Gå til innhold

Barnehagen og foreldresamarbeid

Anbefalte innlegg

Jeg lufter noen tanker her som jeg gjerne vil ha kommentarer på.

I barnehagen der sønnen min går har det skjedd mye over sommeren. De utvider og det er en del anleggstrafikk, så et stort område er sperret av. I tillegg skjermer byggingen for et større uteområde som de store har fått bruke. Det får de ikke nå. I tillegg er alle tråsykler inndratt og de får heller ikke ha med egne sykler, som de har fått tidligere.

Byggearbeidene foregår på det som tidligere var en stor lekeplass med husker, hus og klatrestativer. Disse er nå tatt ned og lagret et annet sted.

Uteområdene gir derfor ikke de samme mulighetene i forhold til lek, og byggingen som skulle ha vært ferdig nå, drar ut i tid. Det blir tidligst ferdig til nyttår.

Man skulle kunne forvente at det ville kompenseres på et vis, ved å bruke turområdene, blant annet en lavvo de har til disposisjon i skogen, mer aktivt, men det har ikke skjedd.

Nå har de også strammet grepet ellers. Mens man tidligere hadde lov å ha med litt egne leker, er det nå forbudt. Det er begrunnet med at det ble krangling om lekene. Ved å forby dette, mener jeg at de fjerner problemet, men de løser dem ikke. Hvis min sønn var en kranglefant over egne eller andres leker, så ville jeg ha satt stor pris på om de forsøkte å løse det slik at han lærte å samarbeide, lærte de sosiale reglene, lærte å dele - slike ting man lærer i samkvem med andre barn i større grad enn bare hjemme.

I dag fikk vi opplyst at det heller ikke var lov å ha med bøker eller CD-er som alle kunne ha glede av. Hva som er begrunnelsen for dette er jeg spent på, for barnehagen er med i et prosjekt for å øke lesegleden til barn og barnas familier. Man skulle tro at man kunne oppnå mye hygge ved å ha med favorittboka eller høre andres favorittbøker bli lest i samlingen, slik man har gjort til nå. CD-er med musikk har også vært veldig populært, de har danset og hatt det hyggelig sammen under frileken.

Et par unger hadde med seg lypsyl pga. tørre lepper. Det ble straks hengt opp lapp om at lypsyl var forbudt.

Noen jenter liker å pynte seg litt med armbånd eller fin hårpynt. Det er ikke lov lenger.

Tidligere er slike avgjørelser tatt i samarbeid med foreldre på høstens første foreldremøte. Det er det ikke nå. Vi er mange som snakker sammen, og jeg vet at svært mange går og murrer over at vi har mistet all form for innflytelse.

Det nærmer seg foreldremøte og jeg vet at disse punktenejeg har skissert over kommer til å bli tatt opp av foreldrene. Det vi vel føler er at med de begrensninger som er lagt i forhold til utbyggingen, så burde man i allefall finne løsninger som kompenserer, ikke ta i fra barna andre goder i tillegg. I det minste kunne kanskje vi få deltatt i en diskusjon omkring dette.

I tillegg synes jeg personlig at å nekte barna lypsyl pga. tørre lepper er latterlig. Tørre lepper er vondt, lypsyl er behandling.

Det får liksom være måte på til "barnehagementalitet".

Samtidig så må barnehagen få bestemme hvilke regler som skal gjelde. Det er de ansatte som skal håndheve og iverksette, selvsagt.

Jeg føler meg derfor litt splittet. Jeg tror ikke foreldrene kommer noen vei. Jeg føler meg resignert.

Hva tror dere. Bør man engasjere seg i dette når det kommer opp? Er det slik det kanskje er i alle andre barnehager? Er dette det normale? For i såfall bør man vel heller holde kjeft og ikke stikke seg fram som en kranglefant?

Jeg er litt oppgitt over situasjonen, og det hjelper ikke at vi nå er i september og at temaet HØST ikke står på planen i det hele tatt. Ikke skal de plukke bær, ikke skal de lage potettrykk, ikke skal de lage blåbærsyltetøy eller lære om matproduksjon og innhøsting.

Vi i Norge er så prisgitt våre årstider at jeg synes det er obligatorisk som tema. Det blir nesten som å droppe jul som tema i september. Denne måneden sitter de inne nesten hver formiddag og leser og samtaler om vennskap, står det på planen.

Det var dagens fryktelig lange hjertesukk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197532-barnehagen-og-foreldresamarbeid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Knotten

20

• laban

3

• snø

3

• Lisabeth

2

Mest aktive i denne tråden

Et kort svar fra meg bare (føler jeg kunne sagt mye her):

Det er klart du skal engasjere deg! Om ikke foreldrene gir beskjed om ting de er misfornøyde med, kan de heller ikke forvente noen bedring. Noen barnehager har godt av å bli minnet på at de faktisk er serviceinstitusjoner, den du snakker om høres ut som en av dem.

- mener barnehageassistent;

Absolutt et tidspunkt å engasjere seg på. Det høres nesten ut som KGB har overtatt driften av bhg :-))

Siden du kjenner flere foreldre, kan det vært lurt å snakke sammen litt før møtet. Lettere å nå fram dersom det er flere som backer hverandre opp. Regner med at det er lett å finne noen som støtter degg her. Lykke til :-))

Hejlp! Jeg hadde blitt en veps om det hadde blitt så mange restriksjoner i vår barnehage!!

Å forby lipsyl og hårbånd var jo bare toppen da!

I vår barnehage gjelder følgende regler mht leker: Du tar ikke noe med deg som du er redd for kan gå i stykker og/eller forsvinne. Og det du tar med må andre også få leke med.

Fungerer fint som snus i vår barnehage :-)

Ta det opp på foreldremøte du!

Beste hilsen fra

Absolutt et tidspunkt å engasjere seg på. Det høres nesten ut som KGB har overtatt driften av bhg :-))

Siden du kjenner flere foreldre, kan det vært lurt å snakke sammen litt før møtet. Lettere å nå fram dersom det er flere som backer hverandre opp. Regner med at det er lett å finne noen som støtter degg her. Lykke til :-))

Jada, det er mange som mener nettopp det jeg har skissert i hovedinnlegget. Faktisk er det de som har ringt meg for å høre hva jeg synes. De igjen har snakket med andre, så det er en del murring i foreldregruppa.

Problemet mitt er egentlig at hun som var ped.leder på vår avdeling i fjor er blitt styrer nå. Henne hadde jeg en feide med tidligere. Jeg vet ikke om noen husker jeg fortalte om "slemmeklubben" som min eldste sønn sa han var i??

Jeg forsøkte å snakke med henne da, men vi er liksom ikke på nett i det hele tatt. Noen har tatt ut barna fra barnehagen pga. henne, andre vurderte det kraftig.

Som nevnt så engasjerte jeg meg veldig den gangen, var i møte med henne og styreren, hvorpå hun noen dager senere gråt og beklaget. Jeg vil gjerne gi henne en ny sjanse, men har fortsatt litt problemer med tanken på en ny diskusjon med henne.

Så lenge Lillebror ser ut til å trives, så har jeg ligget veldig lavt i terrenget.

Annonse

Gjest Persille

Hejlp! Jeg hadde blitt en veps om det hadde blitt så mange restriksjoner i vår barnehage!!

I vår barnehage gjelder følgende regler mht leker: Du tar ikke noe med deg som du er redd for kan gå i stykker og/eller forsvinne. Og det du tar med må andre også få leke med.

Beste hilsen fra

Bruker du mye snus? :)

Når er det foreldremøte? Dette er noe dere burde diskutere der, helt klart. Jeg synes dette høres ut som en forringelse av den opplevelsen ungene tilbys, og det er ikke OK. Be gjerne styrer om en samlet begrunnelse for hvorfor ting blir så strammet inn, og gi uttrykk for hvordan du som foreldre opplever dette - og hvordan barnet opplever dette.

Dersom ingen reagerer, vil det jo ikke kunne bedres, ikke sant :-)

Beste hilsen fra

Sånn har det vært på vår avdeling også, og de ansatte der har fortalt i store ordelag hvor mye fin sosial læring det er i dette.

Derfor forundrer det meg at de ikke tar tak i problemet mer grundig. Sosial kompetanse er hovedtema i årsplanen, og om ikke dette kunne vært brukt for å lære inn sosial kompetanse, hva skal de bruke da?

Når er det foreldremøte? Dette er noe dere burde diskutere der, helt klart. Jeg synes dette høres ut som en forringelse av den opplevelsen ungene tilbys, og det er ikke OK. Be gjerne styrer om en samlet begrunnelse for hvorfor ting blir så strammet inn, og gi uttrykk for hvordan du som foreldre opplever dette - og hvordan barnet opplever dette.

Det er helt riktig, vi foreldre opplever at vi betaler like mye for et tilbud som ikke er hva det var.

Det er fint å høre hva dere mener :) Jeg vet flere som har sagt de skal ta det opp, så det kommer nok!

Nå høres jeg litt feig ut, men se begrunnelse i tillegget mitt nedenfor.

Et kort svar fra meg bare (føler jeg kunne sagt mye her):

Det er klart du skal engasjere deg! Om ikke foreldrene gir beskjed om ting de er misfornøyde med, kan de heller ikke forvente noen bedring. Noen barnehager har godt av å bli minnet på at de faktisk er serviceinstitusjoner, den du snakker om høres ut som en av dem.

- mener barnehageassistent;

Flott å få innspill fra en barnehageassistent!! Takk :)

Sånn har det vært på vår avdeling også, og de ansatte der har fortalt i store ordelag hvor mye fin sosial læring det er i dette.

Derfor forundrer det meg at de ikke tar tak i problemet mer grundig. Sosial kompetanse er hovedtema i årsplanen, og om ikke dette kunne vært brukt for å lære inn sosial kompetanse, hva skal de bruke da?

Si det.... Du får spørre om det beste ikke er å rydde bort alle leker og innføre barnehageuniform, så slipper ungene å krangle om noe som helst ;o)

Beste hilsen fra

Annonse

Jada, det er mange som mener nettopp det jeg har skissert i hovedinnlegget. Faktisk er det de som har ringt meg for å høre hva jeg synes. De igjen har snakket med andre, så det er en del murring i foreldregruppa.

Problemet mitt er egentlig at hun som var ped.leder på vår avdeling i fjor er blitt styrer nå. Henne hadde jeg en feide med tidligere. Jeg vet ikke om noen husker jeg fortalte om "slemmeklubben" som min eldste sønn sa han var i??

Jeg forsøkte å snakke med henne da, men vi er liksom ikke på nett i det hele tatt. Noen har tatt ut barna fra barnehagen pga. henne, andre vurderte det kraftig.

Som nevnt så engasjerte jeg meg veldig den gangen, var i møte med henne og styreren, hvorpå hun noen dager senere gråt og beklaget. Jeg vil gjerne gi henne en ny sjanse, men har fortsatt litt problemer med tanken på en ny diskusjon med henne.

Så lenge Lillebror ser ut til å trives, så har jeg ligget veldig lavt i terrenget.

Ja, jeg husker slemmeklubben. Tipper dere var kjempeglad for å få "ny" styrer....

Jeg skjønner at det er vanskelig å ta opp saken for deg. Men det kan jo hende at det er andre som ønsker å føre ordet, alene eller sammen med deg? Du kan jo evt sørge for å legge noen ord i munnen på andre foreldre i forkant :-)

Har aldri hørt på makan!

Nå har ikke 3-åringen vår gått så lenge i barnehagen enda, men det er ikke noe problem med verken leker med, hårbånd, lypsyl eller bøker og CD-er.

Du kan umulig være den eneste forelderen som reagerer på dette. Jeg ville ha tatt det opp på neste foreldremøte hvis jeg var deg.

MVH

Gjest KariKruskakli

Dette er det dummeste jeg har hørt.

Bare en så viktig ting som lypsyl da.

Jeg hadde mildt sagt eksplodert om sønnen min ikke fikk ha med lypsyl, da den atopiske eksemen og sprukne leppene hans var på det verste.

Gud, for et rabalder jeg hadde laget;)

Dette er det dummeste jeg har hørt.

Bare en så viktig ting som lypsyl da.

Jeg hadde mildt sagt eksplodert om sønnen min ikke fikk ha med lypsyl, da den atopiske eksemen og sprukne leppene hans var på det verste.

Gud, for et rabalder jeg hadde laget;)

Ja, det er liksom en grense for detaljstyring, spør du meg...

Si det.... Du får spørre om det beste ikke er å rydde bort alle leker og innføre barnehageuniform, så slipper ungene å krangle om noe som helst ;o)

Beste hilsen fra

Vet du, det skal jeg jammen i meg gjøre bare for å sette det på spissen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...