Gå til innhold

6 åring som blir fort sliten, astma?

Anbefalte innlegg

6 åringen blir raskere sliten enn det man kan forvente av en ellers aktiv og frisk gutt. Han blir veldig svett og mister totalt humøret.

Har hadde astma som 2-3 åring, men har ikke hatt anfall av noe slag siden det. Kan han likevel ha nedsatt lungefunksjon/ et snev av astma?

Det er ikke noe som har oppstått nå, vi har vel opplevd flere episoder det siste året.....

Noen med astmabarn som kjenner dette igjen?

(joda, vi skal en tur til legnsnart)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197502-6-%C3%A5ring-som-blir-fort-sliten-astma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åtteåringen min var også slik. Gymlæreren kommenterte en gang at hun ble lettere sliten enn de andre i gymtimen. Han mente også det kunne komme av at hun var veldig ivrig i gym og dermed "tok seg helt ut" første halvdel av timen.

Siden jeg visste hun hadde bilyd på hjertet (utredet og funnet som "normal bilyd") dro jeg til legen med henne. Legen testet puls og hjerte og fant uregelmessigheter i pulsslagene. Dette var også innenfor normalen, men forklarte hvorfor hun ble raskere sliten enn de andre.

Nå virker det som dette har rettet på seg for hun blir ikke så raskt sliten lenger. Jeg har tenkt å høre med gymlæreren om han har merket noen forandringer. Selv synes jeg det er vanskelig å vurdere slikt når jeg ikke har skikkelig sammenligningsgrunnlag.

Hvordan er matlysten? Blir han blålig på leppene? Små hull mellom hjertets forkamre blir ofte ikke oppdaget før de gir slike symptomer når barnet vokser seg litt til. Slik var det hos eksen min. Ikke farlig, men det kan lett fikses.

Men jeg ser sikkert spøkelser ved høylys dag, hjertebarnsmamma som jeg er! :o)

Annonse

Åtteåringen min var også slik. Gymlæreren kommenterte en gang at hun ble lettere sliten enn de andre i gymtimen. Han mente også det kunne komme av at hun var veldig ivrig i gym og dermed "tok seg helt ut" første halvdel av timen.

Siden jeg visste hun hadde bilyd på hjertet (utredet og funnet som "normal bilyd") dro jeg til legen med henne. Legen testet puls og hjerte og fant uregelmessigheter i pulsslagene. Dette var også innenfor normalen, men forklarte hvorfor hun ble raskere sliten enn de andre.

Nå virker det som dette har rettet på seg for hun blir ikke så raskt sliten lenger. Jeg har tenkt å høre med gymlæreren om han har merket noen forandringer. Selv synes jeg det er vanskelig å vurdere slikt når jeg ikke har skikkelig sammenligningsgrunnlag.

Har bedt læreren om å observere han i en vanlig gymtime.

Men de har lagt merke til at han blir raskt varm ja...

Hvordan er matlysten? Blir han blålig på leppene? Små hull mellom hjertets forkamre blir ofte ikke oppdaget før de gir slike symptomer når barnet vokser seg litt til. Slik var det hos eksen min. Ikke farlig, men det kan lett fikses.

Men jeg ser sikkert spøkelser ved høylys dag, hjertebarnsmamma som jeg er! :o)

Matlysten er vel slik opp og ned. Men han blir ikek blålig på leppene.'

Det som er så rart er at han ikke virker anpusten heller, men han blir fort varm/svett og virker tung i kroppen. OG han er jo en aktiv fyr da, går lange turer og er seig som juling.

Kanskje han bare er skapt for lange seige tak og ikke raske ting?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...