mange ekspeditører vil spørre om det er til gutt eller jente.

Jeg tror ikke det er helt likegyldig hva slags leker barna leker med, men er heller ikke for å styre for mye.

Jeg tor at det både er gener og sosial læring som betyr noe m.h.t hva barna ønsker å leke med.

Jeg er en annen

"Gjør dere noe for å dreie deres små over på leker som anses egnet for det motsatte kjønn?"

Hvorfor i alle dager skulle man gjøre det?

Forskning har forresten vist at om barna får velge selv så velger de leker som man ville kategorisere som tilhørende deres eget kjønn.

Jeg har så langt fått to skjønne jenter. Jeg har gitt dem tråtraktor, biler, gravemaskiner ol.

Hva er det de leker med? Dukker, dill dall og fjas. I sandkassa lager de slott til prinsesser, og pynter med blader og pinner. Traktorer og lastebiler enser de ikke.

Tråtraktoren er de bortpå innimellom, men det er yderst sjelden.

Jeg tror fullt og fast på at det faktisk er biologiske forskjeller som styrer barna. Majoriteten av jenter foretrekker å leke med jenteleker, og majoriteten av gutter foretrekker å leke med gutteleker.

Også finnes det noen som liker begge deler, og så finnes det de som foretrekker å leke med det andre kjønns leker. Alt er helt greit.

Det som blir feil er å tvinge barna til å leke med leker de ikke har interesse av.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...